The Lack of Written Context in Photojournalism: an Approach to the Use of the Caption in the Chilean Daily Newspaper
Keywords:
pie de foto, Chile, periódico, leyenda, tipografía, lenguaje, diarioAbstract
Almost half of the photographs published in the daily newspapers of Chile (41.3 percent) are not accompanied by legend or caption. It is the most obvious conclusion of study during 2010 on 11 heads of the South American country that has analised 849 entries and that likewise concludes that the text which is being built next to the photograph provides very basic details about this image and, on very few occasions, this delivery quantity and quality of information. Likewise, the data reveals that few lines of this extremely valuable piece of information are not creative enought to fulfill the role of attracting readers, nor to be an attractive part of contribution in journalistic history.Metrics
References
Abreu, C. (1999): ‘La opinión fotográfica (2). Recursos connotativos de la fotografía’, Revista Latina de Comunicación Social, 24. Consultado el 21/07/2011 desde: http://www.ull.es/publicaciones/latina/a1999adi/01abreu2.html
American Press Institute Staff (2001): Photo caption checklist. Consultado el 5/09/2008 desde: http://www.americanpressinstitute.org/content/p318/c_1383_cfm
Barthes, R. (1972): ‘El mensaje fotográfico’, en Barthes, R., et al. La Semiología. Buenos Aires: Tiempo Contemporáneo.
Barthes, R. (1982): Lo obvio y lo obtuso. Barcelona: Paidós.
Barthes, R. (1989): La cámara lúcida. Barcelona: Paidós.
Baselga, P.; Polo, P. y Olalla, J. R. (2008): ‘El pie de foto’, Abrapalabra. Consultado desde: http://www.catedu.es/abrapalabra/index.php?option=com_content&view=article&id=152&Itemid=220 el 22/07/2011.
Benjamin, W. (1987): Pequeña historia de la fotografía. Discursos ininterrumpidos. (Vol. I: Filosofía del arte y de la historia). Madrid: Taurus.
Canga, J. (1994): El diseño periodístico en prensa diaria. Barcelona: Bosch Comunicación.
Cartier-Bresson, H. (2003): Fotografiar del natural. Barcelona: Gustavo Gili.
Colle, R. (1999): ‘El contenido de los mensajes icónicos (y 5º)’, Revista Latina de Comunicación Social, 22. Consultado el 22/07/2011 desde:
http://www.ull.es/publicaciones/latina/a1999coc/25colle/ANALIM5/aci5.htm
Del Olmo, J. y Parratt, S. (2011): ‘Tipografía y color, un análisis de la prensa gratuita vs. la prensa de pago en España’, Revista Latina de Comunicación Social, 66. La Laguna (Tenerife): Universidad de La Laguna. Consultado el 23/07/20 desde: http://www.revistalatinacs.org/11/art/938_Complutense/17_Delolmo.html
Del Valle, F. (2001): ‘El análisis documental de la fotografía’, SERVIDOC, Servicio de Documentación Multimedia del Departamento de Biblioteconomía y Documentación de la Universidad Complutense de Madrid. Consultado el 22/07/2011 desde: http://www.ucm.es/info/multidoc/prof/fvalle/artfot.htm
Doelker, C. (1982): La realidad manipulada. Barcelona: Gustavo Gili.
Doménech, H. (2004): ‘Por un pie de foto explicativo para la fotografía informativa en prensa’, en Jornades de Foment de la Investigació de la Universitat Jaume I de Castellón de la Plana.
Domínguez, E. et al. (2005): ‘Introducción a la fundamentación teórica del proyecto Software para analizar el tratamiento periodístico de la información’, del grupo de investigación Comunicación, Periodismo y Sociedad de la Universidad de Antioquia en Medellín, Colombia. Consultado el 23/07/2011desde: http://comunicaciones.udea.edu.co/satpi/Fundamentacion%20teorica/PDF/fundamentacion_teorica_introduccion.pdf.
‘El País’, diario (2002): Manual de Estilo. Madrid: PRISA. Consultado el 21/07/2011 desde: http://blogs.elpais.com/files/manual-de-estilo-de-el-pa%C3%ADs.pdf
Erausquin, M. A. (1995): Fotoperiodismo: formas y códigos. Comunicación Visual y Verboicónica. Madrid: Síntesis.
García, M. (1984): Diseño y remodelación de periódicos. Pamplona: EUNSA.
García Yruela, J. (2003): Tecnología de la Comunicación e Información Escrita
Madrid: Editorial Síntesis.
Halliday, M. K. (1978): Languaje as social semiotic: the social interpretation of languaje and meaning. Baltimore, M.D.: University Park Press.
Harrower, T. (2002): The Newspaper Designer´s Handbook. Iowa: Brown & Benchmark Publishers.
Hernández, F. J. (2008): La Prensa en su papel. Murcia: Asociación de la Prensa de Murcia.
Hernández, F. J. (2008): El valor de la fotografía en el mensaje informativo. Departamento de información y documentación, Universidad de Murcia.
Jakobson, R. (1981): Ensayos de lingüística general. Barcelona: Seix Barral.
Keene, M. (1995): Práctica de la fotografía de prensa. Barcelona: Paidós.
Kerns, R. L. (1980): Photojournalism-Photography with a purpose. New Jersey: Prentice Hall.
Martín Aguado, J. A. y Armentia, J. I. (1995): Tecnología de la información escrita. Madrid: Editorial Síntesis.
Moses, M. (2001): ‘Readers consume what they see’. Consultado el 12/11/2001 desde: http://www.poynter.org/uncategorized/1875/readers-consume-what-they-see/
Oliva, C. (2011): ‘Fundamentos lingüísticos del lenguaje periodístico y jurídico-administrativo’, en index.comunicación nº1, pp. 25-46. Madrid: Universidad Rey Juan Carlos.
Ossandón, C. y Santa Cruz, E. (2001): Entre las alas y el plomo. La gestación de la prensa moderna en Chile. Santiago: Dibam-Arcis.
Schaeffer, J. M. (1987): La imagen precaria. Del dispositivo fotográfico. Madrid: Cátedra.
Santa Cruz, E. (2003): ‘El campo periodístico en Chile a comienzos del siglo XX’, Comunicación y Medios, nº 14. pp.1-13. Santiago de Chile.
Serrano Zea, M. P. (2002): Similitudes y diferencias en el titular y el pie de foto de la nota central en el periodismo electrónico e impreso de ‘Prensa Libre’ y ‘Siglo XXI’, Tesis de licenciatura en la Facultad de Ciencias de la Comunicación Social de la Universidad Francisco Marroquín de Guatemala. Consultado el 23/07/2011 desde: http://www.tesis.ufm.edu.gt/pdf/3570.pdf
Silva, R.(1958): Prensa y Periodismo en Chile (1812-1956). Santiago: Universidad de Chile.
Sontag, S. (2003): Ante el dolor de los demás. Barcelona: Santillana Ediciones Generales.
Vilches, L. (1987): Teoría de la imagen periodística. Barcelona: Paidós.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who submit to this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and ensure the magazine's right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution-NoComercial 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgment of authorship of the work and the initial publication in this magazine, with no commercial purpose.
Authors can establish separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the magazine (for example, to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
It allows and authors are encouraged to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as a citation more early and most of the published work (See The Effect of Open Access).