An Approach to Media Education in Africa
Keywords:
Education, media, international, AfricaAbstract
In this paper we make an approach to media education in Africa. The called Media Literacy is a social, academic and cultural movement, with special development in certain countries in Latin America and a wide presence in Europe and, to a lesser extent, in other countries. In 1979 Unesco expressly referred to the importance of knowing by society the implications which correspond to the media, due to the importance in many different areas of daily life of citizens. More than three decades later, the aspirations of a suitable media education are extended to the new platforms of media, with the Internet leading, and keep on being of interest as mainstay of civic participation and democratic depth. All of it, without forgetting the rightful role in all parts with respect to the communication for development and communication for social change.
Metrics
References
Aguaded, J. I. (1999): ‘La educación en medios de comunicación en el ámbito europeo: un movimiento para el siglo xxi”, in Pixel-Bit: revista de medios y educación, 12.
Alumuku, P. & White, R. (2005): ‘La radio comunitaria para el desarrollo en África’, in Redes.Com, revista de estudios para el desarrollo social de la comunicación, 2, 405-413.
Banda, F. (2009): ‘Explorando la educación en medios como práctica cívica en África’, in Comunicar, Revista científica de Educomunicación, 32, vol. XVI, 167-180.
Barranquero, A. (2007): ‘Concepto, instrumentos y desafíos de la edu-comunicación para el cambio social’, in Comunicar, Revista científica de Educomunicación, 29, vol. XV, 115-120.
Buckingham, D. (2005): Educación en medios. Alfabetización, aprendizaje y cultura contemporánea. Barcelona: Paidós Comunicación.
Camps, V. (2009): ‘La educación en medios, más allá de la escuela’, in Comunicar, Revista científica de Educomunicación, 32, vol. XVI, 139-145.
Castel, A. y Sendín, J. C. (2009): Imaginar África. Los estereotipos occidentales sobre África y los africanos. Madrid: Los libros de la catarata.
Castel, A. y Bajo, C. (2013): Redes sociales para el cambio en África. Madrid: La Catarata (Asociación Los libros de la Catarata).
Criticos, C. (1996): ‘La educación audiovisual en Sudáfrica’, in Aparici, R. (coord.): La revolución de los medios audiovisuales. Educación y nuevas tecnologías. Madrid: Ediciones De la Torre, 449-451.
Fontana, J. (2013): El futuro es un país extraño. Una reflexión sobre la crisis social de comienzos del siglo xxi. Barcelona: Ediciones de Pasado y Presente.
Freire, P. (1996): Cartas a Cristina. Reflexiones sobre mi vida y mi trabajo. Madrid: Siglo xxi editores.
García Matilla, A.; Martínez, L. M. & Rivera, M. J. (1996): Informe marco sobre la televisión educativa en España. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia.
Mancinas Chávez, R. & Zurbano Berenguer, B. (2011): ‘La mujer como actor de cambio social: las radios comunitarias de la región de Kolda’, in Franco Álvarez, G. & García Martul, D. (coords.): Mujer, educación y migraciones en África. Madrid: Los libros de la catarata, 81-96.
Masterman, L. (1993): La enseñanza de los medios de comunicación. Madrid: Ediciones De la Torre.
Orozco Gómez, G. & Charles Creel, M. (coord.) (1990): Educación para la recepción. Hacia una lectura crítica de los medios. México D. F.: Trillas.
Potter, W. J. (2011): Media literacy. California: SAGE.
Sendín, J. C. y Castel, J. C. (2010): Esfera pública africana: medios para la democracia. Madrid: Los libros de la catarata.
Sendín, J. C. (2010): ‘Medios de comunicación, participación y democracia. Hacia una perspectiva africana’. En Sendín, J. C. y Castel, J. C. (2010): Esfera pública africana: medios para la democracia. Madrid: Los libros de la catarata, 13-32.
Saleh, I. (2009): ‘La alfabetización mediática en Medio Oriente y Norte de África: más allá del círculo vicioso del oxímoron’, in Comunicar, Revista científica de Educomunicación, 32, vol. XVI, 119-129.
Saleh, I. (2012). ‘La educación en medios en Sudáfrica: objetivos y herramientas’, in Comunicar, Revista científica de Educomunicación, 39, vol. XX, 35-44.
Sierra Caballero, F. (2000): Introducción a la teoría de la comunicación educativa. Sevilla: MAD.
Sierra Caballero, F. (2005): Políticas de comunicación y educación. Crítica y desarrollo de la sociedad del conocimiento. Barcelona: Gedisa.
Torregrosa Carmona, J. F. (2006): Los medios audiovisuales en la educación. Sevilla: Alfar Universidad.
Wasserman, H. (ed.) (2011): Popular media, democracy and development in Africa. New York: Routledge.
Wasserman, H. (2006): ‘Globalized values and postcolonial responses: South African perspectives on normative media ethics’, in The international communication gazette, 68 (1), 71-91.
Yao, J. A. (2012): ‘Retos y oportunidades de la comunicación en África’, in index.comunicación, 2(1), 147-156.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who submit to this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and ensure the magazine's right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution-NoComercial 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgment of authorship of the work and the initial publication in this magazine, with no commercial purpose.
Authors can establish separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the magazine (for example, to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
It allows and authors are encouraged to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as a citation more early and most of the published work (See The Effect of Open Access).