The Commercial Uses of Caricature in Cuba: Conrado Walter Massaguer and Cinelandia Magazine as a Device for the Construction of Hollywood Start System Hegemony on the Island
Keywords:
Revista Cinelandia, Massaguer, caricatura cubanaAbstract
The text deals with a historical-critical analysis of the evolution of visual image in the context of mass culture and, in particular, of caricature in Cuba as an ideological device for building up ideology at different times. It focuses on the figure of visual communicator Walter Conrad Massaguer and one of its commercial projects: Cinelandia magazine, and the context in which it emerged. Finally, we discuss some of the discursive strategies used by the publication for the consolidation of U.S. hegemony in Cuba through Hollywood movies stars in the 1920s, strategies based primarily on the visual level, especially on the ideological use of caricature.Metrics
References
Benjamin, W. (1973): La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica. Madrid, Taurus. Traducción de Jesús Aguirre.
Blanco Ávila, F. (1989): ‘Un caricaturista con sonrisa de cien años’. En Bohemia No. 19, Año 81, La Habana, 12 de mayo de 1989.
David, J. (2002): La caricatura: tiempos y hombres. La Habana, Ediciones La Memoria, Centro Cultural Pablo de la Torriente Brau.
Hernández Miyares, E. (1897): ‘Por si acaso’. En Cacarajícara No. 2, Año 1, Nueva York, 30 de octubre de 1897.
“Las películas de los Estados Unidos estrechan las relaciones con la América del Sur”. En Cinelandia, No. 4, Año 1, La Habana, abril de 1921.
Li, Axel (2004): ‘Matices históricos de la caricatura cubana’. En El Caimán Barbudo, edición 321, Año 37, La Habana, marzo-abril.
Martín Barbero, J. (1998): De los medios a las mediaciones. Comunicación, cultura y hegemonía. Santa Fé de Bogotá, Convenio Andrés Bello.
Medina, Ileana (1995): Desde el otro lado: Una aproximación teórica a los estudios latinoamericanos sobre Recepción y Consumo en la Comunicación de Masas. La Habana, Tesis de Licenciatura, Facultad de Comunicación, Universidad de la Habana.
Moles, Abraham A. (2002): ‘La imagen como cristalización de lo real’. En Navarro, Desiderio (comp.): Image 1. Teoría francesa y francófona del lenguaje visual y pictórico. La Habana, Editorial Criterios, Casa de las Américas-UNEAC.
Muñiz, Mirta (2003): El cartel cubano. Buenos Aires, Editorial Nuestra América.
Portell Vilá, Heriberto (1949): ‘Caricatura y caricaturistas cubanos’. En Magazine Social No. 7, Año V, La Habana.
Sánchez, Guillermo (1981): ‘Un documento para la historia de la caricatura en Cuba’. Revista de la Biblioteca Nacional José Martí No. 2, Año 72, tercera época, Vol. XXIII, La Habana.
Tamayo, Évora (1988): La caricatura editorial. La Habana, Editorial Pablo de la Torriente.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who submit to this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and ensure the magazine's right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution-NoComercial 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgment of authorship of the work and the initial publication in this magazine, with no commercial purpose.
Authors can establish separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the magazine (for example, to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
It allows and authors are encouraged to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as a citation more early and most of the published work (See The Effect of Open Access).