Network privacy: an approach to analysis of Googles and Facebook policies
Keywords:
usability, online texts, visual architecture, network society, privacy policy,Abstract
Users of our study are registered in 2013 in the two most visited Internet services in Spain: Google and Facebook. However, by registering, they accept without reading the Privacy Policy for different reasons. Research collects and reflects the reasons given by respondents; considers the recommendations of experts on usability; and analyzes the visual architecture and linguistic formulation of these digital documents, in order to verify that Google and Facebook provide access to these documents, or if the most common uses and forms of access should be revised and / or improved.
Metrics
References
Agence France-Presse (AFP) (08 de enero de 2014): ‘Francia también sanciona a Google’. Madrid: El País. Consultado el 2 de diciembre de 2015 desde: http://tecnologia.elpais.com/tecnologia/2014/01/08/actualidad/1389201549_453748.html.
Alexa (2016): ‘The top 500 sites on the web’, en Alexa Internet, Inc. Consultado el 11 de mayo de 2016 desde: http://www.alexa.com/topsites
Álvarez, C. y Azzato, M. (2009): ‘Repensar la textualidad de la imagen digital: Una propuesta metodológica para la lectura lúdica de pantallas digitales’, en Anuario Electrónico de Estudios en Comunicación Social Disertaciones, 2 (2), 62-88.
Carr, N. (2008): Is Google Making Us stupid. Washington D.C: The Atlantic.
Castells, M. (2010): Comunicación y poder. Madrid: Alianza Editorial.
Castells, M. (2000): La era de la información: economía, sociedad y cultura. México D.F: Siglo xxi.
Cebrián, M. (2008): ‘La Web 2.0 como red social de comunicación e información’, en Estudios sobre el mensaje periodístico, (14), 345-361.
Galdón, C. (2014): ‘El fin del fin de la privacidad’, en El País, 8 de enero. Madrid.
Grau, A. (2008): ‘Internet cambia la forma de leer, ¿y de pensar?, en El País 10 de octubre. Madrid. Consultado el 28 de abril de 2016 desde: http://elpais.com/diario/2008/10/10/sociedad/1223589601_850215.html
Guerrero, Mª. F. (2011): ‘La comunicación social en el ecosistema digital’, en Scolari, C. y Ferrer, A. (ed.): Reflexiones sobre Comunicación, Tecnología y Sociedad Digitalización y Ecología de Medios. San Cristóbal: Universidad de Los Andes.
Hernández, R.; Fernández, C. y Baptista, M. (2014): Metodología de la investigación (sexta edición). México D.F, México: McGraw-Hill / Interamericana Editores, S.A.
Keane, J. (2009): ‘¿Democracia monitorizada? La historia secreta de la democracia desde 1945’. Conferencia pública en la Universitat Jaume I, Castelló de la Plana, 5 de febrero. Consultado el 2 de mayo de 2016 desde: http://www.thelifeanddeathofdemocracy.org/resources/spanish/johnkeane_Democracia_monitorizada_5_feb_2009.pdf
Krug, S. (2010): Rocket surgery made easy: The do-it-yourself guide to finding and fixing usability problems. Berkeley: New Riders.
Krug, S. (2000): No me hagas pensar. Madrid: Prentice-Hall.
Lara, J.; Pincheira, C. y Vera F. (2014): ‘La Privacidad en el Sistema Legal Chileno’. Santiago de Chile: Derechos Digitales. Consultado el 11 de mayo de 2016 desde: https://www.derechosdigitales.org/wp-content/uploads/pp-08.pdf
Martín-Barbero, J. (2003): ‘Saberes hoy: diseminaciones, competencias y transversalidades’, en Revista iberoamericana de Educación, (32), 17-34.
Mattelart, A. (2002): Historia de la Sociedad de la Información. Barcelona: Paidós.
Mestre (2005): ‘Coordenadas para una cartografía de las bitácoras electrónicas: ocho rasgos de los weblogs escritos como diarios íntimos’, en López García, G. (ed.): El ecosistema digital: Modelos de comunicación, nuevos medios y público en Internet. Valencia: Servei de Publicacions de la Universitat de València. Consultado el 2 de febrero de 2016 desde: http://www.uv.es/demopode/libro1/MereloTricas.pdf
Montolío, E. (2009). Manual práctico de escritura académica. Barcelona: Ariel.
Muñoz-Alonso, A. (1999): ‘La democracia mediática’, en Muñoz-Alonso, A. y Rospir, J. (Eds.): Democracia mediática y campañas electorales. Barcelona: Ariel.
Nielsen, J. (1996): ‘Inverted Pyramids in Cyberspace’, en Nielsen Norman Group. Consultdo el 4 de mayo de 2016 desde: https://www.nngroup.com/articles/inverted-pyramids-in-cyberspace
Nielsen, J. (1997): ‘Be Succinct! (Writing for the Web)’, en Nielsen Norman Group. Consultado el 4 de mayo de 2016 desde: https://www.nngroup.com/articles/be-succinct-writing-for-the-web
Nielsen, J. (2002): ‘Let Users Control Font Size’, en Nielsen Norman Group. Consultado el 10 de abril de 2016 desde: https://www.nngroup.com/articles/let-users-control-font-size
Nielsen, J. (2011): ‘Top 10 Mistakes in Web Design’, en Nielsen Norman Group. Consultado el 10 de abril de 2016 desde: https://www.nngroup.com/articles/top-10-mistakes-web-design
Perelman, F. (2008): ‘¿Qué condiciones didácticas son necesarias para las prácticas de lectura exploratoria en el entorno visual?’, en Lectura y vida: Revista latinoamericana de lectura, 29(3), 44-54.
Salinas, J. (2004): ‘Innovación docente y uso de las TIC en la enseñanza universitaria’, en RU&SC, Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 1, (1), 1-16.
Scolari, C. (2010): ‘Ecología de los medios. Mapa de un nicho teórico’, en Quaderns del CAC, 34(13), 1.
Winocur, R. (2008): ‘El móvil, artefacto ritual para exorcizar la otredad’, en Albornoz, M. y Cerbino, M. (comps.): Comunicación, cultura y política. Quito: FLACSO, 173-189.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who submit to this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and ensure the magazine's right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution-NoComercial 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgment of authorship of the work and the initial publication in this magazine, with no commercial purpose.
Authors can establish separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the magazine (for example, to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
It allows and authors are encouraged to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as a citation more early and most of the published work (See The Effect of Open Access).