'Fannibals ministéricos': the power of 'fandom'
Keywords:
Fandom, Fans, Transmedia, El Ministerio del tiempo, Hannibal, seriesAbstract
In this article, called Ministerical Fannibals: the power of the fandom it will be analyzed how the fandom has become in recent years an essential role. While this is not something new or belonging exclusively to the field of seriality, as well Henry Jenkins (2006) explained in Fans, Bloggers, and Gamers: Exploring Participatory Culture, it is true that has evolved to become one of the key elements of the serial food chain. His contributions and especially their involvement have decided on several occasions the continuation of a series or the defenestration of a character, and perhaps most importantly, have led to the generation of surrounding and alternative narrative universes. This paper aims to deep into the behavior of fandom and its consequences through the study of different samples and examples of actions taken (transmedia or not) in relation to different series produced specially in United States in the last 15 years. And although various serial fandom will be analyzed in different ways, the focus will be specially on two recent quite different cases: the fannibals –fandom of Hannibal (NBC, 2012-2015)– and the ministéricos, fandom of the TV series El ministerio del tiempo (La 1, 2015-), for being two very different series and therefore two fandoms also very different, but the two of them are very active. The first, an American series of three seasons whose cancellation has awakened an increasing cohort of followers; and the second, a Spanish series that was initially planned for one season and, die to its success, its second season is already on the air for 2016. The main objective is to establish the high influence of these groups in the series of the third age of television, whether in reference to the constructive elements of the series, in their characters or with respect to the scope of transmedia, where perhaps there has been more the evolution of the footprint of this group in the world of fiction in recent years.Metrics
References
Abrams, J. J. (Productor) (2008): Fringe (serie de televisión) EE.UU.: FOX.
Busquet, J. (2012): ‘El fenómeno de los fans e ídolos mediáticos: evolución conceptual y génesis histórica’, en Revista de estudios de juventud, nº 96, pp. 13-29.
Casey, J. (2015): ‘Queer Cannibals and Deviant Detectives: Subversion and Homosocial Desire in NBC's Hannibal’, en Quarterly Review of Film and Video, nº 32 (6), pp. 550-567.
Castrillo, C. F. (2014): ‘Prácticas transmedia en la era del prosumidor: hacia una definición del Contenido Generado por el Usuario (CGU)’, en CIC Cuadernos de Información y Comunicación, nº 19, pp. 53-67.
Chin, B.; Jones, B.: McNutt, M. y Pebler, L. (2014): ‘Veronica Mars Kickstarter and Crowd Funding’, en Transformative Works and Cultures, nº 15.
Crisóstomo, R. (2012): ‘The mystery box: narrativa matrioska e hipermediática en J. J. Abrams’, en Trípodos, nº 31, pp. 159-170.
Crisóstomo, R. (2014): ‘Dr. Lecter y Mr. Dexter Morgan: mutaciones del héroe postclásico en la ficción televisiva’, en Área abierta, nº 14 (2), pp. 36-52.
Crisóstomo, R. (2015): ‘Apetito por lo horrible: lo bello y lo siniestro en Hannibal’, en Broullón Lozano, M. y Velasco Padial, P. (Coord.): La representación del horror. Semiótica, Estética y Estudios Culturales, pp. 156-168. Madrid: Apeirón. Estudios de filosofía.
Écija, D. (2009): Águila roja. (serie de televisión) España: La 1.
Ferrari, C. S. (2015): ‘Hannibal e o hipertexto: um estudo sobre a interação da segunda tela’, en Cenários, nº 2 (10), pp. 148-164.
Formulatv. (Ed.) (2015): ‘El Ministerio del Tiempo cierra temporada con gran ruido en redes, pero sin destacar en audiencia’. Consultado el 6 de septiembre de 2015 desde: http://www.formulatv.com/noticias/44872/el-ministerio-del-tiempo-temporada-ruido-redes-desatcar-audiencias/
Freixas, P. (director) (2009): Los misterios de Laura (serie de televisión) España: La 1.
Fuller, B. (productor) (2012): Hannibal (serie de televisión). EE.UU.: NBC.
Gatiss, M. (productor) (2010): Sherlock (serie de televisión). GB.: BBC One.
González, D. (2015): ‘Los fans convierten la serie El ministerio del tiempo en un fenómeno sin precedentes’, en 20 minutos, disponible desde: http://www.20minutos.es/noticia/2421701/0/el-ministerio-del-tiempo/ministericos/comunidad-fan/#xtor=AD-15&xts=467263
Gray, J.; Sandvoss, C. y Harrington, C. (2007): Fandom: Identities and Communities in a Mediated World. Nueva York: NYU Press.
Guerrero, M. (2014): ‘Webs televisivas y sus usuarios: un lugar para la narrativa transmedia. Los casos de Águila Roja y Juego de Tronos en España, en Comunicación y sociedad, nº 21, pp. 239-267.
Guerrero Pico, M. (2015): ‘Producción y lectura de fan fiction en la comunidad online de la serie Fringe: transmedialidad, competencia y alfabetización mediática’, en Palabra Clave, nº 18 (3), pp. 722-745.
Hall, E. (2013): ‘Meet The Hannibal Fannibals, TV’s Newest And Most Intense Fandom. Buzz Feed News, disponible en http://www.buzzfeed.com/ellievhall/meet-the-fannibals-tvs-newest-and-most-intense-fandom#.fhl1Lq9ma
Hayes, D. (2014): ‘Hannibal’s hungry Tumblr fandom’, en Pulitzer Center on crisis reporter, disponible en http://pulitzercenter.org/reporting/north-america-united-states-hannibal-television-tumblr-fannibals
Hernández-Santaolalla Aguilar, V. y Rubio Hernández, M. (2014): ‘Marcas compartidas. El branding relacional como base para la movilización de los consumidores’, en AdComunica. Revista de Estrategias, Tendencias e Innovación en Comunicación, nº 8, pp. 39-56.
Hutchinson, J. (2013): ‘Did you Watch# TheWalkingDead Last Night? An Examination of Television Hashtags and Twitter Activity’. Disertación doctoral, Louisiana State University, pp. 1-86.
Jenkins, H. (2006): Fans, bloggers and gamers: exploring participatory culture. Nueva York: NYU Press.
Jenkins, H.; Ford, S., y Green, J. (2013): Spreadable Media. Creating value and meaning in a networked culture. Nueva York: NYU Press.
Jensen, J. y Snierson, D. (2007). ‘Lost and Found’, en Entertainment Weekly, 23 de julio.
Kripke, E. (Productor) (2005): Supernatural (serie de television). EE.UU.: The WB.
Larreta, A. (Creador) (1976): Curro Jiménez (serie de televisión). España: Televisión Española.
Laskari, I. (2011): ‘Glee Producer and Writer Discuss the Show’s Fandom. Hypable. Disponible en: http://www.hypable.com/glee-producer-and-writer-discuss-the-shows-fandom/
Lorre, C. (2007): The Big Bang Theory (serie de televisión). EE.UU.: CBS.
Luis Mora, V. (2012): El lectoespectador. Barcelona: Seix Barral.
Marcos, N. (2015): ‘El Ministerio del Tiempo, un soplo de aire fresco en la ficción nacional’, en El País, 26 de febrero.
Marcos, N. (2015b): ‘La Ministeria ‘inunda’ Internet’, en El País, 23 de marzo.
Marcos, N (2015c): ‘NBC cancela Hannibal’, en El País, 23 de junio.
Mayerowitz, S. (2007): ‘Nutty Jericho Fans Make CBS Reconsider Canceling Show’, en ABC News, disponible en http://abcnews.go.com/Business/FunMoney/story?id=3214156&page=1
Murphy, B. (creador) (2009): Glee (serie de televisión). EE.UU.: FOX.
Newman, S. (creador) (1963): Doctor Who (serie de televisión). GB.: BBC One.
O’Bannon, R. (creador) (1999): Farscape (serie de televisión). Australia: Sci Fi Channel.
Olivares, P. y Olivares, J. (creadores) (2015): El Ministerio del Tiempo (serie de televisión). España: La 1.
Ramos, M.; Lozano, J. y Hernández-Santaolalla, V. (2012): ‘Fanadvertising y series de televisión’, en Revista Comunicación, nº 10 (1), pp. 1211-1223.
Reagin, N. y Rubenstein, A. (Eds.) (2011): ‘Fan Works and Fan Communities in the Age of Mechanical Reproduction’, en Transformative works and cultures, nº 6.
Renwick, L. (2014): ‘Audience research project: Tumblr study group research «How do ‘Fandoms’ on Tumblr react to new media content?»’, en Enquiry-The ACES Journal of Undergraduate Research, nº 4, pp. 1-24.
Segura, J. (2009): Infidels (serie de televisión). España: TV3.
Scolari, C. (2009): ‘Transmedia Storytelling: implicit consumers, narrative worlds, and branding in contemporary media production’, en International Journal of Communication, nº 3, pp. 586-606.
Scolari, C. (2012): ‘Narrativas transmediáticas, convergencia audiovisual y nuevas estrategias de comunicación’, en Quaderns del CAC, nº 38, pp. 79-89.
Scolari, C. (2013): Narrativas transmedia. Cuando todos los medios cuentan. Barcelona: Deusto S.A. Ediciones.
Scolari, C. (2015): ‘Regreso al Ministerio del tiempo II’, en Hipermediaciones. Disponible en http://hipermediaciones.com/2015/04/12/regreso-al-ministerio-del-tiempo-ii/
Solà i Gimferrer, P. (2015): ‘La fiebre ministérica’, en La Vanguardia, disponible en http://www.lavanguardia.com/series/20150330/54428583059/el-ministerio-del-tiempo-ministericos-fans-fenomeno-redes-sociales.html
Stanfill, M. y Condis, M. (2014): ‘Fandom and/as Labor?, en Transformative Works and Cultures, nº 15.
Tapert, R. (creador) (1995): Xena: Warrior Princess (serie de televisión). EE.UU.: Syndication.
Thomas, R. (productor) (2004): Veronica Mars (serie de televisión). EE.UU.: UPN.
Toffler, A. (1980): La tercera ola. Barcelona: Plaza & Janés.
Turteltaub, J. (productor) (2006): Jericho (serie de televisión). EE.UU.: CBS.
Weibel, P. (2006): ‘La condición postmedial’, en AA.VV.: La condición postmedia, pp. 10-15. Madrid: Centro Cultural Conde Duque.
Whedon, J. (creador) (2002): Firefly (serie de televisión). EE.UU.: FOX.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who submit to this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and ensure the magazine's right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution-NoComercial 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgment of authorship of the work and the initial publication in this magazine, with no commercial purpose.
Authors can establish separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the magazine (for example, to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
It allows and authors are encouraged to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as a citation more early and most of the published work (See The Effect of Open Access).