Notion of Truth in Media and Digital Speeches to the Challenges for Communication in Democracy
DOI:
https://doi.org/10.33732/ixc/10/03NocionKeywords:
Journalism, Truth, Post-Truth, Democracy, InformationAbstract
With this conference I want to share those knowledge, experiences and desires that, after a long life of Professor of Theory and methodology of Communication research at the Complutense University of Madrid. Knowledge offered by 40 years of teacher and researcher in Communication. Experiences lived thanks to the approach and often the exercise of journalist and editor. Desires, finally, fostered from my status as a committed citizen as a base militant in left-wing parties during a period during which Spain leaves a dictatorship and establishes a solid democracy. And about academic knowledge, (1. The role of the academy against the notions of truth), professional experiences (2. Journalism and post-truth) and citizen desires (3. New Communication systems in the Rule of Law) revolve precisely the thematic axes of this CONGRESS.I assume then the development of these axes to articulate my speech.
Metrics
References
BARRANQUERO, A. y SÁEZ-BAEZA, C. (2012). Teoría crítica de la comunicación alternativa para el cambio social: el legado de Paulo Freire y Antonio Gramsci en el diálogo norte-sur. Razón Y Palabra, 16 (1_80), 40-52. Recuperado a partir de http://www.revistarazonypalabra.org/index.php/ryp/article/view/457
BAUDRILLARD, J. (1984). Cultura y simulacro. Barcelona: Kairós.
BECK, U. (2003). Comunicación social y riesgos globales. Congreso Iberoamericano de Comunicación y Luces en el laberinto audiovisual. Edu-comunicación en un mundo global. Huelva.
BECK, U. (1998). World Risk Society. Cambridge: Polity Press.
BECK, U. (1992). Risk Society: Towards a New Modernity. London: SaGe.
BERGER, P. L. y LUCKMANN, T. (1972). La construcción social de la realidad. Buenos Aires: Amorrortu.
BIAGINI, H. (2013). El pensamiento alternativo y su génesis. Centro de Investigaciones sobre América Latina y el Caribe. Cuadernos Americanos Nueva Época, 146 (México, 2013/4), pp. 49-66.
BLANCO-HERRERO, D. y ARCILA-CALDERÓN, C. (2019). Deontología y noticias falsas: estudio de las percepciones de periodistas españoles. El profesional de la información, 28, 3, e280308. https://doi.org/10.3145/epi.2019.may.08
CASERO-RIPOLLÉS, A. (2015). Estrategias y prácticas comunicativas del activismo político en las redes sociales en España. Historia y Comunicación Social, 20, 2, 535-550.
CASTELLS, M. (2013, 4 de agosto). Entrevista a Manuel Castells: La sociabilidad real se da hoy en Internet. S Sociólogos. Recuperado a partir de http://ssociologos.com/2013/08/04/manuel-castells-la-sociabilidad-real-se-da-hoy-en-internet
CASTELLS, M. (2001). La Galaxia Internet. Reflexiones sobre Internet, empresa y sociedad. Barcelona: Plaza y Janés (Areté).
CASTELLS, M. (2013). Comunicación y poder Sociología y política. México: Siglo XXI Editores.
CORTÉZ VASQUEZ, J. (2011). Nuevos movimientos sociales y usos de las nuevas tecnologías: estudio de casos. Tesis doctoral de la Facultad de Ciencias de la Información. Universidad Complutense de Madrid. Doctorado con mención europea.
COSTA, P.T., Jr. y McCrae, R.R. (1994). Revised NEO Personality Inventory (NEO-PI-R) and NEO Five-Factor Inventory (NEO-FFI) manual. Odessa, FL: Psychological Assessment Resources.
DECLARACIÓN DE LOS DERECHOS HUMANOS (1948). Organización de las Naciones Unidas. Recuperado de https://www.un.org/es/universal-declaration-human-rights
DIGMAN, J.M. (1990). Personality structure: Emergence of the five-factor model. Annual Review of Psychology, 41, 417-440.
ESCRIBANO, M. (2019, 10 de agosto). De becaria de Obama a desvelar los secretos de Cambridge Analytica: ¿quién es Brittany Kaiser? elDiario.es. Recuperado a partir de https://www.eldiario.es/tecnologia/obama-cambridge-analytica-brittany-kaiser_1_1480274.html
GERGEN, K. y WARHUS, L. (2003). La terapia como una construcción social: dimensiones, deliberaciones y divergencias. Revista Venezolana de Psicología Clínica Comunitaria, 3, 3-44.
GIL CALVO, E. (2003). El miedo es el mensaje: riesgo, incertidumbre y medios de comunicación. Madrid: Alianza editorial.
GOBIERNO DE ESPAÑA (s.f.). Portal de la transparencia. Recuperado a partir de https://transparencia.gob.es/transparencia/transparencia_Home/index/Derecho-de-acceso-a-la-informacion-publica.html
GOLDBERG, L. R. (1993). The Structure of Phenotypic Personality Traits. The Sixth European Conference on Personality, European Association of Personality Psychology on June 16-19, in Groningen (The Netherlands). Recuperado a partir de http://psych.colorado.edu/~carey/courses/psyc5112/readings/psnstructure_goldberg.pdf
IBÁÑEZ, A. (2014). Comunicación, Administraciones Públicas y gestión de crisis y emergencias. Tesis doctoral de la Facultad de Ciencias de la Información. Universidad Complutense de Madrid.
LEY 19/2013, de 9 de diciembre, de transparencia, acceso a la información pública y buen gobierno. Boletín Oficial del Estado, 295, de 10 de diciembre de 2013. Recuperado de https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-2013-12887
LEY 29/2005, de 29 de diciembre, de Publicidad y Comunicación Institucional. Boletín Oficial del Estado, 312, de 30 de diciembre de 2005, 42902 a 42905. Recuperado de https://www.boe.es/buscar/doc.php?id=BOE-A-2005-21524
LOZANO ASCENCIO, C. (2002). La cultura del riesgo global a las catástrofes. VII Congreso Iberoamericano de Comunicación (IBERCOM). Maia, Oporto, Portugal.
MATURANA R. H. y VARELA G., F. (1973, 1996). El árbol del conocimiento. Las bases biológicas del entendimiento humano, Prefacio de Rolf Behncke C. Lumen / ED. L Universitaria.
MAYORAL, J. y EDO, C. (2014). Evolución de la producción audiovisual en cinco cibermedios españoles. Journal of Communication, 9, pp. 233-262.
MORALES NAVARRO, J. y ABAD MÁRQUEZ, L. V. (1997). Introducción a la Sociología. Madrid: Tecnos. ISBN 10: 8430915877 / ISBN 13: 9788430915873.
NYHAN, B. y REIFLER, J. (2010). When corrections fail: The persistence of political misperceptions. Political Behaviour, 32, 2, pp. 303-330. Recuperado en https://link.springer.com/article/10.1007/s11109-010-9112-2
PARISER, E. (2017). El filtro burbuja: Cómo la web decide lo que leemos y lo que pensamos. Madrid: Taurus.
PIÑUEL, J.L. y ARROJO BALIÑA, M. J. (2014). Contenidos digitales y multipantalla. (Coods.). Cuadernos Artesanos de Comunicación, 95. La Laguna (Tenerife): Latina.
PIÑUEL, J. L., GAITÁN, J. A. y LOZANO, C. (2013). Confiar en la prensa o no. Un método para el estudio de la construcción mediática de la realidad. Salamanca: Comunicación Social Ediciones y Publicaciones.
PIÑUEL-RAIGADA, J.L.; TESO-ALONSO, G.; PAINTER, J.; CARVALHO, A.; PARDO-BUENDÍA, M. y LERA-ST.-CLAIR, A. (2012), Comunicación, controversias e incertidumbres frente al consenso científico acerca del Cambio Climático, disponible en http://www.revistalatinacs.org/067/cuadernos/artesanos.html#30
PIÑUEL, J. L. y LOZANO ASCENCIO, C. (2006): Ensayo General sobre la Comunicación. Barcelona: Paidós /Papeles de Comunicación.
PIÑUEL, J.L. y GAITÁN, J.A. (1995). Metodología General. Conocimiento científico e investigación en la Comunicación Social. Madrid: Ed. Síntesis.
PIÑUEL, J.L. (1989): La Expresión. Una introducción a la Filosofía de la Comunicación. Madrid: Ed. Visor.
PORTER, E. (2017). Facts matter, and people care: An empirical perspective. En POWERS, S. y KOUNALAKIS, M. (Eds.). Can public democracy survive the internet? Bots, echo chambers, and disinformation. Washington: U.S. Advisory Commission on Public Diplomacy (Department of State), pp. 51-59. Recuperado a partir de https://www.hsdl.org/?abstract&did=800873
QUINTAS-FROUFE, N. y GONZALEZ-NEIRA, A. (2014). Audiencias activas: Participación de la audiencia social en la televisión. Comunicar, 43, pp. 83-90.
RAMONET, I. (2002). Propagandas silenciosas. La Habana: Instituto del Libro.
RODRÍGUEZ-FERRÁNDIZ, R. (2019). Posverdad y fake news en comunicación política: breve genealogía. El profesional de la información, 28, 3, e280314.
RUSSELL, M.T. y KAROL, D. (1994). Fifth Edition administrator's manual. Champaign, IL: Institute for Personality & Ability Testing.
TUPES, E.C. y CHRISTAL, R.E. (1950). Recurrent Personality Factors Based on Trait Ratings. Technical Report ASD-TR-61-97, Lackland Air Force.
THE COCKTAIL ANALYSIS (2018). Informe Anual Televidente Now! (XI Oleada, 2018). Recuperado a partir de https://tcanalysis.com/insights/presentamos-los-resultados-de-la-xi-edicion-de-televidente
THE COCKTAIL ANALYSIS (2013). Observatorio de redes sociales. (V Oleada, 2013). Recuperado a partir de http://bit.ly/YZFWP8, 25-05-2013
UFARTE-RUIZ, M.-J., PERALTA-GARCÍA, L. y MURCIA-VERDÚ, F.-J. (2018). Fact checking: un nuevo desafío del periodismo. El profesional de la información, 27, 4, pp. 733-741.
VAN DIJK, T. (2005). Las estructuras y funciones del discurso. México: Siglo XXI, 1980. (14a edición actualizada).
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Jose Luis Piñuel Raigada
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who submit to this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and ensure the magazine's right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution-NoComercial 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgment of authorship of the work and the initial publication in this magazine, with no commercial purpose.
Authors can establish separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the magazine (for example, to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
It allows and authors are encouraged to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as a citation more early and most of the published work (See The Effect of Open Access).