Teen relationship with radio and television. Internet moves away from traditional media and redirects to new leisure formats. A case studio in a center of Province of Ciudad Real
Keywords:
Media behavior, traditional media, Internet, teens, gender and media behavior,Abstract
The main objective of this study is to review the ways in which adolescents relate to traditional radio and television, and the influence of Internet, such a meta-medium, may have on these modes of consumption. Attention was focused on Internet access via mobile phone. The study was carried out on the total population of a secondary education center, applying questionnaires with closed Likert-type questions, reliability scales and open-ended questions. The data were analyzed with the SPSS program to obtain descriptive statistics and perform multivariable analysis. The analysis of the data leads us to affirm that there are remarkable differences in the modes of radio consumption and the modes of television consumption by the adolescents subject of the study. In the same way, a homogenization of the consumption by sex is observed, giving small differences in some tastes on contents. Finally, it can be affirmed that the possibility of accessing the Internet in the mobile phone has not exerted any influence on the modes of consumption of radio and television in the subjects analyzed. Rather, the Internet facilitates and opens access to endless new formats of leisure, non-radio and television. Leisure time is distributed, and consumers are redirected out of the traditional media.
Metrics
References
Abelman, R., Atkin, D. & Rand, M. (1997). What viewers watch when watch TV: affiliations change as case study. Journal of Broadcasting and Electronic Media, 41(3), 360-379.
Aguaded, I. & Romero-Rodríguez, L.M. (abril 2015) Mediamorfosis y desinformación en la infoesfera:Alfabetización mediática, digital e informacional ante los cambios de hábitos de consumo informativo. EKS 16(1) 44-57)
AIMC (2011, 2012). Resumen general Estudio General de Medios. Madrid: Asociación para la Investigación de los Medios de Comunicación. Disponible en http://www.aimc.es/-Datos-EGM-Resumen-General-.html
AIMC Q Panel, 2016 Panel de internautas elaborado por Asociación para la Investigación de los Medios de Comunicación disponible en http://www.aimc.es/-AIMC-Q-Panel-.html
Casalegno, F., Susani, M., Frigo, A., Kaman, C. &Wallen, N. (2010). Understanding television as a social experience. Cambridge, MA: Massachusetts Institute of Technology (MIT). Recuperado de http://web.mit.edu/comm-forum/mit7/papers/Frigo_MIT- MEL_SocialTV.pdf
Contreras, Espinosa, R.S., García Medican, I., & González, Z. 2015, Consumo de medios digitales por niños y preadolescentes en Cataluña, España. ZER, 20 (39), 145-162
Galán Arribas, R. (2015): La radio en la era digital. Estudio de caso: programas de COPE creados para ser consumidos exclusivamente ‘online’”.Index Comunicación N 5 (1) 243-264
http://journals.sfu.ca/indexcomunicacion/index.php/indexcomunicacion/article/view/213/186
García-Avilés,J J.A.; de Lara González, A.; & Marín Cuevas, A.B. (2016).: “La dieta informativa de los futuros periodistas. Consumo mediático y aspiraciones profesionales: estudio de caso (2007-2013)” Ámbitos http://ambitoscomunicacion.com/2016/la-dieta-informativa-de-los-futuros-periodistas-consumo-mediatico-y-aspiraciones-profesionales-estudio-de-caso-2007-2013/
García Gajate, M. (2004) Modos de consumo y conducta mediática en adolescentes de España y Portugal. II Congreso Ibérico de Comunicación. Covilhá. Universidades da Beira Interior. Disponible en http://www.livroslabcom.ubi.pt/pdfs/20110829-actas_vol_4.pdf
García Matilla, E. (1999). Las audiencias de los nuevos canales. En Juan Benavides y Elena Fernández (eds.). Nuevos conceptos de comunicación.Madrid. Universidad Complutense.
Himmelweit, H. T., Swift, B. & Jaeger, M. E. (1980). The audience as critic: a conceptual analysis of television entertainment. En P. H. Tannenbaum (ed.), The entertainment functions of television (pp.67-106). Hillsdale, NJ: Lawrence ErlbaumAssociates.
Huertas, A. (2006) De la medición de la audiencia al conocimiento de los públicos. En Portal de la Comunicación de la Univertat Autónoma de Barcelona, nº 14
Jauset, J. (2000). La investigación de audiencias en televisión. Barcelona: Paidós
Jauset, J. (2000) La investigación de audiencias en televisión. Fundamentos estadísticos. Barcelona, Paidós.
Jauset, J. (2005) La audiencia de televisión en Cataluña (1998-2003). Estudio estadístico de los niveles, la variabilidad y la relación con la oferta genérica”. Barcelona, facultad de CC de la ComunicaciónBlanquerna de la Universidad RamónLlul
Jauset, J. (2008) Les audiencias a la televisió. Barcelona. Editorial UniversitatOberta de Catalunya.
Igartua, J. J., de Diego, M. J., Mena, J. C., Jordán de Urríes, I., García, M., Santos, S.... & García, L. C. (1998). Patrones y estilos de consumo de televisión en la población infanto-juvenil escolarizada. En M. Ledo y M. Krohling (Eds.), Comunicación audiovisual. Investigación e formación universitaria (pp. 157-166). Santiago de Compostela: Servicio de Publicaciones da Universidad de Santiago de Compostela.
Igartua, J. J., Muñiz, C., Elena, N. y Elena, A. (2003). El consumo televisivo desde la perspectiva de los usos y gratificaciones. En J. J. Igartua y A. Badillo, (eds.) Audiencias y medios de comunicación. (pp. 147-160) Salamanca: Ediciones Universidad.
Middleham, G. &Wober, J. M. (1997). An anatomy of appreciation and of viewing amongst a group of fans of the serial EastEnders. Journal of Broadcasting and Electronics Media, 41 (4), 530-548.
Nieto, J. (2005) La medición de audiencias de radio en México. En Razón y Palabra, 43 disponible en http://razonypalabra.org.mx/anteriores/n43/jnieto.html
Palomo Torres, M.B., Da Cunha, R.E.S. (2016). El consumo tradicional de los nuevos medios. Análisis de la usabilidad de las publicaciones autóctonas para tabletas en el contexto universitario español y brasileño. Revista Científica Complutense 22 (1) 483-501
Rego Rey, S. y Romero-Rodríguez, L. M. (2016):” Representación discursiva y lenguaje de los ‘youtubers’ españoles: estudio de caso de los ‘gamers’ más populares. Index Comunicación N 6 (1) 197-224
Rubin, A. M. (2002). The uses-and-gratifications perspective of media effects. En J. Bryant & D. Zillmann (Eds.), Media effects: Advances in theory and research (pp 525-548). Mahwah, NJ.: Lawrence Erlbaum Associates.
Sánchez-Labella Martín, I. (2015): New entertainment management. Migración de los contenidos infantiles en España: de la televisión a internet”. Revista ComHumanitas Vol. 6, Núm. 1
http://revistas.comunicacionudlh.edu.ec/index.php/comhumanitas/article/view/2015%281%299/pdf
Velásquez, A., Yaguache, J., Carrión, G. (2016) Uso de Internet y la plataforma Facebook en adolescentes ecuatorianos. CISTI 2016. 289-294
Vergara Quintero, M.C., Cerezo Correa, M.P., Cifuentes Aguirre, O.L., Nieto Murillo, E. & Parra Sánchez, J.H. (enero-junio 2009). Consumo de medios masivos de comunicación en estudiantes universitarios de Manizales. Hacia la promoción de la salud 14 (1) 124-138
Vicent, R. C. y Basil, M. D. (1997). College students’ news gratifications, media use and current events knowledge. Journal of Broadcasting and Electronic Media, 41 (3), 380-392.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who submit to this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and ensure the magazine's right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution-NoComercial 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgment of authorship of the work and the initial publication in this magazine, with no commercial purpose.
Authors can establish separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the magazine (for example, to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
It allows and authors are encouraged to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as a citation more early and most of the published work (See The Effect of Open Access).