Music-visuality and cinematographic metanarrative: analysis of C. Tangana’s music videos

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62008/ixc/14/02Musico

Keywords:

C. Tangana, music video, musicovisuality, metanarrative, intertextu, film

Abstract

This article analyzes the music video production of the artist C. Tangana, examining both its typology and its narrative components, discursive codes and transtextual relationships, seeking to find out what strategies are used both in each of the different pieces and in the corpus that among all of them conform to give shape to the particular proposal of the artist. The analysis of the 33 selected music videos reveals an absolute commitment to the music-visual spectacle in which the performative genre coexists with narrative, video artistic and conceptual features. Through innumerable connections to film and the hybridization of styles, formats, conventions and references that define this and other media in the present, these clips make up difficult-to-classify audiovisual pieces in which the artist assumes numerous roles that give him a strong multidimensionality and allow the creation of an own universe linked, to a large extent, to fictions born on the big screen.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Sergio Albaladejo Ortega, Universidad Católica de Murcia,https://www.ucam.edu/

Sergio Albaladejo Ortega has a PhD in Communication from the Catholic University of Murcia. Professor at the Faculty of Communication of this university, he teaches the subjects 'Audiovisual Fiction', 'Journalism and Film', 'Documentary' and 'Communication and Graphic Art'. His field of research is made up of transmedia narratives, and more specifically transmedia literacy. Likewise, it investigates other lines related to cinematographic and videoludic narration. Recently, he has published the chapters "Game-Based Learning for the Acquisition of Transversal Skills: Preventing and Addressing Hate Speech" (2022), “A Ghost Story: paradigma de la fantasmagoría hipermoderna” (2022), “Expansiones desde la oscuridad: Potencial transmedia en la franquicia videolúdica Little Nightmares” (2021) and “Death Stranding: culmen de la cinemática cinematográfica en entornos videolúdicos” (2020), as well as the papers "El ecosistema mediático de la ficción contemporánea: relatos, universos y propiedades intelectuales a través de los transmedial worlds" (2019) and "Transmedia storytelling and teaching experience in higher education" (2018) and has coordinated the monograph “Cultura ludonarrativa: puntos de encuentro entre los medios tradicionales y los videojuegos” (2020) of the magazine Miguel Hernández Communication Journal. He belongs to the Spanish Association for Communication Research (AE-IC) and to the DIGITALAC research group, where he develops the line of work on Transmedia Narratives.  

References

ARIAS, M. (2020). ¿Los españoles también pueden ser latinos? La identidad española en la música popular latina actual: el caso de C. Tangana. Contrapulso-Revista latinoamericana de estudios en música popular, 2(1), 20-34. https://doi.org/10.53689/cp.v2i1.17

AUSLANDER, P. (2006). Musical Personae. The Drama Review, 50(1), 100-119. https://doi.org/10.1162/dram.2006.50.1.100

BERNAL, A. (2020). La obra musical en la época del iconocentrismo. En P. ALCALDE y M. HERVÁS (Eds.), Terremotos musicales. Denarraciones de la música en el siglo XXI (pp. 13-22). Antoni Bosch.

BREMBILLA, P. (2019). Transmedia Music. The Values of Music as a Transmedia Asset. En M. FREEMAN R. RAMPAZZO (Eds.), The Routledge Companion to Transmedia Studies (pp. 138-147). Routledge.

CASETTI, F. y DI CHIO, F. (2013). Cómo analizar un film. Paidós.

CHATMAN, S. (2014). Historia y discurso: la estructura narrativa en la novela y el cine. RBA.

DEL OLMO MOZAS, C. (2022). La polémica como estrategia publicitaria: el caso de C. Tangana [Trabajo Fin de Grado, Universidad de Valladolid]. UVa. https://tinyurl.com/5n7mymnc

DELEUZE, G. (1984). La imagen-movimiento. Paidós.

DELEUZE, G. (1987). La imagen-tiempo. Paidós.

DELEUZE, G. y GUATTARI, F. (2010). Rizoma: Introducción. Pre-textos.

EL BLOQUE (29 de junio de 2018). El Bloque 03 - C. Tangana ft. Capullo de Jerez, Damed Squad, Jedet, Brat Star, Yung Beef, Alizzz [Archivo de vídeo]. YouTube. https://tinyurl.com/bdeyt6r6

FREEMAN, M. & PROCTOR, W. (2018). Global convergence cultures: transmedia earth. Routledge.

FRITH, S. (2015). The Industrialization of Popular Music: Part I. En S. T. HORSFALL, J. M. MEIJ & M. D. PROBSTFIELD (Eds.), Music Sociology. Examining the role of music in social life (pp. 53-59). Routledge.

GALLARDO-HURTADO, L. (2021). La hibridación de técnicas de microcelebridad y celebridad: El caso de C. Tangana. En N. SÁNCHEZ-GEY y M. L. CÁRDENAS-RICA (Coords.), La comunicación a la vanguardia: Tendencias, métodos y perspectivas (pp. 2910-2931). Fragua.

GENETTE, G. (1989). Palimpsestos. Taurus.

GÓMEZ, M. (2014). La Post-postmodernidad: paradigmas culturales para el siglo XXI. Interartive a platform for contemporary art and thought. https://tinyurl.com/ybmsrmpz

GUARINOS, V. y SEDEÑO-VALDELLÓS, A. M. (2020). El videoclip social. Análisis de su narrativa y estética. methaodos. revista de ciencias sociales, 8(1), 120-129. https://doi.org/10.17502/m.rcs.v8i1.329

HARPER, P. (2019). Beyoncé: Viral techniques and the visual album. Popular Music and Society, 42(1), 61-81. https://doi.org/10.1080/03007766.20-19.1555895

JENKINS, H. (2006). Convergence culture: Where old and new media collide. New York University Press.

JOST, C. (2019). Tying it all together: Music video and transmedia practice in popular music. En L. BURNS & S. HAWKINS (Eds.), The Bloomsbury Handbook of popular music video analysis (pp. 201-218). Bloomsbury.

JUNG, C. (1962). Símbolos de transformación. Paidós.

JUNG, C. (1972). Collected Works of C.G. Jung, Volume 7: Two Essays in Analytical Psychology. Princeton University Press.

MORIN, E. (1972). Las Stars. Servidumbres y mitos. Dopesa.

MUELA-MOLINA, C. y GÓMEZ-ALONSO, R. (2012). Las estrellas juveniles de la música pop descienden a los escenarios. Revista de Estudios de Juventud, (96), 105-119. https://tinyurl.com/mube6scj

NEGUS, K. (2011). Producing pop: Culture and conflict in the popular music industry. Hodder Arnold Publishers.

OROZCO, C. (8 de diciembre de 2020). C. Tangana: "Para tener éxito hace falta muchísimo ego” [Archivo de vídeo]. YouTube. https://tinyurl.com/bdbbm2b9

PORRAS-RODRÍGUEZ, M. A. (2021). Devenir rizoma del videoclip de autor. En D. A. MARTÍNEZ NORIEGA y J. A. SÁNCHEZ MARTÍNEZ (Coords.), Transformaciones de la música contemporánea (pp. 37-64). Universidad Autónoma Metropolitana.

RONCALLO, S. y URIBE-JONGBLOED, E. (2017). La estética de los videoclips: propuesta metodológica para la caracterización de los productos audiovisuales musicales. Cuadernos de Música, Artes Visuales y Artes Escénicas, 12(1), 79–109. https://doi.org/10.11144/Javeriana.mavae12-1.evpm

SEDEÑO-VALDELLÓS, A. M. (2002). Lenguaje del videoclip. Universidad de Málaga.

SEDEÑO-VALDELLÓS, A. M. (2006, 24-25 marzo). La creatividad en otros formatos audiovisuales: el videoclip musical [Paper online] III Simposium de profesores universitarios de creatividad publicitaria. Universidad Ramón Llull, Barcelona, España. https://tinyurl.com/28v64jmj

SEDEÑO-VALDELLÓS, A. M. (2012). Video musical y cultura: propuestas para analizar el cuerpo en el videoclip. Vivat academia, (120), 91-101. https://doi.org/10.15178/va.2012.120.91-101

SEDEÑO-VALDELLÓS, A. M. (2023). Video musical y nueva lógica en la ecología de los medios: extensión del formato hacia el álbum visual. Palabra Clave, 26(2), 1-25. https://doi.org/10.5294/pacla.2023.26.2.6

SEDEÑO-VALDELLÓS, A. M., RODRÍGUEZ LÓPEZ, J. y ROGER ACUÑA, S. (2016). El videoclip postelevisivo actual. Propuesta metodológica y análisis estético. Revista Latina de Comunicación Social, (71), 332-348. https://doi.org/10.4185/RLCS-2016-1098

SELVA-RUIZ, D. (2014). El videoclip. Comunicación commercial en la industria musical. Alfar.

STEPHENS, J., & MCCALLUM, R. (1998). Retelling Stories, Framing Culture: Traditional Story and Metanarratives in Children's Literature. Routledge.

THOMAS, E. (2023). Quare (-in) the Mainstream: YouTube, Social Media and Augmented Realities in Lil’ Nas X’s MONTERO. En H. ROGERS, J. FREITAS & J. F. PORFÍRIO (Eds.), YouTube and Music. Online Culture and Everyday Life (pp. 65-89). Bloomsbury.

VIÑUELA, E. (2019). Autorreferencialidad, intertextualidad y metanarrativas en el videoclip contemporáneo. En J. LÓPEZ GONZÁLEZ y J. L. FALCÓ (Eds.), Música y medios audiovisuales: aproximaciones interdisciplinares (pp. 73-86). Ediciones Universidad de Salamanca.

VIZCAÍNO-VERDÚ, A., DE-CASAS MORENO, P., & TIROCCHI, S. (2023). Online prosumer convergence: Listening, creating and sharing music on YouTube and TikTok, Communication & Society, 36(1), 151-166. https://doi.org/10.15581/003.36.1.151-166

WAKSMAN, S. (2015). The star system. En A. BENNETT & S. WAKSMAN (Eds.), The SAGE Handbook of Popular Music (pp. 297-316). SAGE.

Published

2024-07-15

How to Cite

Robles Andreu, M. C., & Albaladejo Ortega, S. (2024). Music-visuality and cinematographic metanarrative: analysis of C. Tangana’s music videos. index.Comunicación, 14(2), 241–263. https://doi.org/10.62008/ixc/14/02Musico