The Propaganda Uses of the Francoist Women during the Spanish Civil War: 'Noticiario Español' (1938-1939)
Keywords:
Guerra civil, noticiarios, mujer, propaganda, bando nacionalAbstract
This research analyze how Noticiario Español (Spanish newcast) used different mechanics to construct an ideal and stereotyped image about female in francoist association women activist (Sección Femenina and Auxilio Social). To achieve this purpose, this paper set out to study, quantitative and qualitatively, the newcast produced during Spanish Civil War, emphasizing on the formal elements and the meaning of the content used in the creation of the accepted models. The reseach shows the utilization of some visual and sonorous tools with an obvious persuasive purpose. The use of the first plane (infrequents in the news with different thematic) in order to generate a feeling of proximity and individuality in the spectators or the abuse of sensitive adjectives –as love or affection– to describe the work of these women shows that, in spite of it infrarepresentation with respect to masculine, the activities realised by those associations have an important propagandistic use that, sometimes, build in models of behavior, even in symbols of the “New Spain”.Metrics
References
Barrachina, Marie Aline (1991): “Ideal de la mujer falangista. Ideal falangista de la mujer” En Las mujeres en la Guerra Civil española. III jornadas de estudios monográficos. Madrid: Instituto de la mujer.
Berthier, Nancy y Seguin, Jean Claude (2007): Cine, nación y nacionalidades en España. Madrid: Casa de Velázquez.
Bizcarrondo, Marta (1999): “Imágenes para un salvador (El Noticiario Español, informativo franquista entre 1938 y 1941)” en Bulletin d´historie contemporaine de l´Espagne, Nº 24.
Canal, Jordi (2006): Banderas blancas, boinas rojas. Una historia política del Carlismo 1876-1939. Madrid: Marcial Pons.
Carrionero, Florencia, Fuente, Antonio, Sanpedro, María Ángeles y Velasco, María Jesús (1991): “Las mujeres tradicionalistas: Las Margaritas” En Las mujeres y la Guerra Civil española. III Jornadas de estudios monográficos. Madrid: Instituto de la mujer.
Cenarro, Ángela (2008): La sonrisa de la falange. Auxilio Social en la Guerra Civil y en la postguerra. Barcelona: Crítica.
Cenarro, Ángela (2013): “El Auxilio Social de Falange (1936-1940): entre la guerra total y el “Nuevo Estado” franquista” en Bulletin of Spanish studies: hispanis studies and researches of Spain, Portugal and Latin America 91:1-2, pp 43-59.
Cervera, Javier (1998): “La radio: un arma más de la Guerra Civil en Madrid”, Historia y Comunicación Social, 13.
Dalton, Margarita (1996): Mujeres, diosas y musas tejedoras de la memoria. México: Colegio de México.
De Aguilera, Gonzalo (2013): “El papel del oficial de prensa en el bando nacional” en Investigaciones históricas: Época moderna y contemporánea. Nº 33, pp. 199-234.
Del Amo, Alfonso (1996): Catálogo general del cine de la Guerra Civil. Madrid: Cátedra/Filmoteca.
Di Febo, Giulaina (1998): “El monje guerrero. Identidad de género en los modelos franquistas durante la Guerra Civil” en Las mujeres y la Guerra Civil española. III jornadas de estudios monográficos, Salamanca: Ministerio de Cultura.
Díez Puertas, Emeterio (2004): El montaje del franquismo. La política cinematográfica de las fuerzas sublevadas. Madrid: Laertes.
Fernández García, Sandra (2012): “Muertas en vida. Investigación sobre la represión dada a las mujeres en la postguerra española en Ciudad Real” en AIBR, Revista de antropología iberoamericana, vol. 7, nº 3, pp. 327-360.
Gimenez María del Carmen (2009): “Asistencia social en Sevilla: del auxilio de invierno al auxilio social” en Hispania Nova, nº 9.
Hernández, Fernando (2003): Mujeres encarceladas. La prisión de Ventas: de la republica al franquismo. Madrid: Marcial Pons.
Lagny, Michele (1997): Cine e Historia. Problemas y métodos en la investigación cinematográfica. Barcelona: Bosch.
Martín Gaite, Carmen (1994): Usos amorosos de la postguerra española. Madrid: Alianza.
Mir Conxita, Agustí, Carme y Geloch, Josep (2005): Pobreza, marginación, delincuencia y política sociales bajo el franquismo. Lleida: Universidad de Lleida.
Montero, Julio y Paz María Antonia (2001): La larga sombra de Hitler. El cine nazi en España (1939-1945) Barcelona: Ariel.
Moral, Antonio Manuel (2013): “Auge y caída de una líder carlista en el franquismo: María Rosa Urraca Pastor” en Aporte, nº 81, año XXVIII, 1/2013, pp. 63-96.
Nash, Mary (1998): Rojas, las mujeres republicanas en la Guerra civil. Madrid, Taurus, 2006. V.V.A.A: las mujeres y la Guerra civil española. III jornadas de estudios monográficos. Salamanca: Ministerio de Cultura.
Pizarroso, Alejandro (2005): “La Guerra civil española, un hito en la Historia de la propaganda”. El argonauta español. Nº 2.
Primo de Rivera, Pilar (1983): Recuerdos de una vida. Madrid: Dyrsa.
Richmond, Kathleen (2003): Las mujeres en el fascismo español. La sección femenina de la falange 1934-1959. Madrid: Alianza.
Rosenstone, Robert (2013): “The History Film as a mode of Historical Thought” en Robert Rosenstone y Constantin Parvulescu (ed): A Companion to the Historical Film. Oxford: Wiley-Blackwell.
Rodríguez Mateos, Araceli (2009): "La publicidad como fenómeno comunicativo durante la Guerra Civil española". Revista Latina de Comunicación Social, 64, páginas 29 a 42. Recuperado el 2 de octubre de 2014, de http://http://www.revistalatinacs.org/09/art/03_802_57_propaganda/Araceli_Rodríguez_Mateos.htmlDOI: 10.4185/RLCS-64-2009-801-29 a 41.
San Miguel, Alfonso (2003): “espacio urbano y espacio rural en el Noticiario Español: funciones y modos de construcción” en Archivos de la filmoteca, Nº 45, pp. 94-106.
San Miguel, Alfonso (2003): “La imagen de Franco y la reconstrucción de la memoria histórica durante el primer franquismo: El Noticiario español en 1939” en Film historia on line, Nº 3.
Sánchez Biosca, Vicente (2006): Cine y Guerra Civil española. Del mito a la memoria. Madrid: Alianza.
Sánchez Biosca, Vicente (2007a): “Propaganda y mitografía en el cine de la Guerra civil española (1936-1939)” En Cuadernos de Información y Comunicación, Vol 12.
Sánchez Biosca, Vicente (2007b) “El frente y la ocupación de Madrid a través de la propaganda cinemato/gráfica del bando nacional en la Guerra Civil”. En Cuadernos de Información y Comunicación, Vol 12, 2007.
Sección Femenina (1939): Estatutos de la Sección Femenina de Falange Española y de las JONS. León: Arfiro.
Suárez, Luis (1993): Crónica de la Sección Femenina y su tiempo. Madrid, Asociación Nueva Andadura, 1993.
Tranche Rafael y Sánchez Biosca, Vicente (2000): NODO, el tiempo y la memoria. Madrid, Cátedra/Filmoteca española.
Tranche Rafael y Sánchez Biosca, Vicente(2011): El pasado es el destino. Propaganda y cine del bando nacional en la Guerra civil. Madrid: Cátedra/Filmoteca española.
Zagalaz María Luisa, Martínez, Emilio (2006): “La influencia de la Sección Femenina en la educación física femenina española de los años centrales del siglo XX” En Bordón. Vol. 58, Nº 1.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who submit to this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and ensure the magazine's right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution-NoComercial 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgment of authorship of the work and the initial publication in this magazine, with no commercial purpose.
Authors can establish separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the magazine (for example, to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
It allows and authors are encouraged to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as a citation more early and most of the published work (See The Effect of Open Access).