Social Media and Fake News Consumption by Z Generation During Pandemic Times

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33732/ixc/11/02Mapeod

Keywords:

Social Networks, Media Consumption, Fake News, Z Generation, Pandemic

Abstract

The digital transformation materialised in different media consumption habits, as well as the reliability granted to them, has undoubtedly been affected by the crisis that the COVID-19 pandemic has imposed in all areas. Hence the relevance of the proposed study, which aims to address and describe these changes in a specific niche population: Generation z. Using a descriptive and exploratory qualitative methodology, a study is presented with a sample of 200 young people belonging to this population niche. The study addresses three dimensions: media consumption, social network consumption and fake news. The results suggest that generation z is a heavy consumer of the media they say they trust the least and perceive the most as a source of fake news distribution. The key finding indicates that social networks are the main source of information consumption despite being the least trusted and the most dangerous for distributing fake news. This somewhat contradictory situation implies the need more than ever for media literacy to support a generation that finds itself consuming media that it recognizes to be unreliable.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ALLCOTT, H. & GENTZKOW, M. (2017). Social media and fake news in the 2016 election. Journal of Economic Perspectives, 31(2), 211-236. doi.org/10.1257/jep.31.2.211

ÁLVAREZ RAMOS, E.; HEREDIA PONCE, H. y ROMERO OLIVE, M. (2019). La gene¬ra¬ción Z y las redes sociales. Una visión desde los adolescentes en España. Revista Espacios, 40(20), 1-13. Disponible en: https://tinyurl.com/v9fc5hd2

BARÓN-DULCE, G. (2017). Una aproximación a la relación de los jóvenes con las marcas. Las redes sociales como escenario. Tesis doctoral, Universidad Nebrija, Madrid. Disponible en: https://tinyurl.com/4e5pvwuf

CARRERA, P.; BLANCO-RUIZ, M. y SAINZ DE BARANDA-ANDÚJAR, C. (2020). Consumo mediático entre adolescentes. Nuevos medios y viejos relatos en el en-torno transmedia. Historia y Comunicación Social, 25 (2), 563-574. doi.org/10.5209/hics.72285

CASTILLO-ABDUL, B.; ROMERO-RODRÍGUEZ, L.M.J. y LARREA-AYALA, A. (2020). Kid influencers in Spain: understanding the themes they address and preteens' engagement with their YouTube channels. Heliyon, 6(9), doi.org/10.1016/j.heliyon.2020.e05056

CATALINA-GARCÍA, B.; VOZMEDIANO, M.M. y GARCÍA-JIMÉNEZ, A. (2017). Los jóvenes universitarios y sus pautas de consumo y difusión de noticias según la tendencia ideológica. Fonseca, Journal of Communication, 15, 57-73. doi.org/10.14201/fjc2017155773

CATALINA-GARCÍA, B.; SOUSA, J.P. y CRISTINA-SILVA, L.C. (2019). Consumo de noticias y percepción de fake news entre estudiantes de Comunicación de Brasil, España y Portugal. Revista de Comunicación, 18(2), 93-115. doi.org/10.26441/RC18.2-2019-A5

CRESWELL, J.W., & Poth, C.N. (2016). Qualitative inquiry & research design: Choosing among five approaches. (4th ed). SAGE Publications.

COMISIÓN EUROPEA (2018). Representación en España. Contra las noticias falsas: el Grupo de Expertos pide transparencia a las plataformas en línea. Disponible en https://tinyurl.com/57dzdmas

COMISIÓN EUROPEA (2019). Eurobarómetro Standard 92. Informe Nacional: España. Comisión Europea. Disponible en: https://tinyurl.com/cza9kfnn

ESPIRITUSANTO, O. (2016). Los auténticos nativos digitales: ¿Estamos preparados para la Generación Z? Revista de Estudios de Juventud, IN-JUVE, nº14, 111-126. Disponible en: https://tinyurl.com/243rr23j

GARCÍA-AVILÉS, J.A. (2020). Reinventing Television News: Innovative Formats in a Social Media Environment. In J. Vázquez-Herrero, S. Direito-Rebollal, A. Silva-Rodríguez and X. López-García (Ed.). Journalistic Metamorphosis. Cham: Springer, pp. 143–55. Disponible en: https://tinyurl.com/7f3575xn

GARCÍA-RUIZ, R.; RODRÍGUEZ, A. y TORRES, A. (EDS.) (2018). Educar para los nuevos medios: Claves para el desarrollo de la competencia mediática en el entorno digital. Ecuador: Abya Yala.

GARCÍA-RUIZ, R. y PÉREZ-ESCODA, A. (2021). La competencia digital como clave para fortalecer el uso responsable de internet. Campus Virtuales, 10, 59-71. Disponible en: https://tinyurl.com/2wudz7r9

GÓMEZ CALDERÓN, B.; CÓRDOBA-CABÚS, A. y MÉNDEZ NIETO, A. (2020). Jóvenes y fake news. Un análisis sociodemográfico aplicado al caso andaluz. Revista Científica de Información y Comunicación, 17, 481-501. Disponible en: https://tinyurl.com/3nj4tu38

GONZÁLEZ ALONSO, J. y PAZMIÑO SANTACRUZ, M. (2015). Cálculo e interpretación del Alfa de Cronbach para el caso de validación de la consistencia interna de un cuestionario, con dos posibles escalas tipo Likert. Revista Publicando, 2(1), 62-67. Recuperado de: https://tinyurl.com/yuu4cm67

HERRERO-DIZ, P.; CONDE-JIMÉNEZ J. y REYES DE CÓZAR S. (2020). Teens’ Motivations to Spread Fake News on WhatsApp. Social Media + Society. July 2020. doi:10.1177/2056305120942879

IAB (2020). Estudio de Redes Sociales 2020. Disponible en: https://tinyurl.com/2p34rkxc

LENHART, A.; PURCEL, K.; SMITH, A. y ZICKUHR, K. (2010). Social Media and movil Internet use among teens and young adults. Pew Internet and American life. Disponible en: https://tinyurl.com/29na872a

LEVY, D.; NEWMAN, N.; FLETCHER, R.; KALOGEROPOULOS, A. & NIELSEN, R. K. (2019). Reuters Institute Digital News Report 2019. Report of the Reuters Institute for the Study of Journalism. Disponible en: https://tinyurl.com/89w28n74

MENDIGUREN, T.; PÉREZ DASILVA, J. y MESO AYERDI, K. (2020). Actitud ante las Fake News: Estudio del caso de los estudiantes de la Universidad del País Vasco. Revista de Comunicación, 19(1), 171-184. doi.org/10.26441/RC19.1-2020-A10

NEGREDO, S.; AMOEDO, A.; VARA MIGUEL, A.; MORENO, E. & KAUFMANN, J. (2020). Digital News Report.es 2020. Disponible en: https://tinyurl.com/x6c6mzwd

NEWMAN, N.; FLETCHER, R.; KALOGEROPOULOS, A.; LEVY, D. & NIELSEN, R.K. (2017). Reuters Institute Digital News Report 2017. Disponible en: https://tinyurl.com/hccrvcjc

OIT (2020). Los jóvenes y la COVID-19: Efectos en los empleos, la educación, los derechos y el bienestar mental. Disponible en: https://tinyurl.com/2c2mjbxv

PATCH, H. (2018). Which Factors Influence Generation Z’s Content Selection in OTT TV?: A Case Study. Tesis doctoral. School of Electrical Engineering and Computer Science. Disponible en: https://tinyurl.com/35n7m9mj

PEDRERO-ESTEBAN, L.M. (2014). Main challenges of Spanish musicradio in the age of Spotify. En F. Ubierna y J. Sierra (Coord.). Miscelánea sobre el entorno audiovisual en 2014. (pp. 441-456). España: Fragua.

PÉREZ-ESCODA, A.; LENA-ACEBO, F.J. y GARCÍA-RUIZ, R. (2021). Brecha digital de género y competencia digital entre estudiantes universitarios. Aula Abierta, 50, 505-514. doi.org/10.17811/rifie.50.1.2021.505-5014

PÉREZ-ESCODA, A.; PEDRERO-ESTEBAN, L.M.; RUBIO-ROMERO, J. & JIMÉNEZ-NARROS, C. (2021). Fake news reaching young people on social networks:

Distrust challenging media literacy. Publications, 9(2), 24. doi.org/10.3390/publications9020024

PÉREZ-MAÍLLO, A.; SÁNCHEZ-SERRANO, C. y PEDRERO-ESTEBAN, L.M. (2018). Viaje al Centro de la Radio. Diseño de una experiencia de alfabetización transmedia para promover la cultura radiofónica entre los jóvenes. Comunicación y Sociedad, 33, 171-201. doi.org/10.32870/cys.v0i33.7031

PÉREZ-TORNERO, J.M. (2020). La gran mediatización. Barcelona, España: UOC Editorial.

QUANTILOPE INC. (2021). What do Consumers Expect from Brands in 2021 Around Diversity & Inclusion? Insights 2021. Disponible en: https://tinyurl.com/4dad9w9k

RODRÍGUEZ-FERNÁNDEZ, L. (2019). Desinformación: retos profesionales para el sector de la comunicación. Profesional de la Información, 28(3). doi.org/10.3145/epi.2019.may.06

RUBIO-ROMERO, J. y BARÓN-DULCE, G. (2019). Actitudes de los jóvenes hacia las comunidades virtuales y su vínculo con las marcas. Una aproximación a través de los estudiantes universitarios de comunicación y de marketing de la Universidad Nebrija. AdComunica, 18, 41-62.

doi.org/10.6035/2174-0992.2019.18.4

SÁDABA-CHALEZQUER, C. y PÉREZ-ESCODA, A. (2020). La generación «streaming» y el nuevo paradigma de la comunicación digital. En L.M. Pedrero-Esteban y A. Pérez-Escoda, Cartografía de la comunicación postdigital: Medios y audiencias en la Sociedad de la COVID-19. Navarra, España: Civitas-Thomson Reuters. (pp. 97-114).

SCHROER, W. (2008). Generations X, Y, Z and the others. The Journal of the Household Goods Forwarders Association of America, Inc, 40, 9-11. Disponible en: https://tinyurl.com/b8xcd67s

TANDOC JR. E.; LIM, Z. & LING, R. (2018) Defining “Fake News”. Digital Journalism, 6:2, 137-153, doi.org/10.1080/21670811.2017.1360143

TAYAL, P. & BHARATHI. V. (2021) Reliability and trust perception of users on social media posts related to the ongoing COVID-19 pandemic. Journal of Human Behavior in the Social Environment, 31:1-4, 325-339, doi.org/10.1080/10911359.2020.1825254

VALERO, P.P. & OLIVEIRA, L. (2018). Fake news: una revisión sistemática de la literatura. Observatorio (OBS*), 12(5), 54-78. doi.org/10.15847/obsOBS12520181374

VINTIMILLA-LEÓN, D. y TORRES-TOUKOUMIDIS, A. (2021). COVID-19 y Tik-Tok. Análisis de la Folksonomía social. RISTI, Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologías de la Informaçao, 39(5), 15-26. Disponible en: https://tinyurl.com/che3fefm

WE ARE SOCIAL (2021). Digital Report 2021. El informe de las tendencias digitales. Disponible en: https://tinyurl.com/uectedjd

YUSTE, B. (2020). Las nuevas formas de consumir información de los jóvenes. Revista de estudios de juventud. INJUVE, 108 (15). Disponible en https://tinyurl.com/ymtwfje8

Published

2021-07-15

How to Cite

Pérez Escoda, A., Barón-Dulce, G., & Rubio-Romero, J. . (2021). Social Media and Fake News Consumption by Z Generation During Pandemic Times. index.Comunicación, 11(2), 187–208. https://doi.org/10.33732/ixc/11/02Mapeod