The government from X: Analysis of the Case of Gustavo Petro in Colombia
DOI:
https://doi.org/10.62008/ixc/14/01ElgobiKeywords:
Government, Twitter, Polarization, Reality, CommunicationAbstract
An environment of crisis, which is experienced in Latin America, establishes in social platforms a special meaning, a pulpit from which bridges are built between the political actor, public institutions and the population. The circulation of messages seeks to reduce skepticism, mitigate the impact of public policies that bet on social equality. This research of mixed methodology had a digital corpus that covered the organization, in network, of online data: graphic information, hyperlinks, references or mentions of author. The digital message allowed us to perceive, in the online space, the duality that is presented in the value system through narratives (themes) and discourses (meanings and contexts) that function within the framework of social platforms. The main conclusion is that the mastery of communicative codes leads to an active reading, monitoring and control of the message to manage the radical emotions and reactions that are exalted at the moment.Metrics
References
ÁLVAREZ RISCO, A. (2020). Clasificación de las investigaciones. Universidad de Lima, Facultad de Ciencias Empresariales y Económicas, Carrera de Negocios Internacionales. Recuperado de https://tinyurl.com/5xswv7wf
AMADO, A., & TARULLO, R. (2015). Tuitear para agendar: el uso de Twitter como gacetilla de prensa en la comunicación gubernamental. Revista Mexicana de Opinión Pública, (19), 127-145. https://doi.org/10.1016/j.rmop.2015.02.003
BARRANTES, R. (2002). Investigación: un camino al conocimiento, un enfoque cualitativo y cuantitativo. EUNED.
BARREDO-IBÁÑEZ, D. (2015). El análisis de contenido. Una introducción a la cuantificación de la realidad. Revista San Gregorio, 0, 26–31. http://dx.doi.org/10.36097/rsan.v0i0.113
BARRIOS-RUBIO, A., & GUTIÉRREZ-GARCÍA, M. (2022). Comunicación mediática y social en el entorno de crisis, polarización e inconformismo colombiano. Profesional De La información, 31(3), e310320. https://doi.org/10.3145/epi.2022.may.20
BERICAT, E. (1998). La integración de los métodos cuantitativo y cualitativo en la investigación social. Significado y medida. Editorial Ariel.
BETRÍAN, E., GALITÓ, N., GARCÍA, N., MONCLÚS, G.J. & MARACULLA, M. (2016). La triangulación múltiple como estrategia metodológica. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 11(4), 5-24.
BIMBER, B. & GIL DE ZÚÑIGA, H. (2020). The unedited public sphere. New Media & Society, 22(4), 700-715. https://doi.org/10.1177/1461444819893980
BOLÍVAR, C. (2001). Métodos y técnicas cualitativas de investigación en Ciencias Sociales. Revista Entornos, 2(14), 99-99. https://doi.org/10.25054/01247905.373
BRANTNER, C. & PFEFFER, J. (2018). Content analysis of Twitter - big data, big studies. En: S. Elridge II & B. Franklin (Eds.), The Routledge Handbook of Developments in Digital Journalism Studies. (pp. 79-92). Taylor & Francis.
BUSTOS DÍAZ, J., & RUIZ DEL OLMO, F.J. (2019). Sobreabundancia comunicativa de los líderes políticos en Twitter. El caso español. Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación, 45, 12-28. http://dx.doi.org/10.12795/Ambitos.2019.i45.02
CABEZUELO LORENZO F. & MANFREDI J.L. (2019). Posverdad, fake-news y agenda política en el discurso de Trump en Twitter. Historia y Comunicación Social, 24(2), 471-483. https://doi.org/10.5209/hics.66291
CABO, A., & JUANATEY, A. (2016). El discurso de odio en las redes sociales: un estado de la cuestión. Ayuntamiento de Barcelona. Recuperado de https://tinyurl.com/ycxp2jcs
CALLEJO, J. (2010). Introducción a las técnicas de investigación social. Universitaria Ramón Areces.
CASERO-RIPOLLÉS, A. & GARCÍA-GORDILLO, M. (2021). La influencia del periodismo en el ecosistema digital. En: L.M. Pedrero-Esteban & A. Pérez-Escoda (Coords.). Cartografía de la comunicación postdigital: medios y audiencias en la sociedad de la COVID-19 (pp. 157-176). Thomson Reuters Aranzadi Civitas.
CAZAU, P. (2006). Introducción a la investigación en ciencias sociales. Recuperado de https://tinyurl.com/b9nzj9tu
CHADWICK, A. (2017). The hybrid media system. Politics and power. Oxford University Press.
DAVIDSON, T., WARMSLEY, D., MACY, M., & WEBER, I. (2017). Automated hate speech detection and the problem of offensive language. Proceedings of the International AAAI Conference on Web and social media, 11(1), 512-515. https://doi.org/10.48550/arXiv.1703.04009
DE SALVADOR CARRASCO, L. (2012). Redes de anonimización en internet: cómo funcionan y cuáles son sus límites. P.2. Instituto Español de Estudios Estratégicos (IEEE).
ENLI, G. (2017). Twitter as arena for the authentic outsider: Exploring the social media campaigns of Trump and Clinton in the 2016 US presidential election. European Journal of Communication, 32(1), 50-61. https://doi.org/10.1177/0267323116682802
ESTEBAN NAVARRO, M.Á., GÓMEZ-PATIÑO, M., & NOGALES-BOCIO, A.I. (2018). Comunicación Política y Opinión Pública 4.0. Comunicación Política y Opinión Pública 4.0., 0, 83-98.
FERNÁNDEZ CRESPO, M. (2014). Metodología para el análisis de las redes sociales. En: R. Cotarelo y J.A. Olmeda (Eds.), La democracia del siglo XXI. Política, medios de comunicación, internet y redes sociales (pp. 383-408). Centro de Estudios Políticos y Constitucionales.
FLORES, A.J., LAVÍN, J., & CASTILLO, L. (2021). El capital estructural y relacional en el desempeño organizacional del sector público en el estado de Tamaulipas (México): Un análisis factorial exploratorio y correlacional usando Rho de Spearman. Acta Universitaria, 31, 1–16. https://doi.org/10.15174/au.2021.2810
GARCÍA-SANTAMARÍA, J.V. & CARRETERO, A.B. (2014). La formación universitaria en periodismo. ¿Mera capacitación tecnológica o una formación integral en el nuevo ecosistema informativo? Historia y Comunicación Social, 19, 641-651. https://doi.org/10.5209/rev_HICS.2014.v19.44991
GUTIÉRREZ CORTÉS, F., ISLAS CARMONA, O., & ARRIBAS URRUTIA, A. (2019). Las nuevas leyes de los nuevos medios y la reconfiguración del entorno. Palabra Clave, 22(2), e2229. https://doi.org/10.5294/pacla.2019.22.2.9
HAJLI, N. (2015). Social commerce constructs and consumer’s intention to buy. International Journal of Information Management, 35(2), 183–191.
HANCU-BUDUI, A., ZORIO-GRIMA, A., & BLANCO-VEGA, J. (2020). Audit institutions in the European Union: Public service promotion, environmental engagement and Covid crisis communication through social media. Sustainability, 12(23), 9816. https://doi.org/10.3390/su12239816
HERMIDA, A., & MELLADO, C. (2020). Dimensions of social media logics: Mapping forms of journalistic norms and practices on Twitter and Instagram. Digital Journalism, 8(7), 864-884. https://doi.org/10.1080/21670811.2020.1805779
HOOTSUITE. (2023). Digital 2023 Colombia. Data Reportal. Recuperado de https://tinyurl.com/bdek2j7b
ISASI, A.C., & JUANATEY, A.G. (2016). El discurso del odio en las redes sociales: un estado de la cuestión. Plataforma ciudadana contra la islamofobia. Recuperado de https://tinyurl.com/2v6jb2e3
KLINKENBERG, J.M. (2006). Manual de Semiótica General. Universidad Jorge Tadeo Lozano.
KREISS, D., & MCGREGOR, S. C. (2018). Technology firms shape political communication: The work of Microsoft, Facebook, Twitter, and Google with campaigns during the 2016 U.S. presidential cycle. Political Communication, 35(2), 155-177. https://doi.org/10.1080/10584609.2017.1364814
KRIPPENDORFF, K. (2012). Content analysis: An introduction to its methodology. Sage.
LANGER, A.I. & GRUBER, J.B. (2021). Political agenda setting in the hybrid media system: why legacy media still matter a great deal. The International Journal of Press/Politics, 26(2), 313-340. https://doi.org/10.1177/1940161220925023
LARRONDO, A. (2020). Scope and Difficulties of the Transmedia Practice. A Case Study on the Spanish PSM. System. Journalism Practice, 14(8), 991-1007. https://doi.org/10.1080/17512786.2019.1679036
LEWIS, S. C. & WESTLUND, O. (2015). Actors, Actants, Audiences, and Activities in Cross-Media News Work: A Matrix and a Research Agenda. Digital Journalism, 3(1), 19-37. https://doi.org/10.1080/21670811.2014.927986
LONDOÑO-VÁSQUEZ, D.A., & FRIAS-CANO, L.Y. (2011). Análisis crítico del discurso y arqueología del saber: dos opciones de estudio de la sociedad. Palabra Clave, 14(1), 101–122.
LÓPEZ-NOGUERO, F., SARRATE-CAPDEVILA, M.L., & LEBRERO-BAENA, M.P. (2016). El ocio de los jóvenes en situación de vulnerabilidad. Análisis discursivo. Revista Española de Pedagogía, 74(263), 127–145.
LOSADA DÍAZ, J.C., RODRÍGUEZ FERNÁNDEZ, L. & PANIAGUA ROJANO, F.J. (2020). Comunicación gubernamental y emociones en la crisis del Covid-19 en España. Revista Latina de Comunicación Social, 78, 1-18. https://doi.org/10.4185/RLCS-2020-1467
MANFREDI-SÁNCHEZ, J.L., AMADO-SUÁREZ, A. & WAISBORD, S. (2021). Presidential Twitter in the face of COVID-19: Between populism and pop politics. Comunicar, 29(66), 79-90. https://doi.org/10.3916/C66-2021-07
MARCOS, R.G., MARTÍNEZ, B.P., & GARCÍA, R.R. (2019). Comunicación política y personalización de contenidos: ¿es Twitter el nuevo medio de referencia para la interacción entre gobernantes y gobernados? aDResearch ESIC International Journal of Communication Research, 20(20), 8-19. https://doi.org/10.7263/adresic-020-01
MARTÍ, J.M., MARTÍNEZ-COSTA, M.DELP., & ESCOBEDO, E. (2019). El horizonte de las ondas digitales. En L.M. Pedrero-Esteban & J.M. García-Lastra (Eds.), La transformación digital de la radio. Diez claves para su comprensión académica y profesional. (pp. 267–290). Tirant Lo Blanch.
MARTÍNEZ, F. (2010). La teoría de los usos y gratificaciones aplicada a las redes sociales. En II Congreso Internacional Comunicación (Vol. 3). pp. 461-474. Recuperado de https://tinyurl.com/38k6vfmt
MCARTHUR, J. (2016). Digital Proxemics: How Technology Shapes The Ways We Move. Peter Lang.
NIÑO, D. (2008). El signo peirceano y su impacto en la semiótica contemporánea. En D. Niño, (Ed). Ensayos Semióticos. (pp. 19-100). Universidad Jorge Tadeo Lozano.
OLTEANU, A., CASTILLO, C., BOY, J., & VARSHNEY, K. (2018). The effect of extremist violence on hateful speech online. Proceedings of the international AAAI conference on web and social media, 12(1). https://doi.org/10.48550/arXiv.1804.05704
PAZ, M.A., MONTERO-DÍAZ, J., & MORENO-DELGADO, A. (2020). Hate Speech: A Systematized Review. SAGE Open, 10(4). https://doi.org/10.1177/2158244020973022
PEÑA-FERNÁNDEZ, S., LAZKANO-ARRILLAGA, I., & LARRONDO-URETA, A. (2019). Medios de comunicación e innovación social. El auge de las audiencias activas en el entorno digital. Andamios, 16, 351–372.
PÉREZ-DASILVA, J.A., MESO-AYERDI, K., & MENDIGUREN-GALDOSPÍN, T. (2020). Fake news y coronavirus: detección de los principales actores y tendencias a través del análisis de las conversaciones en Twitter. Profesional de la información, 29(3). https://doi.org/10.3145/epi.2020.may.08
POHJONEN, M., & UDUPA, S. (2017). Extreme speech online: An anthropological critique of hate speech debates. International Journal of Communication, 11(19), 1173-1191.
RIVAS-DE-ROCA, R., GARCÍA-GORDILLO, M., & BEZUNARTEA-VALENCIA, O. (2020). The far-right’s influence on Twitter during the 2018 Andalusian elections: an approach through political leaders. Communication & Society, 33(2), 227-242. https://doi.org/10.15581/003.33.2.227-242
RUIZ-ALBA, N., & MANCINAS-CHÁVEZ, R. (2020). Estrategia de comunicación en Twitter de Nayib Bukele: el presidente milenial de El Salvador. Communication & Society, 33(2), 259-275. https://doi.org/10.15581/003.33.2.259-275
SACRISTÁN, A. (2013). Sociedad del conocimiento, tecnología y educación. Morata.
SCOLARI, C., & RAPA, F. (2020). Media Evolution. La marca editora.
SEGADO-BOJ, F., DÍAZ-CAMPO, J., & LLOVES-SOBRADO, B. (2015). Líderes latinoamericanos en Twitter. Viejas costumbres para nuevos medios en tiempos de crisis políticas. Revista Latina de Comunicación Social, (70), 156–173. https://doi.org/10.4185/RLCS-2015-1040
TERÁN-VILLEGAS, O.R., & AGUILAR-CASTRO, J.L. (2018). Modelo del proceso de influencia de los medios de comunicación social en la opinión pública. Educere, 22(71), 179–191.
THOMPSON, N., WANG, X. & DAYA, P. (2020). Determinants of News Sharing Behavior on Social Media. Journal of Computer Information Systems, 60(6), 593-601. https://doi.org/10.1080/08874417.2019.1566803
UFARTE, M. J. (2019). Nuevos perfiles profesionales para el mercado periodístico. Comunicación Social Ediciones y Publicaciones.
VAN DIJK, T. A. (2015). Critical discourse analysis. En: D. Tannen, H. E. Hamilton y D. Schiffrin (Eds.), The Handbook of Discourse Analysis. (pp. 466-477). John Wiley and Sons.
VAN KESSEL, S. Y CASTELEIN, R. (2016). Shifting the blame. Populist politicians’ use of Twitter as a tool of opposition. Journal of Contemporary European Research, 2(2), 594-614.
VIZOSO, Á., LÓPEZ-GARCÍA, X., & PEREIRA-FARIÑA, X. (2018). Technological skills as a key factor in the profile of the fact checker for the verification of information in the network society. Estudos Em Comunicacao, 1(27), 105–126. https://doi.org/10.20287/ec.n27.v1.a07
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 PhD. Andrés Barrios-Rubio (Autor/a)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who submit to this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and ensure the magazine's right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution-NoComercial 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgment of authorship of the work and the initial publication in this magazine, with no commercial purpose.
Authors can establish separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the magazine (for example, to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
It allows and authors are encouraged to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as a citation more early and most of the published work (See The Effect of Open Access).