The study of Spanish in the regulated plans middle and upper teachings on the African continent. Case Study: Gabon
Keywords:
Español, lengua extranjera, disciplina escolar, enseñanza reglada, sistema organizado de acciónAbstract
Spanish as a foreign language (ELE), a school course taught in sub-Saharan Africa according to the inherited model of France, from content to assessments, through the levels of education and duration. The purpose of this article is to describe the study of Spanish in the regulated plans in middle and upper school teachings at the African continent as the case of Gabon, from a conceptual framework inspired by Parsons’ (1997) action theory. This is to show the interaction between organizational structures, physical and symbolic ones, in every level of Spanish teaching. Then the paper sees if there is any consistency between existing structures and purpose of the teaching of Spanish in this country. We support the study analyzing contents: official documents and various administrative reports. The interest is to see how to improve internal and external efficiency in the teaching of this subject in Africa.Metrics
References
Benítez Rodríguez, S. G. y Konan, K. H. (2010): ‘La situación del español en Costa de Marfil. Contextos específicos para la enseñanza de ele. Las lenguas de especialidad y su enseñanza’. Monográficos marcoELE, nº 11.
Boyd, C. P. (1997): Historia patria: politics, history, and national identity in Spain, 1875-1975. Princeton: Princeton University Press.
Chiavenato, I. (1992): Introducción a la Teoría General de la Administración. Editor McGraw-Hill, 3ª edición.
Diop, Papa Mamour (2013): ‘La didactique de l’espagnol langue étrangère au Sénégal: essai d’épistémologie disciplinaire et ses déclinaisons méthodologiques et didactiques opérationnelles’, en Revue Internationale de sciences du langage. Sudlangues, nº 20, diciembre.
Eyeang, E. (2011): ‘El sistema educativo de Gabón en la etapa postcolonial (1960-2010), en Historia de la Educación. Revista interuniversitaria, nº 30, pp. 63-77. Salamanca: Ediciones Universidad Salamanca.
Eyeang, E. (1997): ‘Enseñar y aprender español en un grupo grande de enseñanza secundaria en Gabón’, en Aula, nº 9, pp. 253-267. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.
Falola, S. M. et al. (2014) : Relation entre les caractéristiques des table-bancs et les mesures anthropométriques des écoliers au Bénin, en The Pan African Medical Journal, nº17, p. 284.
Fonctionnalisme (sociologie). Varios artículos en Encyclopædia Universalis (en línea). Consultado el 3 de agosto de 2014 desde: http://www.universalis.fr/encyclopedie/fonctionnalisme-sociologie
Gaonac’h, D. (2002): ‘L’enseignement précoce des langues étrangères’, en Revue Sciences humaines, nº 123, pp. 16-20. Auxerre: Editeur Sciences humaines.
Ibinga, M. y Eyeang, E. (2014): ‘Influencia de los trabajos de Montessori en la enseñanza /aprendizaje de las lenguas extranjeras en Gabón’, en José María Hernández Díaz (coord.): Influencias italianas en la educación española e iberoamericana, pp. 435-449. Salamanca: Fahren House.
IGN/IPN (2004): Espagnol. Instructions et Programmes des classes 4e et 3e révisé. Libreville.
Institut Pédagogique National (1990): Espagnol. Instructions et Programmes des classes 4e et 3e. Libreville.
Institut Pédagogique National (1983): États Généraux de l’Éducation et de la Formation (1983). Libreville.
Letonturier, E.: Le système social, livre de Talcott Parsons, en Encyclopædia Universalis [en línea], consultado el 2 de agosto de 2014 desde: http://www.universalis.fr/encyclopedie/le-systeme-social
Ministère de l’Education Nationale (2010): États Généraux de l’Éducation, de la Recherche et de l’Adéquation Formation-Emploi. Libreville.
Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (2002): Marco Común Europeo de Referencia para las Lenguas: Aprendizaje, Enseñanza, Evaluación, Subdirección General de Cooperación Internacional. Madrid: Secretaría General Técnica del MECD y Grupo ANAYA, S.A.
Okome Beka, V. S. (2007): ‘Plaidoyer pour un nouvel enseignement de L’espagnol langue étrangère au Gabon’, en Annales de l’Université Omar Bongo, nº13, pp. 129-156.
Ortega Martín, J. L. y Bi Drombé Djandué (2014): ‘El uso de la lengua meta en el curso inicial de Español Lengua Extranjera (E/LE) en Costa de Marfil’, en Porta Linguarum, nº 21, pp. 151-162.
Ova Allogo, M-R. y Eyeang, E. (2007): ‘Formation pédagogique des enseignants du supérieur: du plan de cours à l’évaluation. Quelles stratégies de formation à l’Ecole Normale Supérieure de Libreville?’, en Annales de l’Université Omar Bongo, nº (13), pp. 197-218. FLHS, Libreville: Presses Universitaires du Gabon,
Porcher, L. y Groux, D. (2003): L’apprentissage précoce des langues, París: Éditeur: Presses Universitaires de France, Collection Que sais-je ?
Rocher, Guy (1972): Talcott Parsons et la sociologie américaine. París: PUF.
Tellier, M. (2006): ‘L’impact du geste pédagogique sur l’enseignement/apprentissage des langues étrangères: Étude sur des enfants de 5 ans. Tesis doctoral. Universidad de París. Denis Diderot. Consultado el 2 de agosto de 2014 desde: http://tel.archives-ouvertes.fr/docs/00/37/10/41/PDF/tome_1.pdf
Turner, Bryan S. (1996): ‘Talcott Parsons on economic and social theory: The relevance of the Amherst term papers’, en The American Sociologist, Springer. Consultado el 3 de agosto de 2014 desde: http://link.springer.com/article/10.1007/BF02692051#page-1
Von Bertalanffy, Ludwig (1976): Teoría General de Sistemas. Petrópolis: Vozes.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who submit to this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and ensure the magazine's right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution-NoComercial 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgment of authorship of the work and the initial publication in this magazine, with no commercial purpose.
Authors can establish separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the magazine (for example, to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
It allows and authors are encouraged to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as a citation more early and most of the published work (See The Effect of Open Access).