Advertising Literacy in the Classroom: The Influence of Familiarity and Habitat
DOI:
https://doi.org/10.62008/ixc/15/01AlfabeKeywords:
Teenagers, Advertising Literacy, Social Media Persuasion Strategies, Familiarity, Educational InterventionAbstract
Recognising an advertising format or knowing how the advertising industry works does not imply advertising literacy. The paper tests the effect of a classroom intervention on improving advertising literacy as a function of familiarity with the source (known influencers) and habitat (rural and urban). The sample consists of 62 students between 12 and 16 years old. The results show that the intervention improves the identification of advertising content, the source and the classification of commercial content, but not the recognition of persuasive tactics. Differences are found in rural habitat for correctly identifying advertising content, however, no effects associated with influencer familiarity were found. To achieve an effective intervention, it is important to be aware of the situational context, to work over time, to introduce a wide range of casuistries and to deepen persuasive strategies.
Metrics
References
ADAMS, B., SCHELLENS, T. y VALCKE, M. (2017). Fomentando la alfabetización ética de los adolescentes en publicidad en Educación Secundaria. Comunicar, 52, 93-103. https://doi.org/10.3916/C52-2017-09
AIMC (2024). Navegantes en la Red (nº26). AIMC
AN, S., JIN, H. S. y PARK, E. H. (2014). Children’s Advertising Literacy for Adver-games: Perception of the Game as Advertising. Journal of Advertising, 43(1), 63–72. https://doi.org/10.1080/00913367.2013.795123
ARBAIZA, F., ROBLEDO-DIOSES, K. y LAMARCA, G. (2024). Alfabetización publicitaria: 30 años en Estudios Científicos. Comunicar, 78, 166-178. https://doi.org/10.58262/V32I78.14
BOERMAN, S., VAN REJIMERSDAL, E. A., ROZENDAAL, E. y DIMA, A. L. (2018). Develop-ment of the Persuasion Knowledge Scales of Sponsored Content (PKS-SC). In-ternational Journal of Advertising. The Review of Marketing Communications, 37(5), 671-697. https://doi.org/10.1080/02650487.2018.1470485
CASALÓ, L. V. y ESCARIO, J.J. (2019). Predictors of excessive internet use among adolescents in Spain: The relevance of the relationship between parents and their children. Computers in Human Behavior, 92, 344–351. https://doi.org/10.1016/j.chb.2018.11.042
CASTELLÓ MARTÍNEZ, A., DEL PINO ROMERO, C. y TUR VIÑES, V. (2016). Estrategias de contenido con famosos en marcas dirigidas a público adolescente. Icono 14, 14, 123-154. https://doi.org/10.7195/ri14.v14i1.883
DANS ÁLVAREZ-DE-SOTOMAYOR, I., Múñoz-Carril, P.C. y González Sanmamed, M. (2021). Hábitos de uso de las redes sociales en la adolescencia: desafíos educa-tivos. Revista Fuentes, 23(3), 280-295. https://doi.org/10.12795/revistafuentes.2021.15691
DE FRUTOS-TORRES, B. y PASTOR-RODRÍGUEZ, A. (2021). ¿Seguimos confiando en las redes sociales? Un estudio sobre la valoración de las redes y su publicidad. En J. Sierra Sánchez, y A. Barrientos Báez (eds.) Cosmovisión de la comunicación en redes sociales en la era postdigital (pp. 1141-1158). Mc Graw Hill
DE FRUTOS-TORRES, B., COLLADO-ALONSO, R. y GARCÍA-MATILLA, A. (2020). El coste del smarphone entre los profesionales de la comunicación: análisis de las con-secuencias sociales, laborales y personales. Revista Mediterránea De Comuni-cación, 11(1), 37–50. https://doi.org/10.14198/MEDCOM2020.11.1.9
DE JANS, S., CAUBERGHE, V. y HUDDERS, L. (2018). How an Advertising Disclosure Alerts Young Adolescents to Sponsored Vlogs: The Moderating Role of a Peer-Based Advertising Literacy Intervention through an Informational Vlog. Jour-nal of Advertising, 47(4), 309-325. https://doi.org/10.1080/00913367.2018.1539363
EURONA y KANTAR MEDIA (2021). Cómo la España vaciada llena su tiempo en internet. El primer informe sobre el consumo de Internet en la España rural. https://recursos.bps.com.es/files/1030/61.pdf
FEIJOO B. y GARCÍA GONZÁLEZ, A. (2019). Publicidad y entretenimiento en los sopor-tes online. youtubers como embajadores de marca a través del estudio de caso de makiman131. Perspectivas De La Comunicación, 13(1), 133–154. https://doi.org/10.4067/S0718-48672020000100133
FEIJOO, B. y FERNÁNDEZ-GÓMEZ, E. (2021). Niños y niñas influyentes en YouTube e Instagram: contenidos y presencia de marcas durante el confinamiento. Cua-dernos.info, 49, 300-328 https://doi.org/10.7764/cdi.49.27309
FEIJOO, B. y GARCÍA, A. (2019). Actitud del menor ante la publicidad que recibe a través de los dispositivos móviles. AdComunica, 18, 199-218. https://doi.org/10.6035/2174-0992.2019.18.10
FEIJOO, B. y PAVEZ, I. (2019). Contenido audiovisual con intención publicitaria en vídeos infantiles en YouTube: el caso de la serie Soy Lun. Palabras clave, 32(1), 313-331. http://dx.doi.org/10.15581/003.32.1.313-331
FEIJOO, B., BUGUEÑO, S., SÁDABA, C. y GARCÍA-GONZÁLEZ, A. (2021). La percepción de padres e hijos chilenos sobre la publicidad en redes sociales. Comunicar, 67(2). https://doi.org/10.3916/C67-2021-08
FERNÁNDEZ-GÓMEZ, E., SEGARRA-SAAVEDRA, J. y Feijoo, B. (2023). Alfabetización publicitaria y menores. Revisión bibliográfica a partir de la Web of Science (WOS) y Scopus (2010-2022). Revista Latina de Comunicación Social, 81, 1-23. https://www.doi.org/10.4185/RLCS-2023-1892
FERRÉS PRATS, J. (2007). La competencia en comunicación audiovisual: propuesta articulada de dimensiones e indicadores. Comunicar, 29, 100-107. https://doi.org/10.3916/C29-2007-14
FERRÉS, J. y PISCITELLI, A. (2012). La competencia mediática: propuesta articulada de dimensiones e indicadores. Comunicar, 38(29), 75-82. http://dx.doi.org/10.3916/C38-2012-02-08
FRIESTAD, M. y WRIGHT, P. (1994). The persuasion knowledge model: How people cope with persuasion attempts. Journal of consumer research, 21(1), 1-31. https://doi.org/10.1086/209380
GARCÍA-RUIZ, R., RAMÍREZ-GARCÍA, A. y RODRÍGUEZ-ROSELL, M. (2014). Educación en alfabetización mediática para una nueva ciudadanía prosumidora. Comunicar, 43, 15-23. https://doi.org/10.3916/C43-2014-01
GFK (2021). Estudio Mobile & Conectividad Inteligente 2021. IAB Spain. https://acortar.link/K6XGUc
GFK y nPeople (2019). Estudio anual de mobile & connected devices. IAB. https://iabspain.es/estudio/estudio-anual-de-mobile-connected-devices/
HERNÁNDEZ-SANTAOLALLA, V., SILVA-VERA,F. y MEANDRO-FRAILE, E. (2017). Alfabeti-zación mediática y discurso publicitario en tres centros escolares de Guayaquil. Convergencia, 24(74). https://doi.org/10.29101/crcs.v0i74.4388
HUDDERS, L., De PAUW, P., CAUBERGHE, V., PANIC, K., ZAROUALI, B. y ROZENDAAL, E. (2017). Shedding New Light on How Advertising Literacy Can Affect Children's Processing of Embedded Advertising Formats: A Future Research Agenda. Journal of Advertising, 46(2), 333-349. https://doi.org/10.1080/00913367.2016.1269303
Instituto Nacional de Estadística (2024). Uso de productos TIC por los niños de 10 a 15 años. INE. https://www.ine.es/jaxi/Datos.htm?tpx=60814
JOHN, D. R. (1999). Consumer socialization of children: a retrospective look at twenty-five years of research. Journal of Consumer Research, 26 (3), 183-213. https://doi.org/10.1086/209559
JORRÍN-ABELLÁN, I. M., FONTANA-ABAD, M. y RUBIA-AVI, B. (2021) Investigar en Educación. Síntesis
KENNEDY, A.M., JONES, K. y WILLIAMS, J. (2019). Children as Vulnerable Consumers in Online Environments. The journal of consumer affairs, 53(4). https://doi.org/10.1111/joca.12253
LATORRE, A. (2005). La investigación-acción. Conocer y cambiar la práctica educa-tiva (3ª ed.). GRAO
LIAO, L. L., LAI, I. L., CHANG L. C. y LEE, C. K. (2016). Effects of a food advertising literacy intervention on Taiwanese children's food purchasing behaviors. Health Education Research, 31(4), 509–520. https://doi.org/10.1093/her/cyw025
LIVINGSTONE, S. y HELSPER, E. J. (2006). Does advertising literacy mediate the effects of advertising on children? A critical examination of two linked research litera-tures in relation to obesity and food choice. Journal of Communication, 56, 560–584. https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.2006.00301.x
LOOSE, F., HUDDERS, L., DE JANS, S. y Vanwesenbeeck, I. (2022). A Qualitative Ap-proach to Unravel Young Children’s Advertising Literacy for YouTube Adver-tising: In-Depth Interviews with Children and their Parents. Young Consumers, 24(1), 74-94. https://doi.org/10.1108/YC-04-2022-1507
MARTA LAZO, C.M. y GRANDÍO, M. (2013). Análisis de la competencia audiovisual de la ciudadanía española en la diimensión de recepción y audiencia. Communica-tion&Society/Comunicación y Sociedad, 26(2), 114‐130. https://hdl.handle.net/10171/35487
MARZAL FELICI, J. y CASERO-RIPOLLÉS, A. (2017). El discurso publicitario: núcleo de la comunicación transmedia. AdComunica, 14, 11-19. http://dx.doi.org/10.6035/2174-0992.2017.14.1
MOORE, J. y RODGERS, S. (2005). An examination of advertising credibility and skepticism in five different media using the persuasion knowledge model Atten-tion, Attitude and Experience as Predictors of Advertising Avoidance Behaviors Among Five Different Media. En Proceedings of the 2005 conference of the American Academy of Advertising, 10-18.
NAVARRO, N. (2017). El suicidio en jóvenes en España: cifras y posibles causas. Análisis de los últimos datos disponibles. Clínica y Salud, 28(1), 25-31. https://doi.org/10.1016/j.clysa.2016.11.002
NELSON, M. R., ATKINSON, L., RADEMACHER, M. A. y AHN, R. (2017). How Media and Family Build Children's Persuasion Knowledge. Journal of Current Issues & Re-search in Advertising, 38(2), 165-183. https://doi.org/10.1080/10641734.2017.1291383
OROSCO, J. R. y POMASUNCO, R. (2020). Adolescentes frente a los riesgos en el uso de las TIC. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 22(17), 1-13. https://doi.org/10.24320/redie.2020.22.e17.2298
PADILLA, S., ORTIZ, E.R., ÁLVAREZ, M., CASTAÑO, A. T., PERDOMO, A. S., y LÓPEZ, M.J.R. (2015). La influencia del escenario educativo familiar en el uso de Internet en los niños de primaria y secundaria. Infancia y aprendizaje. Journal for the Study of Education and Development, 38(2), 402-434. https://doi.org/10.1080/02103702.2015.1016749
PLOKIKO (1 de enero de 2018). Los 11 momentos que han marcado el sector móvil en España desde el encendido del 3G. Xatakamovil. https://www.xatakamovil.com/mercado/los-11-momentos-que-han-marcado-el-sector-movil-en-espana-desde-el-encendido-del-3g
QUSTODIO (2023). Nacer en la era digital. Generación IA. Informe anual Qustodio. https://acortar.link/XpYaxc
RAMÍREZ GARCÍA, A., SÁNCHEZ-CARRERO, J. y CONTRERAS-PULIDO, P. (2016). La compe-tencia mediática en educación primaria en el contexto español. Educ. Pesqui., 42(2), 375-394. http://dx.doi.org/10.1590/S1517-9702201606143127
RIAL, A., GOLPE, S., ISORNA, M. BRAÑA, T. y GÓMEZ, P. (2018). Minors and problematic Internet use: Evidence for better prevention. Computers in Human Behavior 87, 140-145. https://doi.org/10.1016/j.chb.2018.05.030
ROZENDAAL, E., BUIJZEN, M. y VALKENBURG, P. M. (2010). Comparing children’s and adults’ cognitive advertising competences in the Netherlands. Journal of Chil-dren and Media, 4, 77–89. https://doi.org/10.1080/17482790903407333
ROZENDAAL, E., LAPIERRE, M. A., VAN REIJMERSDAL, E. A. y Buijzen, M. (2011). Recon-sidering Advertising Literacy as a Defense Against Advertising Effects. Media Psychology, 14(4), 333-354. https://doi.org/10.1080/15213269.2011.620540
SÁDABA, C., y FEIJOO, B. (2022). Atraer a los menores con entretenimiento: nuevas formas de comunicación de marca en el móvil. Revista Mediterránea de Comu-nicación, 13(1), 79-91. https://www.doi.org/10.14198/MEDCOM.20568
SARAF, V., JAIN, N.C., y SINGHAI, M. (2013). Children and parents’ interest in tv advertisements: Elucidating the persuasive intent of advertisements. Indian Journal of Marketing, 43(7), 30-30. https://doi.org/10.17010/ijom/2013/v43/i7/34016
SEQUERA, M. (2016). Investigación-acción: un método de investigación educativa para la sociedad actual. Revista Arjé de Posgrado FaCE-UC, 10(18). https://acortar.link/FaYqei
SMAHEL, D., MACHACKOVA, H., MASCHERONI, G., DEDKOVA, L., STAKSRUD, E., ÓLAFSSON, K., LIVINGSTONE, S. y HASEBRINK, U. (2020). EU Kids Online 2020: Survey results from 19 countries. EU Kids Online. https://doi.org/10.21953/lse.47fdeqj01ofo
SOCIALBLADE (7 de marzo de 2022). Top 100 youtubers en España ordenados por suscriptores. Socialblade
SUÁREZ-ÁLVAREZ, R., de FRUTOS-TORRES, B. y VÁZQUEZ-BARRIO, T. (2020). La con-fianza hacia el medio interactivo de los padres y su papel inhibidor en el control de acceso a las pantallas de los menores. Zer, 25(49), 13-31. https://doi.org/10.1387/zer.21349
VAN DAM, S. y VAN REIJMERSDAL, E A (2019). Insights in Adolescents’ Advertising Literacy, Perceptions and Responses Regarding Sponsored Influencer Videos and Disclosures Cyberpsychology. Journal of Psychosocial Research on Cyber-space, 13(2). http://dxdoiorg/105817/CP2019-2-2
VAN REIJMERSDAL, E.A. y ROZENDAAL, E. (2020). Transparency of digital native and embedded advertising: Opportunities and challenges for regulation and educa-tion. The European Journal of Communication Research, 45(3), 378-388. https://doi.org/10.1515/commun-2019-0120
VANWESENBEECK, I., HUDDERS, L. y PONNET, K. (2020). Understanding the YouTube Generation: How Preschoolers Process Television and YouTube Advertising. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 23(6). https://doi.org/10.1089/cyber.2019.0488
VEIRMAN, M., HUDDERS, L. y Nelson, M. R. (2019). What Is Influencer Marketing and How Does It Target Children? A Review and Direction for Future Research. Frontiers in Psychology, 10. http://dx.doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02685
VELASCO, A. y GIL, V. (2017). La adicción a la pornografía: causas y consecuencias. Drugs and Addictive Behavior, 2(1), 122-130. http://dx.doi.org/10.21501/24631779.2265
VICENTE TORRICO, D. (2019). Nuevas herramientas, viejas costumbres. El Contenido Generado por los Usuarios sobre el cambio climático en YouTube. Ámbitos re-vista internacional de comunicación, 46, 28-47. http://dx.doi.org/10.12795/Ambitos.2019.i46.03
XIAO, M., WANG R. y CHAN-OLMSTED, S. (2018). Factors affecting YouTube influencer marketing credibility: a heuristic-systematic model. Journal of Media Business Studies, 15(4), 1-26. https://doi.org/10.1080/16522354.2018.1501146
ZAROUALI, B., POELS, K., PONNET, K. y WALRAVE, M. (2021). The influence of a descrip-tive norm label on adolescents' persuasion knowledge and privacy-protective behavior on social networking sites. Communication Monographs, 88(1), 5-25. https://doi.org/10.1080/03637751.2020.1809686
ZOZAYA DURAZO, L. D., FEIJOO FERNÁNDEZ, B. y SÁDABA CHALEZQUER, C. (2022). Análi-sis de la capacidad de menores en España para reconocer los contenidos comer-ciales publicados por influencers. Revista de Comunicación, 21(2), 307-319. https://doi.org/10.26441/RC21.2-2022-A15
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 De-Frutos-Torres, Pastor-Rodríguez (Autor/a)
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who submit to this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and ensure the magazine's right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution-NoComercial 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgment of authorship of the work and the initial publication in this magazine, with no commercial purpose.
Authors can establish separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the magazine (for example, to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
It allows and authors are encouraged to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as a citation more early and most of the published work (See The Effect of Open Access).