New Mixed Audiovisual Narratives in the Film Sector Through Youtubers
DOI:
https://doi.org/10.33732/ixc/13/02NuevasKeywords:
Digital prosumer, TV serial, Cinema, Mix narrative, Youtubers, PartnersAbstract
The new narratives of the main youtuber channels related to the film industry are investigated. A model is proposed that combines quantitative and qualitative data collection and interpretation with content analysis, digital ethnography and semiotic/discursive observation and exploration methods. Through quantification, it is deduced which are the typologies of the most demanded new audiovisual narratives. It also discussed the type of content generated by third parties and the current strategies of youtubers in the film sector to maintain an influx of followers. The existence of mixed narratives that triangulate the content created by the film industry with that of the author and that driven by the fandom is evidenced. We concluded that the audiovisual creations of youtubers whose channels are focused on the film industry are bringing people closer to educational content about film from different perspectives and fields, as well as expanding the original narrative of the film product to new narratives and formats that did not exist before and that could be considered by the film industry itself.
Metrics
References
AGUADED, I. (2015). La educación en medios de comunicación. Panorama y perspectivas. KR.
AGUJEROS DE GUION (2022). Listas de reproducción [canal de YouTube]. YouTu-be. Recuperado el 20 de abril de 2022, de
ALBALADEJO ORTEGA, S. y SÁNCHEZ MARTÍNEZ, J. (2019). El ecosistema mediático de la ficción contemporánea: relatos, universos y propiedades intelectuales a través de los transmedial worlds. Icono 14, 17(1), 15-38. https://doi.org/10.7195/ri14.v17i1.1241
AMELIO ORTIZ, N. (2022). Listas de reproducción [canal de YouTube]. YouTube. Recuperado el 20 de abril de 2022, de https://tinyurl.com/5352tkx2
APARICI, R. y GARCÍA-MARÍN, D. (2018). Prosumidores y emirecs: Análisis de dos teorías enfrentadas. Comunicar, 55, 71-79. https://doi.org/10.3916/C55-2018-07
ARJONA MARTÍN, J. B. (2021). Convergencia de medios. Plataformas audiovisuales por Internet (Over-The-Top) y su impacto en el mercado audiovisual en Es-paña. Revista Latina De Comunicación Social, (79), 35-52. https://doi.org/10.4185/RLCS-2021-1496
BARLOVENTO COMUNICACIÓN (15 de mayo de 2022). Barómetro TV-OTT 1a ola 2022. Barlovento Comunicación. https://tinyurl.com/2tkynpap
BERGER, A. (2016). Media and communication research methods: an introduc-tion to qualitative and quantitative approaches. SAGE.
BURGESS, J. (2012). YouTube and the formalisation of amateur media. En HUNTER, D., LOBATO, R., RICHARDSON, M. y THOMAS, J. (Ed.), Amateur media: Social, cul-tural and legal perspectives, (pp. 53-58). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203112021
CASTRO-HIGUERAS, A., PEREZ-RUFI, J.P., TORRES-MARTÍN, J.L., CARBALLEDA-CAMACHO, M. y DE AGUILERA-MOYANO, M. (2022). Streaming de vídeo, cómo las plataformas condicionan el comportamiento y los usos expresivos de los usuarios de sus apps. Revista Latina de Comunicación Social, 80, 1-20. https://www.doi.org/10.4185/RLCS-2022-1545
CIAMMELLA, F., CIOFALO, G. y LEONZI, S. (2019). "It's a trap". Transmedia Screen Storytelling: from the immersive experience to participatory interactivity. H-ermes. Journal of Communication, 15, 89-110. http://dx.doi.org/10.1285/i22840753n15p89
CHAVES, V. E. J. (2012). El estudio de caso y su implementación en la investiga-ción. Revista internacional de investigación en ciencias sociales, 8(1), 141-150. https://tinyurl.com/39jjryzp
CHTOUKI, Y., HARROUD, H., KHALIDI, M. y BENANI, S. (2012). The impact of YouTube videos on the student's learning. International Conference on Information Technology Based Higher Education and Training (ITHET), 1-4. https://doi.org/10.1109/ITHET.2012.6246045
DE LA FUENTE PRIETO, J., LACASA DÍAZ, P. y MARTÍNEZ-BORDA, R. (2019). Adolescen-tes, redes sociales y universos transmedia: la alfabetización mediática en contextos participativos. Revista Latina de Comunicación Social, 74, 172-196. https://doi.org/10.4185/RLCS-2019-1326
DELGADO, M. (2015). Urban Youth and Photovoice: Visual Ethnography in Ac-tion. Oxford University Press.
DEUZE, M. y PRENGER, M. (2019). 1. Making Media: Production, Practices, and Professions. En DEUZE, M. y PRENGER, M. (Ed.), Making Media: Production, Practices, and Professions (pp. 11-28). Amsterdam University Press. https://doi.org/10.1515/9789048540150-001
DÍAZ-LUCENA, A., ÁLVAREZ MONZONCILLO, J. y MORA DE LA TORRE, V. (2022). YouTube y el nuevo rumbo de la prensa española. Revista Latina de Comuni-cación Social, 80, 47-67. https://doi.org/10.4185/RLCS-2022-1549
DUFFETT, M. (2013). Understanding fandom: an introduction to the study of me-dia fan culture. Bloomsbury.
ESTABLÉS, M.J., GUERRERO-PICO, M. y CONTRERAS-ESPINOSA, R.S. (2019). Gamers, writers and social media influencers: professionalization processes among teenagers. Revista Latina de Comunicación Social, 74, 214-236. https://doi.org/10.4185/RLCS-2019-1328en
FERNÁNDEZ, P. (2014). Consumos culturales en América Latina y la emergencia del prosumidor: un recorrido conceptual desde la sociedad de la informa-ción. Revista Communication Papers, 4 (3), 87-100. http://dx.doi.org/10.33115/udg_bib/cp.v3i04.22130
FILMSPLAY (2022). Listas de reproducción [canal de YouTube]. YouTube. Recu-perado el 20 de abril de 2022, de https://tinyurl.com/2p8e3xef
FREIRE, A. (2018). La nueva narrativa transmedia de la generación Google Kids. UOC.
FREIRE-SÁNCHEZ, A. y VIDAL-MESTRE, M. (2022). El concepto de antihéroe o anti-heroína en las narrativas audiovisuales transmedia. Cuadernos.Info, (52), 246–265. https://doi.org/10.7764/cdi.52.34771
GARCÍA-GALERA, M. C. (2014). Prosumidores mediáticos. Cultura participativa de las audiencias y responsabilidad de los medios. Comunicar, 22(43), 10-13. https://doi.org/10.3916/C43-2014-a2
GABELAS, J.A. y MARTA-LAZO, C. (2016). Comunicación digital. Un modelo basado en el factor relacional. UOC.
GOSCIOLA, V. y TAGE VERISSIMO, M. (2018). Mediatización por los jóvenes en la expansión narrativa del Universo Cinemático Marvel. Chasqui. Revista Lati-noamericana de Comunicación, 0(137), 113-130. https://doi.org/10.16921/chasqui.v0i137.3456
GUERRERO, M. (2014). Webs televisivas y sus usuarios: un lugar para la narrati-va transmedia. Los casos de “Águila Roja” y “Juego de Tronos” en España. Comunicación y Sociedad Nueva época, (21), 239-267. http://dx.doi.org/10.32870/cys.v0i21.578
HERRERO-DÍAZ, P., RAMOS-SERRANO, M. y NÓ, J. (2016). Los menores como usua-rios creadores en la era digital: del prosumer al creador colaborativo. Revi-sión teórica 1972-2016. Revista Latina de Comunicación Social, 71, 1.301-1.322. https://doi.org/10.4185/RLCS-2016-1147
HOLT, J. y PERREN, A. (2019). 2. Media Industries: A Decade in Review. En DEUZE M. y PRENGER, M. (Ed.), Making Media: Production, Practices, and Professions (pp. 31-44). Amsterdam University Press. https://doi.org/10.1515/9789048540150-002
HYUNG, J. N., YONG, H. K. y HYUN, J. J. (2023). The Impact of YouTube on Present and Future Firm Value: Using Unstructured Text Analysis. Sustainability, 15(5), 4346. https://doi.org/10.3390/su15054346
IRSYADI, A. N. y MADAMIDOLA, O. (2023). Media in the Cultural Dissemination: A Study of Cultural Filming on YouTube. Arif, 2(2), 308-322. https://journal.unj.ac.id/unj/index.php/arif/article/view/31907
JAUREGUI CABALLERO, A. y ORTEGA PONCE, C. (2020). Narrativas transmediáticas en la apropiación social del conocimiento. Revista Latina De Comunicación Social, (77), 357-372. https://doi.org/10.4185/RLCS-2020-1462
JENKINS, H. (2006). Convergence culture: Where old and new media collide. NYU press.
KOTLER, P., KARTAJAYA, H. y SETIAWAN, I. (2018). Marketing 4.0: Transforma tu estrategia para atraer al consumidor digital. Acción Empresarial.
LACASA DÍAZ, P. (2018). Expresiones del futuro: cómo se comunicarán las nuevas generaciones. Morata.
LASTRA, A. (2016). El poder del prosumidor. Identificación de sus necesidades y repercusión en la producción audiovisual transmedia. Icono 14, (14), 71-94. https://doi.org/10.7195/ri14.v14i1.902
MAQUIAVELLO, J. (2022). Listas de reproducción [canal de YouTube]. YouTube. Recuperado el 20 de abril de 2022, de https://tinyurl.com/2dv23en7
MCCRIDDLE, M. (2014). The ABC of XYZ: Understanding the Global Generations. University of New South Wales Press.
MIRANDA-GALBE, J., CABEZUELO-LORENZO, F. y LÓPEZ-MEDEL, I. (2021). Analytical Model of Transmedia Storytelling Ecosystems in Audiovisual Fiction: The Spanish Model of The Ministry of Time. Communication & Society, 34(1), 1-13. https://doi.org/10.15581/003.34.1.1-13
MOLPECERES ARNÁIZ, S. y RODRÍGUEZ FIDALGO, M.I. (2014). La inserción del dis-curso del receptor en la narrativa transmedia: el ejemplo de las series de te-levisión de ficción. Historia y Comunicación Social, (19), Núm. Especial Fe-brero, 31-42. http://dx.doi.org/10.5209/rev_HICS.2014.v19.45008
PÉREZ-RODRÍGUEZ, A. (2020). Homo sapiens, homo videns, homo fabulators. La competencia mediática en los relatos del universo transmedia. Icono 14, 18(2), 16-34. http://dx.doi.org/10.7195/ri14.v18i2.1523
RAYA, A. (11 de noviembre de 2021). YouTube quita el número de "no me gusta" de los vídeos, y los usuarios no se lo han tomado muy bien. El economista. https://tinyurl.com/u3vdrrba
RODRÍGUEZ-FERRÁNDIZ, R., TUR-VIÑES, V. y MORA CONTRERAS, K. (2016). The Tube on YouTube: TV Series, Media Strategies, and User Tactics in a Transmedia Environment. International Journal of Communication, 10(2016), 1991–2013. https://tinyurl.com/yym87w6k
ROSE, G. (2016). Visual methodologies: an introduction to researching with vis-ual materials. SAGE Publications Ltd.
SÁNCHEZ-LÓPEZ, I., PÉREZ-RODRÍGUEZ, A. y FANDOS-IGADO, M. (2019). Com-educational Platforms: Creativity and Community for Learning. Journal of New Approaches in Educational Research, 8(2), 214-226. http://dx.doi.org/10.7821/naer.2019.7.437
SCOLARI, C. A. (2018). Teens, media and collaborative cultures: exploiting teens' transmedia skills in the classroom. Universitat Pompeu Fabra.
SCOLARI, C. A. y FRATICELLI, D. (2019). The case of the top Spanish YouTubers: Emerging media subjects and discourse practices in the new media ecology. Convergence, 25(3), 496–515. https://doi.org/10.1177/1354856517721807
SCOLARI, C. A., BERTETTI, P. y FREEMAN, M. (2014). Transmedia archaeology: sto-rytelling in the borderlines of science fiction, comics and pulp magazines. Palgrave Macmillan.
SHUANGDAN, N. (2023). Exploring the Preferences of US YouTube Users and Fac-tors Related to YouTube Uploader’s Revenue. Studies in Social Science & Hu-manities, 2(1), 43–54.
https://www.paradigmpress.org/SSSH/article/view/398
SIXTO-GARCÍA, J., RODRÍGUEZ-VÁZQUEZ, A. I. y SOENGAS-PÉREZ, X. (2021). Modelo de análisis para canales de YouTube: aplicación a medios nativos digitales. Re-vista Latina de Comunicación Social, 79,1-16. https://doi.org/10.4185/RLCS-2021-1494
SNELSON, CH. (2011). YouTube across the disciplines: a review of the literature. MERLOT Journal of Online Learning and Teaching, 7(1), 159-169. http://jolt.merlot.org/vol7no1/snelson_0311.pdf
SOLER PUJALS, P. y ENRIQUE JIMÉNEZ, A. M. (2012). Reflexión sobre el rigor científi-co en la investigación cualitativa. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 18, 879-888. https://doi.org/10.5209/rev_ESMP.2012.v18.40966
SUÁREZ-ÁLVAREZ, R. y GARCÍA-JIMÉNEZ, A. (2021). Centennials en TikTok: tipolo-gía de vídeos. Análisis y comparativa España-Gran Bretaña por género, edad y nacionalidad. Revista Latina de Comunicación Social, (79), 1-22. https://doi.org/10.4185/RLCS-2021-1503
TE LO RESUMO. (2022). Listas de reproducción [canal de YouTube]. YouTube. Recuperado el 20 de abril de 2022, de https://tinyurl.com/2ya65hh7
TOFFLER, A. (1990). El cambio del poder. Plaza y Janés.
VÁZQUEZ-HERRERO, J., GONZÁLEZ-NEIRA, A. y QUINTAS-FROUFE, N. (2019). La au-diencia activa en la ficción transmedia: plataformas, interactividad y medi-ción. Revista Latina De Comunicación Social, (74), 73-93. https://doi.org/10.4185/RLCS-2019-1322
VIDAL-MESTRE, M. y FREIRE-SÁNCHEZ, A. (2022). Creadora, antiheroína y gamer: el triple rol de las nativas digitales en la industria del videojuego y sus redes sociales. En Del Olmo Arriaga, J. L.; Ruiz Viñals, C. y Vázquez, M. (2022). Muje-res y redes sociales. Eunsa Astrolabio.
YUCRA-QUISPE, L. M., ESPINOZA-MONTOYA, C., NÚÑEZ-PACHECO, R. y AGUADED, I. (2022). De consumidores a prosumidores: la narrativa transmedia en dos juegos móviles para adolescentes y jóvenes. Revista De Comunicación, 21(1), 433–450. https://doi.org/10.26441/RC21.1-2022-A22
ZHANG, F. y ZHU, L. (2021). Promoting business model innovation through social media strategic capability: A moderated mediation model. European Management Journal, 40(1), 56-66. https://doi.org/10.1016/j.emj.2021.02.003
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Montserrat Vidal-Mestre (Autor/a)
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who submit to this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and ensure the magazine's right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution-NoComercial 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgment of authorship of the work and the initial publication in this magazine, with no commercial purpose.
Authors can establish separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the magazine (for example, to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
It allows and authors are encouraged to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as a citation more early and most of the published work (See The Effect of Open Access).