The value of Spanish as the vehicle of communication in the world: present and future in a growing language
Abstract
In this paper, we intend to address the causes that explain the value Spanish language has in the world today. A value linked to the number of its speakers, to an ancient culture and to an increasingly strong economic importance that makes studying Spanish as a second language a future investment for those who decide to learn it. This reflection is part of the research program framework “Africa con eñe”, carried on by the “Unesco Chair in Communication Research and Africa”, from the Universidad Rey Juan Carlos, Madrid, Spain, and by the “Fundación Mujeres por África”, with the aim of promoting the use of Spanish as a development instrument for Africa and, specially, African women. The project includes different lines of work, among them, the intention to incorporate Spanish language as part of the elective courses offered in academic programs at primary and secondary schools in various African countries, that´s why it seems necessary to show all demographic, cultural, geographic, economic and political elements that make Spanish one of the main languages at present and future in the world. This project is justified by the need to promote a language as important as Spanish –which occupies the second place in the international ranking of languages in terms of number of inhabitants, after Chinese and, for the first time, ahead of English– in a continent where it barely has a presence; Spanish is the official language only in Equatorial Guinea.Metrics
References
Alonso, J. A. y Gutiérrez, R. (2010): ‘Lengua y emigración: España y el español en las migraciones internacionales’. Madrid: Instituto Complutense de estudios internacionales, UCM.
Caffarel, C. (2008a): ‘El español en el universo de las lenguas. Políticas actuales para su difusión internacional’, en García Delgado, J. L. (coord): El español de los negocios. Espasa Calpe, Junta de Castilla León.
Caffarel, C. (2008b): ‘Estados Unidos: presente y futuro del español’, en López Morales, H. (coord.): Enciclopedia del español en los Estados Unidos. Madrid: Santillana, Instituto Cervantes.
Carrera Troyano, M. y Gómez Asensio, J. L. (dir.)( 2009): La economía de la enseñanza del español como lengua extranjera. Oportunidades y retos. Barcelona-Madrid: Ariel, Telefónica. Versión en pdf:
http://www.fundacion.telefonica.com/es/arte_cultura/publicaciones/detalle/15
Casanova, L. (2011): ‘Las multinacionales emergentes latinoamericanas. El español como ventaja competitiva’, en Powell-Davies, P. (2011): Word for Word: The social, economic and political impact of Spanish and English. Palabra por palabra. El impacto social, económico y político del español y del inglés, edición bilingüe inglés-español. Santillana, British Council, Instituto Cervantes.
Comisión Europea (2013):
http://ec.europa.eu.civil_service/docs/hr_key_figures_en.pdf
Fernández Vítores, D.: El español en Marruecos, un puente entre las dos orillas (texto inédito).
García Delgado, J. L.; Jiménez, J. C. y Alonso, J. A. (coord) (2013): El español, lengua de comunicación científica. Madrid: Fundación Telefónica. Versión en pdf: http://www.fundacion.telefonica.com/es/arte_cultura/publicaciones/detalle/249
García Delgado, J. L.; Alonso, J. A. y Jiménez, J. C. (2008): Economía del español. Una introducción. Barcelona-Madrid: Ariel, Fundación Telefónica.
En pdf: http://www.fundacion.telefonica.com/es/arte_cultura/publicaciones/detalle/30
Instituto Cervantes (2013): El español: una lengua viva. Informe 2013. Madrid. En pdf: http://eldiae.es/wp-content/uploads/2013/06/2013_espanol_lengua_viva
Instituto Internacional de Estadística: http://www.ine.es
Internet World States: www.internetworldstats.com/stats7.htm
Jiménez, J. C. y Narbona, A. (2011): El español en los flujos económicos internacionales. Un instrumento de internacionalización empresarial. Barcelona-Madrid: Ariel, Fundación Telefónica. Versión en pdf: http://www.fundacion.telefonica.com/es/arte_cultura/publicaciones/detalle/102
Lewis, M. Paul; Gary, F. Simons y Charles, D. Fenning (eds) (2014): Etnologue. Languajes of the world. Decimoséptima edición. Dallas, Texas: SIL International. Versión en línea: http://www.ethnologue.com
Lipski, J (2011): ‘El inglés y el español en los Estados Unidos: lengua e inmigración’, en Powell-Davies, P. (2011): Word for Word: The social, economic and political impact of Spanish and English. Palabra por palabra. El impacto social, económico y político el español y del inglés. Edición bilingüe inglés-español. Santillana, British Council, Instituto Cervantes.
López Morales, H. (2012): La lengua española en el mundo actual. Madrid: Espasa Calpe.
Martín Municio, A. (2003): El valor económico de la lengua española. Madrid: Espasa Calpe.
Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (2012): El mundo estudia español: 2012. Versión en pdf: http://www.mecd.gob.es/bulgaria/dms/consejerias-exteriores/bulgaria/publicaciones/material-divulgativo/estudiaespanol2012definitivo.pdf
Morgades Besarí, T. (2005): ‘Breve apunte sobre el español en Guinea Ecuatorial’, en el Anuario Instituto Cervantes. Versión en línea: http://cvc.cervantes.es/lengua/anuario/anuario_05/default.htm
Moreno, F. y Otero, J. (2008): Atlas de la lengua española en el mundo, 2ª edición actualizada. Barcelona-Madrid: Ariel, Fundación Telefónica. Versión en pdf: http://www.fundacion.telefonica.com/es/arte_cultura/publicaciones/detalle/31
Mosley, Ch. (ed.) (2010): Atlas of the world’s Languages in Danger, tercera edición. París: Unesco Publishing. Versión en línea: http://www.unesco.org/culture/en/endangeredlanguages/atlas
Naranjo, J. (2012): ‘Paso atrás del español en África’, en El País, de 17 de julio de 2012.
Rupérez, J. y Fernández Vítores, D. (2012): El español en las relaciones internacionales. Ariel, Telefónica. Versión en pdf: http://www.fundacion.telefonica.com/es/arte_cultura/publicaciones/
Santos Redondo, M. (2011): Economía de las industrias culturales en español. Barcelona-Madrid: Ariel, Fundación Telefónica. Versión en pdf: http://www.fundacion.telefonica.com/es/arte_cultura/publicaciones/detalle/92
Urueña, A. (coord.) (2011): Las redes sociales en Internet, ONTSI (Observatorio Nacional de las Telecomunicaciones y de la SI). En línea desde:
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who submit to this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and ensure the magazine's right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution-NoComercial 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgment of authorship of the work and the initial publication in this magazine, with no commercial purpose.
Authors can establish separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the magazine (for example, to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
It allows and authors are encouraged to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as a citation more early and most of the published work (See The Effect of Open Access).