Toward a New Informative Agenda in the Coverage of Clime Summits (COP): Issues, Actors and Global Approach

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62008/ixc/15/01Haciau%20

Keywords:

Climate Change, Agenda, Digital Media, Theming, Informative Actors, COP

Abstract

This article examines the news coverage of climate change in Spanish media, focusing on the last three Climate Summits (2021-2023) as a case study. Employing a content analysis methodology, the study reviews three key elements—topics, actors, and informational spaces—based on a sample of news pieces (n=671) segmented across six media outlets and three professional models. The results indicate a diversified agenda with a predominance of political content, followed by a growing attention to ecological transition and citizen actions. Institutional actors dominate the discussion, although activists and scientists also achieve notable visibility. Coverage is mainly approached from a global dimension and is concentrated in the Environment section. In summary, the study identifies a reorientation of the climate agenda in the post-pandemic context, where new thematic priorities emerge alongside greater prominence of social mobilization, sustainable solutions, and the green economy.

Metrics

Metrics Loading ...

References

AL NAJJAR TRUJILLO, T. (2024). Dimensiones y criterios del periodismo transformador: una propuesta de reforma mediática. index.Comunicación, 14(1), 155-180. doi.org/10.62008/ixc/14/01Dimens

ANDERSON, A. (2017). Source Influence on Journalistic Decisions and News Coverage of Climate Change. Oxford Research Encyclopedia of Climate Science. doi.org/10.1093/ACREFORE/9780190228620.013.356

ARCILA CALDERÓN, C.; FREYLE GRANADOS, J.; & MERCADO, M. T. (2015). De la Cumbre de Nairobi (2006) a Copenhague (2009): cobertura del cambio climático en medios digitales en español. Cuadernos. info, (37), 107-119. doi.org/10.7764/cdi.37.779

ARDÈVOL-ABREU, A.; GIL DE ZÚÑIGA, H.; & MCCOMBS, M. E. (2020). Orígenes y desarrollo de la teoría de la agenda setting en Comunicación. Tendencias en España (2014-2019). Profesional de la información, 29(4), 1–23. doi.org/10.3145/EPI.2020.JUL.14

BACKER, S. (2019). Corporate sustainability or «Greenwashing»? A critical discourse analysis of sustainable development goals in Carlsberg’s strategic communication. Tesis doctoral. Universitat Pompeu Fabra.

BOYKOFF, M. T. (2009). El caso del cambio climático: los medios y la comunicación científica. Infoamérica: Iberoamerican Communication Review, (1), 117-127.

BOYKOFF, M. T. & LUEDECKE, G. (2016). Elite News Coverage of Climate Change. Oxford Research Encyclopedia of Climate Science. Oxford University Press. doi.org/gc3gnh

BOYKOFF, M. T., & ROBERTS, J. T. (2007). Media coverage of climate change: Current trends, strengths, weaknesses. Human development report, 2008(3), 1-53.

CARVALHO, A. (2009). Culturas ideológicas y discursos mediáticos sobre la ciencia: relectura de noticia sobre cambio climático. Infoamérica: Iberoamerican Communication Review, 1, 25-47.

CASERO-RIPOLLÉS, A. (2020). Impact of Covid-19 on the media system. Communicative and democratic consequences of news consumption during the outbreak. Profesional de la información, 29(2), e290223. doi.org/10.3145/epi.2020.mar.23

COMISIÓN EUROPEA (s.f.). Consecuencias del cambio climático. Energía, cambio climático y medio ambiente. Recuperado el 5 de julio de 2024 de https://tinyurl.com/y953x9mk

DE SOLA PUEYO, J. (2020). La cobertura de la Cumbre del Clima Chile Madrid COP25 en los informativos de la radio española. adComunica. Revista Científica de Estrategias, Tendencias e Innovación en Comunicación, 20, 205-230. doi.org/10.6035/2174-0992.2020.20.9

DEARING, J.; & ROGGERS, E. (1996). Agenda setting. Nueva York: Sage.

DÍAZ-ECHARRI, O.; ITURREGUI-MARDARAS, L.; & CANTALAPIEDRA-GONZÁLEZ, M.J. (2023). Elementos que condicionan la noticiabilidad de los principales hitos informativos en materia climática: análisis de El País y El Mundo. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 30 (1), 49-60. doi.org/10.5209/esmp.92798

DOTSON, D. M.; JACOBSON, S. K.; KAID, L. L.; & CARLTON, J. S. (2012). Media coverage of climate change in Chile: A content analysis of conservative and liberal newspapers. Environmental Communication: A Journal of Nature and Culture, 6(1), 64-81. doi.org/10.1080/17524032.2011.642078

DUVALL, S. (2023). Becoming celebrity girl activists: The cultural politics and celebrification of Emma González, Marley Dias, and Greta Thunberg. Journal of Communication Inquiry, 47(4), 399-419. doi.org/10.1177/01968599221120057

ECODES (2022). Decálogo de recomendaciones para informar sobre el cambio climático. Los Medios de Comunicación y el Cambio Climático. Recuperado de https://tinyurl.com/3fav4dud

ERVITI-ILUNDÁIN, M. C. (2018). El cambio climático en la agenda mediática: alertas, silencios y controversias. En D. Rodrigo, P. de Casas y P. Toboso (Eds.), Los medios de comunicación como difusores del cambio climático (pp. 67–86). Madrid: Egregius.

ERVITI-ILUNDÁIN, M. C. & LEÓN, B. (2021). Spain is different. Cobertura en línea de la cumbre del clima de París en cinco países. Cuadernos.info, 49, 166-191. doi.org/10.7764/cdi.49.27877

FERNÁNDEZ-CASTRILLO, C., & MAGALLÓN-ROSA, R. (2023). El periodismo especializado ante el obstruccionismo climático. El caso de Maldito Clima. Revista Mediterránea De Comunicación, 14(2), 35–52. doi.org/10.14198/MEDCOM.24101

FERNÁNDEZ-REYES, R. & JIMÉNEZ, I. (2020). Spanish Newspaper Coverage of Climate Change or Global Warming, 2000-2020. Cooperative Institute for Research in Environmental Sciences. doi.org/10.25810/37f9-1j65.30

FERNÁNDEZ-REYES, R.; PIÑUEL-RAIGADA, J. L.; Y VICENTE-MARIÑO, M. (2015). La cobertura periodística del cambio climático y del calentamiento global en El País, El Mundo y La Vanguardia. Revista Latina de Comunicación Social, 70 (70), 122–140. doi.org/10.4185/RLCS-2015-1038

FERNÁNDEZ-REYES, R. (2018). Trump, eventos extremos y cumbres internacionales en la cobertura mediática del cambio climático. En R. Fernández-Reyes & D. Rodrigo-Cano (Eds). La comunicación de la mitigación y la adaptación al cambio climático (pp. 13-47). Madrid: Ediciones Egregius.

FERNÁNDEZ-REYES, R. (2021). La comunicación de la crisis climática en tiempos de crisis sanitaria. En D. Rodrigo-Cano, R. Mancinas-Chávez, y R. Fernández-Reyes (Eds.), La comunicación del cambio climático, una herramienta ante el gran desafío (pp. 124–164). Dykinson.

GARCÍA-MARÍN, D. (2020). Infodemia global. Desórdenes informativos, narrativas fake y fact-checking en la crisis de la Covid-19. Profesional de la información, 29 (4). e290411. doi.org/10.3145/epi.2020.jul.11

GÄRTNER, L. (2023). Who builds the media agenda? Actors’ influence over German newspaper coverage of climate change. Tesis doctoral. Universidad de Mannheim.

GONZALES-GARCÍA, C. (2018). Tratamiento periodístico del cambio climático en los diarios peruanos El Comercio y La República (2013-2017). Comunicación y medios, 27(38), 26-36. doi.org/10.5354/0719-1529.2018.50829

GONZÁLEZ-ALCARAZ, L. (2016). La agenda temática del cambio climático en la prensa argentina. Oficios Terrestres, 34. 74-98.

GUENTHER, L.; MEYER, H.; KLEINEN-VON KÖNIGSLÖW, K. & BRÜGGEMANN, M. (2023). A distant threat? The framing of climate futures across four countries. Environmental Communication, 17(7), 775-793. doi.org/10.1080/17524032.2023.2253500

HARRISON, K. & SUNDSTROM, L. M. (2007). The comparative politics of climate change. Global Environmental Politics, 7(4), 1-18. doi.org/10.1162/glep.2007.7.4.1

HASE, V.; MAHL, D.; SCHÄFER, M. S. & KELLER, T. R. (2021). Climate change in news media across the globe: An automated analysis of issue attention and themes in climate change coverage in 10 countries (2006–2018). Global Environmental Change, 70, 102353. doi.org/10.1016/j.gloenvcha.2021.102353

HAYES, S. & O'NEILL, S. (2021). The Greta effect: Visualising climate protest in UK media and the Getty images collections. Global Environmental Change, 71, 102392. doi.org/10.1016/j.gloenvcha.2021.102392

JIMÉNEZ-MORALES, M. & LOPERA-MÁRMOL, M. (2022). Greening and Celebrification: The New Dimension of Celebrities through Green Production Advocacy. Sustainability, 14, 16843. doi.org/10.3390/su142416843

KUNELIUS R. & EIDE E. (2012). Moment of hope, mode of realism: on the dynamics of a transnational journalistic field during UN climate change summits. International Journal of Communication, 6, 266–285. https://tinyurl.com/eajv2w2w

LÓPEZ-RABADÁN, P. & CASERO-RIPOLLÉS, A. (2012). La evolución de la agenda mediática española (1980-2010). Un análisis longitudinal de la portada de la prensa de referencia. Revista Latina de Comunicación Social, (67), 470–493. doi.org/10.4185/RLCS-2012-964

LÜCK, J.; WOZNIAK, A. & WESSLER, H. (2016). Networks of coproduction: How journalists and environmental NGOs create common interpretations of the UN climate change conferences. The International Journal of Press/Politics, 21(1), 25–47. doi.org/10.1177/1940161215612204

MARÍN-SANCHIZ, C. R. & CARVAJAL-PRIETO, M. (2019). Modelos de negocio en el periodismo: una propuesta metodológica para realizar estudios de caso. index.Comunicación, 9(1), 149-171. doi.org/10.33732/ixc/09/01Modelo

MCHUGH, L. H.; LEMOS, M. C. & MORRISON, T. H. (2021). Risk? Crisis? Emergency? Implications of the new climate emergency framing for governance and policy. Wiley Interdisciplinary Reviews: Climate Change, 12(6), e736. doi.org/10.1002/wcc.736

MORENO, J.A. & RUIZ-ALBA, N. (2021). ¿Periodismo o greenwashing? Patrocinadores de la COP25 Chile-Madrid en la prensa española. Revista Mediterránea de Comunicación/Mediterranean Journal of Communication, 12(2), 285-300. doi.org/10.14198/MEDCOM.19089

NACU-SCHMIDT, A.; KATZUNG, J. & BOYKOFF, M. (2019). Media and Climate Change Observatory Special Issue 2019: A Review of Media Coverage of Climate Change and Global Warming in 2019. doi.org/10.25810/fev9-cs67

ÖRNEBRING, H. & JÖNSSON, A. M. (2007). Tabloid journalism and the public sphere: A historical perspective on tabloid journalism. Journalism Studies, 5(3), 283-295. doi.org/10.1080/1461670042000246052

PAINTER, J. (2017). Disaster, risk or opportunity? A ten-country comparison of themes in coverage of the IPCC AR5. In R. Kunelius, E. Eide, M. Tegelberg, & D. Yagodin (Eds.), Media and Global Climate Knowledge (109-128). New York: Palgrave Macmillan.

PAINTER, J., & SCHÄFER, M. S. (2018). Global similarities and persistent differences: A survey of comparative studies on climate change communication. In B. Brevini & J. Lewis (Eds.), Climate Change in the Media. New York: Peter Lang.

PARRATT-FERNÁNDEZ S., & CARVALHO, A. (2022). Comunicar sobre la crisis climática en la era Covid-19: conexiones, innovaciones y nuevos retos. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 28 (3), 479-482. doi.org/10.5209/esmp.83377

PARRATT-FERNÁNDEZ, S. (2014). El periodismo ambiental como especialidad en las universidades españolas. Prisma Social, 12, 335–363.

PARRATT-FERNÁNDEZ, S.; MERA-FERNÁNDEZ, M. & CARRASCO-POLAINO, R. (2020). La relevancia del cambio climático en la prensa española: análisis comparativo de El País, El Mundo y ABC. OBETS. Revista de Ciencias Sociales, 15 (2), 625-648. doi.org/10.14198/OBETS2020.15.2.09

PEW RESEARCH CENTER (2019). Climate Change Still Seen as Top Global Threat, but Cyberattacks Rising Concern. Recuperado de http://tinyurl.com/kacuenjt

PIÑUEL, J.L. (2020). Noción de verdad en los discursos mediáticos y digitales ante los desafíos para la comunicación en democracia. index.Comunicación, 10(3), 23-72. doi.org/10.33732/ixc/10/03Nocion

RADWAN, A. F. & AYYAD, K. (2024). Digital media’s portrayal of climate change challenges during COP27 climate summit. Online Journal of Communication and Media Technologies, 14(3), e202437. doi.org/10.30935/ojcmt/14647

RODERO-ANTÓN, E. & BLANCO-HERNÁNDEZ, M. (2020). El papel de la radio en situaciones de crisis. Iniciativas en la pandemia del coronavirus. index.Comunicación, 10(3), 193-213. doi.org/10.33732/ixc/10/03Elpape

SALAVERRÍA, R.; BUSLÓN, N.; LÓPEZ-PAN, F.; LEÓN, B.; LÓPEZ-GOÑI, I. & ERVITI-ILUNDÁIN, M. C. (2020). Desinformación en tiempos de pandemia: tipología de los bulos sobre la Covid-19. Profesional de la información, 29 (3), e290315. doi.org/10.3145/epi.2020.may.15

SANAHUJA-SANAHUJA, R. & LÓPEZ-RABADÁN, P. (2022). La gestión de fuentes como criterio de calidad en el periodismo de verificación. Uso y tendencias en la cobertura de la COVID-19 en España. Hipertext.net, (24), 9-22. doi.org/10.31009/hipertext.net.2022.i24.02

SÁNCHEZ-CALERO, M.; MORALES, E. & CÁCERES-ZAPATERO, M. (2012). La cobertura televisiva de la Cumbre de Cancún: agenda temática, discursos y fuentes en los informativos españoles. index.Comunicación, 2(1), 113-128.

https://tinyurl.com/bd9dze95

SAUNDERS, C.; GRASSO, M. T. & HEDGES, C. (2018). Attention to climate change in British newspapers in three attention cycles (1997–2017). Geoforum, 94, 94-102. doi.org/10.1016/j.geoforum.2018.05.024

SCHÄFER, M.; IVANOVA, A. & SCHMIDT, A. (2014). What drives media attention for climate change? Explaining issue attention of Australian, German and Indian print media from 1996 to 2010. International Communication Gazette, 76, 152–176. doi.org/10.1177/1748048513504169

SENDRA-DURO, E. & LÓPEZ-RABADÁN, P. (2024). La gestión de fuentes como criterio de calidad en la información sobre el cambio climático. Nuevos roles de activistas y expertos en la cobertura española de las Cumbres del Clima pospandémicas (2021-2023). Estudios sobre el Mensaje Periodístico 30(2), 375-386. doi.org/10.5209/esmp.95264

SISCO, M. R.; PIANTA, S.; WEBER, E. U. & BOSETTI, V. (2021). Global climate marches sharply raise attention to climate change: Analysis of climate search behavior in 46 countries. Journal of Environmental Psychology, 75, 101596. doi.org/10.1016/j.jenvp.2021.101596

STODDART, M.C.J.; RAMOS, H.; FOSTER, K. & YLÄ-ANTTILA, T. (2021). Competing Crises? Media Coverage and Framing of Climate Change During the COVID-19 Pandemic. Environmental Communication, 2021, 1–17 doi.org/10.1080/17524032.2021.1969978

TESO-ALONSO, G. & LOZANO-ASCENCIO, C. (2022). La comunicación online del Cambio Climático en España. Revista Latina de Comunicación Social, 80, 65-87. doi.org/10.4185/RLCS-2022-1531

VU, H. T.; BAINES, A. & NGUYEN, N. (2023). Fact-Checking Climate Change: An Analysis of Claims and Verification Practices by Fact-Checkers in Four Countries. Journalism & Mass Communication Quarterly, 100(2), 286-307. doi.org/10.1177/10776990221138058

WAHLSTRÖM, M.; KOCYBA, P.; DE VYDT, M. & DE MOOR, J. (2019). Protest for a future: Composition, mobilization and motives of the participants in Fridays For Future climate protests on 15 March, 2019 in 13 European cities. doi.org/10.17605/OSF.IO/XCNZH

Published

2025-01-15

How to Cite

Sendra Duro, E., & López Rabadán, P. (2025). Toward a New Informative Agenda in the Coverage of Clime Summits (COP): Issues, Actors and Global Approach. index.Comunicación, 15(1), 235–263. https://doi.org/10.62008/ixc/15/01Haciau