Historicity and the Original in Avant-garde European Cinema in the 20’s

Authors

Keywords:

Avantgarde cinema, 20’s, original, time, Benjamin

Abstract

This paper analyzes the role of originality and historicity in the 20’s European Avant-garde Cinema configuration. First of all, we do a state-of-the-art knowledge, then we study nearly 300 films from Germany, France and the Soviet Union produced during the Interwar period and, later, some categories of time subversion are created. These categories sum up the time subversion diversity exerted by Avant-garde film against the enlightened time conception. Time is a core point to Avant-garde and its study plus the study of Avant-garde historical development let us know that, finally, originality and historicity are inseparable one from the other in order to understand the complex and elusiveness conceptualization of 20’s Avant-Garde Cinema.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Abel, R. (1987) French Cinema :The First Wave, 1915-1929. Princeton: Princeton University Press.

Albera, François. (2005) L’Avant-garde au cinéma. París: Armand Colin.

Benjamin, W. (1990) El origen del drama barroco alemán. Madrid: Taurus.

Benjamin, W. (1999) “El autor como productor” en Tentativas sobre Brecht: Iluminaciones III Madrid: Taurus.

Benjamin, W. (2006) El París del Segundo Imperio en Baudelaire en Benjamin Obras. libro I/vol.2. Madrid: Abada.

Berman, M. (1983) All that is Solid Melts into Air:The Experience of Modernity. London : Verso.

Blumer, R.H. (1970) “The Camera as Snowball: France 1918-1927” Cinema Journal 9(2): 31-39.

Buchloh, B.H.D. (1997) “Da faktura á factografía”, A Trabe De Ouro, 29.

Burch, N. y Fieschi, J. (1968) “La Première Vague.” Cahiers Du Cinéma, 202, (junio-julio)

De Haas, P. (1986) Cinéma Intégral. De la peinture au cinéma dans les années vingt. París: Transédition.

De Micheli, M. (2004) Las vanguardias artísticas del siglo XX. Madrid: Alianza.

Epstein, J. (1974) Écrits sur le cinéma, 1921-1953. París: Seguers

Ghali, N. (1995) L'Avant-garde cinématographique en France dans les années vingt. Idées, conceptions, théories. París: Paris Expérimental.

Gough, M. (2002) “Paris, Capital of the Soviet Avant-Garde” October, (101): 53-83

Jay, M. (2007) Ojos Abatidos: La denigración de la visión en el pensamiento francés del siglo XX. Madrid: Akal.

Krauss. R.E. (2009) La originalidad de la Vanguardia y otros mitos modernos. Madrid: Alianza.

Kuenzli, Rudolf E. (1987) Dada and Surrealist Film. New York: Willis Locker.

Nichols, B. (2001) “Documentary Film and the Modernist Avant-Garde” Critical Inquiry 27(4): 580-610.

Lista, G. (1985) Le Futurisme. París: Hazan.

Martin, M. (2008) “La poetique du rêve: une notion operatoire pour penser l'avant-garde cinematographique en France dans les années 1920”. Resumen de su tesis Martin, Marie. “Poétique du rêve. L'exemple de l'avant-garde cinématographique en France (1919-1934)” Université Paris-Ouest-Nanterre-La Défense, 2008.

Moholy-Nagy, L. (2005) Pintura, fotografía, cine. Barcelona: Gustavo Gili.

Mosès, S. (1997) El ángel de la historia: Rozenweig, Benjamin, Scholem. Madrid: Cátedra.

Richter, H. (2005) “Chevalet-rouleau-film” en Dada Cinema [Dvd] París: Centre Pompidou.

Ruttmann, W. (1989) “Cine y Arte” (1913-17) en Schobert, W. El cine alemán de vanguardia de los años veinte=Der Deutsche Avant-Garden Film der 20er Jahre. München: Uwe Nitschke, Angelika Leintner.

Parodi, Ricardo, “La rebelión de las formas / Vanguardia, experimentación y abstracción en el cine francés y alemán de la década del veinte”. Seminario online Goethe Institute Argentina. http://www.goethe.de/ins/ar/es/lp/kul/ser/forum/arch/se7.html

Torreiro, C. y Cerdán, J. (eds). (2005) Documental y Vanguardia. Madrid: Cátedra.

Vértov, D. (1974) Memorias de un cineasta bolchevique. Barcelona: Labor.

Published

2017-05-27

How to Cite

Barreiro González, M. S. (2017). Historicity and the Original in Avant-garde European Cinema in the 20’s. index.Comunicación, 7(2), 17–44. Retrieved from https://indexcomunicacion.es/index.php/indexcomunicacion/article/view/288