Journalism and Artificial Intelligence. The Treatment of the Chatbots in the Spanish Press

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62008/ixc/14/01Period

Keywords:

artificial intelligence, chatbot, chatgpt, hi-tech journalism, press, spain

Abstract

The aim of this article is to analyze how the Spanish press treats artificial intelligence (AI) and, specifically, the latest generation chatbots, following the launch of the free version of ChatGPT in December 2022. In order to determine this, authors sample the eight national newspapers with the highest sales or number of users, both hybrid (El País, La Vanguardia, ABC, El Mundo) and digital natives (El Español, Okdiario, elDiario.es, Público). From each of these sources, the latest 20 news articles related to AI (n=160) are selected and subjected to a rigorous content analysis using a predefined framework. In addition, a sentiment analysis is performed by ChatGPT and BingChat to identify the predominant attitude of the press towards the AI (positive, negative, or neutral). The findings allow us to conclude, among other results, that the treatment is eminently informative and rarely interpretive. Moreover, the texts primarily focus on the possible uses of this technology; they mainly resort to sources from economic, pedagogical and scientific fields; and they adopt a basically neutral attitude towards AI.

Metrics

Metrics Loading ...

References

CANAVILHAS, J. (2022). Inteligencia artificial aplicada al periodismo: traducción automática y recomendación de contenidos en el proyecto «A European Perspective» (UER). Revista Latina de Comunicación Social, 80, 1-13. https://www.doi.org/10.4185/RLCS-2022-1534

CEBALLOS, Y. (2022). Influencia del periodismo hi-tech en la emergencia de nuevas rutinas profesionales periodísticas. Techno Review, 11(1). https://doi.org.org/10.37467/revtecno.v11.3813

CHING-HUA, C., WAN-HSIU, S.T. & SU, Y.C. (2019). Framing Artificial Intelligence in American newspapers. Digital Library, 19, 339-344. https://doi.org/10.1145/3306618.3314285

CRUSAFON, C. (2022). ¿Cómo está cambiando la IA la manera de informar? Esglobal. https://tinyurl.com/2c8rdn45

DE LARA, A. (2022). Retos de la divulgación de la inteligencia artificial en los cibermedios españoles. Contratexto, 38, 205-226. https://doi.org/10.26439/contratexto2022.n038.5701

DIAKOPOULOS, N. (2015). Algorithmic accountability: Journalistic investigation of computational power structures. Digital Journalism, 3(3), 398-415. https://doi.org/10.1080/21670811.2014.976411

DIAKOPOULOS, N. (2020). Computational news discovery: Towards design considerations for editorial orientation algorithms in journalism. Digital Journalism, 8(7), 945-967. https://doi.org/10.1080/21670811.2020.1736946

GARVEY, C. & MASKAL, C. (2020). Sentiment analysis of the news media on artificial intelligence does not support claims of negative bias against Artificial Intelligence. OMICS, 24(5), 286-299. https://doi.org/10.1089/omi.2019.0078

GÓMEZ-CALDERÓN, B., ROSES, S., & GARCÍA-BORREGO, M. (2017). Los nuevos perfiles profesionales del periodista desde la perspectiva académica española. Revista Mediterránea de Comunicación, 8(1), 191-200. https://www.doi.org/10.14198/MEDCOM2017.8.1.14

IGARTUA, J.J. (2006). Métodos cuantitativos de investigación en comunicación. Bosh.

KARLSEN, J. & STAVELIN, E. (2014). Computational journalism in Norwegian newsrooms. Journalism Practice, 8(1), 34-48. https://doi.org/10.1080/17512786.2013.813190

LÓPEZ-GARCÍA, X., TOURAL-BRAN, C. & RODRÍGUEZ-VÁZQUEZ, A.I. (2016). Software, estadística y gestión de bases de datos en el perfil del periodista de datos. Profesional de la Información, 25(2), 286-294. http://dx.doi.org/10.3145/epi.2016.mar.16

LÓPEZ-GARCÍA, X., & VIZOSO, Á. (2021). Periodismo de alta tecnología: signo de los tiempos digitales del tercer milenio. Profesional de la Información, 30(3), e300301. https://doi.org/10.3145/epi.2021.may.01

LOPEZOSA, C. (2023). Bing chat: hacia una nueva forma de entender las búsquedas. Anuario ThinkEPI, 17. https://doi.org/10.3145/thinkepi.2023.e17a04

LOPEZOSA, C., CODINA, L. & FERRAN-FERRER, N. (2023) ChatGPT como apoyo

a las systematic scoping reviews: integrando la inteligencia artificial con el

framework SALSA. Col·lecció del CRICC. Universitat de Barcelona. https://tinyurl.com/2s3afj8b

MURCIA-VERDÚ, F. & UFARTE-RUIZ, M.J. (2019). Mapa de riesgos del periodismo hi-tech. Hipertex.net, 18, 47-55. https://doi.org/10.31009/hipertext.net.2019.i18.05

NGUYEN, D. & HEKMAN, E. (2022). The news framing of artificial intelligence: a critical exploration of how media discourses make sense of automation. AI & Soc. https://doi.org/10.1007/s00146-022-01511-1

OJD (2023). Certificados de control. https://tinyurl.com/3we3xtrw

OJD INTERACTIVA (2023). Medios digitales. https://tinyurl.com/cytk2zmp

OUCHCHY, L., COIN, A. & DUBLJEVIĆ, V. (2020). AI in the headlines: the portrayal of the ethical issues of artificial intelligence in the media. AI & Soc, 35, 927–936. https://doi.org/10.1007/s00146-020-00965-5

PARRATT-FERNÁNDEZ, S., MAYORAL-SÁNCHEZ, J. & MERA-FERNÁNDEZ, M. (2021). The application of artificial intelligence to journalism: an analysis of academic production. Profesional de la Información, 30(3). https://doi.org/10.3145/epi.2021.may.17

PÉREZ-SEIJO, S. & GUTIÉRREZ-CANEDA, B. (2020). Periodismo digital y alta tecnología: de la consolidación a los renovados desafíos. Index.Comunicación, 10(3), 129-151. https://tinyurl.com/k3mx7h3c

PIÑUEL, J.L. (2002). Epistemología, metodología y técnicas del análisis de contenido. Estudios de Sociolingüística. Linguas, Sociedades e Culturas, 3(1), 1-42. https://tinyurl.com/29rvvcmj

SALAVERRÍA, R. (2015). Periodismo en 2014: balance y tendencia. Cuaderno de Periodistas, 29, 9-22. https://tinyurl.com/57w89txy

SALAZAR, I. (2018). Los robots y la Inteligencia Artificial. Nuevos retos del periodismo. Doxa Comunicación, 27, 295-315. https://doi.org/10.31921/doxacom.n27a15

SÁNCHEZ-GARCÍA, P., MERAYO-ÁLVAREZ, N., CALVO-BARBERO, C. & DIEZ-GRACIA, A. (2023). Spanish technological development of artificial intelligence applied to journalism: companies and tools for documentation, production and distribution of information. Profesional de la Información, 32(2), e320208. https://doi.org/10.3145/epi.2023.mar.08

STRAY, J. (2019). Making Artificial Intelligence work for investigative journalism. Digital Journalism, 7(8), 1.076-1.097. https://doi.org/10.1080/21670811.2019.1630289

SUN, S., ZHAI, Y., SHEN, B. & CHEN, Y. (2020). Newspaper coverage of artificial intelligence: A perspective of emerging technologies. Telematics and Informatics, 53. https://doi.org/10.1016/j.tele.2020.101433

THURMAN, N., LEWIS, S.C. & KUNERT, J. (2019). Algorithms, automation, and news. Digital Journalism, 7(8), 980-992. https://doi.org/10.1080/21670811.2019.1685395

TÚÑEZ, M., TOURAL, C. & NOGUEIRA, A.G. (2020). Impacto de la robotización en la elaboración de noticias. La percepción de los periodistas ante el Robot Journalism. En: RUIZ-ALBA, N. & SUSSI-OLIVEIRA, J. (Eds.), Nuevas fórmulas del ejercicio periodístico (pp. 13-31). Universidad de Sevilla. https://tinyurl.com/bdhc5fk5

TÚÑEZ, M., TOURAL, C. & VALDIVIEZO, C. (2019). Automatización, bots y algoritmos en la redacción de noticias. Impacto y calidad del periodismo artificial. Revista Latina de Comunicación Social, 74, 1.411-1.433. https://doi.org/10.4185/RLCS-2019-1391

UFARTE, M.J., MURCIA, F.J. & TÚÑEZ, J.M. (2023). Use of artificial intelligence in synthetic media: first newsrooms without journalists. Profesional de la información, 32(2), e320203. https://doi.org/10.3145/epi.2023.mar.03

VÁLLEZ, M. & CODINA, L. (2018). Periodismo computacional: evolución, casos y herramientas. Profesional de la Información, 27(4), 759-768. https://doi.org/10.3145/epi.2018.jul.05

WIMMER, R. & DOMINICK, J. (2001). Introducción a la investigación de medios masivos de comunicación. Paraninfo.

YANFANG, W. (2020). Is automated journalistic writing less biased? An experimental test of auto-written and human-written news stories. Journalism Practice, 14(8), 1.008-1-1028. https://doi.org/10.1080/17512786.2019.1682940

ZHAI, Y., YAN, J., ZHANG, H. & LU, W. (2020). Tracing the evolution of AI: conceptualization of artificial intelligence in mass media discourses. Information Discovery and Delivery, 48(3). https://tinyurl.com/4hen77fh

Published

2024-01-15

How to Cite

Gómez-Calderón, B., & Ceballos, Y. (2024). Journalism and Artificial Intelligence. The Treatment of the Chatbots in the Spanish Press. index.Comunicación, 14(1), 281–300. https://doi.org/10.62008/ixc/14/01Period