Audiovisual Educational Content and Innovation Methods in University Technical Education
DOI:
https://doi.org/10.33732/ixc/12/02ContenKeywords:
Audiovisual Content, Educational Innovation, University Teaching, Audiovisual ProductionAbstract
The creation of educational audiovisual content has become a necessity in technical subjects in Audiovisual Communication degrees at University. Firstly, due to the definitive implementation of audiovisual technologies on educational platforms and, on the other hand, as a consequence of the pandemic. This article reflects on the use of said contents and its application in university teaching in subjects of a technical or practical nature, to help students gain a better technical understanding of the devices and their application in audiovisual creative processes. The aim of this article is to propose useful and active methodologies that help students to better understand the techniques and processes, motivating a greater involvement of students based on directed practices with PBL and the dynamics of learning by doing. A camera subject has been used as a model where technical knowledge and its creative application provide students with tools to better express themselves in their audiovisual communication projects and with the language used.
Metrics
References
AGUADED, I. y ORTIZ-SOBRINO, M. A. (2022). La educación en clave audiovisual y multipantalla. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 25(1), 31-39.
doi.org/10.5944/ried.25.1.31454
ANGUITA MARTÍNEZ, R.; IGLESIA ATIENZA, L. D. L. y GARCÍA ZAMORA, E. (2018). Crea-ción de contenidos transmedia en la sociedad hiperconectada. Una etnogra-fía digital con jóvenes universitarios. Fuentes, 20(1), 29-41. https://hdl.handle.net/11441/79454
ARPÍ MIRÓ, C.; ÁVILA, P.; BARALDÉS CAPDEVILA, M.; BENITO MUNDET, H.; GUTIÉRREZ DEL MORAL, M. J.; ORTS ALÍS, M.; TORRENT, R. y ROSTÁN SÁNCHEZ, C. (2012). El ABP: origen, modelos y técnicas afines. Aula de innovación educativa, (216), 14-18.
BASTIDA, M.; HERNÁNDEZ BARRAL, F. y MIRANDA GARCÍA, J. (2020). Creación audio-visual educativa: análisis de la producción del Centro de Innovación en Edu-cación Digital (CIED) de la Universidad Rey Juan Carlos. Paradigmas de la Narrativa Audiovisual. ASRI, (18), 16-30.
https://www.eumed.net/rev/asri/
BASTIDA, M. (2022). Modelos de creación de contenidos audiovisuales didácticos: análisis de la producción del Centro de Innovación Docente y Educación Digi-tal (CIED) (Tesis Doctoral). Universidad Rey Juan Carlos.
CABANILLAS GARCÍA, J. L.; LUNGO GONZÁLEZ, R. y TORRES CARVALHO, J. L. (2020). La búsqueda de información, la selección y creación de contenidos y la comu-nicación docente. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 23(1), 241-267.
doi.org/10.5944/ried.23.1.24128
CEBRIÁN, M. (2002). Los vídeos didácticos: claves para su producción y evalua-ción. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, (1), 31-44. https://idus.us.es/bitstream/handle/11441/45423/file_1.pdf?sequence=1&isAllowed=y
CELMA, D. C.; CRESPO, S. P. y ETEL, R. M. A. (2015). Diseño y evaluación de una experiencia de aprendizaje: Aprendizaje basado en proyectos, Design Thin-king, Visual Thinking y Rúbricas. En V Congrés Internacional UNIVEST’15: els reptes de millorar l’avaluació. Girona, 9 i 10 de juliol de 2015 (p. 64). Institut de Ciències de l'Educació Josep Pallach.
https://dugi-doc.udg.edu/handle/10256/10807
DAY, J. A. (2008). Investigating learning with web lectures. Georgia Institute of Technology.
https://smartech.gatech.edu/ handle/1853/22627
DÍAZ, J. S. y MEDINA, K. S. (2020). Herramientas de software libre para la crea-ción de contenidos educativos. Ingeniare, (28), 35-46. doi.org/10.18041/1909-2458/ingeniare.28.6118
ESCRIBANO, A. y DEL VALLE, A. (2015). El aprendizaje basado en problemas (ABP). Narcea.
FLUSSER, V. (1990). Hacia una filosofía de la fotografía. Trillas.
GARCÍA ARETIO, L. (2022). Radio, televisión, audio y vídeo en educación. Funcio-nes y posibilidades, potenciadas por el COVID-19. RIED. Revista Iberoameri-cana de Educación a Distancia, 25(1), 9-28. doi.org/10.5944/ried.25.1.31468
GARCÍA-MARTÍN, J. y GARCÍA-MARTÍN, S. (2021). Uso de herramientas digitales para la docencia en España durante la pandemia por COVID-19. Revista Es-pañola de Educación Comparada, 38(extra 2021), 151-173. doi.org/10.5944/reec.38.2021.27816
GÉRTRUDIX BARRIO, M.; RAJAS FERNÁNDEZ, M. y ÁLVAREZ GARCÍA, S. (2017). Metodo-logía de producción para el desarrollo de contenidos audiovisuales y mul-timedia para MOOC. RIED: Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 20(1), 183-203.
doi.org/10.5944/ried.20.1.16691
TRUDIX, M.; RAJAS, M.; BARRERA, D.; BASTIDA, M. y SOTO, C. (2017). Realización de vídeo educativo: análisis de la producción audiovisual de los MOOC de URJCx. En SIERRA, J. (Coord.), Nuevas tecnologías audiovisuales para nuevas narrativas interactivas digitales en la era multidispositivo (pp. 289-302). McGraw-Hill.
GONZÁLEZ, C. S. G.; ESTÉVEZ, R., PRIMO, D. C. y MARTÍN, P. C. (2012). Contenidos Audiovisuales en la Docencia Universitaria. En TICAI 2012: TICs para el Aprendizaje de la Ingeniería (pp. 39-46). IEEE Sociedad de Educación.
GUO, P. J.; KIM, J. y RUBIN, R. (2014). How video production affects student
engagement: An empirical study of mooc videos. In Proceedings of the first
ACM conference on Learning@ scale conference (pp. 41-50). ACM. doi.org/10.1145/2556325.2566239
LOIDI, B. Z.; GUERRA, V. F.; RUIZ, A. P. y DE ERENTZUN, E. A. R. (2015). Planificación y enseñanza cooperativa en la asignatura de técnicas de creación audiovi-sual. En V Congrés Internacional UNIVEST’15: els reptes de millorar l’avaluació. Girona, 9 i 10 de juliol de 2015 (p. 728). Institut de Ciències de l'Educació Josep Pallach.
https://dugi-doc.udg.edu/handle/10256/10807
LÓPEZ BELMONTE, J.; POZO SÁNCHEZ, S.; FUENTES CABRERA, A. y LÓPEZ NÚÑEZ, J. A. (2019). Creación de contenidos y flipped learning. Revista española de peda-gogía, 77(274), 535-556.
doi.org/10.22550/REP77-3-2019-07
LUY-MONTEJO, C. (2019). El Aprendizaje Basado en Problemas (ABP) en el desa-rrollo de la inteligencia emocional de estudiantes universitarios Propósitos y Representaciones, 7(2), 353-383. doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.288
MARTÍN, M. J. (2016). Innovación en proyectos transversales: optimización de competencias y resultados de aprendizaje en el grado en comunicación au-diovisual. Aulas virtuales: fórmulas y prácticas, 285-299.
http://research.umh.es/vivo/pub/capitulo/61516
MATAMOROS, M. A. G. (2014). Uso Instruccional del video didáctico. Revista de investigación, 38(81), 43-68. https://revistas.upel.edu.ve/index.php/revinvest/article/view/2550
RAJAS, M. y GÉRTRUDIX, M. (2016). Narrativa audiovisual: producción de vídeos colaborativos para MOOC. Opción. Revista de Ciencias Humanas y Sociales, (12), 349-374.
https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5852310.pdf
RESTREPO GÓMEZ, B (2005). Aprendizaje basado en problemas. Una innovación didáctica en la enseñanza universitaria. Pedagogía Universitaria, (8).
https://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/562/654
SÁNCHEZ GONZÁLEZ, M.; AGUILAR TRUJILLO, D.; CEBRIÁN ROBLES, D.; GALLEGO ARRU-FAT, M. J.; GARCÍA PERALTA, A.; JIMÉNEZ OCAÑA, M., ... y ZAMBRANO MIRANDA, D. (2021). #DIenlínea UNIA: guía para una docencia innovadora en red. Universidad Internacional de Andalucía. https://dspace.unia.es/bitstream/handle/10334/5981/libro_DIenlinea_digital.pdf
TOSCANO-ALONSO, M.; GÓMEZ, J. I. A.; SALCEDO, E. M. M. y FARIAS-GAYTÁN, S. C. (2022). Producción audiovisual universitaria: espacios de innovación do-cente en Iberoamérica. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distan-cia, 25(1), 41-58.
doi.org/10.5944/ried.25.1.30611
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Ernesto Taborda-Hernandez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who submit to this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and ensure the magazine's right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution-NoComercial 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgment of authorship of the work and the initial publication in this magazine, with no commercial purpose.
Authors can establish separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the magazine (for example, to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
It allows and authors are encouraged to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as a citation more early and most of the published work (See The Effect of Open Access).