Fiction series in TVE between 1956 and 1989
Keywords:
Fiction, Television Genres, Formats, TV Serials, History, TVE.Abstract
The change in the Spanish television landscape resulting from the loss of the monopoly of RTVE and the landing of private regional television and national channels, created a new context marked by competition between different private channels. In this scenario, there was a confluence of several factors that led to the launch of the national fiction production in our own country from the hands of a renewal of the genre with new creative and production systems (García de Castro, 2008:150). All this contrasts with the existence of certain gaps in research on the Spanish television fiction in years for the TVE television monopoly, as pioneer of today's fiction. Therefore, the presence of in-depth studies to clarify the trajectory of a fiction that will lay the foundation for self-produced fiction in Spain is necessary. This paper has as general objective an approach to the birth and evolution of serial fiction formats in TVE until the advent of private television, and the study of its distinctive features. This research can be understood under the phenomenological paradigm and is located within the television studies that focus specifically on the textual historicism (Ellis, 2007), in which the text is studied in relation to its historical context taking into account the influence of the period which the program was carried out when studying its meaning. It will be approached with a methodological pluralism that combines the qualitative method and historical method. The main technique used is the documentary observation of primary sources; mainly TV programs from the studied period. From the study of a significant sample of fiction programs produced and broadcast by Spanish public TV we can identify the traits that characterize them. Some of them still remain in the current TV series and another traits have been evolving in time.Metrics
References
Álvarez, R. (2012): ‘Tensiones de la narrativa serial en el nuevo sistema mediático’, en Anàlisi, Monogràfic Audiovisual 2.0, pp. 33-47.
Barroso, J. y Rodríguez Tranche, R. (coord.) (1996): ‘Historia de la televisión en España 1956-1996’, en Archivos de la Filmoteca, nº23.
Bethencourt, T. (1985): ‘Últimas tendencias audiovisuales’, en Unidad Didáctica, nº 74. Madrid: IORTV.
Bethencourt, T. (1993): ‘Los sistemas avanzados de televisión’ (Tesis doctoral inédita). Madrid: Universidad Complutense.
Biescas, J. A, Tuñón de Lara, M. (1981): España bajo la dictadura franquista (1939- 1975). Barcelona: Labor.
Bolter, J. D. y Grusin, R. (1999): Remediation: Understanding new media. Massachusetts: MIT Press.
Buonanno, M. (2008): Age of televisión: experiencies and theories. Bristol: Intellect Books.
Calabrese, O. (1989): La era neobarroca. Madrid: Cátedra.
Casetti, F. y Di Chio, F. (1999): Análisis de la televisión: instrumentos, métodos y prácticas de investigación. Barcelona: Paidós.
Casetti, F. y Odin (1990): ‘De la paléo a la néo-telelvisión’, en Communications, París, Seuil, nº 51, pp. 9-26.
Castillo, A. M. (2013): ‘Ficción audiovisual e identidad en las redes sociales’, en Vilches, L.: Convergencia y transmedialidad. La ficción después de la TDT, en Europa e Iberoamérica. Barcelona: Gedisa.
Darley, A. (2002): Cultura Visual Digital: Espectáculo y nuevos géneros en los medios de comunicación. Barcelona: Paidós.
Diego, P. (2010): La ficción en la pequeña pantalla. 50 años de series en España. Pamplona: Eunsa.
Eco, U. (1983): La estrategia de la ilusión. Barcelona: Lumen/de la Flor.
Ellis, J. (2007): ‘Is it possible to construct a canon of television programmes? Immanent reading versus textual-historicism’, en Wheatley, H. (Ed.): Re-viewing televisión history. Critical issues in television historiography, pp.15-26. New York: I.B. Tauris.
Fiske, J. (2010): Introduction to Communication Studies. Bristol: Taylor & Francis.
Fusi, J. P. y Palafox, J. (1997): España: 1808-1996: el desafío de la modernidad. Madrid: Espasa-Calpe.
García de Castro, M. (2002): La ficción televisiva popular: una evolución de las series de televisión en España. Barcelona: Gedisa.
García de Castro, M. (2003): ‘Propiedades de la hegemonía de la ficción televisiva doméstica en España entre 1995-2000’, en Zer, Revista de Estudios de Comunicación, nº14, pp. 151-167. Consultado en línea desde: http://www.ehu.eus/zer/es/hemeroteca/articulo/Propiedades-de-la-hegemona-de-la-ficcin-televisiva-domstica-en-Espana-entre-1995-2000/198
García de Castro, M. (2008): ‘Los movimientos de renovación en las series televisivas españolas’, en Comunicar, nº 30. Consultado en línea desde: http://www.revistacomunicar.com/index.php?contenido=detalles&numero=30&articulo=30-2008-23
García Jiménez, J. (1980): Radiotelevisión y política cultural en el franquismo. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas.
González Requena, J. (1989): ‘Las series televisivas: una tipología’, en Jiménez Losantos, E; y Sánchez Biosca, V. (Eds): El relato electrónico, pp.35-53. Valencia: Filmoteca Generalitat Valenciana.
Guerrero, J. (1996): ‘Natividad y réquiem de un lenguaje dramático’, en Archivos de la Filmoteca, nº 23, pp.31-39.
Herrero, R. y García Serrano, F. (1987): Los procesos de producción de series argumentales. Madrid: RTVE.
Imbert, G., (2008): El transformismo televisivo, Madrid: Cátedra, Signo e Imagen.
Jenkins, H. (2008): Convergence Culture. La cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Barcelona: Paidós Ibérica.
Krippendorf, K. (1990): Metodología de análisis de contenido. Teoría y práctica. Barcelona: Paidós.
López, P. A. (1996): ‘Ha nacido una estrella’, en Archivos de la Filmoteca, nº 23, pp. 16-29.
Mattelart, A. (1991): La publicidad. Barcelona: Paidós.
Mendibíl, A. (2001): Narciso Ibáñez Serrador presenta...Valencia: Fundació Municipal de Cine.
Moragas, M. (1981): Teorías de la comunicación. Investigaciones sobre medios en América y Europa. Barcelona: Gustavo Gili.
Prado, E. y Franquet, R. (1998): ‘Convergencia digital en el paraíso tecnoló-gica: claroscuros de una revolución’, en Zer, Revista de Estudios de Comunicación, nº 4, pp.15-40.
Proulx, M. y Shepatin, S. (2012): Social TV: How marketers can reach and engage audiencias by connecting televisión to the web, social media and mobile. Hoboken, N.J.: John Wiley&Sons.
Radiotelevisión Española (1978). Informe 1978. Madrid: RTVE.
Sánchez-Biosca, V. (1995): Una cultura de la fragmentación. Pastiche, relato y cuerpo en el cine y la televisión. Valencia: Filmoteca Generalitat Valenciana.
Scolari, C. (2008): Hipermediaciones: elementos para una teoría de la comunicación digital interactiva. Barcelona: Gedisa.
Taylor, S. J. y Bogdan, R. (1986): Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Mexico: Paidós.
Tusell, J. (1998): Historia de España. Madrid: Santillana.
TVE (1958-1959) Telediario (1-105).
TVE (1960-1982) TeleRadio (106-2243).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who submit to this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and ensure the magazine's right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution-NoComercial 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgment of authorship of the work and the initial publication in this magazine, with no commercial purpose.
Authors can establish separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the magazine (for example, to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
It allows and authors are encouraged to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as a citation more early and most of the published work (See The Effect of Open Access).