And Captain Spirit Makes Three. About Mechanics and Significative Choices

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33732/ixc/11/02Concap

Keywords:

Narrative Design, Mechanics, Decisions, Significant, Life is Strange

Abstract

The character of Captain Spirit reveals the power of imagination in the ludonarrative layer, as he does not limit himself to being another avatar managed by the player, nor an alter ego of his creator, little Chris. At a narrative level, Captain Spirit is part of the psychology of our main character, he tells us about who he was, who he is, what his fears and dreams are. He is also the perfect vehicle that leads us to empathy through the essential phases of the Aristotelian tragedy. At a ludic level, Captain Spirit manifests himself through significant mechanics, showing his differences with the person who created him.

In this text we will review some of the aspects that make up the ludonarrative engine of video games that include design of choices or ramification, applying them to the case study of The Awesome Adventure of Captain Spirit (Dontnod Entertainment, 2018), a spin-off created by the franchise Life is Strange (Dontnod Entertainment, 2015-) that serves as a bridge the first two installments and whose strategy lies in limiting the agency frame of the player and building an emotional bond with the character through his imagination.

Metrics

Metrics Loading ...

References

CUADRADO ALVARADO, A. (2020). La tragedia como motor narrativo de los videojuegos cinematográficos. MHCJ, 11, 239-257. dx.doi.org/10.21134/mhcj.v11i0.341

DA SILVA, R. y CALVO TULESKI, S. (2014). La actividad infantil y el desarrollo emocional en la infancia. Revista Intercontinental de Psicología y Educación, 16 (2), 9-30. https://tinyurl.com/yyghny82

FERNÁNDEZ-VARA, C. (2020). Elecciones. Diseño narrativo de decisiones y ramificaciones. En NAVARRO-REMESAL, V. (ED.), Pensar el juego. 25 caminos para los Game Studies (pp. 64-71). Santander: Asociación Shangrila Textos Aparte.

MARTÍN-NÚÑEZ M.; GARCÍA-CATALÁN, S. y RODRÍGUEZ-SERRANO, A. (2016). Sí, la vida es muy rara. La culpa y el tiempo en ‘Life is Strange’. Anàlisi: Quaderns de Comunicació i Cultura, 54, 1-14. dx.doi.org/10.7238/a.v0i54.2908

MARTÍN-NÚÑEZ M. y PLANES-CORTELL, C. (2015). Las mecánicas significantes para el diseño narrativo de los videojuegos. En MARTÍNEZ DE SALAZAR-MUÑOZ, I. y ALONSO-URBANO, D. (EDS.). Videojuegos: diseño y sociología. Madrid: Editorial ESNE.

NAVARRO-REMESAL, V. (2015). ¿La vida empieza o acaba con el matrimonio?: Amor, diseño de ética y libertad dirigida en Catherine. adComunica. Revista Científica de Estrategias, Tendencias e Innovación en Comunicación, 9, 43-61. dx.doi.org/10.6035/2174-0992.2015.9.4

NAVARRO-REMESAL, V. (2020). Meditaciones. Modos Zen, contemplación y lentitud en el videojuego. En NAVARRO-REMESAL, V. (ED.), Pensar el juego. 25 caminos para los Game Studies. (pp. 132-139). Santander: Asociación Shangrila Textos Aparte.

NAVARRO-REMESAL, V. (2019). Ser todo, ser nada: La subjetividad en el videojuego más allá del avatar. Tropelías. Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada, 31, 156-173. doi.org/10.26754/ojs_tropelias/tropelias.2019313178

PÉREZ-LATORRE, O. (2012). El lenguaje videolúdico. Análisis de la significación del videojuego. Barcelona: Laertes.

PLANELLS, A. J. (2015). Diseño de juegos orientados al mundo ludoficcional. En ARANDA, D. (ED.), Game & Play. Diseño y análisis del juego, el jugador y el sistema lúdico. (pp. 264-266). Barcelona: Editorial UOC.

SICART, M. (2009). Mundos y Sistemas: entendiendo el Diseño de la Gameplay Ética. Comunicación: revista Internacional de Comunicación Audiovisual, Publicidad y Estudios Culturales, 7 (1), 45-61. http://hdl.handle.net/11441/58049

Ludografía

BYLES, W. (Director) (2015). Until Dawn [Videojuego]. Reino Unido: Supermassive Games.

KOCH, M. y BARBET, R. (Directores) (2015). Life is Strange [Videojuego]. Francia: Dontnod Entertainment.

KOCH, M. y BARBET, R. (Directores) (2018-2019). Life is Strange 2 [Videojuego]. Francia: Dontnod Entertainment.

KOCH, M. y BARBET, R. (Directores) (2018). The Awesome Adventure of Captain Spirit [Videojuego]. Francia: Dontnod Entertainment.

PICKERSGILL, W. y FLOYD, C. (Directores) (2017). Life is Strange: Before the Storm [Videojuego]. Estados Unidos: Deck Nine.

Published

2021-07-15

How to Cite

Porta Pérez, A. (2021). And Captain Spirit Makes Three. About Mechanics and Significative Choices. index.Comunicación, 11(2), 41–58. https://doi.org/10.33732/ixc/11/02Concap