Photographic resources in the films of Wes Anderson. The case of 'The French Dispatch'
DOI:
https://doi.org/10.33732/ixc/13/01RecursKeywords:
Photography, Cinema, Wes Anderson, Film Language, Memory, TimeAbstract
The connections between photography and film are located at an interdisciplinary intersection of the artistic languages of both media, simultaneously opposing and complementary. In this paper, we approach photography as a filmic resource tied to the detention of time and the creation of individual and collective memories in cinematic discourse. Specifically, we aim to examine the link between photography and cinema in Wes Anderson's work, taking his latest film, The French Dispatch (2021), as a case study. Based on previous work by other authors, a model of analysis applicable to any film has been developed, which has allowed us to distinguish the photographic resources used by Anderson in the feature film examined. From the latter, it stands out the consideration of photography as the constitutive essence of the film through the detention of the filmic elements of the mise-en-scène. The analysis shows that the use of photography is a frequent narrative resource in Wes Anderson's films as part of the mise-en-abyme and self-consciousness of representation, while at the same time presenting semiotic implications in relation to memory and time.
Metrics
References
ANDERSON, W. y MORRISON, S. (2021). The pilot light (Or: Missing Something Left Behind). A conversation between Wes Anderson and Susan Morrison. En Brendel, D. (Ed.) An Editor’s Burial (pp. 7-24). Pushkin Press.
ATARAMA-ROJAS, T. y VÍLCHEZ CHIROQUE, F. (2018). El uso del travelling como marca del estilo de Wes Anderson: análisis de Academia Rushmore (1998), Los Tenenbaums: una familia de genios (2001) y El Gran Hotel Budapest (2014). Fotocinema, 17, 321-342.
BARRIENTOS BUENO, M. (2017). Dentro del cuadro: 50 presencias pictóricas en el cine. UOC.
BARTHES, R. (2007). La cámara lúcida: nota sobre la fotografía. Paidós.
BENJAMIN, W. (2007). Sobre la fotografía. Pre-Textos.
BOSCH, M. (2019). We Are Animals: The Allegorical Potential of Animals in Wes Anderson’s Isle of Dogs. Trabajo de Fin de Máster. Faculty of Humanities, Leiden University.
BRENDEL, D. (Ed.) (2021). An Editor’s Burial. Pushkin Press.
DE LA CALLE ROMERO, M. (2020). Wes Anderson & la publicidad. Análisis narrativo, estético y formal de la obra audiovisual publicitaria del cineasta Wes Anderson. Trabajo de Fin de Grado. Facultad de Ciencias Sociales, Jurídicas y de la Comunicación. Universidad de Valladolid.
CAMPION, A. (2019). Learning from Wes Anderson: On Artificial Memory and Detail. Trabajo de Fin de Grado. School of Architecture, Syracuse University.
CANET, F. (2009) Narrativa audiovisual: estrategias y recursos. Síntesis.
CARUSO BELTRÁN, M. C. (2017). Meticulosa genialidad. Análisis de la sintaxis visual de la imagen en los largometrajes de Wes Anderson del 2007 al 2017. Trabajo de Fin de Grado. Universidad Siglo 21, Argentina.
CAVIEDES ÁLVEZ, M.A. (2020). El gran hotel Budapest coloreado por Wes Anderson. Trabajo de Fin de Grado. Facultad de Comunicación, Universidad de Sevilla.
CONTRERAS, F. (2017). Estudio sobre los planteamientos teóricos y metodológicos de los Estudios Visuales. Arte, Individuo y Sociedad, 29(3), 483-499. http://dx.doi.org/10.5209/ARIS.55559
CORBELLINI, C.A. (2018). Wes Anderson y las nuevas tendencias. La dirección de arte artesanal en el cine postmoderno. Trabajo de Fin de Grado. Universidad de Palermo.
CROWE, P. (2019). When the alternative becomes hegemonic: A textual analysis of The Royal Tenenbaums. Trabajo de Fin de Máster. University of Rhode Island.
DELAUNAY, L. (2020). La impronta arquitectónica en el cine independiente de Wes Anderson. Estudio de la mise-en-scène en un plano secuencia. Trabajo de Fin de Grado. Escuela Técnica Superior de Arquitectura de Madrid, Universidad Politécnica de Madrid.
DURHAM, E. (2022). Wes Anderson’s ‘The French Dispatch’ is the nostalgic film we need 2 years into de Covid-19 pandemic. America. The Jesuit Review. Disponible en: https://www.americamagazine.org/arts-culture/2022/01/21/french-dispatch-wes-anderson-242191
EULALIA JIMÉNEZ, A. (2022). Creación de espacios cinematográficos. La arquitectura de Wes Anderson. Trabajo de Fin de Grado. Escuela Técnica Superior de Arquitectura de Madrid, Universidad Politécnica de Madrid.
FERRERAS RODRÍGUEZ, J.G. y VIRGILIO LEITE, L. (2008). A vueltas con la alfabetización visual: lenguaje y significado en las películas de Wes Anderson. Revista Científica de Información y Comunicación, 5, 248-287.
GARCÍA GALÁN, A. (2021). Las Fashion Films como nuevo formato para promocionar las firmas de moda. Wes Anderson. Trabajo de Fin de Grado. Facultad de Comunicación, Universidad de Sevilla.
GENETTE, G. (1989). Palimpsestos: la literatura en segundo grado. Taurus.
GÓMEZ-ISLA, J. (2019). Narrativas de ida y vuelta: apropiaciones, influencias y contaminaciones mutuas entre pintura, fotografía y cine. Fonseca, Journal of Communication, 19, 117-146. https://doi.org/10.14201/fjc201919117146
GONZÁLEZ ESPINOSA DE LOS MONTEROS, B. (2022). Arquitectos disfrazados de cineasta. De Ozu a Wes Anderson. Trabajo de Fin de Grado. Escuela Técnica Superior de Arquitectura de Madrid, Universidad Politécnica de Madrid.
JANTZI, M. (2022). Setting the Scene: Cinematic Syntax as a Way of Forming Identity in the Generic City. Trabajo de Fin de Máster. Dalhousie University.
MIRA PASTOR, E. (2013). Movilidad/inmovilidad: iluminaciones recíprocas entre cine y fotografía. Archivo de Arte Valenciano, 94, 321-341.
PAREJO, N. (2012a). El fotógrafo en el cine: re(presentaciones). Sociedad Latina de Comunicación Social.
PAREJO, N. (2012b). La expresión de lo fotográfico en el cine. En Acle Vicente, D., F. J. Herrero Gutiérrez, y M. González de Ávila (Coords.), Expresión, análisis y crítica de los discursos audiovisuales: cine (pp. 65-80). Sociedad Latina de Comunicación Social.
PAREJO, N. (2010). La memoria fotográfica. Memento. Ámbitos, 19, 117-132.
PAREJO JIMÉNEZ, N. y MANCEBO, N. (2007). La distancia fotográfica. En Amador Carretero, M. P., J. Robledano Arillo, y M. R. Ruiz Franco (Coords.), Quintas Jornadas Imagen, Cultura y Tecnología (pp. 165-172). Archiviana.
PARMAR, D. (2020). Framing and Composition in films of Wes Anderson. Trabajo de Fin de Grado. Navrachana University.
PÉREZ AVILÉS, B. M. (2019). El diseño de producción como esencia de la propuesta estética de Wes Anderson. Trabajo de Fin de Grado. Escuela de Cine, Universidad de las Artes, Ecuador.
PÉREZ CEBOLLERO, M. (2018). Recursos gráficos en el cine de Wes Anderson. Trabajo de Fin de Grado. Escuela Técnica Superior de Arquitectura, Universidad Politécnica de Madrid.
PERREAULT, M. (2013). Notes on the Politics of the Auteur: Stanley Kubrick, Wes Anderson, and the Spectator. Independent Study Program. Colby College.
QUESADA PINGARRÓN, A. (2020). Dirigido por Wes Anderson: El estilo cinematográfico de Wes Anderson trasladado a la campaña publicitaria Tender Stories de Tous. Trabajo de Fin de Grado. Facultad de Ciencias de la Comunicación, Universidad Autónoma de Barcelona.
RODRÍGUEZ MERCHÁN, E.; ESTEBAN, L. y VEGA, C. (2016). La idea del tiempo en fotografía y cine. Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía, 12, 3-7.
RYALL, M. (2015). Trauma, Affect and Characterization in the Worlds of Wes Anderson. Trabajo de Fin de Máster. School of English, Drama and Film, University College Dublin.
SEITZ, M.Z. (2013). The Wes Anderson Collection. Abrams.
SEITZ, M.Z. (2015). The Grand Budapest Hotel: the Wes Anderson collection. Abrams.
SLATER, D. (1997). La fotografía doméstica y la cultura digital. En Lister, M. (Comp.) La imagen fotográfica en la cultura digital (pp. 173-195). Paidós.
SONTAG, S. (2007). Sobre la fotografía. Alfaguara.
TORO-PERALTA, K.A. y GRISALES-VARGAS, A.L. (2021). Postfotografía: de la imagen del mundo al mundo de las imágenes. Arte, Individuo y Sociedad, 33(3), 899-916. https://dx.doi.org/10.5209/aris.70435
TURRIÓN RODRÍGUEZ, J. (2020). Wes Anderson y la narrativa de lo visual. Análisis de caso: Moonrise Kingdom. Trabajo de Fin de Grado. Facultad de Comunicación, Universidad de Sevilla.
URTIAGA MARTÍNEZ, S. (2019). Wes Anderson: Un primer acercamiento a su obra desde la fotografía. Trabajo de Fin de Grado. Facultad de Ciencias Sociales Jurídicas y de la Comunicación. Universidad de Valladolid.
VICENTE, Á. (30 de octubre de 2021). Los periodistas de raza que inspiraron a Wes Anderson. El País. Disponible en: https://elpais.com/babelia/2021-10-30/los-grandes-reporteros-que-inspiraron-a-wes-anderson.html
VILLEGAS RODRÍGUEZ, D.Y. (2021). Funciones estructurales, narrativas y genológicas del color en el cine de Wes Anderson. Trabajo de Fin de Grado. Universidad Autónoma Metropolitana.
ZUNZUNEGUI, S. (1995). Pensar la imagen. Cátedra.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Almudena Mata-Núñez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who submit to this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and ensure the magazine's right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution-NoComercial 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgment of authorship of the work and the initial publication in this magazine, with no commercial purpose.
Authors can establish separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the magazine (for example, to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
It allows and authors are encouraged to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as a citation more early and most of the published work (See The Effect of Open Access).