Views on Argentina’s democratic transition. An analysis of the documentary film ‘Panteón militar’ (Wolfgang Landgraeber, 1992)

Authors

  • Paola Judith Margulis Conicet Universidad de Buenos Aires, Facultad de Ciencias Sociales, Instituto de Investigaciones Gino Germani

Keywords:

Argentina, transition to democracy, dictatorship, documentary,

Abstract

The present article addresses the documentary film Kreuzzuggegen die Subversion / Panteón militar (Wolgang Landgraeber, 1992) with the aim of studying the mode in which the Argentinean society is portrayed in its transition towards democracy. The analysis articulates a transdisciplinary methodological perspective that integrates elements deriving from the history of communication media, the sociology of culture and discourse analysis. In particular, the analysis focuses on the filmic treatment of the problematic of human rights and the statute of limitation on judicial trials concerning crimes against humanity committed by the military during the last dictatorship (1976-1983). This work will argue that, together with the disappointment around these laws and, more generally, the regressive policies in matters of human rights, the crisis of expectation is also the result of the economic factor. 

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Paola Judith Margulis, Conicet Universidad de Buenos Aires, Facultad de Ciencias Sociales, Instituto de Investigaciones Gino Germani

Paola Margulis es Doctora en Ciencias Sociales por la Universidad de Buenos Aires. Se desempeña como Investigadora Adjunta en el CONICET y en el Instituto de Investigaciones Gino Germani. Es docente de Historia de los Medios de Comunicación en la Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad de Buenos Aires. Sus líneas de investigación abarcan los estudios sobre documental, las transiciones políticas y tecnológicas, y las problemáticas de archivo.

References

Acuña, C. y Smulovitz, C. (1995). Militares en la transición argentina: del gobierno a la subordinación constitucional, en VVAA: Juicio, castigos y memorias. Derechos humanos y justicia en la política argentina, pp. 19-99. Buenos Aires: Nueva Visión.

Aguilar, G. (2015). Más allá del pueblo. Imágenes, indicios y políticas del cine.Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Aprea, G. (2015). Documental, testimonios y memorias. Miradas sobre el pasado militante. Buenos Aires: Manantial.

Campo, J. (2014). Batallas estéticas reales: Tendencias formales y temáticas en el cine documental político argentino (1968-1989), tesis doctoral no publicada. Buenos Aires: Universidad de Buenos Aires.

Canelo, P. (2006). La descomposición del poder militar en la Argentina. Las Fuerzas Armadas durante las presidencias de Galtieri, Bignone y Alfonsín (1981-1987), en Pucciarelli, A. (coord.). Los años de Alfonsín: ¿El poder de la democracia o la democracia del poder?, pp. 65-114. Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores.

Crenzel, E. (2008). La historia política del Nunca más. La memoria de las desapariciones en la Argentina. Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores.

Felman, S. (1995). Education and Crisis, en Caruth, C. (ed.). Trauma: Explorations in Memory, pp. 13-60. Baltimore: The Johns Hopkins University Press.

Longoni, A. (2010). Arte y política. Políticas visuales del movimiento de derechos humanos desde la última dictadura: fotos, siluetas y escraches. Aletheia, 1(1), 1-23. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, Universidad Nacional de La Plata.

Margulis, P. (2017). Thinking transition ‘from the outside’: An analysis of the film De l’Argentine by Werner Schroeter. Journal of Latin American Cultural Studies, 3(26), 393-408. Julio 2017.

Markarian, V. (2004). De la lógica revolucionaria a las razones humanitarias: la izquierda uruguaya en el exilio y las redes transnacionales de derechos humanos (1972-1976). Cuadernos del Claeh, 89, 85-108. Año 27, Montevideo.

Massuh, G. y Guarini, C. (1990). Medios del Norte. Imágenes del sur. Primer encuentro argentino-alemán sobre producción, distribución, coproducción y fomento del cine documental. Buenos Aires: Goethe Institut Buenos Aires.

Metz, C. (1974). La gran sintagmática del film narrativo, en AAVV: Análisis estructural del relato, pp. 147-153. Buenos Aires: Tiempo Contemporáneo.

Piedras, P. (2012). La regla y la excepción: figuraciones de la subjetividad autoral en documentales argentinos de los ochenta y noventa. Toma Uno, 1. Facultad de Artes, Universidad Nacional de Córdoba.

Portantiero, J. C. (1987). La transición entre la confrontación y el acuerdo, en Nun, J. y Portantiero, J. C. (eds.). Ensayos sobre la transición democrática en la Argentina, pp. 257-293. Buenos Aires: Punto Sur.

Pucciarelli, A. (2006). La República no tiene Ejército. El poder gubernamental y la movilización popular durante el levantamiento militar de Semana Santa, en Pucciarelli A. (coord.). Los años de Alfonsín: ¿El poder de la democracia o la democracia del poder?, pp. 115-151. Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores.

Ros, A. (2012). The Post-Dictatorship Generation in Argentina, Chile, and Uruguay. Nueva York: Palgrave Macmillan.

Schwarzböck, S. (2016). Los espantos. Estética y postdictadura. Buenos Aires, Cuarenta Ríos.

Traverso, A. (2010). Dictatorship memories: Working through trauma in Chilean post-dictatorship documentary. Continuum: Journal of Media & Cultural Studies, 1(24), 179-191.

Published

2018-09-12

How to Cite

Margulis, P. J. (2018). Views on Argentina’s democratic transition. An analysis of the documentary film ‘Panteón militar’ (Wolfgang Landgraeber, 1992). index.Comunicación, 8(1), 255–270. Retrieved from https://indexcomunicacion.es/index.php/indexcomunicacion/article/view/408