Interaction with the Social Networks of Spanish Football Clubs

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33732/ixc/11/01Lainte

Keywords:

Social Networks, Football Clubs, Engagement, Commitment, Interaction, Users.

Abstract

Football clubs have joined quickly the successive advances in information technology, including social networks, where they occupy prominent audience positions. The generation of commitment links with the followers has been pointed out as a way to achieve the objectives of sports organizations. This research set out to describe the use of Facebook, Instagram and Twitter by Spanish First Division football clubs in terms of the frequency of posting messages, number of online followers and intensity of engagement of users of the social networks. 6,000 messages were statistically analyzed, automatically and manually captured. An average publication frequency of 31 messages per club was found among the three networks, being Twitter the platform with the highest frequency of publication. Instead, the network with the most followers was Facebook, while Instagram led both the number of interactions and the intensity of the engagement index. Furthermore, a correlation was detected between online factors such as the number of followers or interactions and offline factors that described the size of the club.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ABUÍN-PENAS, J., & FONTENLA-PEDREIRA, J. (2020). Cómo interactúan los seguidores del Mundial de Fútbol Femenino 2019 en Instagram. En S. Liberal Ormaechea & L. Mañas Viniegra (Eds.). Las redes sociales como herramienta de comunicación persuasiva (213–227). McGraw-Hill. Disponible en: https://bit.ly/2YNMtki

BALLESTEROS, C. (2019). La representación digital del engagement: hacia una percepción del compromiso a través de acciones simbólicas. Revista de Comunicación, (18)1, pp. 215-233.

doi.org/10.26441/RC18.1-2019-A11

BALLESTEROS, C. (2020a). Los marcos del compromiso: Framing y Engagement digital en la campaña electoral de España de 2015. Observatorio (OBS*), 14(3), pp. 98–119. Disponible en: https://bit.ly/2YMpXbp

BALLESTEROS, C. (2020b). La propagación digital del coronavirus: Midiendo el engagement del entretenimiento en la red social emergente TikTok. Revista Española de Comunicación en Salud, 171–185. https://doi.org/10.20318/recs.2020.5459

BOEHMER, J. (2017). El uso de las redes sociales en el deporte. En J. L. Rojas Torrijos (Ed.). Periodismo deportivo de manual (297–320). Valencia: Tirant Humanidades.

BONSÓN, E., & RATKAI, M. (2013). A set of metrics to assess stakeholder engagement and social legitimacy on a corporate Facebook page. Online Information Review, 37(5), 787–803.

doi.org/10.1108/OIR-03-2012-0054

BRONSTEIN, J. (2013). Like me! Analyzing the 2012 presidential candidates’ Facebook pages. Online Information Review, 37(2), 173–192. doi.org/10.1108/OIR-01-2013-0002

CANO-TENORIO, R. (2017). Los clubes de fútbol andaluces en las redes sociales. Universidad de Cádiz. Disponible en: https://bit.ly/2QIWkTW

CANO-TENORIO, R. (2019). Gestión de la Estrategia de Comunicación Institucional y Marketing en el escenario digital de los clubes de fútbol de élite de la UEFA. Estrategas, 6, 143–155. Disponible en: https://bit.ly/3lysOP9

CANO-TENORIO, R., CRISTÓFOL, F. J., & PANIAGUA, F. J. (2019). Los clubes de fútbol y sus medios de comunicación propios. Tipos de contenidos más compartidos. En L. M. Romero-Rodríguez & D. Rivera-Rogel (Eds.). La comunicación en el escenario digital (699–729). Pearson-UTPL.

CASTILLO, A., FERNÁNDEZ, M. J., & CASTILLERO, E. (2016). Fútbol y redes sociales. Análisis de la gestión de Relaciones Públicas 2.0 por los clubes de fútbol. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 22(1), 239–254. doi.org/10.5209/rev_ESMP.2016.v22.n1.52592

CHAN-OLMSTED, S. M., & WOLTER, L. C. (2018). Perceptions and practices of media engagement: A global perspective. JMM International Journal on Media Management, 20(1), 1–24. doi.org/10.1080/14241277.2017.1402183

CONGOSTO, M. (2017). Dinámicas de comunicación en Twitter en las campañas electorales de España. En R. Cotarelo & J. Gil (Eds.). Ciberpolítica. Gobierno abiero, redes, deliberación, democracia (55–78). Instituto Nacional de Administración Pública.

DE VRIES, L., GENSLER, S., & LEEFLANG, P. S. H. (2012). Popularity of Brand Posts on Brand Fan Pages: An Investigation of the Effects of Social Media Marketing. Journal of Interactive Marketing, 26(2), 83–91. doi.org/10.1016/j.intmar.2012.01.003

DOLAN, R., CONDUIT, J., FAHY, J., & GOODMAN, S. (2015). Social media engagement behaviour: a uses and gratifications perspective. Journal of Strategic Marketing, 24(3–4), 261–277.

doi.org/10.1080/0965254X.2015.1095222

GARCÍA DEL BARRIO, P., & PUJOL, F. (2008). El papel del fútbol en la sociedad actual: fútbol, ocio y negocio. Revista Empresa y Humanismo, 11(1), 89–108.

GARCÍA-HERRERO, F. J. (2019). La nueva política como anunciantes en la Derecha Española: VOX y las elecciones de 2018 y 2019. MARKA Revista de Marketing Aplicado, 23(3), 65–82.

https://doi.org/10.17979/redma.2019.23.3.5867

GAVILANES, J. M., FLATTEN, T. C., & BRETTEL, M. (2018). Content Strategies for Digital Consumer Engagement in Social Networks: Why Advertising Is an Antecedent of Engagement. Journal of Advertising, 47(1), 4–23. doi.org/10.1080/00913367.2017.1405751

GERODIMOS, R., & JUSTINUSSEN, J. (2015). Obama’s 2012 Facebook Campaign: Political Communication in the Age of the Like Button. Journal of Information Technology & Politics, 12(2), 113–132.

doi.org/10.1080/19331681.2014.982266

HERRERA-TORRES, L., PÉREZ-TUR, F., GARCÍA-FERNÁNDEZ, J., & FERNÁNDEZ-GAVIRA, J. (2017). El uso de las redes sociales y el engagement de los clubes de la Liga Endesa ACB. Cuadernos de Psicología Del Deporte, 17(3), 175–182. Disponible en: https://bit.ly/2EKh2AH

HOFFMAN, D. L., & FODOR, M. (2010). Can You Measure the ROI of Your Social Media Marketing? MIT Sloan Management Review, 52(1), 41–49. Disponible en: https://bit.ly/2EAwjEe

HOFFMANN, K. (2013). La salud de los partidos políticos españoles en Facebook. Disponible en: https://bit.ly/3lxHTAs

LEE, D., HOSANAGAR, K., NAIR GSB, H. S., BELL, D., BERGER, J., JEFFREY, C., CHINTAGUNTA, P., GARDETE, P., GOPALAKRISHNAN, A., IYENGAR, R., MELA, C., & SAHNI, N. (2015). Advertising Content and Consumer Engagement on Social Media: Evidence from Facebook. Management Science, 64(11), 5105–5131.

doi.org/10.1287/mnsc.2017.2902

LEUNG, X. Y. (2012). The marketing effectiveness of hotel Facebook pages: From perspectives of customers and messages. Dissertation Abstracts International Section A: Humanities and Social Sciences, 74(3-A(E)).

LOBILLO, G. (2016). La evolución de las redes sociales como medios propios en los clubes de fútbol profesionales de la LFP. 2do Encuentro de Expertos En Tecnología, 2016, 252–264. Disponible en: https://bit.ly/2GeTODa

LOBILLO, G., & MUÑOZ, A. (2016). El papel de las redes sociales en las estrategias de expansión de mercado en los clubes de fútbol españoles. El uso personalizado de Twitter en lengua árabe del Real Madrid CF y FC Barcelona. Trípodos, 38, 195–214. Disponible en: https://bit.ly/2YRGHOD

MACNAMARA, J., SAKINOFSKY, P., & BEATTIE, J. (2012). E-electoral Engagement: How Governments Use Social Media to Engage Voters. Australian Journal of Political Science, 47(4), 623–639. doi.org/10.1080/10361146.2012.731491

OLABE-SÁNCHEZ, F. (2015). El gabinete de Comunicación como impulsor de la gestión comunicativa de los clubes de fútbol. Revista de Mediterránea de Comunicación, 6(1), 83–104. doi.org/10.14198/medcom2015.6.1.06

PLETIKOSA, I., & MICHAHELLES, F. (2013). Online engagement factors on Facebook brand pages. Social Network Analysis and Mining, 3(4), 843–861.

doi.org/10.1007/s13278-013-0098-8

RODGERS, S., & THORSON, E. (2018). Special Issue Introduction: Digital Engagement with Advertising. Journal of Advertising, 47(1), 1–3.

doi.org/10.1080/00913367.2017.1414003

RODRÍGUEZ, J., GONZÁLVEZ, J., & CALDEVILLA, D. (2017). El deporte profesional ante las redes sociales de una nueva generación. En M. E. Del Valle (Ed.). Senderos de Historia Cultural (193–214). Universidad Metropolitana.

ROJAS-TORRIJOS, J. L. (Coord.) (2017). Periodismo deportivo de manual. Valencia: Tirant Humanidades.

SEGARRA-SAAVEDRA, J., & HIDALGO-MARÍ, T. (2020). Futbolistas en Instagram: análisis del marketing de influencia realizado por los capitanes de Primera División en España. Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación, 48, 34–55. doi.org/10.12795/ambitos.2020.i48.03

SOTELO, J. (2012). Deporte y social media: el caso de la Primera División del fútbol español. Historia y Comunicación Social, 17, 217–230. doi.org/10.5209/rev_hics.2012.v17.40607

VALERIO, G., HERRERA-MURILLO, D. J., VILLANUEVA-PUENTE, F., HERRERA-MURILLO, N., & RODRÍGUEZ, M. (2015). The relationship between post formats and digital engagement: A study of the Facebook pages of Mexican univerisities. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 12(1), 50–63. doi.org/10.7238/rusc.v12i1.1887

WE ARE SOCIAL & HOOTSUITE. (2020). Digital 2020: Global Digital Overview. Disponible en: https://bit.ly/3gS6qgh

Published

2021-01-11

How to Cite

Ballesteros Herencia, C. A. (2021). Interaction with the Social Networks of Spanish Football Clubs. index.Comunicación, 11(1), 11–33. https://doi.org/10.33732/ixc/11/01Lainte