Transversalities Painting-Cinema: the concept of ‘the pictorial’ in the cinema of the first avant-gardes

Authors

Keywords:

painting, cinema, transversally, the pictorial, communication, transmission

Abstract

The aim of this article is to verify the intense relationship that has been maintained between the cinematographic medium and the artistic Avant-gardes, especially with painting. In order to do so, we analyse how the latter –after its historical interest in representing the movement– looks at the cinema, being influenced by it, which we can demonstrate through the examples that will follow. But the most interesting thing is perhaps to show how, after the mentioned relation, a certain experimental cinema ends up welcoming the concept of “the pictorial” for its discursive purposes, as well as for its processes of realization. Experiences that, from the dialogues around the light that both media share, lead us to the debate on their locations relative to the time; as synchronous communication means or diachronic transmission means.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Ricardo González García, Universidad de Cantabria

Departamento de Educación - Facultad de Educación

Profesor de Expresión Plástica y su Didáctica

References

Barthes, R. (1992): Lo obvio y lo obtuso. Barcelona: Paidós.

Bonitzer, P. (2007): Desencuadres. Cine y pintura. Buenos Aires: Santiago Arcos.

Breton, A. (2001): Manifiestos del surrealismo. Buenos Aires: Argonauta.

Debray, R. (2001): Introducción a la mediología, Barcelona: Paidós.

Hueso, Á. L. (1983): El cine y la historia del siglo XX. Santiago de Compostela: Universidad de Santiago de Compostela.

Hueso, Á. L. (1986): “El hecho cinematográfico: sus características”. En Anthropos Revista de Documentación Científica de la Cultura nº 58.

Huyghe, R. y Rudel, J. (1978): El arte y el mundo moderno, 1880-1920, Vol. 1. Barcelona: Planeta.

Labarrére, A. Z. (2009). Atlas del Cine. Madrid- España: Akal.

Mercader A. y Suárez, R. (eds.) (2013). Puntos de encuentro en la iconosfera. Interacciones en el audiovisual. Barcelona: Universitat de Barcelona.

Mitry, J. (1974): Historia del cine experimental. Valencia: Fernando Torres.

Olmo, S. B. (2005): “La renovación de la pintura sin pintura. La situación en España”. Catálogo de exposición: Pintar sense pintar, Lleida: Centro de Arte La Panera.

Ortiz, Á. y Piqueras, M. J. (1995): La pintura en el cine. Cuestiones de representación visual. Barcelona, Paidós.

Parkinson, D. (1998): Historia del cine. Barcelona: Destino.

Romaguera i Ramió, J y Alsina Thevenet, H. (ed.) (1998). Textos y manifiestos del cine. Madrid: Cátedra.

Sánchez-Biosca, V. (2004). Cine y vanguardias artísticas. Conflictos, encuentros, fronteras. Barcelona: Paidós.

Schobert, W. (1989) El cine alemán de vanguardia de los años veinte. Múnich: Goethe-Institut.

Sorlin, P. (1996). Cines europeos sociedades europeas, 1939-1990. Barcelona: Paidós.

Souriau, É. (1998): La Correspondencia de las Artes, México: Fondo de Cultura Económica, México.

Sus Montañés, J. (2003): Hacia una filosofía de lo pictórico, estudio sobre la evolución en la representación de las percepciones visuales. Zaragoza: Institución Fernando el Católico.

Tejeda, C. (2008): Arte en fotogramas. Cine realizado por artistas, Madrid: Cátedra.

Uscatescu, J. (1975): Idea del arte. Madrid: Reus.

Published

2017-05-27

How to Cite

González García, R. (2017). Transversalities Painting-Cinema: the concept of ‘the pictorial’ in the cinema of the first avant-gardes. index.Comunicación, 7(2), 107–126. Retrieved from https://indexcomunicacion.es/index.php/indexcomunicacion/article/view/291