The journalistic treatment of suicide in digital newspapers of Argentina, Spain and Peru
DOI:
https://doi.org/10.33732/ixc/09/01EltratKeywords:
suicide, journalistic treatment, journalistic ethics, South America, Spain,Abstract
This work shows an analysis of the journalistic treatment of four cases of suicide of international celebrities in digital newspapers of three Spanish-speaking countries: Argentina, Spain and Peru. Two of them, Argentina and Peru, regulate the treatment of suicide through their deontological codes. In Spain, none of the deontological codes applied at the national level do so. The chosen cases have been those of Chester Bennington, Robin Williams, Tony Scott and Alexander McQueen. Our goal was to identify the degree of adequacy of the media to self-regulation norms and to the recommendations of health professionals. We did an analysis of journalistic content, deontological codes and international guidelines prepared by health experts. The results reveal the dysfunction in the informative treatment and the deontological norms regarding the international directives.
Metrics
References
Acosta, F. J.; Rodríguez C. J. y Cejas, M. R. (2017). Noticias sobre suicidio en los medios de comunicación. Recomendaciones de la
OMS. Rev Esp Salud Pública, 91(octubre), e1-e7. Recuperado de: RS91C_201710040.pdf
Accountable Journalism (s.f.a). Asociación de Entidades Periodísticas Argentinas: Code of Ethics of the Argentine Press. Recuperado de: https://accountablejournalism.org/ethics-codes/asociacion-de-entidades-periodisticas-argentinas-code-of-ethics-of-the-arge
Accountable Journalism (s.f.b). Code of Ethics of the Association of Journalists of Guatemala. Recuperado de: https://accountablejournalism.org/ethics-codes/Guatemala-Declaration
Accountable Journalism (s.f.c). Mexico: Journalists’ Code of Ethics. Recuperado de: https://accountablejournalism.org/ethics-codes/Mexico-Journalist
Accountable Journalism (s.f.d). Code of Ethics of the National Association of Journalists of Peru. Recuperado de: https://accountablejournalism.org/ethics-codes/Peru-ANP
APES (2012). Código de ética para los periodistas y profesionales de la comunicación en El Salvador. Asociación de Periodistas de El Salvador. San Salvador: APES. Recuperado de: http://apes.org.sv/wordpress/wp-content/uploads/2014/10/CODIGO-DE-ÉTICA.pdf
Barbero, M. (1966). El Suicidio. Madrid: Taurus Ediciones.
Beam, R. A.; John, S. L. y Yaqub, M. M. (2018). We Don’t Cover Suicide … (Except When We Do Cover Suicide). A case study in the production of news. Journalism Studies, 19(10), 1.447-1.465. Doi:10.1080/1461670X.2017.1279563
Bello, N. (2014). Y el Perú, ¡ay! ¡seguía choleando!: análisis de dos casos de discriminación social en cuatro diarios limeños (tesis doctoral). Recuperado de: http://tesis.pucp.edu.pe/repositorio/handle/123456789/5656
Bonete, E. (1995). De la ética filosófica a la deontología periodística, en E. Bonete Perales (ed.), Éticas de la información y deontologías del Periodismo (pp. 17-49). Madrid: Tecnos.
Camps, V. (1995). El lugar de la ética en los medios de comunicación, en E. Bonete Perales (ed.), Éticas de la información y deontologías del Periodismo (pp. 53-64). Madrid: Tecnos.
Cheng, A. T. A.; Hawton, K.; Lee, C. T. C. y Chen, T. H. H. (2007). The influence of media reporting of the suicide of a celebrity on suicide rates: a population-based study. International Journal of Epidemiology, 36(6), 1.229-1.234. Doi:10.1093/ije/dym196
Clemente, M. y González, A. (1996). Suicidio, una alternativa social. Madrid: Biblioteca Nueva.
Código de Ética (1994). Colegio Dominicano de Periodistas. Santo Domingo: CDP. Recuperado de: http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/HQ/CI/CI/images/wmn/code%20of%20Ethics%20Collegio%20de%20periodistas.pdf
Código de ética de FOPEA (2006). Buenos Aires: Foro de Periodismo Argentino. Recuperado de: http://www.fopea.org/etica-y-calidad/codigo-de-etica-de-fopea/
Código de ética de la Asociación Nacional de Periodismo de Bolivia (2007). Tarija: ANP. Recuperado de: http://www.anp-bolivia.com/tae-anp-tribunal-de-autorregulacion-etica-de-la-asociacion-nacional-de-la-prensa-de-bolivia/
Código de ética de las y los profesionales de la comunicación (2011). Colegio de Periodistas de Costa Rica. Recuperado de: http://www.colper.or.cr/userfiles/file/juridico/codigos/codigo_etica.pdf
Código de Ética Periodística (2007). Panamá: Fórum de Periodistas por las libertades de expresión e Información. Recuperado de: http://www.forumdeperiodistas.org/2495-2/
Código de Ética Periodística (2013). Asociación de la Prensa Uruguaya. Recuperado de: http://etica.cainfo.org.uy/codigo-de-etica-periodistica/
Código de Ética de Periodistas de Chile (2015). Colegio de Periodistas de Chile. Arica: CPC. Recuperado de: https://www.colegiodeperiodistas.cl/p/etica-periodistica.html
Código de Ética del Círculo de Periodistas de Bogotá (2006). Círculo de Periodistas de Bogotá. Recuperado de: https://www.circuloperiodistasdebogota.org/comision-de-etica/
Código de Ética del Periodista (2013). Unión de Periodistas de Cuba. Recuperado de: http://www.cubaperiodistas.cu/index.php/codigo-de-etica-del-periodista/
Código de ética del Periodista y Comunicador de Guatemala (2015-2016). Cámara Guatemalteca de Periodismo. Recuperado de: http://cgp.org.gt/codigo-de-etica/
Código de Ética del Periodista Venezolano (2013). Colegio Nacional de Periodistas. Mérida: CNP. Recuperado de: http://cdn1.cnpven.org/archivos/80/original_codigoeticafinal.pdf
Código de Ética del Sindicato de Periodistas del Paraguay (1999). Asunción: Sindicato de Periodistas del Paraguay (SPP). Recuperado de: http://www.sindicatodeperiodistas.org.py/wp-content/uploads/2018/07/Código-de-Ética-del-Sindicato-de-Periodistas-del-Paraguay.pdf
Colegio de Periodistas de Honduras (1979). Código de Ética. Recuperado de: http://colegiodeperiodistasdehonduras.hn/wp/2017/11/23/codigo-de-etica-del-colegio-de-periodistas-de-honduras/
Comisión de las Comunidades Europeas (2005). Libro Verde. Recuperado de: https://ec.europa.eu/health/ph_determinants/life_style/mental/green_paper/mental_gp_es.pdf
ComScore (2017). comScore Anuncia Mejoras Significativas en MMX Multiplataforma y Mobile Metrix en Argentina con la introducción del Panel de Datos del Consumidor Móvil. Recuperado de: https://www.comscore.com/lat/Prensa-y-Eventos/Comunicados-de-prensa/2017/6/comScore-Anuncia-Mejoras-Significativas-en-MMX-Multiplataforma-y-Mobile-Metrix-en-Argentina-con-la-introduccion-del-Panel-de-Datos-del-Consumidor-Movil
De la Vega, G. (1996). Crítica del suicidio con un fundamento ético aristotélico. Breve reflexión filosófica. Anales Médicos, 41(3), 129-130.
Díaz del Campo-Lozano, J. y Chaparro-Domínguez, M. A. (2018). Los desafíos éticos del periodismo en la era del big data: análisis de códigos deontológicos latinoamericanos. Palabra Clave, 21(4), 1136-1163. Doi: 10.5294/pacla.2018.21.4.8
FAPE (2017). Código Deontológico. Federación de Asociaciones de Periodistas de España. Mérida: FAPE. Recuperado de: http://fape.es/home/codigo-deontologico/
Federación Nacional de Periodistas del Ecuador (1980). Código de Ética del Periodista. Cuenca: FENAPE. Recuperado de: https://eticadelacomunicacion.wordpress.com/2008/06/18/codigo-de-etica-periodistica-en-el-ecuador/
García, M. (2011). La fantasía neutral: el diario El Comercio y las estrategias discursivas del poder en el Perú (tesis doctoral). Recuperado de: http://tesis.pucp.edu.pe/repositorio/handle/123456789/1395
Garrido-Fabián, F.; Serrano-López, A.E. y Catalán-Matamoros, D. (2018). El uso por los periodistas de las recomendaciones de la OMS para la prevención del suicidio. El caso del periódico ABC. Revista Latina de Comunicación Social, 73, 810-827.
Herrera, R.; Ures, M.B. y Martínez, J. J. (2014). El tratamiento del suicidio en la prensa española: ¿efecto werther o efecto papageno? Rev. Asoc. Esp. Neuropsiq., 35(125), 123-134.
Herrero, M.; Artero, J.P. y Sánchez-Taberno, A. (2009). Los contenidos editoriales como herramienta determinante para construir una marca: el caso de El Mundo. Doxa Comunicación, 8, 163-183.
IAB Perú (2018). ComScore presenta «Perú Media Index 2018». Recuperado de: https://iabperu.com/news/comscore-presenta-peru-media-index-2018
Jorm, A. F.; Barney, L. J.; Christensen, H.; Highet, N. J.; Kelly, C. M. y Kitchener, B. (2006). Research on mental health literacy: what we know and what we still need to know. Australian and New Zealand Journal of Psychiatry, 40(1), 3-5.
Ju Ji, N.; Young Lee, W.; Seok Noh, M.; y Yip, P. S. F. (2014). The impact of indiscriminate media coverage of a celebrity suicide on a society with a high suicide rate: Epidemiological findings on copycat suicides from South Korea. Journal of Affective Disorders, 156, 56–61. Doi:10.1016/j.jad.2013.11.015
Libro de Estilo de El Mundo (2002). Madrid: El Mundo. Recuperado de: http://www.masmenos.es/wp-content/uploads/2002/01/librodeestilo_elmundo.pdf
Libro de Estilo El País (1996). Madrid: Ediciones El País.
Libro de Estilo El País (2014). Madrid: Ediciones El País.
Lois Barcia, M.; Rodríguez Arias, I.; Túñez López, J. M. (2018). Pautas de redacción y análisis de contenido en noticias sobre suicidio en la prensa española e internacional: efecto Werther&Papageno y seguimiento de las recomendaciones de la OMS. Zer: Revista de estudios de comunicación, 23(45); 139-159. Doi:10.1387/zer.20244
López, M. M. (2002). La información sobre el dolor humano. Del morbo al respeto, en J. A. Agejas y F. J. Serrano (coords.), Ética de la Comunicación y de la información (pp. 177-192). Barcelona: Ariel.
López, M. M. (2016). Ética en los medios de comunicación. Prensa, radio, TV y cine. Barcelona: Editorial UOC.
López Mañero, C. (1997). Criterios deontológicos en el tratamiento informativo del dolor. Comunicación y sociedad, 10(2), 125-161.
Manual de Estilo Clarín (1997). Buenos Aires: Grupo Clarín. Recuperado de: https://grupoclarin.com/sites/default/files/manual_de_estilo.pdf
Manual de estilo El Comercio (s.f.). Quito: Grupo El Comercio. Recuperado de: https://www.grupoelcomercio.com/images/stories/Descargables/manual_de_estilo.pdf
Manual de estilo y ética periodística. La Nación (1997). Buenos Aires: Espasa Calpe. Recuperado de: http://www.mdp.edu.ar/humanidades/documentacion/licad/archivos/modulos/inicial/archivos/bibliografia/inicial/MI019.pdf
Ministerio de Salud (2016). Recomendaciones para el Tratamiento de Temas de Salud Mental en los Medios de Comunicación. Buenos Aires. Recuperado de: http://www.msal.gob.ar/images/stories/bes/graficos/0000000479cnt-recomendaciones-tratamiento-temas-salud-mental-medios.pdf
Ministerio de Sanidad, Política Social e Igualdad (2011). Estrategia en Salud Mental del Sistema Nacional de Salud 2009-2013. Madrid. Recuperado de: https://www.msssi.gob.es/organizacion/sns/planCalidadSNS/pdf/excelencia/salud_mental/ESTRATEGIA_SALUD_MENTAL_SNS_PAG_WEB.pdf
Ministerio de Sanidad, Política Social e Igualdad (2012). Guía de Práctica Clínica de Prevención y Tratamiento de la Conducta Suicida. Recuperado de: http://www.guiasalud.es/GPC/GPC_481_Conducta_Suicida_Avaliat_compl.pdf
Müller, F. (2011). El ‘efecto Werther’. Gestión de la información del suicidio por la prensa española en el caso de Antonio Flores y su repercusión en los receptores. Cuadernos de gestión de información. Revista académica interdisciplinar sobre gestión de información en las organizaciones, 1, 65-71.
Muñoz, L. F. y Sánchez, R. (2014). Caracterización de noticias sobre suicidio en medios impresos en Colombia. Revista colombiana de Psiquiatría, 43 (S1), 12-18.
Niederkrotenthaler, T. et al. (2012). Changes in suicide rates following media reports on celebrity suicide: a meta-analysis. J Epidemiol Community Health, 66, 1.037-1.042.
Núñez, E. (1996). Código Deontológico Europeo de la Profesión Periodística. Recuperado de: http://www.asociacionprensa.org/es/images/Codigo_Deontologico_Europeo_de_la_Profesion_Periodistica.pdf
Olmo, A. y García, D. (2014). El tratamiento de las noticias sobre suicidios. Una aproximación a su reflejo en los medios de comunicación. Estudios sobre el mensaje periodístico, 20(2), 1.149-1.163.
Olmo, A. (2015). Suicidio y libertad de información: Entre la relevancia pública y la responsabilidad. Revista de Comunicación de la SEECI, 19(38), 70-114. Doi: 10.15198/seeci.2015.38.70-114
Organización Mundial de la Salud (2000). Prevención del suicidio. Un instrumento para profesionales de los medios de comunicación. Ginebra: World Health Organization. Recuperado de: http://www.who.int/mental_health/media/media_spanish.pdf
Organización mundial de la Salud (2008). Preventing Suicide. A Resource for Media Professionals. Ginebra: Word Health Organization.
Organización Mundial de la Salud (2014). Preventing suicide. A global imperative. Luxemburgo: World Health Organization. Recuperado de: http://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/131056/9789241564779_eng.pdf;jsessionid=CBEDD98DD411E9FA3553A1252938DD00?sequence=1
Organización Mundial de la Salud (2017). World Health Statistics 2017: Monitoring health for the SDGs. Ginebra: World Health Organization. Recuperado de: http://www.who.int/gho/publications/world_health_statistics/2017/en/
Organización Mundial de la Salud (2018). World Health Statistics 2018: Monitoring health for the SDGs. Ginebra: World Health Organization. Recuperado de: http://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/272596/9789241565585-eng.pdf?ua=1
Park, J.; Choi, N.; Kim, S. J.; Kim, S.; An, H.; Lee, H. J. y Lee, Y. J. (2016). The Impact of Celebrity Suicide on Subsequent Suicide Rates in the General Population of Korea from 1990 to 2010. Journal of Korean Medical Science, 31(4), 598. Doi:10.3346/jkms.2016.31.4.598
Phillips, D. (1974). The Influence of Suggestion on Suicide: Substantive and Theoretical Implications of the Werther Effect. American Sociological Review, 39(3), 340-354. Doi: 10.2307/2094294.
Pirkis, J. y Blood, R. (2001). Suicide and the media. Part I: Reportage in nonfictional media. Crisis, 22, 146-154.
Rodríguez, L. (1995). Ética clásica y ética periodística, en E. Bonete Perales (ed.), Éticas de la información y deontologías del Periodismo (pp. 65-80). Madrid: Tecnos.
Rubiano, H.; Quintero, T. y Bonilla, I. (2007). El suicidio: más que una noticia, un tema de responsabilidad social. Palabra Clave, 10 (2), 93-111.
Statista (2017). Número de lectores diarios de los principales periódicos españoles en 2017 (en miles de lectores). Recuperado de: https://es.statista.com/estadisticas/476795/periodicos-diarios-mas-leidos-en-espana/
Urzúa, M. (2003). Suicidio, intimidad e información. Documentación de las Ciencias de la Información, 26, 351-358.
Vigara Tauste, A. M. (2001). Libro de Estilo de ABC. Barcelona: Editorial Ariel.
Vignolo, A. (2001). Código de Ética de la Federación de Periodistas del Perú. Lima: FPP. Recuperado de: http://www.periodistasdelperu.org/2009/10/codigo-de-etica-de-la-fpp.html
Wasserman, I. (1984). Imitation and Suicide: A Reexamination of the Werther Effect. American Sociological Review, 49(3), 427-436. Doi: 10.2307/2095285
Young, R.; Subramanian, R.; Miles, S.; Hinnant, A. y Andsager, J. L. (2017). Social Representation of Cyberbullying and Adolescent Suicide: A Mixed-Method Analysis of News Stories. Health Communication, 32(9), 1.082-1.092. Doi: 10.1080/10410236.2016.1214214
Zunino, E. (2015). El conflicto político en los medios gráficos de la Argentina: un estudio de caso. Revista Mexicana de Opinión Pública, 12, 81-105.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Silvia Granja-González, María Dolores Meneses-Fernández
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who submit to this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and ensure the magazine's right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution-NoComercial 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgment of authorship of the work and the initial publication in this magazine, with no commercial purpose.
Authors can establish separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the magazine (for example, to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
It allows and authors are encouraged to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as a citation more early and most of the published work (See The Effect of Open Access).