Experience of the Use of ICT with Digital Natives
DOI:
https://doi.org/10.33732/ixc/12/02ExperiKeywords:
Gamification, Digital Natives, ICT, Kahoot, Education, Advertising, TrainingAbstract
Nowadays, the society is involved in Media. The students receive such amount of stimulus that it is difficult to catch their attention. The arrival of digital natives requires the integration of digital education platforms in the academic training. This proposal has been developed though a control group uses the traditional teaching method, while another experimental group incorporates the use of digital platforms. Both groups were analysed. Moreover, it has been worked with students of Primary Education through the development of a blog parallel to the textbook. Social Sciences taught as subject. In addition, the evaluation method has carried out, through the application of M-learning, thanks to a questionnaire creation platform, Kahoot. It makes easy the access to more information. As a result of the use of ICTs in class, The global vision qualifies positively the use of gamification in education. Finally, unaware of final evaluations, the students learnt without being conscious.
Metrics
References
ANGULO-MENDOZA, G.A. (2021). La microcertificación digital y su integración a las titulaciones tradicionales en Canadá. Una revisión de la literatu-ra. En Colomo Magaña, Ernesto; Sánchez Rivas, Enrique; Sánchez Vega, Ele-na; Cívico Ariza, Andrea (Ed.), Actes du 8° Congreso Internacional de Bue-nas Prácticas con TIC. La tecnología educativa hoy (p. 690-694). Málaga, España : UMA editorial, coll. “ Publicaciones institucionales “, no 30. https://tinyurl.com/2p8eckyp
RAIDELL-AVELLO-MARTÍNEZ, R., LÓPEZ-FERNÁNDEZ, M., CAÑEDO-IGLESIAS, HUGANDY; ÁLVAREZ-ACOSTA, J.F.-FERNANDO; GRANADOS-ROMERO, F; MARCELO-OBANDO F. (2013). Evolución de la alfabetización digital: Nuevos conceptos y nuevas alfabetizaciones. MediSur, 11(4),450-457. https://tinyurl.com/mrxxw7ex
CABERO-ALMENARA, J. (2007). Nuevas tecnologías aplicadas a la Educación. Madrid, España: Mc Graw Hill.
CASSANY, D. (2001). Decálogo didáctico de la enseñanza de la composi-ción. Glosas didácticas: Revista electrónica internacional de didáctica de las lengua y sus culturas. (4). https://tinyurl.com/yc867kcs
CHAMORRO-BARRANCO, P., LUQUE-SALAS, B., REINA-GIMÉNEZ, A-; GARCÍA-PEINAZO, D., OJEDA-NOGALES, D., DE-LA-MATA-AGUDO, C., CALDERÓN-SANTIAGO, M,; GU-TIÉRREZ-RUBIO, D., ANTOLÍ-CABRERA, A. (2020). Metodologías de aprendizaje cooperativo a través de Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC). Revista de Innovación y Buenas Prácticas Docentes, 9(2), 1-16. https://doi.org/10.21071/ripadoc.v9i2.12987
CHAVES-GALLASTEGUI, EIDER; CORREA-GOROSPE, J.M. (2021). ¿Qué pueden hacer las TIC para salvar el planeta?: la publicidad transparente y la formación de las futuras maestras de Educación Infantil. In Nuevos horizontes para la di-gitalización sostenible en educación (pp. 337-343). Dykinson.
COPERTARI, S., NEVES-LOPES, C. (2020). Entrevista: virtualización de la educa-ción en tiempos de pandemia. Revista Científica Educ@ ção, 4(7), 891-895. https://tinyurl.com/5n6f237n
PABLOS-PONS, J., COLÁS-BRAVO, M.P., LÓPE-Z GRACIA, A., GARCÍA-LÁZARO, I. (2019). Uses of digital platforms in Higher Education from the perspectives of the educational research. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 17(1), 59-72. https://doi.org/10.4995/redu.2019.111
VIDAL-PUGA, M.P. (2006). Integración de las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) en una escuela de primaria de Galicia: estudio de caso. Eduga: revista galega do ensino, (48), 269-274.
DEMIDOV, ALEXEY., S.T., TRETYAKOV, A. (2020). Development of digital skills and media education system: from the organization of environmental educa-tion of preschool children to the ICT competence of teachers. Медиаобразование, 60(1), 11-23. https://doi.org/10.13187/me.2020.1.11
ELÍAS-ZAMBRANO, R., SÁNCHEZ-GEY-VALENZUELA, N., ROMÁN-SAN-MIGUEL, A. (2021). La evolución del aprendizaje a través de los medios: publicidad, comunicación audiovisual y periodismo como base de la educomunica-ción. La comunicación a la vanguardia. Tendencias, métodos y perspecti-vas. https://tinyurl.com/yckncus5
FELPETO-GUERRERO, A., REY-IGLESIA, R., FERNÁNDEZ-VÁZQUEZ, A., GARROTE-YÁÑEZ, D. (2015). Uso de plataformas e-learning y alfabetización digital en forma-ción profesional a distancia. Revista de Estudios e Investigación en Psicolo-gía y Educación, 163-167. https://doi.org/10.17979/reipe.2015.0.13.490
FIGUEROA-JIMÉNEZ, P.A. (2021). Dimensiones del desarrollo infantil aplicando las tic en estudiantes del grado de transición en Colombia. Sinopsis Educati-va. Revista venezolana de investigación, 21(1), 356-365. https://tinyurl.com/yd2b357v
FOMBONA-CADAVIECO, J., PASCUAL-SEVILLANO, M.A., SEVILLANO, M.L. (2020). Cons-trucción del conocimiento en los niños basado en dispositivos móviles y es-trategias audiovisuales. Educação y Sociedade, 41. https://doi.org/10.1590/ES.216616
GARCÍA-GÓMEZ, S., LÓPEZ-GIL, M (2020). El blog de aula y el WhatsApp¿ herra-mientas útiles para la comunicación entre maestras y familias?. Edutec. Re-vista Electrónica De Tecnología Educativa, (72), 17-33. https://doi.org/10.21556/edutec.2020.72.1613
GILSTER, P. (1997). Digital literacy. New York: Wiley Computer Pub.
GÓMEZ-GALÁN, J. (2020). Media education in the ICT era: Theoretical structure for innovative teaching styles. Information, 11(5), 276. https://doi.org/10.3390/info11050276
GONZÁLEZ-PALOMARES, A., REY-CAO, A. (2020). Deporte, publicidad y marcas en los libros de texto de educación física. Cuadernos. info, (46), 281-306. https://doi.org/10.7764/cdi.46.1428
HERNÁNDEZ-RAMOS, J.P., TORRIJOS-FINCIAS, P (2020). Kahoot! en la formación de los futuros profesionales de la educación. Hekademos: revista educativa di-gital, (29), 23-31. https://tinyurl.com/3kz5kdzh
HERNÁNDEZ-RAMOS, J.P., MARTÍN-CILLEROS, M.V., SÁNCHEZ-GÓMEZ, M.C. (2020). Valoración del empleo de Kahoot en la docencia universitaria en base a las consideraciones de los estudiantes. Revista Ibérica de Sistemas e Tecnolo-gias de Informação, (37), 16-30. https://doi.org/10.17013/risti.37.16-30
HERNÁNDEZ-RAMOS, J.P., MARTÍNEZ-ABAD, F. (2020). Kahoot! como recurso do-cente en la formación del profesorado de Infantil y Primaria. In Edunovatic 2020. Conference Proceedings: 5th Virtual International Conference on Ed-ucation, Innovation and ICT, December 10-11, 2020 (pp. 204-208). REDINE (Red de Investigación e Innovación Educativa). https://tinyurl.com/ymct7k8u
HOWARD, G. (2011). Inteligencias múltiples. La teoría en la práctica. Ediciones Paidós. Barcelona.
LÓPEZ-GÓMEZ, S., MARTÍN-GÓMEZ, S., VIDAL ESTEVE, M.I. (2021). Análisis de apli-caciones móviles dirigidas a la infancia: características técnicas, pedagógi-cas, de diseño y contenido. Revista Iberoamericana de Educación, 85(1), 81-100. https://doi.org/10.35362/rie8514013
MALPICA-CAPACHO, A. (2020). Integración de la educación digital y los aportes de las TIC, JCLIC a los procesos de enseñanza y aprendizaje en la escue-la. Revista Pensamiento Udecino, 4(1), 93-108. https://tinyurl.com/yxkxxadz
MEISZNER, A., GLOTT, R., SOWE, S.K. (2008). Free/Libre Open Source Software (FLOSS) communities as an example of successful open participatory learn-ing ecosystems. UPGRADE, The European Journal for the Informatics Pro-fessional, 9(3), 62-68. https://tinyurl.com/3swcsbdt
MIRALLES-ARGILÉS, J., DÁMASO-VEGA, B. (2020). Programa de intervención esco-lar sobre publicidad y consumo responsable. http://dx.doi.org/10.6035/AgoraSalut.2020.7.19
NÚÑEZ GÓMEZ, P., CUTILLAS-NAVARRO, M.J., ÁLVAREZ-FLORES, E.P. (2020). Cine como herramienta de aprendizaje creativo en Educación Prima-ria. Estudios sobre educación, 38, 233-251. https://doi.org/10.15581/004.38.233-251
CARREÑO-OLAVE, A. ., MENA-BASTÍAS, C., LASTRA-URRA, M.J. (2020). Valoración de las TIC en el proceso educativo: una mirada desde los párvulos y sus fami-lias. Revista de Ciencias Sociales Ambos Mundos, (1), 55-72. https://doi.org/10.14198/ambos.2020.1.5
PACHECO-BOHÓRQUEZ, M.L., CAUSADO ESCOBAR, R.E. (2018). El aprendizaje basa-do en videojuegos y la gamificación como estrategias para construir y vivir la convivencia escolar. Revista de Ciencias de la Educación, Docencia, In-vestigación y Tecnologías de la Información., 3(1), 22-22. https://tinyurl.com/yc8647ft
PACHECO-BOHÓRQUEZ, M.L., CAUSADO-ESCOBAR, E. (2020). Palabras para orien-tar. Revista AOSMA, (28), 54-59. https://tinyurl.com/3kh8phnj
PARENTE, D. (2016). Gamificacion en la educación. Gamificación en aulas uni-versitarias, 11. Institut de la Comunicació (InCom-UAB) Universitat Autònoma de Barcelona. pp 120-126 https://tinyurl.com/376xjr85
POSADAS, P., GODINO, J.D. (2017). Reflexión sobre la práctica docente como es-trategia formativa para desarrollar el conocimiento didáctico-matemático. Didacticae: Revista de Investigación en Didácticas Espe-cíficas, (1), 77-96. https://doi.org/10.1344/did.2017.1.77-96
PRENSKY, M. (2010). Nativos e inmigrantes digitales. Cuadernos SEK 2.0. https://tinyurl.com/5h4scbzu
RAMÍREZ-RUEDA, M.C., CÓZAR-GUTIÉRREZ, R., COLMENERO, ROBLIZO COLMENERO, M.J., GONZÁLEZ-CALERO, J.A. (2021). Towards a coordinated vision of ICT in edu-cation: A comparative analysis of Preschool and Primary Education teach-ers’ and parents’ perceptions. Teaching and Teacher Education, 100, 103300. https://doi.org/10.1016/j.tate.2021.103300
RAMOS-GUTIÉRREZ, M., FERNÁNDEZ-BLANCO, E. (2021). La regulación de la publi-cidad encubierta en el marketing de influencers para la Generación Z:¿ Cumplirán los/as influencers el nuevo código de conducta de Autocon-trol?. Prisma Social: revista de investigación social, (34), 61-87. https://tinyurl.com/mr3kzxph
ROBINSON, K. (2011). El sistema educativo es anacrónico. Entrevista Redes. Corporación de Radio y Televisión Español RTVE https://www.rtve.es/play/videos/redes/redes-sistema-educativo-anacronico/1044110/
RODRÍGUEZ-RODRÍGUEZ, J., LÓPEZ-GÓMEZ, S., MARÍN SUELVES, D., CASTRO-RODRÍGUEZ, M.M. (2020). Materiales didácticos digitales y coronavirus en tiempos de confinamiento en el contexto español. Práxis Educativa (Brasil), 15. https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.15.15776.056
ROMERO-RODRÍGUEZ, A., ESPINOSA-GALLARDO, J. (2019). Gamificación en el aula de educación infantil: Un proyecto para aumentar la seguridad en el alum-nado a través de la superación de retos. Edetania, (56), 61-82. https://doi.org/10.46583/edetania_2019.56.505
ROMERO-LÓPEZ, M., PICHARDO, M.C., JUSTICIA-ARRÁEZ, A., CANO-GARCÍA, F. (2021). Efecto del programa EFE-P en la mejora de las funciones ejecutivas en Educación Infantil. Revista de Psicodidáctica, 26(1), 20-27. https://doi.org/10.1016/j.psicod.2020.08.001
SáNCHEZ-LÓPEZ, I., PÉREZ-RODRÍGUEZ, A., FANDOS-IGADO, M. (2019). Com-educational Platforms: Creativity and Community for Learning. Journal of New Approaches in Educational Research (NAER Journal), 8(2), 214-226. https://doi.org/10.7821/naer.2019.7.437
SILLAT, L.H., KOLLOM, K., TAMMETS, K. (2017). Development of digital competen-cies in preschool teacher training. In EDULEARN17 Proceedings (pp. 1806-1813). IATED. https://doi.org/10.21125/edulearn.2017.1382
MORENO-CORTINA, M., LLORENTE-VEGA, L., RODRÍGUEZ-RIVAROLA, S. (2015). Cien-cias Sociales 6º de primaria. Castilla y León. Edelvives. https://tinyurl.com/5c9x32z4
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Matías López, Diana Santos Fernández, Jose Luis Carreño Villada
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who submit to this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and ensure the magazine's right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution-NoComercial 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgment of authorship of the work and the initial publication in this magazine, with no commercial purpose.
Authors can establish separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the magazine (for example, to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
It allows and authors are encouraged to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as a citation more early and most of the published work (See The Effect of Open Access).