‘Although You and I Are Far Away…’ The Music Video for Popular Dance Music on Cuban Television as an Identity Process in Ernesto Fundora's Work
DOI:
https://doi.org/10.33732/ixc/09/03AunqueKeywords:
Videoclip, Cuba, Ernesto Fundora, Dance Folk Music, Television, Identity,Abstract
This article analyzes the Cuban music videos for dance folk music produced by the director Ernesto Fundora in the nineties. Fundora is considered one of the most representative figures in the field of Cuban videoclips and one of the initiators of the genre in the Cuban Television. Fundora consolidates the genre leaning on authorship and not only using them as commercial material. Without abandoning the videoclip inherent conditioning factors, the peculiarity of Cuban geography encouraged the search for formalized and conceptual languages that were less standardized and lavish to form an authorial poetic, as is the case of the author in question. Productions conceived in the Cuban context, and others in exile, make up a more inclusive map of music and Cubanness, understanding the nation as both a physical and symbolic geography. In this text, both the characteristics that distinguish Ernesto Fundora's videoclip and the peculiarities of his aesthetics as an author are assessed. In parallel, the most relevant features that make up his own discourse on national identity, Cuban society and popular dance music, are also reviewed.Metrics
References
AUST, M. y KOTHENCHULTE, D. (2011). The art of pop video. Berín: Distanz.
CASTRO, E. R. (1998). La conjura de los fieles. La Habana: Ediciones Abril.
CABALLERO, R. (2000). Rumores del cómplice. La Habana: Editorial Letras Cubanas.
CABALLERO, R. (2013). De Alamar al D. F. Ernesto Fundora, con el descaro de la corte y la elegancia del solar. Circuito Líquido, 1-11. Recuperado de:
http://www.circuitoliquido.com/wp-content/uploads/2013/11/16-de-alamar-al-d.f.- ernesto-fundora-con-el-descaro-de-la-corte-y-la-elegancia-del-solar.pdf
DE BLASIO, A. y TETI, M. (2019). It's Me and You. Costruzione e diffusione del brand musicale Liberato attraverso i videoclip di Francesco Lettieri. L'avventura, International Journal of Italian Film and Media Landscapes, 1, 115-130.
DEL RÍO, J. (2013). Videoclip: otro catalizador narrativo del cine cubano. En ROJAS GARCÍA, Y. y MARTELL CABALLERO, L. (Coords.). Lucas 15 años (pp. 207-223). La Habana: Ediciones ENVIVO.
DURÁ GRIMALT, R. (1982). Los videoclips: Precedentes, orígenes y características. Valencia: Universidad Politécnica de Valencia.
ELÍAS, L. (2001). Ruido visual. Topodrilo, 38. Recuperado de: http://www.iztapalapa.uam. mx/iztapala.www/topodrilo/38/td38 09.html
FUNDORA, E. (1996). El perpetuo envés. San Luis Potosí: Editorial Manasas.
HIDALGO FERNÁNDEZ, D. (2018). El análisis del videoclip o vídeo musical como texto audiovisual. Trabajo de fin de grado inédito. Sevilla: Universidad de Sevilla.
ILLESCAS, J. E. (2015). La dictadura del videoclip. Industria musical y sueños prefabricados. Barcelona: Ediciones de Intervención Cultural D. L.
JÓDAR MARÍN, J. Á. (2019). Caracterización del lenguaje audiovisual de los Fashion Films: Realización y postproducción digital. Prisma Social. Revista de Ciencias Sociales e Investigación Social, 24, 135-152.
KEAZOR, H. y WÜBBENA, Th. (Eds.) (2010). Rewind, Play, Fast Forward: The Past, Present and Future of the Music Video. Bielefeld: Transcript.
LEGUIZAMÓN, J. A. (2001 a). El videoclip como formato o género h. Archivo de Semiótica. Recuperado de: http://www.archivo-semiotica.com.ar/leguiz.html
LEGUIZAMÓN, J. A. (2001 b). Exploraciones musicovisuales. Cuadernos, 17, 251-279.
LUCI, S. y SOARES, T. (2019). Reguetón en Cuba: censura, ostentación y grietas en las políticas mediáticas. Palabra Clave, 22(1), 1-28. Recuperado de: http://www.scielo.org.co/pdf/pacla/v22n1/0122-8285-pacla-22-01-e2217.pdf
MULVEY, L. (1988). Placer visual y cine narrativo. Valencia: Episteme.
MALCUZYNSKI, P. (1994). El campo conceptual del (neo)barroco: (Recorrido histórico y etimológico). Criterios, 32, 131-170.
MAÑACH, J. (1999). Ensayos. La Habana: Editorial Letras Cubanas.
PEDROSA GONZÁLEZ, C. (2016). La estética y narrativa del video musical como representante del discurso audiovisual hipermoderno, Tesis doctoral inédita. Madrid: Universidad Complutense de Madrid.
PEVERINI, P. (2004). Il videoclip. Strategie e figure di una forma breve. Roma: Meltemi.
PEVERINI, P. (2011). Videoclip e intermedialità. Nuove traiettorie di una forma breve, E/C. Rivista dell’Associazione Italiana di studi semiotici, 2, 1-14.
PEVERINI, P. (2010). The Aesthetics. En Keazor, H. y Wübbena, Th. (Eds.). Rewind, Play, Fast Forward: The Past, Present and Future of the Music Video (pp. 135-154). Bielefeld: Transcript.
RODRÍGUEZ LÓPEZ, J. (2017). Videoclip de autor. El concepto de cine de autor y su aplicación al estilo del vídeo musical. Área Abierta. Revista de comunicación audiovisual y publicitaria, 17(2), 229-240.
RUIDO, M. (2000). El ojo saturado de placer: sobre fragmentación, porno-evidencia y brico-tecnología. Banda Aparte, 18, 51-62.
SEDEÑO VALDELLÓS, A. (2007). El videoclip como mercanarrativa. UNED Revista Signa, 16, 493-504.
SEDEÑO VALDELLÓS, A. (2008). La relación musicovisual en el videoclip. Propuestas metodológicas y tipologías. En DE AGUILERA, M.; ADELL, J. E. y SEDEÑO, A. (Eds.) Comunicación y música I. Lenguajes y medios (pp. 121-140). Barcelona: UOC.
SEDEÑO VALDELLÓS, A. (2009): Narración y descripción en el videoclip. Enfoco, 15, 39-46.
SEDEÑO VALDELLÓS, A. (2010). Videoclips musicales en su transición a la red: nuevos subgéneros y apropiaciones del formato. Razón y Palabra, 15(71).
SEDEÑO VALDELLÓS, A.; RODRÍGUEZ LÓPEZ, J. y ROGER ACUÑA, S. (2016). El videoclip postelevisivo actual. Propuesta metodológica y análisis estético. Revista Latina de Comunicación Social, 71, 332-348. Recuperado de: http://www.revistalatinacs.org/071/paper/1098/18es.html
SEDEÑO VALDELLÓS, A. y RODRÍGUEZ LÓPEZ, J. (2017): El videoclip y la comunicación sociopolítica: el mensaje reivindicativo en el vídeo musical. Vitat Academia, Revista de comunicación, 138, 1-15.
TARÍN CAÑADAS, M. (2016), La evolución del videoclip narrativo: la simbiosis orgánica del relato cinematográfico y el video musical en el videoclub. Tesis doctoral inédita. Madrid: Universidad Complutense de Madrid.
TARÍN CAÑADAS, M. y GARCÍA GUARDIA, M. L. (2012). La influencia de las vanguardias artísticas en los videoclips de Michel Gondry. Revista Creatividad y Sociedad, 19, 1-24. Recuperado de: http://www.creatividadysociedad.com/numeros/cys19.html
VENET GUTIÉRREZ, J. y García Prieto, M. (2013). El camino hacia Lucas. Antecedentes y
orígenes del videoclip en Cuba. En ROJAS GARCÍA, Y. y MARTELL CABALLERO, L. (Coords.). Lucas 15 años (pp. 11-29). La Habana: Ediciones ENVIVO.
VERNALLIS, C. (2004). Experiencing music video: Aesthetics and Cultural Context. New York: Columbia University Press.
VIÑUELA SÁNCHEZ, E. (2013). El videoclip del siglo xxi: el consumo musical de la televisión a Internet. Musiker, 20, 167-185.
ZIOMEK, J. (1990). La pornografía y lo obsceno. Criterios, 25-28, 244-264.
ZUMBADO, H. (1988). Kitsch, kitsch, ¡bang, bang! La Habana: Editorial Letras Cubanas.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Jacqueline Venet Gutierrez, Miryorly García Prieto
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who submit to this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and ensure the magazine's right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution-NoComercial 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgment of authorship of the work and the initial publication in this magazine, with no commercial purpose.
Authors can establish separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the magazine (for example, to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
It allows and authors are encouraged to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as a citation more early and most of the published work (See The Effect of Open Access).