Information fairness and football. The case of the Televisión Canaria

Authors

  • Aníbal Mesa López Universidad de La Laguna http://orcid.org/0000-0003-1138-4903
  • Manuel Eduardo González Ramallal Universidad de La Laguna
  • José Luis Castilla Vallejo Universidad de La Laguna

Keywords:

football, television, information, insular dispute, information ethics

Abstract

Football is a social phenomenon of great informative importance at all levels. It is common to find among the supporters a veiled criticism of the unequal informational treatment that receives their own football teams. In particular, televisions, like other media, are subjected to pressure from their ethical requirements and demands of their communicative contexts. This article focuses these issues on the reality of the Canary Islands and, using a quantitative analysis, investigates the informational treatment that the main regional media, the Televisión Canaria, gives about two teams of more tradition and football reference: Unión Deportiva Las Palmas and Club Deportivo Tenerife. In the Canary Islands this media has always been under suspicion in a cultural context of insular dispute and struggle for political, social and economic hegemony in the region. We try to answer the question: Is there balance in the presentation of information, or one team has more media prominence? And accordingly, are there reasons to report a partial informational treatment to the opposing team? Televisión Canaria occupies a particularly delicate position in this scenario. The results of this research indicate a context of concern for the balance where the Unión Deportiva Las Palmas enjoys greater prominence.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Aníbal Mesa López, Universidad de La Laguna

Departamento de Sociología y Antropología.

Manuel Eduardo González Ramallal, Universidad de La Laguna

Profesor Contratado Doctor del Departamento de Sociología y Antropología.

José Luis Castilla Vallejo, Universidad de La Laguna

Profesor Titular de Universidad del Departamento de Sociología y Antropología.

References

Acirón Royo, R. (1998): Canarias: prensa y política: crónica periodística sobre el autogobierno y la transición democrática en las islas. Canarias: Gobierno de Canarias.

Aguado, G. (1994): ‘Treinta años de TVE en Canarias’. Disenso: Revista canaria de análisis y opinión, 6, 6.

Aguilera Klink, F. (2004): ‘¿Nacionalismo o subvencionalismo? Reflexiones sobre el modelo canario de victimismo económico’. Disenso: Revista canaria de análisis y opinión, 42, 36-37. Disponible en: http://www.pensamientocritico.org/fedagu0304.htm

Aznar, H. (2005): Comunicación responsable. La autorregulación de los medios. Barcelona: Ariel.

Ball, P. (2010): Morbo. La historia del fútbol español. Madrid: T & B.

Bassets, Ll. (2013): El último que apague la luz. Sobre la extinción del periodismo. Madrid: Taurus.

Bustamante Ramírez, E. (2006): Radio y televisión en España: historia de una asignatura pendiente de la democracia. Barcelona: Gedisa.

Club Deportivo Tenerife [Web en línea]. Consultada el 06 de marzo de 2015 desde: http://www.clubdeportivotenerife.es

Debord, G. (1976): La sociedad del espectáculo. Madrid: Castellote.

Elias, N. (1989): El proceso de civilización. Investigaciones sociogenéticas y psicogenéticas. México: Fondo de Cultura Económica.

Elias, N., y Dunning, E. (1992): Deporte y ocio en el proceso de civilización. México: Fondo de Cultura Económica.

Gallardo Parrón, R. y Montes Vozmediano, M. (2015): ‘La propiedad de los derechos de emisión de los eventos deportivos y su repercusión en los informativos: el caso de Antena 3, La 1 y Telecinco’, en Fonseca-Journal of Communication, nº 10, pp. 9-28. Disponible en: http://revistas.usal.es/index.php/2172-9077/article/view/12909/13282

Gobierno de Canarias [Web en línea]. Consultada el 13 de marzo de 2015 desde: http://www.gobiernodecanarias.org/hacienda/dgplani/presupuestos/

González Radío, V. (1997): La sociedad mediática. A Coruña: Universidade da Coruña.

González Ramallal, M. (2004a): ‘El reflejo del deporte en los medios de comunicación en España’. Revista Española de Sociología, 4, 271-280. Disponible en: http://www.fes-sociologia.com/files/res/4/12.pdf

González-Ramallal, M. (2004b): ‘Sociedad y deporte: análisis del deporte en la sociedad y su reflejo en los medios de comunicación’. Tesis doctoral inédita, Universidade de A Coruña, A Coruña. Disponible en:

http://www.tesisenred.net/TDR–0425106–145348/index_cs.html

González-Ramallal, M. (2014): ‘Prensa deportiva e identidad nacional: España en el Mundial de fútbol de Sudáfrica 2010’. Política y Sociedad, 54(2), 337-366. Disponible en: http://revistas.ucm.es/index.php/POSO/article/download/43077/43669

González-Ramallal, M.; Castilla, J. L.; y Mesa, A. (2014): ‘Postmodern footballers and their ‘second skin’: emotional narratives ranging from solidarity to intimacy’. Soccer & Society, 16(4), 437-452. DOI: 10.1080/14660970.2014.882827.

Guimerá Peraza, M. (2011): El pleito insular (1808-1936). Tenerife: Cabildo de Tenerife.

Kapuscinski, R. (2006): Los cínicos no sirven para este oficio. Barcelona: Anagrama.

Liga de Fútbol Profesional [Web en línea]. Consultada el 15 de marzo de 2015 desde: http://www.lfp.es/

Llopis Goig, R. (2006a): ‘Clubes y selecciones nacionales de fútbol. La dimensión etnoterritorial del fútbol español’. Revista Internacional de Sociología, 45, 37-66. Disponible en: http://revintsociologia.revistas.csic.es/index.php/revintsociologia/article/viewFile/15/15

Llopis Goig, R. (2006b): ‘El fútbol como ritual festivo. Un análisis referido a la sociedad española’. Revista Andaluza de Ciencias Sociales, 6, 115-132. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2519996.pdf

López-González, H.; Guerrero-Solé, F.; y Larrea, O. (2014): ‘Community building in the digital age: Dynamics of online sports discussion’. Communication & Society, 27(3), 83-105. Disponible en: http://www.unav.es/fcom/communication-society/descarga_doc.php?art_id=502

Montero, M. A. (2014): ‘La Televisión Canaria recibirá más dinero en 2015 pese a la caída presupuestaria’. ABC. Consultada el 14 de enero de 2015 desde: http://www.abc.es/local-canarias/20141105/abci-television-canaria-presupuesto-201411042200.html

Monzón, M. E., y Santana, J. M. (1988): La pugna intracanaria. Canarias: Unión de Nacionalistas de Izquierda.

Palacio, M. (2001): Historia de la televisión en España. Barcelona: Gedisa.

Riera, F. (2003): ‘La post-televisión: de la televisión antropológica a la sociedad digital’. Quaderns del CAC, 15, 93-96. Disponible en: https://www.cac.cat/web/recerca/quaderns/hemeroteca/detall.jsp?NDg%3D&Mg%3D%3D&Jyc%3D&OA%3D%3D

RTVC.es [Web en línea]. Consultada el 10 de febrero de 2015 desde: http://www.rtvc.es/corporativa/cronologia.aspx

Ruiz, J. (2009): ‘Análisis sociológico del discurso: métodos y lógicas’. Forum Qualitative Sozialforschung, 10(2), Art. 26. Disponible en: http://www.qualitative-research.net/index.php/fqs/article/view/1298/2776

Sánchez, A. (1983): Ensayos sobre la cultura canaria. Las Palmas de Gran Canaria: Edirca.

Unión Deportiva Las Palmas [Web en línea]. Consultada el 06 de marzo de 2015 desde: http://www.udlaspalmas.es/

Published

2016-06-02

How to Cite

Mesa López, A., González Ramallal, M. E., & Castilla Vallejo, J. L. (2016). Information fairness and football. The case of the Televisión Canaria. index.Comunicación, 6(1), 99–124. Retrieved from https://indexcomunicacion.es/index.php/indexcomunicacion/article/view/240