An Integrated Assessment of Organizational Communication Model in Ecuador
Keywords:
ESPOCH, CIESPAL, comunicación institucional, auditoría comunicacionalAbstract
Corporate communication in the twenty-first century is a complex issue that goes from the basics, from the infrastructure of the buildings, to diffe-rent platforms of media. The following pages present a research project that examined the communication departments of two major institutions of Ecuador: the Polytechnic School of Chimborazo and the International Center for Advanced Studies in Communication for Latin America. It has been used for this purpose a methodological triangulation consisting of participant observation of almost a year, conducting in-depth interviews with strategic leaders, and gathering information through a questionnaire designed to quantify the opinions and perceptions of the environments of these institutions. As a main contribution, it is shown an analytical model of organizational communication specially adapted to the Ecuadorian context, whose application may be useful to achieve a diagnosis and a more dynamic and fluid communication of the institutions of that country.Metrics
References
Abendaño, Mónica; Carrión, Maritza; Landa, Ruby; Riofrío, Alonso; Romero, Noralma; Soto, Johana y Valarezo, Karina (2010): Las relaciones públicas en Ecuador. Loja: UTPL.
Álvarez-Nobell, Alejandro y Lesta, Laura (2011): ‘Medición de los aportes de la gestión estratégica de comunicación interna a los objetivos de la organización’, en Palabra Clave, 14 (1), pp. 11-30.
Apolo Buenaño, Diego; Murillo, Hernán y García, Gabriela (2014): Comunicación 360: herramientas para la gestión de comunicación interna e identidad. Quito: Universidad Tecnológica Equinoccial.
Asa Berger, Arthur (2014): Media and Communication Research Methods. An Introduction to Qualitative and Quantitative Approaches. Tercera edición. Londres: Sage.
Barredo Ibáñez, Daniel (2013): El Tabú Real. La imagen de una monarquía en crisis. Berenice: Córdoba.
Barredo, Daniel y Oller, Martín (2013): ‘Hacia la democratización del periodismo participante: tres modelos de transparencia en la gestión de las entrevistas corales de MARCA.com’, en Revista Mediterránea de Comunicación, 4 (2), pp. 35-54.
Barredo Ibáñez, Daniel; Basantes, Jenny Lilián; Bonilla, Ernesto Marcelo; Caiza, Richard Armando y Pilco, Wilian (2013): ‘La comunicación de las Universidades y Politécnicas ecuatorianas de clase A: un análisis comparativo de sus canales digitales (2013)’, en Actas del V Congreso Internacional Latina de Comunicación. Universidad de La Laguna, diciembre 2013. Consutado el 2 de julio de 2014 desde: http://www.revistalatinacs. org/13SLCS/2013_actas/183_Barredo.pdf
Barredo Ibáñez, Daniel y Silva, Roxana (2014): ‘Interacción institucional, participación democrática y transparencia: la iniciativa del Voto Transparente en el Ecuador (2013-2014)’, en Chasqui, Revista Latinoamericana de Comunicación, 126, pp. 4-13.
Bezanson, Randall P. (1995): ‘Institutional Speech’, en Iowa Law Review, 80, pp. 735-824.
Blumenthal, Sidney (1980): The Permanent Campaign. Nueva York: Simon & Schuster.
Coda, Roberto; Maciel da Silva, Ana C.; Neves, Mauro; y Da Silva, Dirceu (2007): ‘Orientaçao para o cliente, Comunicaçao e Cultura Organizacional’, en Organicom, 6, pp. 26-47.
Corbetta, Pierrigiorgio (2007): Metodología y técnicas de investigación social. Madrid: McGraw- Hill.
Cuadrado, Isabel; Molero, Fernando y Navas, Marisol (2003): ‘El liderazgo de hombres y mujeres: diferencias en estilos de liderazgo, relaciones entre estilos y predíctores de variables de resultado organizacional’, en Acción Psicológica, 2 (2), pp. 115-129.
Del Prá, Denise; Castro, Luciano y Heinzmann, Ligia María (2012): ‘Ambiente favorável ao desenvolvimento de inovações e cultura organizacional: integração de duas perspectivas de análise’, en Revista de Administração, 47 (4), pp. 715-729.
Debs, Alexandre y Helmke, Gretchen (2010): ‘Inequality under Democracy: Explaining the Left Decade in Latin America’, en Quarterly Journal of Political Science, 5, pp. 209-241.
Deetz, Stanley (2001): ‘Conceptual Foundations’. En Jablin, Fredric M. y Putnam, Linda L. (Eds.): The New Handbook of Organizational Communication. Advances in Theory, Research and Methods, pp. 3-46. Londres: Sage.
Douglas, Mary (1986): How institutions think. Syracuse. New York: Syracuse University Press.
Downs, Cal W. (1988). Communication Audits. Illinois: Scott, Foresman and Company.
Ecuador. Ley Orgánica de Comunicación de 2013, Registro Oficial 22 de 25 de junio (2013). Consultado el 2 de julio de 2014 desde: http://www.asambleanacional. gob.ec/system/files/ley_organica_comunicacion.pdf
Ecuador. Ley Orgánica de Transparencia y Acceso a la Información Pública de 2004, Registro Oficial Suplemento 227 de 18 de mayo (2004). Consultado el 12 de mayo de 2014 desde: http://www.oas.org/juridico/PDFs/mesicic4_ecu_lotaip.pdf
Ecuador. Ley Orgánica Electoral, Código de la Democracia de 2009, Registro Oficial Suplemento 578 de 27 de abril (2009). Consultado el 9 de mayo de 2014 desde: http://idbdocs.iadb.org/wsdocs/getdocument.aspx?docnum=35394757
El Universo (2013, 24 de marzo): ‘Twitter es usado como medio oficial para comunicar’, consultado el 9 de mayo de 2014 desde: http://www. eluniverso.com/2013/03/24/1/1355/twitter-usado-como-medio-oficial-comunicar.html
Egidos, Dionisio y Páez, Lilian (2000): ‘Comunicación en instituciones y organizaciones: una aproximación teórico-analítica a su diversidad conceptual’, en Revista Latina de Comunicación Social, 35. Consultado el 2 de julio de 2014 desde: http://www.ull.es/publicaciones/latina/argentina2000/16egidos.htm
Elizalde, Rocío y Yaguache, Jenny (2010): ‘Diagnóstico del estado de las Relaciones Públicas en Ecuador desde el 2000 al 2010’, en Razón y Palabra, 74. Consultado el 2 de julio de 2014 desde: http://www.razonypalabra.org. mx/N/N74/VARIA74/31ElizaldeV74.pdf
Esteinou Madrid, Javier (2002): ‘CIESPAL y la formación de imaginarios de la comunicación en América Latina’, en Razón y Palabra, 25. Consultado el 2 de julio de 2014 desde: https://www.www.razonypalabra.org.mx/anteriores/n25/jesteino.html
Gaínza Veloso, Álvaro (2006): ‘La entrevista en profundidad individual’, en Canales Cerón, Manuel (Ed.): Metodologías de investigación social. Introducción a los oficios, pp. 219.264. Santiago de Chile: LOM Ediciones.
García Córdova, Fernando (2004): El cuestionario: Recomendaciones metodológicas para el diseño de un cuestionario. México: Limusa.
García Jiménez, J. (1998): La Comunicación Interna. Madrid: Díaz de Santos.
García Jorba, Juan M. (2000). Diarios de campo. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.
García Orosa, Berta y Vázquez Sande, Pablo (2012): ‘Los gabinetes de prensa institucionales de los ayuntamientos españoles en internet’, en Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 18, pp. 405-412.
Goldhaber, Gerald M. (1986): ‘Implementing Organizational Communication Diagnosis: The Communication Audit’, en Goldhaber, Gerald M. (Ed.): Organizational Communication (cuarta edición), pp. 399 -449. Iowa: Wm. C. Brown Publisher.
Guzmán, Alba Patricia; Del Moral, María Esther y González Ladrón de Guevara, Fernando (2012): ‘Usos de Twitter en las universidades iberoamericanas’, en Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 11 (1), pp. 27-39.
Guzmán, Alba; Del Moral, María Esther; González, Fernando y Gil, Hermenegildo (2013): ‘Impacto de Twitter en la comunicación y promoción institucional de las universidades’, en Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 43, pp. 139-153.
Hernández Rodríguez, Óscar (2004): Estadística elemental para Ciencias Sociales. San José: Universidad de Costa Rica.
INEC (s. f.). Tecnologías de la Información y Comunicaciones (TIC) 2013. Consultado el 1 de julio de 2014 desde: http://www.ecuadorencifras.gob.ec/documentos/web-inec/Estadisticas_Sociales/TIC/Resultados_principales_140515.Tic.pdf
Islas, Octavio (2005): ‘De las relaciones públicas a la comunicación estratégica’, en Chasqui, Revista Latinoamericana de Comunicación, 89, pp. 40-47.
Lammers, John C. (2011): ‘How Institutions Communicate: Institutional Messages, Institutional Logics, and Organizational Communication’, en Management Communication Quarterly, 25 (1), pp. 154-182.
León, Osvaldo (2007): ‘Ecuador: Elecciones, medios y democracia’, en Chasqui, Revista Latinoamericana de Comunicación, 97, pp. 50-55.
Lindlof, Thomas R. y Taylor, Bryan C. (2002): Qualitative Communication Research Methods. London: Sage.
Míguez González, María Isabel y Baamonde Silva, Xosé Manuel (2011): ‘La evolución de las Relaciones Públicas hacia la dirección de Comunicación: aproximación histórica en el contexto académico español’, en Razón y Palabra, 75. Consultado el 2 de julio de 2014 desde: https://www.www.razon ypalabra.org.mx/N/N75/varia_75/varia2parte/13_Miguez_V75.pdf
Ministerio de Telecomunicaciones y de la Sociedad de la Información (2014, 19 de mayo): ‘El 40,4% de los Ecuatorianos utilizó internet en los últimos 12 meses’. Consultado el 20 de mayo de 2014 desde: http://www.telecomunicaciones.gob.ec/el-404-de-los-ecuatorianos-utilizo-internet-en-los-ultimos-12-meses/
Oller Alonso, Martín; Barredo Ibáñez, Daniel y Zabala, Harold (2013): ‘Propuesta de auditoría de la comunicación para evaluar el nivel de eficiencia comunicacional de los organismos públicos’, en Actas. V Congreso Internacional Latina de Comunicación. Universidad de La Laguna, diciembre 2013. Consultado el 3 de julio de 2014 desde: http://www.revistalatina cs.org/13SLCS/2013_actas/193_Oller.pdf
Reig, Ramón; Nogales, Antonia Isabel y Barriga, María José (2010): ‘La transferencia de los conocimientos: comunicación institucional en los ámbitos del saber’, en Temas de Comunicación, 21, pp. 119-132.
Reina, José; Fernández, Iris y Noguer, Álvaro (2012): ‘El uso de las redes sociales en las universidades andaluzas: El caso de Facebook y Twitter’, en Revista Internacional de Relaciones Públicas, 4 (II), pp. 123-144.
Restrepo, Piedad Patricia (1999): ‘Instituciones, organizaciones y capital social: factores explicativos del crecimiento o atraso de las naciones’, en Lecturas de Economía, 50, pp. 127-163.
Reuter, Jonathan y Zitzewitz, Eric (2006): ‘Do ads influence editors? Advertising bias in the financial media’, en Quarterly Journal of Economics, 121 (1), pp. 197-227.
Ribes, Xavier (2007): ‘La Web 2.0. El valor de los metadatos y de la inteligencia colectiva’, en Telos. Cuadernos de Comunicación e Innovación, 73. Consultado el 11 de noviembre de 2013 desde: http://sociedadinformacion.fundacion.telefonica. com/telos/articuloperspectiva.asp@idarticulo=2&rev=73.htm
Rodríguez, Darío (2012): ‘Un concepto sistémico de cultura organizacional’, en Cadenas, Hugo; Mascareño, Aldo y Urquiza, Anahí (Eds.): Niklas Luhmann y el legado universalista de su teoría. Aportes para el análisis de la complejidad social contemporánea, pp. 393-404. Santiago de Chile: RIL.
Rodríguez-Virgili, Jordi; López-Escobar, Esteban y Tolsá, Antonio (2011): ‘La percepción pública de los políticos, los partidos y la política, y uso de medios de comunicación’, en Comunicación y Sociedad, XXIV (2), pp. 7-39.
Rossi, Fernanda L.; Palucci, María H.; De Carvalho, Michele C.; De Fátima, Samira y Chiodi, Mónica (2014). ‘A cultura organizacional de um hospital público brasileiro’, en Revista da Escola de Enfermagem da USP, 48(2), pp. 308-314.
Ruiz de la Serna, Ricardo (2010): ‘Notoriedad de la comunicación institucional a través de la diplomacia’, en Icono 14, 8 (2), pp. 291-303.
SENPLADES (2012): Transformación de la Matriz Productiva. Revolución productiva a través del conocimiento y el talento humano. Quito: Ediecuatorial.
SENPLADES (2013): Plan Nacional de Desarrollo / Plan Nacional para el Buen Vivir 2013 - 2017. Quito: SENPLADES.
Taylor, Steven J. y Bogdan, Robert (1987): Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Barcelona: Paidós.
Tedlock, Barbara (2003): ‘Ethnography and Ethnographic Representation’, en Denzin, Norman K. y Lincoln, Yvonne S. (Eds.): Strategies of Qualitative Inquiry, pp. 165-213. London: Sage.
Timoteo Álvarez, Jesús (2010): ‘Los políticos como enemigos: gestión de los «external affairs» y de las «government relations»’, en Icono 14, 8 (2), pp. 383-406.
Timoteo Álvarez, Jesús (2005): Gestión del poder diluido. La construcción de la sociedad mediática (1989 - 2004). Madrid: Pearson Educación.
Túñez López, Miguel y Sixto García, José (2012): ‘Las redes sociales como entorno docente: análisis del uso de Facebook en la docencia universitaria’, en Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 41, pp. 77-92.
Valles, Miguel S. (2007): Entrevistas cualitativas. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.
Van Laer, Jeroen y Van Aelst, Peter (2010): ‘Internet and social movement action repertoires’, en Information, Communication & Society, 13 (8), pp. 1146 -1171.
Varona Madrid, Federico (1994): ‘Las auditorias de la comunicación organizacional desde una perspectiva académica estadounidense’, en Diálogos de la Comunicación, 39, pp. 55-64.
Villacís, Byron (s.f.): ‘3 de cada 10 ecuatorianos utilizan Internet, en dos años la cifra aumentó en más de medio millón de personas. Consultado el 20 de mayo de 2014 desde: http://www.inec.gob.ec/inec/index.php?option=com_content&view=article&id=42%3A3-de-cada-10-ecuatorianos-utilizan-internet-en-dos-anos-la-cifra-aumento-en-mas-de-medio-millon-de-personas&catid=63%3Anoticias-general&lang=es
Wimmer, Roger y Dominick, Joseph (2006): Mass Media Research. An introduction. London: Thomson.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who submit to this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and ensure the magazine's right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution-NoComercial 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgment of authorship of the work and the initial publication in this magazine, with no commercial purpose.
Authors can establish separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the magazine (for example, to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
It allows and authors are encouraged to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as a citation more early and most of the published work (See The Effect of Open Access).