Access motivations and relationships older students with teachers in university degrees: Case study in Journalism, Communication and Anthropology at the UMH
Keywords:
Estudiantes mayores, motivaciones estudiantes, relaciones estudiantes y profesor, estudio de casoAbstract
More and more, official degree students have a heterogeneous origin. The age profile is changing and there are more students over 40 years old, whose motivations are not linked to obtaining a degree. The professor must adapt its methodology and evaluation system to this situation. This research studies the motivations of older students, new relationships established with the professors and how the teacher must adapt to this situation. For this reason it has studied a case in the degrees of Journalism, Anthropology and Audiovisual Communication at the Miguel Hernández University of Elche (UMH). The use of semi-structured interviews and documentary research process reveals that students >25, >40 and >45 prefer choose Psychology, Law, Industrial Relations and Human Resources, etc.; contrary to the trends predicted by the researchers, the enrollment of older students has declined in recent years; their motivations are also cultural and professional; the relationship with the teacher is the same as for other students; and the teacher should attract more the interest in his subject. We conclude that the views of the researchers do not agree with all that the data obtained in this case study.Metrics
References
Blázquez, F. (2002): ‘Los mayores, nuevos alumnos de la universidad’, en Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 45, pp. 89-105. Consultado en línea desde: http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=308433
Bolívar, J. y Rojas, F. (2014): ‘Estudio de la autopercepción y los estilos de aprendizaje como factores asociados al rendimiento académico en estudiantes universitarios’, en Revista de Educación a Distancia, 44, pp. 1-13. Consultado en línea desde: http://www.um.es/ead/red/44
Chancy, P. y Goastelec, G. (2007): ‘Exploring Access and Equity in Higher Education: Policy and Performance in a comparative Perspective’, en Higher Education Quarterly, 61 (2), pp. 136-154. Consultado en línea desde: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1468-2273.2007.00343.x/full
Cuenca, E. (2014): ‘Eficacia a nivel personal y social de un programa universitario para mayores en función de la edad de sus alumnos’, en Pulso: Revista de educación, 37, pp. 59-82. Consultado en línea desde: http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4954396
Fernández-García, A.; García Llamas, J. L. y Pérez Serrano, G. (2013): ‘Los programas universitarios de mayores y su contribución al aprendizaje a lo largo de la vida’, en Revista Complutense de Educación, 25 (2), pp. 521-540. Consultado en línea desde: http://dx.doi.org/10.5209/rev_RCED.2014.v25.n2.42058
Gairín, J. et al. (2013): ‘El acceso a la universidad para personas mayores en España. Los programas universitarios para personas mayores: revisando la realidad’, en Revista de Orientación Educacional, 27 (51), pp 45-65. Consultado en línea desde: http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4554647
García-Rodríguez, M. P. et al. (2011): ‘Aprendizaje a lo largo de la vida: éxito y futuro del sistema de acceso a la universidad para mayores de 40 y 45 años en Andalucía’, en Revista de educación, 363, pp. 101-127. Consultado en línea desde: http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4572630
González, F. (1999): ‘Un viejo que muere es un biblioteca que arde’, en el diario El País. Consultado en línea desde: http://elpais.com/diario/1999/07/18/opinion/932248803_850215.html
Jiménez, M. L. y Máquez, E. (2014): ‘Ir a la Universidad después de los 30: dificultades y factores facilitadores’, en Aula Abierta, 42 (1), pp. 1-8. Consultado en línea desde: http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4647813
Martín V. y Rodríguez, M. J. (2003): ‘Estilos de aprendizaje y grupos de edad: comparación de dos muestras de estudiantes jóvenes y mayores’, en Aula Abierta, 82, pp.87-114. Consultado en línea desde: http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1012059
Morales, E. (2014): ‘La orientación en los programas universitarios para mayores. Evaluación de la función del profesorado’, en REOP, 25, (1), pp. 25 – 43. Consultado en línea: http://revistas.uned.es/index.php/reop/article/view/12011/11365
Mühleck, K., y Camilleri, A. F. (2010): en Evolving diversity: an overview of equitable accessto HE in Europe. BoD-Books on Demand. Consultado en línea desde: http://www.equnet.info/news/equnet-report-on-migration-released/
Munro, L. (2011): ‘Go boldly, dream large!: The challenges confronting non-traditional students at University’, en Australian Journal Education, 55 (2), pp. 115-131.
Pérez-Albéniz, A. et al. (2015): ‘Más allá del conocimiento: el impacto de un programa educativo universitario para mayores”, en Aula Abierta, 43 (1) pp. 54-60. Consultado en línea desde: http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4945450
Tesouro, M.; Corominas, E.; Teixidó, J.; y Puiggalí, J. (2014): ‘La autoeficacia docente e investigadora del profesorado universitario: relación con su estilo docente e influencia en sus concepciones sobre el nexo docencia-investigación’, en Revista de Investigación Educativa, 32 (1), pp. 169-186. Consultado en línea desde: http://dx.doi.org/10.6018/rie.32.1.172771
Vilches, L. (Coord.) (2011): La investigación en comunicación. Métodos y técnicas en la era digital. Barcelona: Gedisa.
Vives, M.; Orte, C.; y Ballester, L. (2015): ‘Efectos de los programas universitarios en personas mayores en su red y apoyo social. Ejemplo de la Universitat Oberta per a Majors’, en Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 25, pp. 299-317. Consultado en línea desde: http://www.upo.es/revistas/index.php/pedagogia_social/article/view/758
VV. AA. (2015): ‘Informe 2014/2015 de la Dirección General de Universidades y Estudios Superiores y el Servicio de Regulación Universitaria’, Consellería de Educación, Cultura y Deporte. Consultado en línea desde: http://www.cece.gva.es/univ/es/preinscripcion.htm
VV. AA. (2011-2012)(2012-2013)(2013-2014): ‘Pruebas de Acceso. Información general de Estadísticas para Mayores de 25, 40 y 45 años’, en Consellería de Educación, Cultura y Deporte. Consultado en línea desde: http://www.cece.gva.es/univ/es/PAU_informacion_estadisticas.htm
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who submit to this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and ensure the magazine's right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution-NoComercial 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgment of authorship of the work and the initial publication in this magazine, with no commercial purpose.
Authors can establish separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the magazine (for example, to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
It allows and authors are encouraged to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as a citation more early and most of the published work (See The Effect of Open Access).