Journalistic resources in the construction of the story about the effects of the economic crisis in the population
DOI:
https://doi.org/10.33732/ixc/10/02RecursKeywords:
journalistic genres, photographs, infographics, front page, economic recessionAbstract
The current research studies the use of some tools, in the discourse elaborated by the press, to report the effect of the first crisis of the 21st century in the Spanish population. This aim has been developed from the corpus created with the informative pieces published in the most influential newspapers in a Spanish city (Vigo), of strategic importance for the economy of its surroundings, whose model could be extrapolated to other cities with similar characteristics. The period under study (from September 2009 to July 2011) was determined by considering two events that had a significant effect on the economic crisis affecting the considered region. Within this period, the sample was created from the informative pieces published on the 23 weeks selected for the current research, which fulfilled the criteria established for the search. With the resulting data, an exploratory analysis has been carried out to determine the use of the following resources: presence on the front page, journalistic genre and accompaniment of photographs or other graphic elements. The results of this study have also been used to inquire about the effects of the crisis itself on the media and their influence on the message transmitted.Metrics
References
ALGUACIL SÁNCHEZ, S. M. (2012). Ciberperiodismo: Periodistas atrapados en la red. En J. M. Túñez López (Coord.). Viejo periodismo, nuevos periodistas (69-90). La Laguna (Tenerife): Sociedad Latina de Comunicación Social. Disponible en:
http://www.revistalatinacs.org/067/cuadernos/25_Viejo%20periodismo.pdf
ALVARADO, H. (2008). El rostro de la prensa de calidad: La información internacional desde la portada de los grandes diarios europeos. Textual & Visual Media, 1, 21-47. Disponible en:
http://textualvisualmedia.com/index.php/txtvmedia/article/view/1
BARBA, M., CORTÉS, A.; GARCÍA-SOIDÁN, P. y RÚAS, J. (2007). La inmigración en la prensa gallega: El reflejo de la diversidad Perspectiva teórica y análisis-socioestadístico. A Coruña: Cruz Roja Española.
BÁRCENAS ABOITES, M. G. (2012). La infografía periodística o la visualización de la información. Derecho a comunicar, 6, e290211. Disponible en:
BARNHURST, K. G. Y NERONE, J. (2001). The form of news. A History. NewYork: Guildford Press.
BELDA GARCÍA, L. M.; MAÍLLO BELDA, J. E. Y PRIETO AMPUDIA, J. M. (2007). Periodismo social; el compromiso de la información: Libro de estilo. Madrid: Servia.
CAMPOS FREIRE, F. (2010). Las empresas de medios de comunicación revisan y amplían sus modelos de negocio. Razón y palabra, 74, e290211.
Disponible en:
https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=199516111023
CANGA LAREQUI, J. (1994). El diseño periodístico en prensa diaria. Barcelona: Bosch.
DE FONTCUBERTA, M. (2017). La noticia. Pistas para percibir el mundo. Barcelona: Paidós.
HILLS, G. (1987). Los informativos en radiotelevisión. Madrid: ORTV.
Instituto Galego de Estatística (IGE) (2016). Produto Interior Bruto (PIB) municipal e comarcal [Producto Interior Bruto (PIB) municipal y comarcal]. Santiago de Compostela: Instituto Galego de Estatística. Recuperado de:
http://www.ige.eu/Shiny/PIBMunicipal/
Instituto Nacional de Estadística (INE) (2012). Riesgo de pobreza o exclusión social y de sus componentes por comunidades autónoma. Madrid: Instituto Nacional de Estadística. Recuperado de
https://www.ine.es/jaxiT3/Tabla.htm?t=10011&L=0
Instituto Nacional de Estadística (INE) (2019). Cifras oficiales de población de los municipios españoles: Revisión del Padrón Municipal. Madrid: Instituto Nacional de Estadística. Recuperado de:
KRIPPENDORFF, K. (1990). Metodología de análisis de contenido. Teoría y práctica. Barcelona: Paidós.
LASSWELL, H. (1985). Estructura y función de la comunicación en la sociedad. En M. Moragas Spá (Ed.). Sociología de la comunicación de masas (50-68). Barcelona: Gustavo Gilli, tomo II.
LEVY, P. S. Y LEMESHOW, S. (2008). Sampling of populations: Methods and applications. New York: John Wiley and sons.
LLOBET, L. (2006). ¿La función social del periodismo o periodismo social? UNIrevista 1(3), 1-11. Disponible en:
LÓPEZ-RABADÁN, A. Y CASERO RIPOLLÉS, P. (2012). La evolución de la agenda mediática española (1980-2010). Un análisis longitudinal de la portada de la prensa de referencia. Revista Latina de Comunicación Social, 67, 470-493. Disponible en:
http://www.revistalatinacs.org/067/art/964_Castellon/RLCS_paper964.pdf
MARTÍN SÁNCHEZ-BALLESTEROS, H. (2018). Evolución de los géneros periodísticos utilizados para comunicar la música clásica durante el siglo XXI. En B. Lolo y A. Presas (Coord.). Musicología en el siglo XXI: nuevos retos, nuevos enfoques (2043-2060). Madrid: Sociedad Española de Musicología.
MARTÍNEZ ALBERTOS, J.L. (1974). Redacción Periodística: Los estilos y los géneros en la Prensa diaria. Barcelona: ATE.
MARTÍNEZ ALBERTOS, J.L. (1983). Curso general de redacción periodística. Madrid: Paraninfo.
MARZAL FELICI, J. Y CASERO RIPOLLÉS, A. (2017). Editorial. El fotoperio¬dismo
en la era de la posverdad. adComunica. Revista Científica de Estra¬tegias, Tendencias e Innovación en Comunicación, 13, 11-17.
doi.org/10.6035/2174-0992.2017.13.1
MAYO-CUBERO, M. (2020). News sections, journalists and information sources in the journalistic coverage of crises and emergencies in Spain.
El profesional de la información, 29(2), e290211.
doi.org/10.3145/epi.2020.mar11
MINERVINI, M. Y PEDRAZZINI, A. (2004). El protagonismo de la imagen en la prensa. Revista Latina de Comunicación Social, 58, 1-6. Disponible en:
https://www.redalyc.org/pdf/819/81975808.pdf
MIRALLES, A. M. (2010). El periodismo como ciencia social. Comunicación, 27, 53-62. Disponible en:
https://revistas.upb.edu.co/index.php/comunicacion/article/view/6250
MORENO ESPINOSA, P. (2000). Los géneros periodísticos informativos
en la actualidad internacional. Ámbitos, 5, 169-190. Disponible en:
https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=16800509
MORENO ESPINOSA, P. (2003). Géneros para la persuasión en prensa:
Los editoriales del diario El País. Ámbitos, 9-10, 225-238. Disponible en:
https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=819/81954612
NÚÑEZ LADEVEZE, L. (2016). Democracia, información y libertad de opinión en la era digital. En A. Casero-Ripollés (Coord.). Periodismo y democracia en el entorno digital (17-36). Madrid: Sociedad Española de Periodística. Disponible en:
http://www.periodistica.es/sep2016r/images/pdf /Periodismo-y-Democracia.pdf
PALAU SAMPIO, D. (2013). La actualidad decantada. Enfoques y estilos en los titulares de portada. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 19(2), 825-839.
doi.org/10.5209/rev_ESMP.2013.v19.n2.43474
PARRATT FERNÁNDEZ, S.; DE MIGUEL PASCUAL, R. Y BERGANZA CONDE, R. (2018). Periodismo interpretativo en la información política en España: Análisis comparado con 15 países. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 24(1), 295-310.
doi.org/10.5209/ESMP.59951
PÉREZ LÓPEZ, C. (2017). Muestreo estadístico a través de ejemplos: Aplicaciones con Excel, SPSS, SAS y STATA. Madrid: Garceta.
¿Qué es el ‘tax lease’ de los astilleros? (19 de julio de 2013). El Mundo. Recuperado de:
https://www.elmundo.es/elmundo/2013/07/18/economia/1374132705.html
ROSHCO, B. (1975). Newsmaking. Chicago: University of Chicago Press.
SALGADO, S. Y STRÖMBÄCK, J. (2012). Interpretive journalism: A review of concepts, operationalizations and key findings. Journalism, 13(2), 144-161.
doi.org/10.1177/1464884911427797
SÁNCHEZ CALERO, M.L. (2008). Una revisión de los géneros periodísticos
en la información especializada. Doxa Comunicación, 6, 163-178.
doi.org/10.31921/doxacom.n6a6
SANTILLÁN BUELNA, J. R. (2018). Imágenes de México en La Vanguardia y
El Periódico de Catalunya (2013-2016). index.comunicación, 8(1), 101-121. Disponible en:
http://journals.sfu.ca/indexcomunicacion/index.php/indexcomunicacion/article/view/365/358
SCHULZ, W.F. (1982). News structure and people awareness of political events. Gazzete, 30, 139-153.
doi.org/10.1177/001654928203000301
SOENGAS PÉREZ, X.; RODRÍGUEZ VÁZQUEZ, A.I. Y ABUÍN VENCES, N. (2014).
La situación profesional de los periodistas españoles: las repercusiones de la crisis en los medios. Revista Latina de Comunicación Social, 69, 104-124. Disponible en:
http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1003_USC/RLCS_paper1003.pdf
TERAMO, M.T. (2006). Calidad de la información periodística en Argentina. Estudio en diarios y noticieros. Palabra Clave, 9(1), 57-84. Disponible en: https://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/1228/1336
VALENZUELA, M. (2000). Fotoperiodismo: Desde la fotografía a la postfotografía. Comunicación y Medios, 12, 88-92. Disponible en:
https://comunicacionymedios.uchile.cl/index.php/RCM/article/view/13041/13324
VILCHES, L. (1997). Teoría de la imagen periodística. Barcelona: Paidós.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Concepción Gómez López, Pilar García Soidán
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who submit to this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and ensure the magazine's right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution-NoComercial 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgment of authorship of the work and the initial publication in this magazine, with no commercial purpose.
Authors can establish separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the magazine (for example, to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
It allows and authors are encouraged to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as a citation more early and most of the published work (See The Effect of Open Access).