The Cartoon quality in Internet. Clan TVE, Neox Kidz and Boing: entertainment platforms for young audiences
Keywords:
Cartoons, Internet, Childhood, Quality, Entertainment.Abstract
With the advancement of technology, Internet it has become the primary means for audiovisual consumption while presenting a critical situation around the debate the quality of the content. With the emergence of DTT (Digital Terrestrial Television) in Spain television networks, public and private, they have created new thematics channels focused on content for children. At the same time, with the rise of new electronic devices such as tablets and smartphones, they have moved such content to the network by creating of platforms whose programs are aimed childhood. The non-linearity and immediacy in consumption make the Internet becomes an active mean giving autonomy and freedom to access a multitude of content regardless of time and the device. In this situation the child consumers is the audience that worries both parents and educational institutions. Restless, therefore, that children do not find programs adjusted to their age. The quality concept harbors no concrete definition because of the multitude of factors and perspectives that influence it. This paper, and based on different measurement criteria set by countries like Argentina, Chile, Spain, France, Italy, Japan, Sweden, the University of Pennsylvania (USA) or the ACTF (Australian Children´s Television Foundation) poses as main objective to analyze the online platforms Clan RTVE, Neox Kidz and Boing of television TVE, Antena 3 and Telecinco, respectively, because they are considered spaces with audiovisual material created for children. With the intention of demonstrating that they are presented as quality environments for children who access them it will conduct a qualitative methodology. Using the content analysis technique to each of the animated titles we can say that the cartoons, as outlined above, are quality entertainment programs.Metrics
References
Aguilar, P. (1998): Mujer, amor y sexo en el cine español de los 90. Madrid: Fundamentos.
Bardin, L. (1996): Análisis de contenido. Madrid: Akal.
Blanco Mallada, L. (2005): ‘Estándares de calidad en televisión y su valoración’, en Revista Comunicar, 25, p. 309.
Canavilhas, J. (2011): ‘El nuevo ecosistema mediático’, en index.comunicación, 1, pp. 13-24.
Castells, M. (2009): ‘La apropiación de las tecnologías. La cultura juvenil en la era digital’, en Telos, 81, pp. 111-113.
Clemente, M. (1992): Psicología social: métodos y técnicas de investigación. Madrid: Henderán.
Fabbro, G. (Coord.) (2006): Calidad televisiva. Tendencias y valores en la programación argentina. Buenos Aires: Dunken.
García Avilés, J. A. (1996): ‘Algunos parámetros del periodismo de calidad en televisión’, en VV. AA., Ecología de la televisión: tecnologías, contenidos y desafíos empresariales. Pamplona: Eunate.
García, F.; Portillo, J.; Romo, J. y Benito, M. (2005): Nativos digitales y modelos de aprendizaje. País Vasco: Universidad del País Vasco y el Gobierno Vasco.
Giroux, H. (1996): ‘Educación posmoderna y generación juvenil’, en Revista Nueva Sociedad, 146, pp. 148-167.
Gutiérrez Martín, A. (2003): Alfabetización Digital. Algo más que ratones y teclas. Barcelona: Gedisa.
Jenkins, H. (2008): Convergence Culture. La cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Barcelona: Paidós.
Marí Sáez, V. M. y Sierra Caballero, F. (2008): ‘Capital informacional y apropiación social de las nuevas tecnologías. Las redes críticas de empoderamiento local en la Sociedad Europea de la Información’, en Telos, nº 74, pp. 126-133.
McLuhan, M. (1969): Os meios de comunicação como extensões do Homem. Sao Paulo: Cultrix.
Morduchowicz, R. et al. (2004): El cine de animación. Argentina: Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología.
Núñez Domínguez, T. (2008): ‘La mujer dibujada. El sexismo en películas y series de animación’, en Loscertales, F. y Núñez Domínguez, T. (Coords.): La mirada de las mujeres en la sociedad de la información. Madrid: Siranda Visionnet.
Núñez Domínguez, T. (2011): ‘Ideas-clave para la reflexión’, en Núñez Domínguez, T. y Troyano Rodríguez, Y. (Coords.): La violencia machista en el cine. Materiales para una intervención psico-social. Madrid: Delta.
Parkes, W. (1994): ‘Random Access, Remote Control: the Evolution of Story Telling’, en Revista Omni, nº 1, p. 50.
Prensky, M. (2004): The death of command and control? Montreal: Technology Alliance Partners.
Prensky, M. (2001): ‘Digital Natives, Digital Immigrants’, en Revista On the Horizon, 5, MCB University Press.
Reig, R. (2005): ‘Televisión de calidad y autorregulación de los mensajes para niños y jóvenes’, en Revista Comunicar, nº 25, pp. 63-70.
Richeri, G. y Lasagni, M. C. (2006): Televisión y calidad. El debate internacional. Buenos Aires: La Crujía.
Sierra Caballero, F. (2009): ‘Capitalismo Cognitivo y Educomunicación. Críticas y retos de las políticas democráticas de socialización del conocimiento’. VIII Encuentro Latinoamericano de Facultades de Comunicación Social, La Habana, Cuba.
Tur Viñes, V. (2005): ‘Aproximación a la medida empírica de la calidad del audiovisual dirigido a niños’, en Revista Comunicar, 25, pp. 317-318.
Tur Viñes, V. y Ramos Soler, I. (2008): ‘Diseño de cuestionario y escalas para la medición del entretenimiento percibido, preferencias programa/cadena y hábitos de visionado televiso en niños de 4 a 12 años’, en Revista I+C Investigar la Comunicación, Asociación Española de Investigación de la Comunicación, Santiago de Compostela.
Zires, M. (1983): ‘El discurso de la televisión y los juegos infantiles’, en Comunicación y Cultura, 10, pp. 109-136.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who submit to this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and ensure the magazine's right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution-NoComercial 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgment of authorship of the work and the initial publication in this magazine, with no commercial purpose.
Authors can establish separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the magazine (for example, to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
It allows and authors are encouraged to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as a citation more early and most of the published work (See The Effect of Open Access).