Journalistic resources in the construction of the story about the effects of the economic crisis in the population

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33732/ixc/10/02Recurs

Keywords:

journalistic genres, photographs, infographics, front page, economic recession

Abstract

The current research studies the use of some tools, in the discourse elaborated by the press, to report the effect of the first crisis of the 21st century in the Spanish population. This aim has been developed from the corpus created with the informative pieces published in the most influential newspapers in a Spanish city (Vigo), of strategic importance for the economy of its surroundings, whose model could be extrapolated to other cities with similar characteristics. The period under study (from September 2009 to July 2011) was determined by considering two events that had a significant effect on the economic crisis affecting the considered region. Within this period, the sample was created from the informative pieces published on the 23 weeks selected for the current research, which fulfilled the criteria established for the search.  With the resulting data, an exploratory analysis has been carried out to determine the use of the following resources: presence on the front page, journalistic genre and accompaniment of photographs or other graphic elements. The results of this study have also been used to inquire about the effects of the crisis itself on the media and their influence on the message transmitted.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Concepción Gómez López, Universidad de Vigo

Concepción Gómez López es Profesora Asociada del Departamento de Psicología Evolutiva y Comunicación de la Universidad de Vigo. Es Licenciada en Ciencias de la Información por la Universidad Complutense de Madrid y Doctora en Comunicación por la Universidad de Vigo. Ha trabajado en varios medios de comunicación y actualmente es colaboradora habitual de Diario de Pontevedra.

Pilar García Soidán, Universidad de Vigo

Pilar García Soidán es Catedrática de Escuela Universitaria del Departamento de Estadística e Investigación Operativa de la Universidad de Vigo. Cursó sus estudios de licenciatura y doctorado en Matemáticas en la Universidad de Santiago de Compostela. Desarrolla su trabajo de investigación en el campo de la inferencia no paramétrica y en estudios de aplicación de la metodología estadística diversos ámbitos (Comunicación, Medioambiente, etc.).

References

ALGUACIL SÁNCHEZ, S. M. (2012). Ciberperiodismo: Periodistas atrapados en la red. En J. M. Túñez López (Coord.). Viejo periodismo, nuevos periodistas (69-90). La Laguna (Tenerife): Sociedad Latina de Comunicación Social. Disponible en:

http://www.revistalatinacs.org/067/cuadernos/25_Viejo%20periodismo.pdf

ALVARADO, H. (2008). El rostro de la prensa de calidad: La información internacional desde la portada de los grandes diarios europeos. Textual & Visual Media, 1, 21-47. Disponible en:

http://textualvisualmedia.com/index.php/txtvmedia/article/view/1

BARBA, M., CORTÉS, A.; GARCÍA-SOIDÁN, P. y RÚAS, J. (2007). La inmigración en la prensa gallega: El reflejo de la diversidad Perspectiva teórica y análisis-socioestadístico. A Coruña: Cruz Roja Española.

BÁRCENAS ABOITES, M. G. (2012). La infografía periodística o la visualización de la información. Derecho a comunicar, 6, e290211. Disponible en:

https://www.researchgate.net/publication/325302527_LA_INFOGRAFIA_PERIODISTICA_O_LA_VISUALIZACION_DE_LA_INFORMACION

BARNHURST, K. G. Y NERONE, J. (2001). The form of news. A History. NewYork: Guildford Press.

BELDA GARCÍA, L. M.; MAÍLLO BELDA, J. E. Y PRIETO AMPUDIA, J. M. (2007). Periodismo social; el compromiso de la información: Libro de estilo. Madrid: Servia.

CAMPOS FREIRE, F. (2010). Las empresas de medios de comunicación revisan y amplían sus modelos de negocio. Razón y palabra, 74, e290211.

Disponible en:

https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=199516111023

CANGA LAREQUI, J. (1994). El diseño periodístico en prensa diaria. Barcelona: Bosch.

DE FONTCUBERTA, M. (2017). La noticia. Pistas para percibir el mundo. Barcelona: Paidós.

HILLS, G. (1987). Los informativos en radiotelevisión. Madrid: ORTV.

Instituto Galego de Estatística (IGE) (2016). Produto Interior Bruto (PIB) municipal e comarcal [Producto Interior Bruto (PIB) municipal y comarcal]. Santiago de Compostela: Instituto Galego de Estatística. Recuperado de:

http://www.ige.eu/Shiny/PIBMunicipal/

Instituto Nacional de Estadística (INE) (2012). Riesgo de pobreza o exclusión social y de sus componentes por comunidades autónoma. Madrid: Instituto Nacional de Estadística. Recuperado de

https://www.ine.es/jaxiT3/Tabla.htm?t=10011&L=0

Instituto Nacional de Estadística (INE) (2019). Cifras oficiales de población de los municipios españoles: Revisión del Padrón Municipal. Madrid: Instituto Nacional de Estadística. Recuperado de:

https://ine.es/dyngs/INEbase/es/operacion.htm?c=Estadistica_C&cid=1254736177011&menu=resultados&idp=1254734710990

KRIPPENDORFF, K. (1990). Metodología de análisis de contenido. Teoría y práctica. Barcelona: Paidós.

LASSWELL, H. (1985). Estructura y función de la comunicación en la sociedad. En M. Moragas Spá (Ed.). Sociología de la comunicación de masas (50-68). Barcelona: Gustavo Gilli, tomo II.

LEVY, P. S. Y LEMESHOW, S. (2008). Sampling of populations: Methods and applications. New York: John Wiley and sons.

LLOBET, L. (2006). ¿La función social del periodismo o periodismo social? UNIrevista 1(3), 1-11. Disponible en:

https://www.kimerius.es/app/download/5796020239/La+funci%C3%B3n+social+del+periodismo+o+periodismo+social.pdf

LÓPEZ-RABADÁN, A. Y CASERO RIPOLLÉS, P. (2012). La evolución de la agenda mediática española (1980-2010). Un análisis longitudinal de la portada de la prensa de referencia. Revista Latina de Comunicación Social, 67, 470-493. Disponible en:

http://www.revistalatinacs.org/067/art/964_Castellon/RLCS_paper964.pdf

MARTÍN SÁNCHEZ-BALLESTEROS, H. (2018). Evolución de los géneros periodísticos utilizados para comunicar la música clásica durante el siglo XXI. En B. Lolo y A. Presas (Coord.). Musicología en el siglo XXI: nuevos retos, nuevos enfoques (2043-2060). Madrid: Sociedad Española de Musicología.

MARTÍNEZ ALBERTOS, J.L. (1974). Redacción Periodística: Los estilos y los géneros en la Prensa diaria. Barcelona: ATE.

MARTÍNEZ ALBERTOS, J.L. (1983). Curso general de redacción periodística. Madrid: Paraninfo.

MARZAL FELICI, J. Y CASERO RIPOLLÉS, A. (2017). Editorial. El fotoperio¬dismo

en la era de la posverdad. adComunica. Revista Científica de Estra¬tegias, Tendencias e Innovación en Comunicación, 13, 11-17.

doi.org/10.6035/2174-0992.2017.13.1

MAYO-CUBERO, M. (2020). News sections, journalists and information sources in the journalistic coverage of crises and emergencies in Spain.

El profesional de la información, 29(2), e290211.

doi.org/10.3145/epi.2020.mar11

MINERVINI, M. Y PEDRAZZINI, A. (2004). El protagonismo de la imagen en la prensa. Revista Latina de Comunicación Social, 58, 1-6. Disponible en:

https://www.redalyc.org/pdf/819/81975808.pdf

MIRALLES, A. M. (2010). El periodismo como ciencia social. Comunicación, 27, 53-62. Disponible en:

https://revistas.upb.edu.co/index.php/comunicacion/article/view/6250

MORENO ESPINOSA, P. (2000). Los géneros periodísticos informativos

en la actualidad internacional. Ámbitos, 5, 169-190. Disponible en:

https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=16800509

MORENO ESPINOSA, P. (2003). Géneros para la persuasión en prensa:

Los editoriales del diario El País. Ámbitos, 9-10, 225-238. Disponible en:

https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=819/81954612

NÚÑEZ LADEVEZE, L. (2016). Democracia, información y libertad de opinión en la era digital. En A. Casero-Ripollés (Coord.). Periodismo y democracia en el entorno digital (17-36). Madrid: Sociedad Española de Periodística. Disponible en:

http://www.periodistica.es/sep2016r/images/pdf /Periodismo-y-Democracia.pdf

PALAU SAMPIO, D. (2013). La actualidad decantada. Enfoques y estilos en los titulares de portada. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 19(2), 825-839.

doi.org/10.5209/rev_ESMP.2013.v19.n2.43474

PARRATT FERNÁNDEZ, S.; DE MIGUEL PASCUAL, R. Y BERGANZA CONDE, R. (2018). Periodismo interpretativo en la información política en España: Análisis comparado con 15 países. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 24(1), 295-310.

doi.org/10.5209/ESMP.59951

PÉREZ LÓPEZ, C. (2017). Muestreo estadístico a través de ejemplos: Aplicaciones con Excel, SPSS, SAS y STATA. Madrid: Garceta.

¿Qué es el ‘tax lease’ de los astilleros? (19 de julio de 2013). El Mundo. Recuperado de:

https://www.elmundo.es/elmundo/2013/07/18/economia/1374132705.html

ROSHCO, B. (1975). Newsmaking. Chicago: University of Chicago Press.

SALGADO, S. Y STRÖMBÄCK, J. (2012). Interpretive journalism: A review of concepts, operationalizations and key findings. Journalism, 13(2), 144-161.

doi.org/10.1177/1464884911427797

SÁNCHEZ CALERO, M.L. (2008). Una revisión de los géneros periodísticos

en la información especializada. Doxa Comunicación, 6, 163-178.

doi.org/10.31921/doxacom.n6a6

SANTILLÁN BUELNA, J. R. (2018). Imágenes de México en La Vanguardia y

El Periódico de Catalunya (2013-2016). index.comunicación, 8(1), 101-121. Disponible en:

http://journals.sfu.ca/indexcomunicacion/index.php/indexcomunicacion/article/view/365/358

SCHULZ, W.F. (1982). News structure and people awareness of political events. Gazzete, 30, 139-153.

doi.org/10.1177/001654928203000301

SOENGAS PÉREZ, X.; RODRÍGUEZ VÁZQUEZ, A.I. Y ABUÍN VENCES, N. (2014).

La situación profesional de los periodistas españoles: las repercusiones de la crisis en los medios. Revista Latina de Comunicación Social, 69, 104-124. Disponible en:

http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1003_USC/RLCS_paper1003.pdf

TERAMO, M.T. (2006). Calidad de la información periodística en Argentina. Estudio en diarios y noticieros. Palabra Clave, 9(1), 57-84. Disponible en: https://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/1228/1336

VALENZUELA, M. (2000). Fotoperiodismo: Desde la fotografía a la postfotografía. Comunicación y Medios, 12, 88-92. Disponible en:

https://comunicacionymedios.uchile.cl/index.php/RCM/article/view/13041/13324

VILCHES, L. (1997). Teoría de la imagen periodística. Barcelona: Paidós.

Published

2020-06-18

How to Cite

Gómez López, C., & García Soidán, P. (2020). Journalistic resources in the construction of the story about the effects of the economic crisis in the population. index.Comunicación, 10(2), 197–219. https://doi.org/10.33732/ixc/10/02Recurs

Issue

Section

Articles for monograph on Journalism and Democracy