Advertising Literacy in the Classroom: The Influence of Familiarity and Habitat

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62008/ixc/15/01Alfabe

Keywords:

Teenagers, Advertising Literacy, Social Media Persuasion Strategies, Familiarity, Educational Intervention

Abstract

Recognising an advertising format or knowing how the advertising industry works does not imply advertising literacy. The paper tests the effect of a classroom intervention on improving advertising literacy as a function of familiarity with the source (known influencers) and habitat (rural and urban). The sample consists of 62 students between 12 and 16 years old. The results show that the intervention improves the identification of advertising content, the source and the classification of commercial content, but not the recognition of persuasive tactics. Differences are found in rural habitat for correctly identifying advertising content, however, no effects associated with influencer familiarity were found. To achieve an effective intervention, it is important to be aware of the situational context, to work over time, to introduce a wide range of casuistries and to deepen persuasive strategies.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Belinda De Frutos Torres, Universidad de Valladolid

Doctora en Psicología por la Universidad Autónoma de Madrid en el Departamento de Psicología Social y Metodología. Profesora del Departamento de Comunicación Audiovisual y Publicidad de la Universidad de Valladolid, imparte docencia en el grado en Publicidad y Relaciones Públicas. Especializada en los medios de comunicación de masas y su uso publicitario, su investigación está focalizada en las competencias digitales, medios interactivos: conectividad y redes sociales.

Ana Pastor Rodríguez, Universidad de Valladolid

Contratada postdoctoral por la Universidad de Valladolid por el programa de Doctorado en Investigación Transdisciplinar en Educación. Anteriormente ha desarrollado su labor profesional en agencias de medios y como profesora de primaria. Su área de investigación son la recepción en redes sociales y la alfabetización publicitaria en estas plataformas sociales.

References

ADAMS, B., SCHELLENS, T. y VALCKE, M. (2017). Fomentando la alfabetización ética de los adolescentes en publicidad en Educación Secundaria. Comunicar, 52, 93-103. https://doi.org/10.3916/C52-2017-09

AIMC (2024). Navegantes en la Red (nº26). AIMC

AN, S., JIN, H. S. y PARK, E. H. (2014). Children’s Advertising Literacy for Adver-games: Perception of the Game as Advertising. Journal of Advertising, 43(1), 63–72. https://doi.org/10.1080/00913367.2013.795123

ARBAIZA, F., ROBLEDO-DIOSES, K. y LAMARCA, G. (2024). Alfabetización publicitaria: 30 años en Estudios Científicos. Comunicar, 78, 166-178. https://doi.org/10.58262/V32I78.14

BOERMAN, S., VAN REJIMERSDAL, E. A., ROZENDAAL, E. y DIMA, A. L. (2018). Develop-ment of the Persuasion Knowledge Scales of Sponsored Content (PKS-SC). In-ternational Journal of Advertising. The Review of Marketing Communications, 37(5), 671-697. https://doi.org/10.1080/02650487.2018.1470485

CASALÓ, L. V. y ESCARIO, J.J. (2019). Predictors of excessive internet use among adolescents in Spain: The relevance of the relationship between parents and their children. Computers in Human Behavior, 92, 344–351. https://doi.org/10.1016/j.chb.2018.11.042

CASTELLÓ MARTÍNEZ, A., DEL PINO ROMERO, C. y TUR VIÑES, V. (2016). Estrategias de contenido con famosos en marcas dirigidas a público adolescente. Icono 14, 14, 123-154. https://doi.org/10.7195/ri14.v14i1.883

DANS ÁLVAREZ-DE-SOTOMAYOR, I., Múñoz-Carril, P.C. y González Sanmamed, M. (2021). Hábitos de uso de las redes sociales en la adolescencia: desafíos educa-tivos. Revista Fuentes, 23(3), 280-295. https://doi.org/10.12795/revistafuentes.2021.15691

DE FRUTOS-TORRES, B. y PASTOR-RODRÍGUEZ, A. (2021). ¿Seguimos confiando en las redes sociales? Un estudio sobre la valoración de las redes y su publicidad. En J. Sierra Sánchez, y A. Barrientos Báez (eds.) Cosmovisión de la comunicación en redes sociales en la era postdigital (pp. 1141-1158). Mc Graw Hill

DE FRUTOS-TORRES, B., COLLADO-ALONSO, R. y GARCÍA-MATILLA, A. (2020). El coste del smarphone entre los profesionales de la comunicación: análisis de las con-secuencias sociales, laborales y personales. Revista Mediterránea De Comuni-cación, 11(1), 37–50. https://doi.org/10.14198/MEDCOM2020.11.1.9

DE JANS, S., CAUBERGHE, V. y HUDDERS, L. (2018). How an Advertising Disclosure Alerts Young Adolescents to Sponsored Vlogs: The Moderating Role of a Peer-Based Advertising Literacy Intervention through an Informational Vlog. Jour-nal of Advertising, 47(4), 309-325. https://doi.org/10.1080/00913367.2018.1539363

EURONA y KANTAR MEDIA (2021). Cómo la España vaciada llena su tiempo en internet. El primer informe sobre el consumo de Internet en la España rural. https://recursos.bps.com.es/files/1030/61.pdf

FEIJOO B. y GARCÍA GONZÁLEZ, A. (2019). Publicidad y entretenimiento en los sopor-tes online. youtubers como embajadores de marca a través del estudio de caso de makiman131. Perspectivas De La Comunicación, 13(1), 133–154. https://doi.org/10.4067/S0718-48672020000100133

FEIJOO, B. y FERNÁNDEZ-GÓMEZ, E. (2021). Niños y niñas influyentes en YouTube e Instagram: contenidos y presencia de marcas durante el confinamiento. Cua-dernos.info, 49, 300-328 https://doi.org/10.7764/cdi.49.27309

FEIJOO, B. y GARCÍA, A. (2019). Actitud del menor ante la publicidad que recibe a través de los dispositivos móviles. AdComunica, 18, 199-218. https://doi.org/10.6035/2174-0992.2019.18.10

FEIJOO, B. y PAVEZ, I. (2019). Contenido audiovisual con intención publicitaria en vídeos infantiles en YouTube: el caso de la serie Soy Lun. Palabras clave, 32(1), 313-331. http://dx.doi.org/10.15581/003.32.1.313-331

FEIJOO, B., BUGUEÑO, S., SÁDABA, C. y GARCÍA-GONZÁLEZ, A. (2021). La percepción de padres e hijos chilenos sobre la publicidad en redes sociales. Comunicar, 67(2). https://doi.org/10.3916/C67-2021-08

FERNÁNDEZ-GÓMEZ, E., SEGARRA-SAAVEDRA, J. y Feijoo, B. (2023). Alfabetización publicitaria y menores. Revisión bibliográfica a partir de la Web of Science (WOS) y Scopus (2010-2022). Revista Latina de Comunicación Social, 81, 1-23. https://www.doi.org/10.4185/RLCS-2023-1892

FERRÉS PRATS, J. (2007). La competencia en comunicación audiovisual: propuesta articulada de dimensiones e indicadores. Comunicar, 29, 100-107. https://doi.org/10.3916/C29-2007-14

FERRÉS, J. y PISCITELLI, A. (2012). La competencia mediática: propuesta articulada de dimensiones e indicadores. Comunicar, 38(29), 75-82. http://dx.doi.org/10.3916/C38-2012-02-08

FRIESTAD, M. y WRIGHT, P. (1994). The persuasion knowledge model: How people cope with persuasion attempts. Journal of consumer research, 21(1), 1-31. https://doi.org/10.1086/209380

GARCÍA-RUIZ, R., RAMÍREZ-GARCÍA, A. y RODRÍGUEZ-ROSELL, M. (2014). Educación en alfabetización mediática para una nueva ciudadanía prosumidora. Comunicar, 43, 15-23. https://doi.org/10.3916/C43-2014-01

GFK (2021). Estudio Mobile & Conectividad Inteligente 2021. IAB Spain. https://acortar.link/K6XGUc

GFK y nPeople (2019). Estudio anual de mobile & connected devices. IAB. https://iabspain.es/estudio/estudio-anual-de-mobile-connected-devices/

HERNÁNDEZ-SANTAOLALLA, V., SILVA-VERA,F. y MEANDRO-FRAILE, E. (2017). Alfabeti-zación mediática y discurso publicitario en tres centros escolares de Guayaquil. Convergencia, 24(74). https://doi.org/10.29101/crcs.v0i74.4388

HUDDERS, L., De PAUW, P., CAUBERGHE, V., PANIC, K., ZAROUALI, B. y ROZENDAAL, E. (2017). Shedding New Light on How Advertising Literacy Can Affect Children's Processing of Embedded Advertising Formats: A Future Research Agenda. Journal of Advertising, 46(2), 333-349. https://doi.org/10.1080/00913367.2016.1269303

Instituto Nacional de Estadística (2024). Uso de productos TIC por los niños de 10 a 15 años. INE. https://www.ine.es/jaxi/Datos.htm?tpx=60814

JOHN, D. R. (1999). Consumer socialization of children: a retrospective look at twenty-five years of research. Journal of Consumer Research, 26 (3), 183-213. https://doi.org/10.1086/209559

JORRÍN-ABELLÁN, I. M., FONTANA-ABAD, M. y RUBIA-AVI, B. (2021) Investigar en Educación. Síntesis

KENNEDY, A.M., JONES, K. y WILLIAMS, J. (2019). Children as Vulnerable Consumers in Online Environments. The journal of consumer affairs, 53(4). https://doi.org/10.1111/joca.12253

LATORRE, A. (2005). La investigación-acción. Conocer y cambiar la práctica educa-tiva (3ª ed.). GRAO

LIAO, L. L., LAI, I. L., CHANG L. C. y LEE, C. K. (2016). Effects of a food advertising literacy intervention on Taiwanese children's food purchasing behaviors. Health Education Research, 31(4), 509–520. https://doi.org/10.1093/her/cyw025

LIVINGSTONE, S. y HELSPER, E. J. (2006). Does advertising literacy mediate the effects of advertising on children? A critical examination of two linked research litera-tures in relation to obesity and food choice. Journal of Communication, 56, 560–584. https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.2006.00301.x

LOOSE, F., HUDDERS, L., DE JANS, S. y Vanwesenbeeck, I. (2022). A Qualitative Ap-proach to Unravel Young Children’s Advertising Literacy for YouTube Adver-tising: In-Depth Interviews with Children and their Parents. Young Consumers, 24(1), 74-94. https://doi.org/10.1108/YC-04-2022-1507

MARTA LAZO, C.M. y GRANDÍO, M. (2013). Análisis de la competencia audiovisual de la ciudadanía española en la diimensión de recepción y audiencia. Communica-tion&Society/Comunicación y Sociedad, 26(2), 114‐130. https://hdl.handle.net/10171/35487

MARZAL FELICI, J. y CASERO-RIPOLLÉS, A. (2017). El discurso publicitario: núcleo de la comunicación transmedia. AdComunica, 14, 11-19. http://dx.doi.org/10.6035/2174-0992.2017.14.1

MOORE, J. y RODGERS, S. (2005). An examination of advertising credibility and skepticism in five different media using the persuasion knowledge model Atten-tion, Attitude and Experience as Predictors of Advertising Avoidance Behaviors Among Five Different Media. En Proceedings of the 2005 conference of the American Academy of Advertising, 10-18.

NAVARRO, N. (2017). El suicidio en jóvenes en España: cifras y posibles causas. Análisis de los últimos datos disponibles. Clínica y Salud, 28(1), 25-31. https://doi.org/10.1016/j.clysa.2016.11.002

NELSON, M. R., ATKINSON, L., RADEMACHER, M. A. y AHN, R. (2017). How Media and Family Build Children's Persuasion Knowledge. Journal of Current Issues & Re-search in Advertising, 38(2), 165-183. https://doi.org/10.1080/10641734.2017.1291383

OROSCO, J. R. y POMASUNCO, R. (2020). Adolescentes frente a los riesgos en el uso de las TIC. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 22(17), 1-13. https://doi.org/10.24320/redie.2020.22.e17.2298

PADILLA, S., ORTIZ, E.R., ÁLVAREZ, M., CASTAÑO, A. T., PERDOMO, A. S., y LÓPEZ, M.J.R. (2015). La influencia del escenario educativo familiar en el uso de Internet en los niños de primaria y secundaria. Infancia y aprendizaje. Journal for the Study of Education and Development, 38(2), 402-434. https://doi.org/10.1080/02103702.2015.1016749

PLOKIKO (1 de enero de 2018). Los 11 momentos que han marcado el sector móvil en España desde el encendido del 3G. Xatakamovil. https://www.xatakamovil.com/mercado/los-11-momentos-que-han-marcado-el-sector-movil-en-espana-desde-el-encendido-del-3g

QUSTODIO (2023). Nacer en la era digital. Generación IA. Informe anual Qustodio. https://acortar.link/XpYaxc

RAMÍREZ GARCÍA, A., SÁNCHEZ-CARRERO, J. y CONTRERAS-PULIDO, P. (2016). La compe-tencia mediática en educación primaria en el contexto español. Educ. Pesqui., 42(2), 375-394. http://dx.doi.org/10.1590/S1517-9702201606143127

RIAL, A., GOLPE, S., ISORNA, M. BRAÑA, T. y GÓMEZ, P. (2018). Minors and problematic Internet use: Evidence for better prevention. Computers in Human Behavior 87, 140-145. https://doi.org/10.1016/j.chb.2018.05.030

ROZENDAAL, E., BUIJZEN, M. y VALKENBURG, P. M. (2010). Comparing children’s and adults’ cognitive advertising competences in the Netherlands. Journal of Chil-dren and Media, 4, 77–89. https://doi.org/10.1080/17482790903407333

ROZENDAAL, E., LAPIERRE, M. A., VAN REIJMERSDAL, E. A. y Buijzen, M. (2011). Recon-sidering Advertising Literacy as a Defense Against Advertising Effects. Media Psychology, 14(4), 333-354. https://doi.org/10.1080/15213269.2011.620540

SÁDABA, C., y FEIJOO, B. (2022). Atraer a los menores con entretenimiento: nuevas formas de comunicación de marca en el móvil. Revista Mediterránea de Comu-nicación, 13(1), 79-91. https://www.doi.org/10.14198/MEDCOM.20568

SARAF, V., JAIN, N.C., y SINGHAI, M. (2013). Children and parents’ interest in tv advertisements: Elucidating the persuasive intent of advertisements. Indian Journal of Marketing, 43(7), 30-30. https://doi.org/10.17010/ijom/2013/v43/i7/34016

SEQUERA, M. (2016). Investigación-acción: un método de investigación educativa para la sociedad actual. Revista Arjé de Posgrado FaCE-UC, 10(18). https://acortar.link/FaYqei

SMAHEL, D., MACHACKOVA, H., MASCHERONI, G., DEDKOVA, L., STAKSRUD, E., ÓLAFSSON, K., LIVINGSTONE, S. y HASEBRINK, U. (2020). EU Kids Online 2020: Survey results from 19 countries. EU Kids Online. https://doi.org/10.21953/lse.47fdeqj01ofo

SOCIALBLADE (7 de marzo de 2022). Top 100 youtubers en España ordenados por suscriptores. Socialblade

SUÁREZ-ÁLVAREZ, R., de FRUTOS-TORRES, B. y VÁZQUEZ-BARRIO, T. (2020). La con-fianza hacia el medio interactivo de los padres y su papel inhibidor en el control de acceso a las pantallas de los menores. Zer, 25(49), 13-31. https://doi.org/10.1387/zer.21349

VAN DAM, S. y VAN REIJMERSDAL, E A (2019). Insights in Adolescents’ Advertising Literacy, Perceptions and Responses Regarding Sponsored Influencer Videos and Disclosures Cyberpsychology. Journal of Psychosocial Research on Cyber-space, 13(2). http://dxdoiorg/105817/CP2019-2-2

VAN REIJMERSDAL, E.A. y ROZENDAAL, E. (2020). Transparency of digital native and embedded advertising: Opportunities and challenges for regulation and educa-tion. The European Journal of Communication Research, 45(3), 378-388. https://doi.org/10.1515/commun-2019-0120

VANWESENBEECK, I., HUDDERS, L. y PONNET, K. (2020). Understanding the YouTube Generation: How Preschoolers Process Television and YouTube Advertising. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 23(6). https://doi.org/10.1089/cyber.2019.0488

VEIRMAN, M., HUDDERS, L. y Nelson, M. R. (2019). What Is Influencer Marketing and How Does It Target Children? A Review and Direction for Future Research. Frontiers in Psychology, 10. http://dx.doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02685

VELASCO, A. y GIL, V. (2017). La adicción a la pornografía: causas y consecuencias. Drugs and Addictive Behavior, 2(1), 122-130. http://dx.doi.org/10.21501/24631779.2265

VICENTE TORRICO, D. (2019). Nuevas herramientas, viejas costumbres. El Contenido Generado por los Usuarios sobre el cambio climático en YouTube. Ámbitos re-vista internacional de comunicación, 46, 28-47. http://dx.doi.org/10.12795/Ambitos.2019.i46.03

XIAO, M., WANG R. y CHAN-OLMSTED, S. (2018). Factors affecting YouTube influencer marketing credibility: a heuristic-systematic model. Journal of Media Business Studies, 15(4), 1-26. https://doi.org/10.1080/16522354.2018.1501146

ZAROUALI, B., POELS, K., PONNET, K. y WALRAVE, M. (2021). The influence of a descrip-tive norm label on adolescents' persuasion knowledge and privacy-protective behavior on social networking sites. Communication Monographs, 88(1), 5-25. https://doi.org/10.1080/03637751.2020.1809686

ZOZAYA DURAZO, L. D., FEIJOO FERNÁNDEZ, B. y SÁDABA CHALEZQUER, C. (2022). Análi-sis de la capacidad de menores en España para reconocer los contenidos comer-ciales publicados por influencers. Revista de Comunicación, 21(2), 307-319. https://doi.org/10.26441/RC21.2-2022-A15

Published

2025-01-15

How to Cite

De Frutos Torres, B., & Pastor Rodríguez, A. (2025). Advertising Literacy in the Classroom: The Influence of Familiarity and Habitat. index.Comunicación, 15(1), 53–76. https://doi.org/10.62008/ixc/15/01Alfabe

Issue

Section

Monographic 15(1) Advertising literacy for children and adolescents