Valuation and use of ITC for a transformation and inclusion educomunicative
Keywords:
special education, specialized teacher, ICT, special education teacher training, quantitative analysis,Abstract
The use of Information and Communication Technologies (ICT) in the classrooms, with students with special intellectual educational needs (NEEI) improves their learning and teaching practice, configuring them as a different tool for training educational. The aim of this study is to determine if there is a dependency between certain sociodemographic variables of the professional specialists in Castilla-La Mancha (Spain) in relation to the frequency of use of ICT and their assessment. We have worked with a non-probabilistic sample of 425 specialized professionals (response rate of 52.2%). The data obtained through on-line survey were analyzed by bivariate analysis (chi-square test, analysis of variance and correlation analysis). The results obtained show significant differences in terms of frequency of use and assessment of ICT according to gender, specific training and province of the educational center. There is a positive correlation between the frequency of use of ICT and its assessment in learning. The results obtained provide interesting conclusions about training as a promotional factor for the use of ICT facilitating educommunicative inclusion. Being a relevant aspect for policy makers, specific training technology companies and educational centers.
Metrics
References
Abela, A., Ortega Ruiz, J., & Pérez Corbacho, A. (2003). Sociología de la discapacidad. Inclusión y Exclusión social de los discapacitados. Revista del Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales, 77-78.
Almerich, G. S. (2011). Las necesidades formativas del profesorado en TIC: Perfiles formativos y elementos de complejidad. Relieve, 17(2). Recuperado el 9 de Enero de 2018, de https://www.uv.es/RELIEVE/v17n2/RELIEVEv17n2_1.htm
Apple, M. (1995). Cultural capital and official knowledge. En M. Bérubé, & C. Nelson, Higher education under fire (págs. 91-107). Nueva York: Routdledge.
Batanero, J., & Bermejo, B. (2012). Actitudes docentes hacia las TIC en centros de buenas prácticas educativas con orientación educativa. Enseñanza & Teaching, 30(1), 45-61.
Bourdieu, P., & Passeron, J. (1979). La Reproducción. Barcelona: Editorial Laia S.A.
Bozionelos, N. (2001). Computer Anxiety: Relationship with Computer Experience and Prevalence. Computers in Human Behaviour, 17, 213-224.
Cabero, J., Córdoba, M., & Fernández Batanero, J. (2007). Las TIC para la igualdad. Sevilla: MAD.
Chandra, V., & Fisher, D. (2009). Students´ perceptions of a blended web-basedlearning environment. Learning Environ Res, 31-44.
Christopher Jencks, M. S. (1973). The Limits of Sociology. Contemporary Sociology, 2(5).
Collins, A. (1990). Toward a desing science of education. Technical report. New York EDC/Center for Children and Technology.
Consejeria de Educación, Cultura y Deportes. (3 de Septiembre de 2013).
Decreto , por el que se establece el currículo del ciclo formativo de grado superior. (C. d. Públicas, Ed.) Diario Oficial de Castilla La Mancha, 24183-24232. Recuperado el 12 de Febrero de 2018, de http://docm.castillalamancha.es/portaldocm/descargarArchivo.do?ruta=2013/09/06/pdf/2013_10816.pdf&tipo=rutaDocm
Del Moral, M., Villalustre, L., & Neira, M. (2014). Oportunidades de las TIC para la innovación educativa en las escuelas rurales de Asturias. Aula Abierta, 42, 61-67.
Echeita, G., Simón, C., López, M., & Urbina, C. (2013). Educación inclusiva, sistemas de referencia, coordenadas y vórtices de un proceso dilemático. En V. A. Shalock., Discapacidad e Inclusión. Manual (pág. 510). Salamanca: Amaru.
Ertmer, P. (1999). examining Teachers´ beliefs about the Role of Technology in the Elementary Classroom. Journal of Research on Computing in Education, 32 (1), 54-72.
Escofet, A., Albert, A., & Vilá, G. (2008). Enseñar y aprender con TIC en la Universidad (Vol. Colección Cuadernos de Docencia Universitaria). Barcelona: ICE-Octaedro.
Fernández Batanero, J., Román Graván, P., & El Homrani, M. (2017). TIC y discapacidad. Conocimiento del profesorado de educación primaria en Andalucía. Aula Abierta, 46, 65-72.
Galiana Sanchis, J. y. (2017). Utilización de las TIC en alumnos con necesidades específicas de apoyo educativo (NEAE). Diagnóstico y diseño de aprendizaje y evaluación. Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y Formación del Profesorado (INTEF) MECD. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. Recuperado el 17 de Febrero de 2018, de http://ares.cnice.mec.es/informes/22/informe22_neae_v12_Intef_ACCESIBLE_final.pdf
Gastón, E. (2008). La tecnología como aliada en el apoyo a la diversidad en educación infantil. En M. Hurtado, & J. (. Soto, La igualdad de oportunidades en el mundo digital (págs. 613-617). Murcia: Consejería de Educación, Ciencia e Investigación de la Región de Murcia.
Goffman, E. (1963). Stigma: notes on the management of spoiled identity. Englewood, J.J.: Prentice-Hall.
Gómez Tagle López, E., & Castillo Fernández, D. (2016). Sociología de la Discapacidad. (F. d. (México), Ed.) Tla-Melaua, revista de Ciencias Sociales., 10(49), 178.
Jencks, C., Smith, M., Acland, H., Bane, M., Cohen, D., Gintis, H., . . . Michelson, S. (1972). Inequality: A Reassessment of the Effects of Family and Schooling in America. New York: Basic Books.
Kindelán, M. (2013). Una perspectiva sobre el binomio enseñanza-investigación en la universidad del s. XXI. Revista Complutense de Educación, 24 (1), 27-45.
Kreijns, K., Acker, F., Vermeulen, M., & Van Buuren, H. (2013). What stimulates teachers to integrate ICT in their pedagogical practices? The use of digital learning materials in education. Computers in Human Behavior, 29 (1), 217-225.
Maquilón, J., Mirete, A., García, F., & Hernández, F. (2013). Valoración de las TIC por los estudiantes universitarios y su relación con los enfoques de aprendizaje. Revista de Investigación Educativa, 31 (2), 537-554.
Moss, J., Hay, T., Deppeler, J., Asley, L., & Pattison, K. (2007). Student researchers in the middle: using visual images to make sense of inclusive educations. Special issue: International Images Inclusion. Journal of Research in Special Education Needs, 7 (1), 46-54.
Newhouse, P. (2002). Literature Review. The ipact of ICT on learning and teaching. Specialist Educational Services, 15-56.
Observatorio Nacional de las Telecomunicaciones de red.es. (Septiembre de 2007). Las Tecnologías de la Información y la Comunicación en la Educación. curso (2005-2006). Informe extenso, Ministerio de Educación y Ciencia & Ministerio de Industria, Turismo y Comercio. Recuperado el 12 de Febrero de 2018, de Estudios e informes: http://www.ontsi.red.es/ontsi/sites/ontsi/files/1226574461698.pdf
Oliver, M. (1990). The Politics of Disablement (Critical Texts in Social Work and the Welfare State). Basingstoke: Macmillan Education Ltd.
Oliver, M. (1998). ¿Una sociología de la discapacidad o una sociología discapacitada? En L. Barton, Discapacidad y Sociedad (págs. 34-58). Madrid: Morata S.L.
Pascual, S. M. (2000). Tecnologías de apoyo a la discapacidad y dificultades de aprendizaje. Comunicar, 15, 159-167.
Pelagajar, M. (11 de noviembre de 2015). Diseño y validación de un cuestionario sobre percepción de futuros docentes hacia las TiC para el desarrollo de prácticas educativas. Revista de Medios y Educación.(47), 89-104. doi:http://dx.doi.org/10.12795/pixelbit.2015.i47.06
Prestridge, S. (2012). The beliefs behind the teacher that infuences their ICT practices. Computers & Education, 58, 449-458.
Rodríguez, M., & Arroyo, M. (2014). Las TIC al servicio de la inclusión educativa. Digital Education Review, 25, 108-126.
Sáez, J. (2010). Actitudes de los docentes respecto a las TIC, a partir del desarrollo de una práctica reflexiva. Escuela Abierta, 13, 37-54.
Sáez, J. (2010). Implicación de las TIC en el proceso de enseánza-aprendizaje, valorando la incidencia real de las tecnologías en la práctica docente. Revista Docencia e Investigación, 20, 183-204.
Sánchez, E., Ruiz, J., & Sánchez, J. (2017). Videojuegos frente a fichas impresas en la intervención didáctica con alumnado con necesidades educativas especiales. Educar, 53(1), 29-48.
Sevillano, M. &. (2013). Formación inicial del profesorado en TIC: Un análisis de Castilla-La Mancha. Profesorado, revista del curriculum y formación del profesorado, 17(3), 151-183.
Shakespeare, T. (1993). Disabled people´s. Self-organisation: A new social movement? Disability, Handicap and Society, 8(3), 249-264.
Tárraga, R. (2007). Recursos informáticos en el aula de Pedagogía Terapéutica. Comunicación y Pedagogía, 27-30.
Tejedor, F., & García Valcárcel, A. (2006). Competencias de los profesores para el uso de las TIC en la enseñanza. Análsisi de sus conocimientos y actitudes. Revista Española de Pedagogía, 64(233), 21-43.
Toledo, P., & Hervás, C. (2007). Las tecnologías como apoyo a la diversidad del alumnado. En J. Cabero, Tecnologías educativas (págs. 233-248). Madrid: MaGrawHill.
Troncoso, A., Martínez, M., & Raposo, M. (2013). La inclusión del alumnado con discapacidad intelectual a partir del uso de blogs: una experiencia educativa innovadora. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 7(2), 195-211.
UNESCO. (2005). Guidelines for inclusion: Ensuring Access to Education for all. París: United Nations Educational, Csientific and Cultural Organization.
Vízquez Barrantes, I. (2014). Las TIC en la educación inclusiva e influencia en el aprendizaje de preescolares. Memorias del Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología, Innovación y Educación: celebrado del 12 al 14 de noviembre de 2014, en Buenos Aires (pág. Artículo 675). Buenos Aires: Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura.
Young, I. M. (1990). Justice and the politics of Difference. Princeton: University Press.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who submit to this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and ensure the magazine's right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution-NoComercial 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgment of authorship of the work and the initial publication in this magazine, with no commercial purpose.
Authors can establish separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the magazine (for example, to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
It allows and authors are encouraged to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as a citation more early and most of the published work (See The Effect of Open Access).