Scientists in Social Networks. Dissemination and Content Curation on Twitter: Taxonomy and Cases

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33732/ixc/13/01Cienti

Keywords:

Content Curation, Science Outreach, Scientifics, Researchers, Twitter, Social Media

Abstract

The aim of this paper is to offer a first approach to the use by researchers of content curation in their publications on social networks, specifically in Twitter threads. An exploratory qualitative study has been carried out to present a taxonomy for the analysis of content curation in science outreach Twitter threads published by researchers. The proposed taxonomy is based on the parameters, grouped under the dimensions of Content and Curation, of: Content quantity, Content temporal range, Content provenance, Curation techniques and Curation integration. The results show the feasibility of this scheme by means of cases extracted from publications in Twitter threads of researchers belonging to various disciplines and with gender representativeness. It is considered that this taxonomy can be useful, not only for scholars and practitioners of content curation, but also, and especially, for the scientific community of researchers and disseminators when they publish on social networks.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Javier Guallar, Universitat de Barcelona. Facultat d’Informació i Mitjans Audiovisuals

-

References

ALONSO FLORES, F. J. (2022). El impacto social de la comunicación institucional del I+D+i en las universidades españolas. https://hdl.handle.net/10550/83482

AMES, H., GLENTON, C. & LEWIN, S. (2019). Purposive sampling in a qualitative evidence synthesis: a worked example from a synthesis on parental perceptions of vaccination communication. BMC Medical Research Methodology, 19, 26 https://doi.org/10.1186/s12874-019-0665-4

ARTIGAS, W. y GUALLAR, J. (2022). Curación de contenidos científicos en medios sociales de revistas Iberoamericanas de Comunicación. Revista de Comunicación, 21(2), 15–32. https://doi.org/10.26441/RC21.2-2022-A1

BHARGAVA, R. (2009). Manifesto for the Content Curator: The Next Big Social Media Job of the Future?. Rohit Bhargava.com, 30 September. https://tinyurl.com/4mkpvcuj

BRUNS, A. (2018). Gatewatching and news curation: Journalism, social media, and the public sphere. Peter Lang.

https://doi.org/10.3726/b13293

BUITRAGO, Á. y TORRES ORTIZ, L. (2022). Divulgación científica en YouTube: Comparativa entre canales institucionales vs. influencers de ciencia. Fonseca, Journal of Communication, 24, 127–148. https://doi.org/10.14201/fjc.28249

CHAN, A. K. M, NICKSON, C. P., RUDOLPH, J. W., LEE, A., y JOYNT, G. M. (2020). Social media for rapid knowledge dissemination: Early experience from the COVID-19 pandemic. Anaesthesia, 75(12), 1579-1582.

https://doi.org/10.1111/anae.15057

CLIFTON-ROSS, J.; DALE, A.; NEWELL, R. (2019). Frameworks and Models for Disseminating Curated Research Outcomes to the Public. SAGE Open, 9(2), 1-13.

https://doi.org/10.1177/2158244019840112

CRUE (2022). Segunda edición del concurso #Hilotesis sobre divulgación científica en Twitter. Crue Universidades Españolas. https://tinyurl.com/5dpb7kpz

CUI, X. y LIU, Y. (2017). How does online news curate linked sources? A content analysis of three online news media. Journalism, 18(7), 852-870. https://doi.org/10.1177/1464884916663621

DESHPANDE, P. (2013). 6 content curation templates for content annotation. Curata blog.

https://tinyurl.com/5f8jtp57

FECYT (2021). 10.ª encuesta de percepción social de la ciencia y tecnología - 2020. Informe completo.

https://tinyurl.com/2p9y4a8f

GUALLAR, J. y LEIVA-AGUILERA, J. (2013). El content curator. Guía básica para el nuevo profesional de internet. Editorial UOC, Colección El profesional de la información.

GUALLAR, J., CODINA, L. y ABADAL, E. (2020). La investigación sobre curación de contenidos: análisis de la producción académica. Ibersid, 14(1), 13-22 https://ibersid.eu/ojs/index.php/ibersid/article/view/4653

GUALLAR, J., PEDRAZA-JIMÉNEZ, R., PÉREZ-MONTORO, M. y ANTON, L. (2021). Curación de contenidos en periodismo. Indicadores y buenas prácticas. Revista Española De Documentación Científica, 44(2), e296. https://doi.org/10.3989/redc.2021.2.1742

GUALLAR, J. y TRAVER, P. (2020). Curación de contenidos en hilos de Twitter. Taxonomía y ejemplos. Anuario ThinkEPI, 14, e14d06. https://doi.org/10.3145/thinkepi.2020.e14d06

GUALLAR, J. y TRAVER, P. (2021). Curación de contenidos de bibliotecas en medios sociales: plataformas, técnicas y buenas prácticas. Anuario ThinkEPI, 15, e15d02.

https://doi.org/10.3145/thinkepi.2021.e15d02

HERNÁNDEZ-CAMPILLO, T. R.; CARVAJAL-HERNÁNDEZ, B. y LEGAÑOA-FERRÁ, M. A. (2018). La curación de contenidos científicos: una herramienta para la gestión informativa en los docentes universitarios. Publicando, 5 (14), 258-272.

http://eprints.rclis.org/41979/

JUÁREZ-POPOCA, D.; TORRES GASTELÚ, C.A. y HERRERA-DÍAZ, L. E. (2017). Las posibilidades educativas de la curación de contenidos: una revisión de literatura. Apertura, 9(2), 116-131. http://doi.org/10.18381/Ap.v9n2.1046

KE Q, AHN YY, SUGIMOTO CR (2017) A systematic identification and analysis of scientists on Twitter. PLOS ONE 12(4): e0175368. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0175368

KORDA, H., & ITANI, Z. (2013). Harnessing social media for health promotion and behavior change. Health Promotion Practice, 14(1), 15–23. https://doi.org/10.1177/1524839911405850

LÓPEZ-BORRULL, A. y OLLÉ, C. (2019). La curación de contenidos científicos como respuesta a las noticias y a la ciencia falsas. Anuario ThinkEPI, v. 13, e13e07.

https://doi.org/10.3145/thinkepi.2019.e13e07

LÓPEZ-BORRULL, A. y OLLÉ, C. (2020). Curación de contenidos científicos en tiempos de fake science y Covid-19: una aproximación entre las ciencias de la información y la comunicación. VII Congreso Internacional de la Asociación Española de Investigación de la Comunicación (AE-IC), Valencia, España. https://doi.org/10.3145/AE-IC-epi.2020.e16

LÓPEZ-BORRULL, A.; VIVES-GRÀCIA, J. y BADELL, J. I. (2018). Fake news, ¿amenaza u oportunidad para los profesionales de la información y la documentación?. El profesional de la información, 27(6), 1346-1356. https://doi.org/10.3145/epi.2018.nov.17

MYER-VALENTI, J. (1999). Commentary: How well do scientists communicate to media? Science Communication, 21(2), 172-178. http://doi.org/10.1177/1075547099021002005

MURPHY, G., & SALOMONE, S. (2013). Using social media to facilitate knowledge transfer in complex engineering environments: A primer for educators. European Journal of Engineering Education, 38(1). https://doi.org/10.1080/03043797.2012.742871

PARRA-VALERO, P. (2017). Curación de contenidos desde bibliotecas: competencias, herramientas y aplicaciones. Ciência da Informação, 45(2), 103-117.

http://revista.ibict.br/ciinf/article/view/3805

PATEL, V.M., HAUNSCHILD, R., BORNMANN, L. et al. (2021) A call for governments to pause Twitter censorship: using Twitter data as social-spatial sensors of COVID-19/SARS-CoV-2 research diffusion. Scientometrics 126, 3193–3207. https://doi.org/10.1007/s11192-020-03843-5

SÁNCHEZ, Y. y ROQUE, Y. (2011). La divulgación científica: una herramienta eficaz en centros de investigación. Anales de Investigación 7, 91-94. http://revistas.bnjm.cu/index.php/BAI/article/view/315

SEGADO BOJ, F. (2013). ¿Revistas 2.0? Revistas científicas españolas del área de Comunicación en las redes sociales. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 19 (Núm. especial), 1007-1016 http://doi.org/10.5209/rev_ESMP.2013.v19.42185

SEGURA SAMPEDRO, J. J., MORALES SORIANO, R., RAMOS RODRÍGUEZ, J. L., GONZÁLEZ-ARGENTÉA, F. J. y MAYOL, J. (2018). Twitter® Use and Its Implications in Spanish Association of Surgeons Meetings and Congresses. Cirugía Española, 96(6), 352-356. https://doi.org/10.1016/j.cireng.2018.02.016

TANOVA-ENCKE. S. (2018). Science is not finished until it is communicated! European Parliamentary Research Service (EPRS).

https://tinyurl.com/2kumrxdu

YOU, J. (2014). The top 50 science stars of Twitter. Science. https://doi.org/10.1126/article.22421

ZARAGOZA, J. C., y ROCA MARÍN , D. (2020). El movimiento youtuber en la divulgación científica española. Revista Prisma Social, 31, 212–238. https://revistaprismasocial.es/article/view/3942

Published

2023-01-14

How to Cite

Gil, L., & Guallar, J. (2023). Scientists in Social Networks. Dissemination and Content Curation on Twitter: Taxonomy and Cases. index.Comunicación, 13(1), 55–77. https://doi.org/10.33732/ixc/13/01Cienti