The Use of Twitter to Analyze Citizen Proposals: the Economic News of the National Reference Newspapers
Abstract
Twitter has become the primary means of public expression and platform on which to build a new way of doing journalism. In the Spanish case, the covers of national reference newspapers and its contents on the microblogging conversations generate traffic that is a true reflection of a social and political context marked by the economic crisis. Therefore, this study aims to reflect the degree of citizen participation in the information content on Twitter, based on the quantification of their interactions or their messages tone. The content analysis presented in this work maps the use by major Spanish newspapers of this new social media, notes the importance it attaches to citizenship expressed by sections of economy news and reveals which are the most active posts on the microblogging and therefore, the most popular.Metrics
References
Artigas, D.; Muñoz, Á.; Luengo, F.; Chourio, X.; Fernández, A. (2012): ‘Caracterizando las elecciones venezolanas a través de Twitter: Caso #26S’, en Disertaciones, Anuario Electrónico de Estudios en Comunicación Social, Vol. 5, nº 1, pp. 57-76. Venezuela: Universidad de Los Andes.
Blanchet, A.; Ghiglione, R.; Massonnat, J. (1989): Técnicas de investigación en Ciencias Sociales: datos, observación, entrevista, cuestionario. Madrid: Narcea.
Castells, M. (1997): La era de la información. Economía, Sociedad y Cultura. Madrid: Alianza Editorial.
Castillo, A. (2010): ‘La comunicación de los lobbies en Internet: el ciberactivismo de los Think Tanks’, en Icono 14, Vol. 8, nº 1, pp. 193-206. Madrid: Asociación Científica Icono 14, Universidad Complutense de Madrid.
Celaya, J. (2008): La empresa en la Web 2.0. Barcelona: Gestión 2000.
Cha, M.; Haddadi, H.; Benvenuto, F.; Gummandi, K. (2010): ‘Measuring user influence in Twitter: The Millon Follower Fallacy’, en Fourth International AAAI Conference on Weblogs and Social Media. Washington: George Washington University.
De Ugarte, D. (2007): El poder de las redes. Manual ilustrado para personas, colectivos y empresas abocados al ciberactivismo. Bilbao: Grupo Cooperativo de las Indias.
Dunlap, J.; Lowenthal, P. (2009): ‘Tweeting the night away: Using Twitter to enhance social presence’, en European Journal of Information Systems, Vol. 24, nº2, pp. 1-8. Birmingham: The OR Society.
Fernández, J. (2012): ‘Ciberactivismo: conceptualización, hipótesis y medida’, en ARBOR, Ciencia, Pensamiento y Cultura, Vol. 188, nº 756, pp. 631-639. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas.
Ferreras, E. (2011): ‘Redes sociales y cambio social: el movimiento 15-M y su evolución en Twitter’, en Telos: Cuadernos de comunicación e innovación, nº 89, pp. 61-73. Madrid: Fundación Telefónica. Recuperado el 30 de octubre de 2012 desde: http://telos.fundaciontelefonica.com/url-direct/pdf-generator?tipoContenido=articuloTelos&idContenido=2011102410330001&idioma=es
González San Ruperto, M. (2007): ‘Ciberactivismo social en las ONG: los casos de Amnistía Internacional, Intermón Oxfam y Greenpeace’, en Walzer, A.; García, M.; Rodríguez, J. C. (Coord.) (2007): ‘Comunicación alternativa, ciudadanía y cultura’, en Foro Universitario de Comunicación, pp. 128-134. Madrid: Universidad Complutense de Madrid.
Honneycutt, H.; Herring, S. (2009): ‘Beyond microblogging: Conversatin and collaboration via Twitter’, en 42 Hawaii International Conference of System Sciences, pp. 1-10. Hawaii: Universidad de Hawaii.
Hopenayn, M. (2007): ‘Juventud pública: un binomio por armar’. Ponencia del Colectivo Latinoamericano de Jóvenes promotores en Juventud y Comisión.
Huberman, B.; Romero, D.; Wu, F. (2009): ‘Social networks that matter: Twitter under the microscope’, en First Monday, Pee-Reviewed Journal on the Internet, Vol. 14, nº 1, pp. 1-9. Bridgman: University of Illioinis.
Java, A.; Song, X.; Finin,T.; Tseng, B. (2007): ‘Why we twitter: understanding microbbloging usage and communities’, en The Philosophical Review, nº 73, pp. 39-460. EE.UU: Universidad de Maryland.
Kwak, H.; Lee, C.; Park, H.; Moon, S. (2010): ‘What is Twitter? A social network or a news media?’, en 19th International World Wide Web Conference, pp. 1-10. NY, EE.UU.
Krippendorff, K. (1990): Metodología de análisis de contenido. Teoría y práctica. Barcelona: Paidós Ibérica.
Lovejoy, K.; Waters, R.; Saxton, G. (2012): ‘Engaging stakeholders through Twitter: How nonprofit organizations are getting more out of 140 characters or less’, en Public Relations Review, Vol. 38, issue 2, pp. 313-318. Amsterdam: Elsevier.
Luengo, G. (2010): ‘La movilización social en Internet. Eventos organizados a través de la red: ¿Fenómeno lúdico o ciberactivismo?’, en IV Congreso Online del Observatorio para la Cibersociedad. Madrid: Observatorio para la Cibersociedad.
Martínez, M. (2011): ‘Acceso a las tecnologías de la comunicación y participación ciudadana en la vida pública’, en Telos, Cuadernos de Comunicación e Innovación, nº 86. Madrid: Fundación Telefónica.
Nielsen (2012): Spain is digital. Tendencias y consumo online en España. Madrid: Nielsen.
Noguera, J. (2010): ‘Redes sociales como paradigma periodístico. Medios españoles en Facebook’, en Revista Latina de Comunicación Social, nº 65, 2010, pp. 176-186. La Laguna (Tenerife): Universidad de La Laguna.
Park A.; Paroubek, P. (2010): ‘Twitter as a corpus for sentiment analysis and opinion mining’, en Language Resources Evaluation Conference, pp. 1-10. Malta: ERLA.
Sakaki, T.; Okazaki, M.; Matsuo, Y. (2010): ‘Earthquake shakes Twitter users: real-time event detection by social sensors’, en 19th International World Wide Web Conference. NY, EE.UU.
Sampedro, V. (2005): 13M: Multitudes online. Madrid: Los libros de la Catarata.
Soria, M. (2010): ‘El ciberactivismo, nuevo modelo de relaciones públicas en las ONG’, en Icono 14, pp. 288-302. Madrid: Asociación Científica Icono 14, Universidad Complutense de Madrid.
Torres, L. (2009): ‘Ciberprotestas y consecuencias políticas: reflexiones sobre el caso de Internet necesario en Méjico’, en Razón y Palabra, nº 70. Méjico: Instituto de Estudios Superiores de Monterrey. Recuperado el 9 de julio de 2010 desde: http://www.razonypalabra.org.mx/TORRES_REVISADO.pdf
Waters, R.; Tindall, N.; Mortom, T. (2010): ‘Media Catching and the Journalist-Public Relations Practitioner Relationship: How Social Media are Changing the practice of media relations’, en Journal of Public Relations, Vol. 22, issue 3, pp. 241-264. Nueva York: Taylor&Francis.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who submit to this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and ensure the magazine's right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution-NoComercial 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgment of authorship of the work and the initial publication in this magazine, with no commercial purpose.
Authors can establish separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the magazine (for example, to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
It allows and authors are encouraged to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as a citation more early and most of the published work (See The Effect of Open Access).