'Edutubers'. Comparative Stuide of the Andean Community and Spain
DOI:
https://doi.org/10.33732/ixc/12/02EdutubKeywords:
Education, Social Networks, YouTube, Edutuber, InfluencerAbstract
Nowadays, the impact of Information and Communication Tech-nologies on society is a fact, and education is no stranger to this reality. One of the main platforms that currently has a great impact within the educational field is YouTube, where the figure of the educational YouTuber or edutuber stands out. The objective of this paper is to find out which are the most rele-vant edutubers in both, the Andean Community, and Spain. To this end, a mixed methodology has been used, combining both qualitative and quantita-tive strategies to analyze a total of forty channels, twenty of them from the Andean Community, and twenty from Spain. Among the results obtained, it is worth mentioning that the ages of the edutubers analyzed are from 23 to 50 years old. Educational channels are under construction and have not yet reached the level of subscribers of other types of channels. In conclusion, it is important to highlight how, through edutubers and their channels, education and the way in which students approach it are changing.
Metrics
References
ARIAS-GÓMEZ, J, VILLASÍS-KEEVER, M.A., y MIRANDA-NOVALES, M.G. (2016). El protocolo de la investigación III: La población de estudio. Rev Alerg Méx, 63(29, 201-206. https://tinyurl.com/yw8ms6s9
BERROCAL, S, CAMPOS-DOMÍNGUEZ, E., y REDONDO, M. (2014). Prosumidores mediáticos en la comunicación política: el “politainment” en YouTube. Revista Comunicar, 22(43), 65 – 72. https://doi.org/10.3916/C43-2014-06
BERZOSA, M. (2017). YouTubers y otras especies. Ariel
BONAGA, C. y TURIEL, H. (2016). Mamá, ¡quiero ser YouTuber! Planeta.
BONILLA-IBARRA, C.D., y OVALLES-PABÓN, L.C. (2017). El impacto de YouTube en los millenials. Convicciones, 7, 108 – 116. https://tinyurl.com/fwfa6y6d
BURGESS, J. y GREEN, J. (2009). YouTube: Online video and participatory culture. Polite Press
CAYARI, C. (2011). The YouTube effect: How YouTube has provided new ways to consume, create, and share music. International Journal of Education & The Arts, 12(6), 1 – 28. https://tinyurl.com/5hm99wy4
CONDE, M.A., FORTEZA-MARTÍNEZ, A. y ANDRADE-MARTÍNEZ, C.M. (2020). Análisis de la capacidad de liderazgo y el carisma de los principales YouTubers españoles. 3C TIC. Cuadernos de desarrollo aplicados a las TIC, 9(39), 17 – 41. https://doi.org/10.17993/3ctic.2020.93.17-41
CORDERO-ARROYO, D.G., MURILLO-PERALTA, S., y VALENZUELA-LUGO, I. (2021). Estudio de caso de los canales de edutubers especializados en contenidos para profesores. Revista Electrónica de Investigación e Innovación Docente, 6(2), 25 – 37. https://tinyurl.com/yc2hm8xj
CÓRDOVA-TAPIA, R., y RIVERA-ROGEL, D. (2020). Una mirada a los YouTubers de la Comunidad Andina. RISTI. Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologías de Informação, 35, 377 – 389. https://tinyurl.com/yc5waj6e
DELGADO, P. (2018, 18 de noviembre). YouTube educativo: una herramienta para los alumnos. Observatorio de Innovación Educativa. https://tinyurl.com/45sukds6
ELORRIAGA, A., y MONGE, S. (2018). La profesionalización de los YouTubers: el caso de Verdeliss y las marcas. Revista Latina de Comunicación Social, 73, 37 – 54. https://doi.org/10.4185/RLCS-2018-1244
FEIXAS, D., CODINA, E., y CARANDELL, R. (2014). Cómo triunfar en YouTube. La Galera
FERNÁNDEZ-DE-ARROYABE-OLAORTUA, A., LAZKANO-ARRILLAGA, I., y EGUSKIZA-SESUMAGA, L. (2018). Nativos digitales: consumo, creación y difusión de contenidos audiovisuales online. Comunicar, 57(26), 61-69. https://doi.org/10.3916/C57-2018-06
GARCÍA-RUIZ, R., y PÉREZ-ESCODA, A. (2020). Comunicación y educación en el mundo digital y conectado. Presentación. Icono 14, 1882), 1-15. https://doi.org/10.71957ri14.v18i2.1580
HATTING, M. (2017). A preliminary investigation of the appropriateness of YouTube as an informal learning platform for pre-teens. En H. XIE, E. POPESCU, G. HANKE y B. FERNÁNDEZ-MANJÓN (Eds.). Advances in Web-Based Learning – ICWL (pp.10473). Springer.
HELBING, D. (2019). Homo Socialis: The Road Ahead. En D. HELBING (Ed.). Towards digital enlightenment (pp. 187-200). Springer.
HIDALGO-MARÍ, T., y SEGARRA-SAAVEDRA, J. (2018). El fenómeno YouTuber y su expansión transmedia. Análisis del empoderamiento juvenil. Fonseca Journal of Communication, 15, 43-56. https://doi.org/10.14201/fjc2017154356
HOOTSUITE & WE ARE SOCIAL (2021). Digital 2021 Global Digital Overview. https://tinyurl.com/4fr8vxwh
IGARTÚA, J.J., y HUMANES, M.L. (2004). El método científico aplicado a la investigación en comunicación social. Portal de la Comunicación InCom-UAB – Lecciones del portal. https://tinyurl.com/2zz5xht6
ISLAS, O., ARRIBAS, A., y GUTIÉRREZ, F. (2018). La contribución de Alvin Toffler al imaginario teórico y conceptual de la comunicación. Revista Latina de Comunicación Social, 73, 648-661. https://doi.org/10.4185/10.4185/RLCS-2018-1274
JIMÉNEZ, E., GARAMENDIA, M., y CASADO, M. A. (2018). Entre selfies y WhatsApps. Oportunidades y riesgos para la infancia y la adolescencia conectada. Gedisa
JOHNSON, R.B., y ONWUEGBUZIE, A.J. (2004). Mixed methods research: A research paradigm whose time has come. Educational Researcher, 33(79, 14-26. https://doi.org/10.3102/0013189X033007014
LINARES-BAHILLO, E., ARISTEGUI-FRADUA, I., y BELOKI-MARAÑÓN, U. (2019). YouTube, una plataforma para la (in)formación, relación, comunicación, diversión y gestión de identidades (de género) en la natividad digita. Revista Mediterránea de Comunicaciónn, 10(1), 55-70. https://doi.org/10.14198/MEDCOM2019.10.1.18
LÓPEZ-AGUILAR, J.L. (2018). YouTube como herramienta para la construcción de la Sociedad del Conocimiento. Rehuso, 3(1), 1-16. https://tinyurl.com/c7t4nsk5
LÓPEZ-AGUILAR, J.L. (2019). El fenómeno de los edutubers: estudio sobre las habilidades comunicativas de los youtubers educativos más populares (Tesis Doctoral). Universidad Austral. https://tinyurl.com/bd77by9y
LÓPEZ-AGUILAR, J.L., MAZA-CÓRDOVA, J., y TUSA, F. (2020). Educar en el contexto digital: el reto de ser edutuber. RISTI, Revista Ibérica de Sistemas y Tecnologías de la Información, 25, 188-200. https://tinyurl.com/3dwasvsn
LOVELOCK, M. (2017). Is every YouTuber going to make a coming out video eventually? YouTube celebrity video bloggers, and lesbian and gay identity. Celebrity Studies, 8(1), 87-103. https://doi.org/10.1080/19392397.2016.1214608
ORGANIZACIÓN DE LAS NACIONES UNIDAS PARA LA EDUCACIÓN, LA CIENCIA Y LA CULTURA (2014). Campos de educación y capacitación 2013 de la CINE (ISCED-F 2013). OI. https://doi.org/10.15220/978-92-9189-157-3-sp
ORTS-PÉREZ, J.M. (2016). YouTubers: análisis de las principales figuras en España y su contenido audiovisual. Universidad de Alicante. https://tinyurl.com/27cmtnu2
PATTIER, D. (2021). Science on YouTube: Successful edutubers. International Technology and Society Review, 10(1), 1-15. https://doi.org/10.37467/gka-revtechno.v10.2696
PÉREZ-TORNERO, J.M., (217). Aprender valores con Internet. Cómo potenciar la ética, el respeto, la tolerancia y la cooperación en Internet. Octaedro
PÉREZ-TORRES, V., PASTOR-RUIZ, Y., y ABARROU-BEN-BOUBAKER, S. (2018). Los youtubers y la construcción de la identidad adolescente. Comunicar, 26(17), 61-70. https://doi.org/10.3916/C55-2018-06
RADESKY, J.S., SCHUMACHER, J., y ZUCHERMAN, B. (2015). Mobiles and interactive media use by young children: The good, the bad, and the unknown. Pediatrics, 135(1), 1-3. https://doi.org/10.1542/peds.2014-2251
REGO, S., y ROMERO-RODRÍGUEZ, L. (2016). Representación discursiva y lenguaje de los youtubers españoles: estudio de caso de los gamers más populares. Index.comunicación, 6(1), 197-224. https://tinyurl.com/2p96m6x6
REGUEIRA, U., ALONSO-FERREIRO, A., y DA-VILA, S. (2018). Women on YouTube: Representation and participation through the Web Scraping technique. Comunicar, 28(63), 31-40. https://doi.org/10.3916/C63-2020-03
RODRÍGUEZ-VILLALOBOS, M.C., y FERNÁNDEZ-GARZA, J. (2017). Uso del recurso de contenido del aprendizaje en línea: YouTube. Apertura, 9(1), 22-31. https://doi.org/10.32870/Ap.v9n1.1018
ROMERO-TENA, R., RÍOS-VÁZQUEZ, A., y ROMÁN-GRAVÁN, P. (2017). YouTube: evaluación de un catálogo social de vídeos didácticos de Matemáticas de calidad. Prisma Social, 18, 515-539. https://tinyurl.com/kr4vwber
RULL, A. (2014). Ser edutuber es un infierno creativo. Eldiario.es https://tinyurl.com/yzdx2z3e
SÁBADA, C. (2016). Youngsters, digital technology, and unplugging. Коммуникации. Медиа. Дизайн, 1(2), 129-140. https://tinyurl.com/48nbtn22
SABICH, M.A., y STEINBERG, L. (2017). Discursividad youtuber: afecto, narrativas y estrategias de socialización en comunidades de Internet. Revista Mediterránea de Comunicación, 8(2), 171-188. https://doi.org/10.14198/MEDCOM2017.8.2.12
SCOLARI, C., (2018). Adolescentes, medios de comunicación y culturas colaborativas. Aprovechando las oportunidades transmedia de los jóvenes en el aula. Universidad Pompeu Fabra
SNELSON, C., (2011). YouTube across the disciplines: A review of literature. Merlot, 1(1), 158-169. https://tinyurl.com/yeysms8u
TICHING, (2015). Docentes en YouTube: ¿una nueva forma de aprender? https://tinyurl.com/4m8b98pu
VARGAS-ROJAS, L.E., (2009, 12 de noviembre). Imaginarios sociales que van naciendo en comunidades virtuales: Facebook, crisis analógica, futuro digital. actas de IV Congreso Online del Observatorio para la Ciberseguridad. https://tinyurl.com/2p8rhr27
WALDRON, J., (2015). YouTube, fanvids, forums, vlogs, and blogs: Informal music learning in a convergent on and offline music community. International Journal of Music Education, 31(1), 91-105. https://doi.org/10.1177/025576141134861
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Rebeca Alejandra Córdova Tapia, Aurora Forteza Martínez, Diana Rivera Rogel

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who submit to this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and ensure the magazine's right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution-NoComercial 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgment of authorship of the work and the initial publication in this magazine, with no commercial purpose.
Authors can establish separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the magazine (for example, to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
It allows and authors are encouraged to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as a citation more early and most of the published work (See The Effect of Open Access).