Inclusive contexts: the recognition of sign language as a right of people with functional diversity

Authors

  • Teresa Amezcua-Aguilar Universidad de Jaen
  • Patricia Amezcua-Aguilar Universidad de Jaén

Keywords:

deaf community, sign language, cultural rights, right to education, social and educational intervention,

Abstract

Sign language is the natural language of deaf people. Therefore it is their greatest cultural asset. However, similar to other minority languages, sign language has been discriminated, even being denied its recognition as formal language. This linguistic marginalization has meant a communicative barrier for deaf communities. Sign languages have been excluded in their own societies, even going have forbidden this way of communication in public spaces. Objectives: Analyze the legal status of sign languages in different countries and the legal form that supports them in access to education. Methodology: in this paper we carry out a review of the current state of sign languages from both the normo-legal as well as the social and educational perspective. Likewise, we analyze the effects that the different conceptual and ideologies approach towards the sign language, and the models of action that these entail, have provoked in the social development of the deaf communities. Results and discussion: there has been a great advance in the legal recognition of sign languages in most countries, but legally recognized rights do not achieve a full exercise or guarantees of access to education on equal opportunities.

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Author Biographies

Teresa Amezcua-Aguilar, Universidad de Jaen

Trabajadora Social, Gerontólaga y Máster en Dependencia e Igualdad en la Autonomía Personal. Técnico Superior en Interpretación de Lengua de Signos. Es experta en discapcidad. Orientadora Laboral y docente de Formación Profesional para el Empleo. Docente de Lengua de Signos. Actualmente es personal docente e investigador en formación en la Universidad de Jaén programa FPU), donde realiza una tesis doctoral en el Programa de Doctorado en Ciencias Sociales y Jurídicas de la Universidad de Jaén, línea de investigación Participación social y movimientos sociales en el tercer sector. Miembro del Grupo de investigación SEPISE: Seminario de estudios para la intervención social y educativa. Personal Docente e Investigador en el Dpto. de Sociología, Área de Trabajo Social y Servicios Sociales, de la Universidad de Jaén (España). Sus intereses de investigación giran entorno a la desigualdad social, los procesos de participación ciudadana y la discapacidad.

Patricia Amezcua-Aguilar, Universidad de Jaén

Patricia Amezcua Aguilar es Maestra de Educación Especial y Tecnico Superior en interpretación de lengua de signos.

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Published

2018-05-27

How to Cite

Amezcua-Aguilar, T., & Amezcua-Aguilar, P. (2018). Inclusive contexts: the recognition of sign language as a right of people with functional diversity. index.Comunicación, 8(1), 123–148. Retrieved from https://indexcomunicacion.es/index.php/indexcomunicacion/article/view/361