Branded webseries. Strategic actions of the advertiser based on corporate online fiction and marketing content
Keywords:
Online serie, webserie, branded content, entertainment marketing, advertising, marketing video.Abstract
In the past, advertisers and brands have adhered to audiovisual content, film and television, through production sponsorship, product or brand placement and bartering. It´s strategy basically accessible to prominent budgets. But changes in communication and the democratization of creation and distribution of content have opened this tactic to other advertisers whose advertising items try to join brand values to entertainment through branded webseries. We present an exploratory study about the creation, dissemination, promotion, reception and socialization of webseries, brand stories based on fiction and Internet. From methodological triangulation, is dealt the case study of Risi and the three seasons of the webserie ¿Por qué esperar? With depth interviews with the creative, their descriptive analysis, as well as quantitative analysis audience and their interactions. The comparative results describe the use of creativity, famous characters related to the target and the effect generated by this type of stories that generate engagement.Metrics
References
Atresmedia Publicidad (2014): ‘Webseries & Co, una ventana al branded content’. Recuperado 31 de septiembre de 2015 desde: http://goo.gl/VLvLLa
Castillo Hinojosa, A. M. (2012): ‘Ficción Audiovisual en Redes Sociales en Línea: Prácticas para la construcción de identidad y relaciones en Facebook’, en Comunicación: Revista Internacional de Comunicación Audiovisual, Publicidad y Estudios Culturales, nº 10, pp. 907-916.
Costa-Sánchez, C. (2014): ‘El cambio que viene. Audiovisual branded content’, en Telos: Cuadernos de comunicación e innovación, nº 99, pp. 84-93.
Covaleski, R. (2014, mayo): ‘Comunicaçäo de marca e entretenimiento: narrativas híbridas’. Comunicación presentada en el V Encuentro Nacional de Investigadores en Publicidad y Propaganda, São Paulo, Brasil.
De Aguilera-Moyano, J.; Baños-González, M. y Javier-Ramírez, F. (2015): ‘Branded entertainment: los contenidos de entretenimiento como herramienta de comunicación de marketing. Un estudio de su situación actual en España’, en Revista Latina de comunicación social, nº 70 (5), pp. 519-538.
Del Pino, C. (2006): ‘El brand placement en seis series españolas. De Farmacia de Guardia a Periodistas: un estudio empírico’, en Revista Latina de Comunicación Social, nº 61.
Del Pino, C.; Castelló, A. y Ramos-Soler, I. (2013): La comunicación en cambio constante. Branded content, Community Management, Comunicación 2.0 y estrategia en medios sociales. Madrid: Fragua.
Ford, B. y Ford, J. (1995): Televisión y patrocinio. Madrid: Instituto Oficial de Radio Televisión Española.
Gómez-Diago, G. (2010): ‘Triangulación metodológica: paradigma para investigar desde la ciencia de la comunicación’, en Razón y palabra, nº15 p. 72.
Gordillo, I. (2012): ‘La autorrepresentación del andaluz en webseries’, en Palabra Clave, nº 15(1), pp. 54-81.
Hernández García, P. (2011): ‘Las webseries: Evolución y características de la ficción española producida para Internet’ en F@ro: revista teórica del Departamento de Ciencias de la Comunicación, nº 13, pp. 94-104.
Jost, F. (2014): ‘Webseries y series de TV: idas y venidas. Narraciones en tránsito’, en CIC Cuadernos de Información y Comunicación, nº 19, pp. 39-51.
Larrañaga Rubio, J. (2013): ‘La demanda de televisión en multipantallas’, en Documentación de las ciencias de la información, nº 36, pp. 191-208.
Lasswell, H. D. (1948): ‘The Structure and Function of Communication in Society’, en L. Bryson (Ed.): The Communication of Ideas, pp. 37-51. New York: The Institute for Religious and Social Studies.
Moreno Díaz, J. (2015): La creación de webseries: de usuarios de Internet a productores de ficción, en Puebla, B.; Navarro, N. y Carrillo, E. (coords.): Ficcionando en el siglo XXI. La ficción televisiva en España, pp. 341-360. Madrid: Icono 14.
Navarro Ardoy, L.; Pasadas del Amo, S. y Ruiz Ruiz, J. (2004): ‘La triangulación metodológica en el ámbito de la investigación social: dos ejemplos de uso’. Recuperado el 19 de octubre de 2015 desde: digital.csic.es/bitstream/10261/82068/1/409413.pdf
Ramos Serrano, M. (2006): ‘Cuando la marca ofrece entretenimiento: aproximación al concepto de advertaintment’, en Questiones Publicitarias,
nº 11(1), pp. 33-49.
Rodríguez Martínez, A. (2012): ‘La publicidad en el universo diegético del cine: análisis de cómo las marcas y los productos se integran a las tramas de las películas’, en Iconofacto, nº 8 (11), pp. 24-44.
Segarra-Saavedra, J. (2016): ‘Panorama español de las webseries publicitarias. Aproximación transmediática desde la perspectiva del branded content’. Tesis doctoral pendiente de publicar, Universidad de Alicante, España.
Segarra-Saavedra, J. e Hidalgo-Marí, T. (2016): ‘La ficción audiovisual y cibernética de los anunciantes. Estudio de caso de Cómo conocí a vuestra Amatxu’, en Miguel Hernández Communication Journal, nº 7 (2), pp. 31-51.
Segarra-Saavedra, J. y Del Pino, C. (2012): ‘Brand placement y ficción audiovisual: estudio de casos de seis series de éxito’, en Puebla, B.; Carrillo, E. e Íñigo, A. I. (coords. y eds.): Ficcionando. Series de televisión a la española, pp. 217-240. Madrid: Fragua.
Simelio, N. y Ruiz, M. J. (2013): ‘Redes sociales y fanfiction’, en L. Vilches (Coord.): Convergencia y transmedialidad. La ficción después de la TDT en Europa e Iberoamérica, pp. 67-82. Barcelona: Gedisa.
Tur-Viñes, V. y Segarra-Saavedra, J. (2014): ‘Branded content y storytelling. El arte de crear contenidos y contar historias’, en Ron, R.; Álvarez, A. y Núñez, P. (coords.): Bajo la influencia del branded content. Efectos de los contenidos de marca en niños y jóvenes, pp. 117-135. Madrid: ESIC.
Vilches, L. (2013): ‘Introducción’, en L. Vilches (Coord.): Convergencia y transmedialidad. La ficción después de la TDT en Europa e Iberoamérica, pp. 11-20. Barcelona: Gedisa.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who submit to this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and ensure the magazine's right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution-NoComercial 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgment of authorship of the work and the initial publication in this magazine, with no commercial purpose.
Authors can establish separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the magazine (for example, to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
It allows and authors are encouraged to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as a citation more early and most of the published work (See The Effect of Open Access).