Teaching-Learning Resources on Journalistic Ethics Provided by Spanish Universities
DOI:
https://doi.org/10.33732/ixc/13/02RecursKeywords:
Ethics, Journalism Education, University Teaching, Bibliography, Teaching resources, SyllabiAbstract
The present paper examines the learning resources used in Spanish universities for the teaching of journalistic ethics. For this purpose, a content analysis is carried out based on the teaching guides of these subjects belonging to the degrees in Journalism taught in Spain. The titles of the documents that make up the sections dedicated to teaching-learning resources (commonly known as ‘bibliography’) were extracted and their basic characteristics were recorded. A total of 549 documents selected by 33 universities are identified. Most of them are included in a small number of Teaching guides, resulting in a heterogeneous conglomerate. Only 4% of the resources manage to appear in more than 10% of the Teaching guides analyzed. These materials are used to create lists highlighting the documents most endorsed by universities. The preponderance of books, the scarce digitalization and the limited presence of international references characterize a set that, although it combines with balance classic and recent titles, includes few of the latest novelties among the most used material.
Metrics
References
ABARCA-ÁLVAREZ, F.J., VÍLCHEZ, J. y RODRÍGUEZ ROJAS, M.I. (2021). Mapa de la docencia del urbanismo en España: caracterización a partir de los recursos bibliográficos recomendados en las guías docentes. En A. VICO, L. VEGA y O. BUZÓN (Coords.), Entornos virtuales para la educación en tiempos de pandemia: perspectivas metodológicas (pp. 895-921). Dykinson.
ACCREDITING COUNCIL ON EDUCATION IN JOURNALISM AND MASS COMMUNICATIONS. (2021). Journalism and Mass Communications Accreditation. http://www.acejmc.org/publications/acejmc-booklet/
AGENCIA NACIONAL DE EVALUACIÓN DE LA CALIDAD Y LA ACREDITACIÓN. (2005). Libro blanco. Títulos de grado en comunicación. http://bit.ly/3OymuGs
ALENDE, S., CARBALLA, N.M. Y URCHAGA, J.D. (2017). Producción científica sobre ética y comunicación en España (2000-2015). Ámbitos, 36, 1-6. http://hdl.handle.net/11441/66428
BARROSO, P. (2001). Bibliografía sobre ética de los medios de comunicación social y de las nuevas tecnologías de la información y de la comunicación. Documentación de las Ciencias de la Comunicación, 24, 397-438. http://bit.ly/3XqBoT3
BERG, K.T. (2022). A Global Perspective on Ethics: New Resources for Teaching and Discussing Media Ethics and Journalism Ethics. Journal of Media Ethics, 37(1), 72-75. https://doi.org/10.1080/23736992.2021.2020257
CHRISTIANS, C.G. (1977). Fifty Years of Scholarship in Media Ethics. Communication Education, 27(4), 19–29. https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.1977.tb01852.x
CHRISTIANS, C.G. y COVERT, C.L. (1980). Teaching Ethics in Journalism Education. The Hastings Center.
CHRISTIANS, C.G. y JENSEN, V. (1999). Two bibliographies on ethics. Silha Center for the Study of Media Ethics and Law.
CHRISTIANS, C.G. y LAMBETH, E.B. (1996). The status of ethics instruction in communication departments. Communication Education, 45, 236–243. https://doi.org/10.1080/03634529609379052
CODINA, M. (2013). Teaching communication ethics: improving the philosophical mind. Doxa Comunicación, 16, 211-220. https://doi.org/10.31921/doxacom.n16a9
DÍAZ CAMPO, J. (2015). Análisis bibliométrico de las tesis doctorales sobre Ética de los Medios de Comunicación presentadas en España (1979-2013). Doxa Comunicación, 20, 65-88. https://doi.org/10.31921/doxacom.n20a3
DÍAZ DEL CAMPO, J. (2013). El lugar de la ética en la formación del periodista. Un estudio de la situación en la Unión Europea. Cuadernos.info, 33, 113-120. https://doi.org/10.7764/cdi.33.529
DÍAZ DEL CAMPO, J. (2012a). Técnicas pedagógicas básicas para la enseñanza de la ética periodística. Etic@net 12(2), 303-324. https://doi.org/10.30827/eticanet.v12i2.12022
DÍAZ DEL CAMPO, J. (2012b). Objetivos pedagógicos básicos en la enseñanza de la ética de la comunicación. Vivat Academia, 121, 1-16. https://doi.org/10.15178/va.2012.121.1-16
DÍAZ DEL CAMPO, J. y SEGADO-BOJ, F. (2017). Análisis de la investigación sobre ética de la comunicación en España (1980-2015). Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 23(2), 759-772. https://doi.org/10.5209/ESMP.58014
EUROPEAN JOURNALISM TRAINING ASSOCIATION. (2020). Tartu Declaration 2020. https://www.ejta.eu/tartu-declaration-2020
GONZÁLEZ BEDOYA, J. (1981). Ética de la Información: Repertorio bibliográfico y temático. Documentación de las Ciencias de la Información, 5, 83-222. https://bit.ly/3GZY5Yt
GUTIÉRREZ-GARCÍA, C., VEGA-ÁLVAREZ, M.P., GÓMEZ-ALONSO, M.T. Y PÉREZ-PUEYO, Á. (2016). Análisis de las bibliografías de las asignaturas de pedagogía y didáctica de los grados en Ciencias de la Actividad Física y el Deporte en España. Retos, 30, 138-143. https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/45045/31015
JIMÉNEZ, E. (2016). La enseñanza universitaria de la ética y deontología periodísticas y los desafíos morales de los informadores en España. Encuentros y desencuentros entre la Academia y la profesión en la transición al Espacio Europeo de Educación Superior [Tesis doctoral, Universitat Ramon Llull]. http://hdl.handle.net/10803/352227
LINDE, J. (2009). Teorías y procedimientos de educación moral en ética y deontología de la comunicación. Comunicación y sociedad, 22(2), 35-58. https://hdl.handle.net/10171/8636
LOPEZ-TALAVERA, M.M. y REAL-RODRÍGUEZ, E. (2018). La enseñanza de la Ética y la Deontología Profesional en Periodismo y Comunicación Audiovisual. Una experiencia con el apoyo de la ficción en el cine y la televisión. En J. HERRERO y M. TRENTA (Coords.), El fin de un modelo de política. 2ª edición (pp. 1727-1742). Sociedad Latina de Comunicación Social. https://bit.ly/3i6S9O3
MACDONALD, B. y PETHERAM, M. (1998). Keyguide to Information Sources in Media Ethics. Mansell Publishing.
MACIÁ-BARBER, C. (2013). Ética periodística, I+D+i y transferencia del conocimiento. Estudios sobre el mensaje periodístico, 19, 853-862. https://doi.org/10.5209/rev_ESMP.2013.v19.42168
MARTA-LAZO, C., GRANDÍO, M.M. y GABELAS, J.A. (2014). La educación mediática en las titulaciones de Educación y Comunicación de las universidades españolas. Análisis de los recursos recomendados en las guías docentes. Vivat Academia, 126, 63-78.
https://doi.org/10.15178/va.2014.126.63-78
MARTÍNEZ-GARCÍA, L. y FERRER, I. (2022). Las guías docentes de las facultades de comunicación en España: una práctica del profesorado con escasa perspectiva de género. Revista Complutense de Educación, 33(3), 35-52. https://doi.org/10.5209/rced.76308
MAS-BLEDA, A., & THELWALL, M. (2018). Assessing the teaching value of non-English academic books: The case of Spain. Revista Española de Documentación Científica, 41(4), e222. https://doi.org/10.3989/redc.2018.4.1568
MENÉNDEZ, J.L., GREGORI, E. y ARBESÚ, I. (2017). Discusión de una rúbrica para valorar la calidad educativa de las guías docentes en la educación superior. Observar, 11(1), 1-24. https://observar.eu/index.php/Observar/article/view/2/4
NICOLÁS-GAVILÁN, M.T., GALBÁN-LOZANO, S.E. y ORTEGA-BARBA, C.F. (2017). The Newsroom: uso de una serie de televisión para la formación ética de futuros profesionales de la información. El profesional de la información, 26(2), 277-282. https://doi.org/10.3145/epi.2017.mar.14
ORGANIZACIÓN DE LAS NACIONES UNIDAS PARA LA EDUCACIÓN, LA CIENCIA Y LA CULTURA. (2007). Plan modelo de estudios de periodismo. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000151209_spa
PAYNE, N. (1992). Teaching the “unteachable”. Toward a model for ethics instruction in Canadian university schools of journalism [Tesis de maestría, Carleton University]. https://doi.org/10.22215/etd/1992-02194
PRIETO, C. (2013). Tipología, características y género de las bibliografías recomendadas. El caso de humanidades, ciencias sociales y especialidades cientifico-técnicas en la Universidad de Salamanca [Trabajo Fin de Grado, Universidad de Salamanca]. http://hdl.handle.net/10366/123403
PULITZER, J. (1904). The College of Journalism. North American Review, 178(570), 641-680. http://www.jstor.org/stable/25119561
REAL, E. (2016). Formación y ejercicio profesional del periodista en la España del siglo XXI dentro del marco de la Unión Europea [Tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid]. https://eprints.ucm.es/id/eprint/7313/
REDONDO, M., SÁNCHEZ-GARCÍA, P. y ETURA, D. (2017). Investigación de la enseñanza ética de los periodistas en España. Análisis bibliométrico y prescripciones formativas aplicadas (2005-2015). Revista Latina de Comunicación Social, 72, 235-252.
https://doi.org/10.4185/RLCS-2017-1163
REDONDO-GARCÍA, M. y CAFFAREL-SERRA, C. (2022). Investigación de la Ética periodística en España (2007-2018). Evolución y prospectiva. Revista Mediterránea de Comunicación, 13(2), 13-30. https://doi.org/10.14198/MEDCOM.20550
RICHARDSON, B. (1994). Four Standards for Teaching Ethics in Journalism. Journal of Mass Media Ethics, 9(2), 109-117. https://doi.org/10.1207/s15327728jmme0902_5
RODRÍGUEZ-BRAVO, B., PACIOS, A.R., VIANELLO-OSTI, M., MORO-CABERO, M. y DE LA MANO-GONZÁLEZ, M. (2015). Digital transition of teaching-learning resources at Spanish universities. El Profesional de la Información, 24(6), 737-748. https://doi.org/10.3145/epi.2015.nov.05
RUBIO, F.D. y MARTÍNEZ, M. (2008). La comunicación oral del inglés en España: influencia de los aspectos educativos y mediáticos en el éxito del aprendizaje. Revista de Enseñanza Universitaria, 32, 51-63. http://hdl.handle.net/11441/55439
SÁNCHEZ-GARCÍA, P. y VICENTE, M. (2020). La formación de periodistas en Metodología en las universidades españolas para un perfil académico y de consultoría digital. Anàlisi, 62, 57-75. https://doi.org/10.5565/rev/analisi.3282
SÁNCHEZ-GARCÍA, P. (2016). Los efectos de la primera fase del EEES en la enseñanza del periodismo en España: mayor especialización y formación prácticas. Communication & Society, 29(1), 125-143. https://doi.org/10.15581/003.29.1.sp.125-143
STANNY, C., GONZÁLEZ, M. y MCGOWAN, B. (2015). Assessing the culture of teaching and learning through a syllabus review. Assessment & Evaluation in Higher Education, 40(7), 898-913. https://doi.org/10.1080/02602938.2014.956684
SWENSON-LEPPER, T., LEAVITT, M. A., HOFFER, M., CHARRON, L. N., BALLARD, R. L., BELL, L. M., HOLBA, A. M., JOVANOVIC, S. y TOMPKINS, P. S. (2015). Communication Ethics in the Communication Curriculum: United States, Canada, and Puerto Rico. Communication Education, 64(4), 472-490. https://doi.org/10.1080/03634523.2015.1041996
TEJEDOR, S. y CERVI, L. (2017). Análisis de los estudios de Periodismo y Comunicación en las principales universidades del mundo. Competencias, objetivos y asignaturas. Revista Latina de Comunicación Social, 72, 1626-1647. https://doi.org/10.4185/RLCS-2017-1238
VÁZQUEZ, F. (2002). Análisis de la enseñanza de la ética y la deontología profesional en las facultades de Ciencias de la Información de España. Helsinki España Dimensión Humana y Universidad Complutense de Madrid.
ZABALZA, M.Á. y ZABALZA, M.A. (2010). Planificación de la docencia en la universidad. Elaboración de las guías docentes de las materias. Narcea.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Francisco Javier Montero Ramos (Autor/a)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who submit to this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and ensure the magazine's right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution-NoComercial 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgment of authorship of the work and the initial publication in this magazine, with no commercial purpose.
Authors can establish separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the magazine (for example, to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
It allows and authors are encouraged to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as a citation more early and most of the published work (See The Effect of Open Access).