Activity and involvement around the Twitter accounts of journalists and national television news programs in Mexico

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33732/ixc/09/01Activi

Keywords:

Participation, User Involvement, Twitter, Quantitative Analysis,

Abstract

In the light of the growing divide between political identities on the internet, news distribution on social networks and the attitude of users towards said news has become a very important subject of study for the social sciences these past few years. This report presents the results of our analysis of formal news accounts activity on Twitter throughout 2017, as well as the interactions that surround them, arranged by account, type of activity and segment of interest. From these results, a few possible indicators are proposed for measuring user involvement, searching for an index that allows us to identify controversies in the discussion of news on Twitter. We conclude that the best way to measure involvement is by cross-graphing the amount of interactions per post and the proportion of retweets to formal interactions. This indicator could facilitate both quantitative and qualitative research on Twitter by identifying moments of high enunciation.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Antonio Corona, Universidad Autónoma de Coahuila

Antonio Corona es profesor investigador en la Facultad de Ciencias de la Comunicación de la Universidad Autónoma de Coahuila. Es Doctor en Estudios Humanísticos por el Tecnológico de Monterrey, miembro del Sistema Nacional de Investigadores de México (nivel Candidato) y de la Asociación Mexicana de Investigación de la Comunicación. Ha publicado diversos textos teóricos y empíricos sobre la representación de la diversidad e identidad en videojuegos, redes sociales y otros espacios virtuales, con un enfoque en los constructos de Diferencia que pueden conducir a polarización, discriminación y violencia.

Brenda Azucena Muñoz, Universidad Autónoma de Coahuila

Brenda Azucena Muñoz es doctora en Ciencias Sociales: Estudios de Comunicación por la Universidad de Amberes, doctora en Estudios Humanísticos y maestra en Ciencias en Comunicación por el Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey; licenciada en Comunicación por la Universidad Iberoamericana Torreón. Actualmente se desempeña como profesora investigadora en la Facultad de Ciencias de la Comunicación de la Universidad Autónoma de Coahuila. Forma parte del Cuerpo Académico “Comunicación, Diversidad y Desarrollo Social” y sus líneas de investigación se concentran en Comunicación y diversidad para el desarrollo social, contenidos alternativos y medios emergentes y fan studies. Está afiliada al Sistema Nacional de Investigadores de México(nivel 1). Fue becaria de la Comunidad Flamenca del Gobierno de Bélgica para realizar sus estudios doctorales. Ha publicado artículos teóricos y científicos en España, Colombia y México. 

References

Allcott, H. y Gentzkow, M. (2017). Social Media and Fake News in the 2016 Election. Journal of Economic Perspectives, 31(2), 211-236. Doi: 10.1257/jep.31.2.211

Arreola, F. (17 de junio de 2017). Peña Nieto: fotos con periodistas; fraude 2006 y la familia de José y María derrotada en Edomex. SDP Noticias. Recuperado el 1 de agosto de 2017 de: http://cort.as/-CDk7

Barberá, P.; Jost, J. T.; Nagler, J.; Tucker, J.A. y Bonneau, R. (2015). Tweeting from left to right: Is online political communication more than an echo chamber? Psychological science, 26(10), 1531-1542. Doi: 10.1177/0956797615594620

Boxell, L.; Gentzkow, M. y Shapiro, J. (2017). Is the internet causing political polarization? Evidence from demographics. National Bureau of Economic Research, Núm. w23258. Doi: 10.3386/w23258

Bruns, A. y Stieglitz, S. (2014). Metrics for understanding communication on Twitter. En K. Weller; A. Bruns; J. Burgess; M. Mahrt y C. Puschmann (eds.). Twitter and Society, pp. 69-82. New York: Peter Lang.

Campos-Domínguez, W. (2017). Twitter y la comunicación política. El profesional de la información, 26(5), 785-793. Doi: 10.3145/epi.2017.sep.01

Colleoni, E.; Rozza, A. y Arvidsson, A. (2014). Echo chamber or public sphere? Predicting political orientation and measuring political homophily in Twitter using big data. Journal of Communication, 64(2), 317-332. Doi: 10.1111/jcom.12084

Conover, M.; Ratkiewicz, J.; Francisco, M.; Gonçalves, B.; Menczer, F. y Flammini, A. (2011). Political polarization on twitter. ICWSM, 133, 89-96.

Continuum Analytics (2012). Anaconda (Versión Custom para Python 2.7) [Software de PC]. Recuperado de: https://anaconda.org/

Corona, A. (2018). Mecanismos de otrificación entre la oposición política en Twitter durante las elecciones estatales de 2017 en México. adComunica. Revista Científica de Estrategias, Tendencias e Innovación en Comunicación, 16, 45-70. Doi: 10.6035/2174-0992.2018.16.4

Corona, A. y Muñoz, B. A. (2018). Twitter y organización partidista a nivel local durante la elección estatal de Coahuila, 2017. Question: Revista de Periodismo y Comunicación, 1(57). Doi: 10.24215/16696581e021

De Zúñiga, G. y Liu, J. H. (2017). Second screening politics in the social media sphere: Advancing research on dual screen use in political communication with evidence from 20 countries. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 61(2), 193-219. Doi: 10.1080/08838151.2017.1309420

El Financiero (6 de octubre de 2017). Cisma en el PAN: Margarita Zavala renuncia. El Financiero. Recuperado de: http://cort.as/-CDkG

El Universal (5 de enero de 2017). Ahora sufre la CDMX saqueos por gasolinazo. El Universal. Recuperado de: http://cort.as/-CDkL

Giglietto, F. y Selva, D. (2014). Second Screen and Participation: A Content Analysis on a Full Season Dataset of Tweets. Journal of Communication, 64(2), 260-277. Doi: 10.1111/jcom.12085

Gruzd, A. y Roy, J. (2014). Investigating political polarization on Twitter: A Canadian perspective. Policy & Internet, 6(1), 28-45. Doi: 10.1002/1944-2866.POI354

Kim, A.E.; Hansen, H. M.; Murphy, J.; Richards, A. K.; Duke, J. y Allen, J. (2013). Methodological Considerations in Analyzing Twitter Data. JNCI Monographs, 2013(47), 140-146. Doi: 10.1093/jncimonographs/lgt026

La Silla Rota (7 de octubre de 2017). Sacude al PRI supuesto ‘madruguete’ en la postulación presidencial. La Silla Rota. Recuperado de: http://cort.as/-CDkP

Lockie, S. (2016). Post-truth politics and the social sciences. Environmental Sociology, 3(1), , 1-5. Doi: 10.1080/23251042.2016.1273444

McGrath, R. (2013). Twython (Versión 3.4.0 - 3.6.0) [Software de PC]. Recuperado de: https://github.com

Morales, A. J.; Borondo, J.; Lozada, J. C. y Benito, R. M. (2015). Measuring political polarization: Twitter shows the two sides of Venezuela. Chaos: An Interdisciplinary Journal of Nonlinear Science, 25(3). Doi: 10.1063/1.4913758

Muñoz, B. A. (2018). Análisis del involucramiento y la reconfiguración en YouTube México a partir del caso #lady100pesos. Fonseca, Journal of Communication, 16, 159-175. Doi: http://dx.doi.org/10.14201/fjc201816155170

Niño González, J. I.; Barquero Cabrero, M. y García, E. (2017). Opinión pública e infoxicación en las redes: los fundamentos de la post-verdad. VivatAcademia Revista de comunicación, 139, 83-94. Doi: 10.15178/va.2017.139.83-94

Noguez, O. (7 de enero de 2017). Calderón se vuelve tendencia por su plan contra Trump. Merca2.0. Recuperado de: http://cort.as/-CDkU

Python Software Foundation (2010). Python (Versión 2.7). [Software de PC]. Recuperado de: https://www.python.org/download/releases/2.7/

Senado de la República. (2017). Recuento de los daños 7S y 19s: A un mes de la tragedia. Notas Estratégicas, 17. Instituto Belisario Domínguez.

Specia, M. (27 de septiembre de 2017). ‘Frida Sofia’: The Mexico Earthquake Victim Who Never Was. The New York Times. Recuperado de: http://cort.as/-CDkZ

Suiter, J. (2016). Post-Truth Politics. Political Insight, 7(3), 25-27. Doi: 10.1177/2041905816680417

Vaccari, C.; Chadwick, A. y O’Loughlin, B. (2015). Dual Screening the Political: Media Events, Social Media, and Citizen Engagement. Journal of Communication, 65(6), 1041-1061. Doi: 10.1111/jcom.12187

Williams, S.; Terras, M. y Warwick, C. (2013). What do people study when they study Twitter? Classifying Twitter related academic papers. Journal of Documentation, 69(3), 384-410. Doi: 10.1108/JD-03-2012-0027

Yardi, S. y Boyd, D. (2010). Dynamic debates: An analysis of group polarization over time on twitter. Bulletin of Science, Technology & Society, 30(5), 316-327. Doi: 10.1177/0270467610380011

Published

2019-01-02

How to Cite

Corona, A., & Muñoz, B. A. (2019). Activity and involvement around the Twitter accounts of journalists and national television news programs in Mexico. index.Comunicación, 9(1), 33–56. https://doi.org/10.33732/ixc/09/01Activi