From data journalism to hypermedia narrative: a case study of Brazilian newspapers ‘Folha’ and ‘Estadão’

Authors

  • Juliana Colussi Universidad del Rosario
  • Flávia Gomes-Franco e Silva King Juan Carlos University, Madrid

Keywords:

Cybermedia, cyber journalism, interactivity, hypermedia narrative, Folha, Estadão,

Abstract

In the current journalistic narrative, we can observe the growing presence of hypermedia resources that entail a new way of telling stories. This paper proposes an approach to the use of those resources by conducting a comparative analysis of two special features, Floresta sem fim. Como salvar a natureza no Brasil e o clima na Terra and O Kirchnerismo na Argentina, that were made by the Brazilian journalistic cybermedia Folha and Estadão, in the year 2015. The main objective of this study is to identify the typical resources of the hypermedia narrative present in the elaboration of the publications selected for this case study, highlighting the level of interactivity with the users in each case. In order to achieve this goal, a mixed methodology has been used based on the revision of the specialized literature and a determination of a series of categories and variables that guide the analysis of the case studies. In both features, the results reveal a tendency to textual linearity due to the scarcity of hyperlinks in the body of the text and the limited possibilities of interactivity. However, we also observed a differentiated use, by the cybermedia, of the various technical and journalistic resources in the presentation of the data to the users. 

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Juliana Colussi, Universidad del Rosario

Doctora en Periodismo por la Universidad Complutense de Madrid (UCM). Actualmente es profesora principal en el Programa de Periodismo y Opinión Pública de la Universidad del Rosario (Colombia). 

Flávia Gomes-Franco e Silva, King Juan Carlos University, Madrid

Doctora en Ciencias de la Comunicación y Máster en Comunicación y Problemas Socioculturales por la Universidad Rey Juan Carlos (España). Licenciada en Periodismo por la Universidade Federal de Goiás (Brasil). Docente e investigadora vinculada a la Facultad de Ciencias Jurídicas y Sociales de la Universidad Rey Juan Carlos (URJC).

References

Barbosa, S. (2009): ‘Modelo JDBD e o ciberjornalismo de quarta geração’. In J. M. Flores Vivar & F. E. Ramírez (Eds.): Periodismo Web 2.0 (pp. 271-283). Madrid: Fragua.

Barbosa, S. & Torres, V. (2013): ‘O paradigma Jornalismo Digital em Base de Dados: modos de narrar, formatos e visualização para conteúdos’. Galaxia (São Paulo, Online), 25, 152-164. Recuperado de: http://www.scielo.br/pdf/gal/v13n25/v13n25a13.pdf [Consulta: 15/01/2017].

Bertocchi, D. (2013): ‘Dos dados aos formatos. Um modelo teórico para o design do sistema narrativo no jornalismo digital’. Tese de doutorado inédita. Universidade de São Paulo, Brasil.

Busarello, R., Bieging, P. & Ulbricht, V. (2012): ‘Narrativas interativas: imersão, participação e transformação no caso da nova tecnologia para games kinect’. Rumores, vol. 1, 1-17. Recuperado de: http://dx.doi.org/10.11606/issn.1982-677X.rum.2012.51294 [Consulta: 22/02/2017].

Cairo, A. (2008): Infografía 2.0: visualización interactiva de información en prensa. Madrid: Alamut.

Cairo, A. (2011): El arte funcional: infografía y visualización de la información. Madrid: Alamut.

Carrera Álvarez, P., Limón Serrano, N., Herrero Curiel, E. & Sainz de Baranda Andújar, C. (2013): ‘Transmedialidad y ecosistema digital’. Historia y Comunicación Social, vol. 18, nº Especial Noviembre, 535-545. Recuperado de: http://dx.doi.org/10.5209/rev_HICS.2013.v18.44257 [Consulta: 28/01/2017].

Cebrián, M. (2005): Información multimedia: soportes, lenguaje y aplicaciones empresariales. Madrid: Pearson.

Colussi, J. & Miguel, K. (2015): ‘A crise da água na narrativa hipermídia do jornal O Estado de São Paulo’. Cambiassu, 15(16), 33-45. Recuperado de: http://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cambiassu/article/view/3607 [Consulta: 18/04/2017].

Colussi, J. & Firmino, L. (2016): ‘From the Game to Dyanemic Galleries in the Hypermedia Journalistic Narrative: An Analysis of the Special The Battle of Belo Monte/ A Batalha de Belo Monte By Folha de S.Paulo’. Brazilian Journalism Research, vol. 12, 176-193. https://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/924/732.

Crucianelli, S. (2013): ‘¿Qué es el periodismo de datos?’ Cuadernos de Periodistas, 26, 106 -124.

Dantas, H., Toledo, J. R. & Teixeira, M. A. C. (Eds.) (2014): Análise política & jornalismo de dados: ensaios a partir do Basômetro. Rio de Janeiro: Editora FGV.

Doménech Fabregat, H. & López Rabadán, P. (2013): ‘Exploración de nuevos territorios digitales para el fotoperiodismo. Retos y oportunidades en el ecosistema 2.0’. In Sabés Turmo, F. & Verón Lassa, J. J. (Eds.), Comunicación y la Red. Nuevas formas de periodismo (pp. 134-146). Zaragoza: Asociación de Periodistas de Aragón.

Flores Vivar, J. & Salinas Aguilar, C. (2013): ‘El periodismo de datos como especialización de las organizaciones de noticias en Internet’. Correspondencias & Análisis, 3, 15-34.

Gosciola, V. (2003): Roteiro para as novas mídias: do game à tv interativa. São Paulo: Senac.

Gray, J., Bounegru, L. & Chambers, L. (Eds.) (2012): The Data Journalism Handbook. How Journalists Can Use Data to Improve the News. Sebastopol: O’Reilly Media.

Herrero-Solana, V. & Rodríguez-Domínguez, A. M. (2015): ‘Periodismo de datos, infografía y visualización de la información: un estudio de El País, El Mundo, Marca y El Correo’. BiD: textos universitaris de biblioteconomia i documentació, 34. Recuperado de: http://bid.ub.edu/es/34/herrero.html [Consulta: 01/03/2017].

Jenkins, H. (2003): ‘Transmedia Storytelling’. MIT Technology Review. Recuperado de http://www.technologyreview.com/news/401760/transmedia-storytelling/ [Consulta: 22/01/2017].

Jenkins, H. (2006): Convergence Culture. Where Old and New Media Collide. Nova York: New York University Press.

Landow, G. P. (1995): Hipertexto. La convergencia de la teoría crítica contemporánea y la tecnología. Barcelona: Paidós.

Longhi, R. (2010): ‘Os nomes das coisas: em busca do especial multimídia’. Estudos em Comunicação, 2(7), 149-161.

Longhi, R. (2015): ‘O turning point da grande reportagem multimídia’. Revista Famecos, 21(3), 897-917. Recuperado de: http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/18660/12569 [Consulta: 04/05/2017].

Machado, E. (2006): O Jornalismo Digital em Base de Dados. Florianópolis: Calandra.

Manovich, L. (2001): The Language of New Media. Cambridge: MIT Press.

Pedroza, N. P., Bezerra, E. P. & Nicolau, M. (2013): ‘Ferramentas para Elaboração de Infográficos: um estudo de caso’. X EVIDOSOL y VII CILTEC-Online. Recuperado de: http://evidosol.textolivre.org [Consulta: 04/05/2017].

PuroMarketing (2015, 3 de diciembre): ‘El Big Data no es solo tecnología, también requiere talento humano’. Recuperado de: http://www.puromarketing.com/12/25943/big-data-solo-tecnologiatambien-requiere-talento-humano.html [Consulta: 23/04/2017].

Ramírez, F. (2012): ‘Periodismo de datos, periodismo de siempre’. La Patria.com. Recuperado de http://www.lapatria.com/blogs/periodismo-de-datos-periodismo-de-siempre [Consulta: 04/05/2017].

Ramos, D. O. (2012): ‘Jornalismo Digital em Base de Dados (JDBD) como um texto da cultura’. Revista Communicare, 12(2), 71-84. Recuperado de http://casperlibero.edu.br/wp-content/uploads/2014/02/Communicare-12.2-edi%C3%A7%C3%A3o-2-2%C2%BA-semestre-de-2012.pdf [Consulta: 13/04/2017].

Rodríguez Brito, A. & García Chico, L. (2013): ‘Cartografiando el periodismo de datos. Big Data y periodismo en el continente americano. Cinco casos de estudio’. Revista TELOS, 95. Recuperado de: https://telos.fundaciontelefonica.com/DYC/TELOS/NMEROSANTERIORES/Nmeros80101/DYC/TELOSonline/SOBRETELOS/Nmerosanteriores/Nmero95/seccion=1286&idioma=es_ES.do [Consulta: 02/03/2017].

Rogers, S. (2011): Facts are Sacred. The Power of Data. Londres: Guardian Books.

Rost, A. (2006): La interactividad en el periódico digital. Tese de doutorado inédita. Universidad Autónoma de Barcelona, Espanha.

Salaverría, R. (2015): ‘Los labs como fórmula de innovación en los medios’. El profesional de la información, 24(4), 397-404. Recuperado de: http://dx.doi.org/10.3145/epi.2015.jul.06 [Consulta: 21/04/2017].

Published

2017-10-13

How to Cite

Colussi, J., & Gomes-Franco e Silva, F. (2017). From data journalism to hypermedia narrative: a case study of Brazilian newspapers ‘Folha’ and ‘Estadão’. index.Comunicación, 7(3), 163–186. Retrieved from https://indexcomunicacion.es/index.php/indexcomunicacion/article/view/318

Issue

Section

Monográfico sobre Comunicación, igualdad y desarrollo