'Edutubers'. Comparative Stuide of the Andean Community and Spain

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33732/ixc/12/02Edutub

Keywords:

Education, Social Networks, YouTube, Edutuber, Influencer

Abstract

Nowadays, the impact of Information and Communication Tech-nologies on society is a fact, and education is no stranger to this reality. One of the main platforms that currently has a great impact within the educational field is YouTube, where the figure of the educational YouTuber or edutuber stands out. The objective of this paper is to find out which are the most rele-vant edutubers in both, the Andean Community, and Spain. To this end, a mixed methodology has been used, combining both qualitative and quantita-tive strategies to analyze a total of forty channels, twenty of them from the Andean Community, and twenty from Spain. Among the results obtained, it is worth mentioning that the ages of the edutubers analyzed are from 23 to 50 years old. Educational channels are under construction and have not yet reached the level of subscribers of other types of channels. In conclusion, it is important to highlight how, through edutubers and their channels, education and the way in which students approach it are changing.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ARIAS-GÓMEZ, J, VILLASÍS-KEEVER, M.A., y MIRANDA-NOVALES, M.G. (2016). El protocolo de la investigación III: La población de estudio. Rev Alerg Méx, 63(29, 201-206. https://tinyurl.com/yw8ms6s9

BERROCAL, S, CAMPOS-DOMÍNGUEZ, E., y REDONDO, M. (2014). Prosumidores mediáticos en la comunicación política: el “politainment” en YouTube. Revista Comunicar, 22(43), 65 – 72. https://doi.org/10.3916/C43-2014-06

BERZOSA, M. (2017). YouTubers y otras especies. Ariel

BONAGA, C. y TURIEL, H. (2016). Mamá, ¡quiero ser YouTuber! Planeta.

BONILLA-IBARRA, C.D., y OVALLES-PABÓN, L.C. (2017). El impacto de YouTube en los millenials. Convicciones, 7, 108 – 116. https://tinyurl.com/fwfa6y6d

BURGESS, J. y GREEN, J. (2009). YouTube: Online video and participatory culture. Polite Press

CAYARI, C. (2011). The YouTube effect: How YouTube has provided new ways to consume, create, and share music. International Journal of Education & The Arts, 12(6), 1 – 28. https://tinyurl.com/5hm99wy4

CONDE, M.A., FORTEZA-MARTÍNEZ, A. y ANDRADE-MARTÍNEZ, C.M. (2020). Análisis de la capacidad de liderazgo y el carisma de los principales YouTubers españoles. 3C TIC. Cuadernos de desarrollo aplicados a las TIC, 9(39), 17 – 41. https://doi.org/10.17993/3ctic.2020.93.17-41

CORDERO-ARROYO, D.G., MURILLO-PERALTA, S., y VALENZUELA-LUGO, I. (2021). Estudio de caso de los canales de edutubers especializados en contenidos para profesores. Revista Electrónica de Investigación e Innovación Docente, 6(2), 25 – 37. https://tinyurl.com/yc2hm8xj

CÓRDOVA-TAPIA, R., y RIVERA-ROGEL, D. (2020). Una mirada a los YouTubers de la Comunidad Andina. RISTI. Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologías de Informação, 35, 377 – 389. https://tinyurl.com/yc5waj6e

DELGADO, P. (2018, 18 de noviembre). YouTube educativo: una herramienta para los alumnos. Observatorio de Innovación Educativa. https://tinyurl.com/45sukds6

ELORRIAGA, A., y MONGE, S. (2018). La profesionalización de los YouTubers: el caso de Verdeliss y las marcas. Revista Latina de Comunicación Social, 73, 37 – 54. https://doi.org/10.4185/RLCS-2018-1244

FEIXAS, D., CODINA, E., y CARANDELL, R. (2014). Cómo triunfar en YouTube. La Galera

FERNÁNDEZ-DE-ARROYABE-OLAORTUA, A., LAZKANO-ARRILLAGA, I., y EGUSKIZA-SESUMAGA, L. (2018). Nativos digitales: consumo, creación y difusión de contenidos audiovisuales online. Comunicar, 57(26), 61-69. https://doi.org/10.3916/C57-2018-06

GARCÍA-RUIZ, R., y PÉREZ-ESCODA, A. (2020). Comunicación y educación en el mundo digital y conectado. Presentación. Icono 14, 1882), 1-15. https://doi.org/10.71957ri14.v18i2.1580

HATTING, M. (2017). A preliminary investigation of the appropriateness of YouTube as an informal learning platform for pre-teens. En H. XIE, E. POPESCU, G. HANKE y B. FERNÁNDEZ-MANJÓN (Eds.). Advances in Web-Based Learning – ICWL (pp.10473). Springer.

HELBING, D. (2019). Homo Socialis: The Road Ahead. En D. HELBING (Ed.). Towards digital enlightenment (pp. 187-200). Springer.

HIDALGO-MARÍ, T., y SEGARRA-SAAVEDRA, J. (2018). El fenómeno YouTuber y su expansión transmedia. Análisis del empoderamiento juvenil. Fonseca Journal of Communication, 15, 43-56. https://doi.org/10.14201/fjc2017154356

HOOTSUITE & WE ARE SOCIAL (2021). Digital 2021 Global Digital Overview. https://tinyurl.com/4fr8vxwh

IGARTÚA, J.J., y HUMANES, M.L. (2004). El método científico aplicado a la investigación en comunicación social. Portal de la Comunicación InCom-UAB – Lecciones del portal. https://tinyurl.com/2zz5xht6

ISLAS, O., ARRIBAS, A., y GUTIÉRREZ, F. (2018). La contribución de Alvin Toffler al imaginario teórico y conceptual de la comunicación. Revista Latina de Comunicación Social, 73, 648-661. https://doi.org/10.4185/10.4185/RLCS-2018-1274

JIMÉNEZ, E., GARAMENDIA, M., y CASADO, M. A. (2018). Entre selfies y WhatsApps. Oportunidades y riesgos para la infancia y la adolescencia conectada. Gedisa

JOHNSON, R.B., y ONWUEGBUZIE, A.J. (2004). Mixed methods research: A research paradigm whose time has come. Educational Researcher, 33(79, 14-26. https://doi.org/10.3102/0013189X033007014

LINARES-BAHILLO, E., ARISTEGUI-FRADUA, I., y BELOKI-MARAÑÓN, U. (2019). YouTube, una plataforma para la (in)formación, relación, comunicación, diversión y gestión de identidades (de género) en la natividad digita. Revista Mediterránea de Comunicaciónn, 10(1), 55-70. https://doi.org/10.14198/MEDCOM2019.10.1.18

LÓPEZ-AGUILAR, J.L. (2018). YouTube como herramienta para la construcción de la Sociedad del Conocimiento. Rehuso, 3(1), 1-16. https://tinyurl.com/c7t4nsk5

LÓPEZ-AGUILAR, J.L. (2019). El fenómeno de los edutubers: estudio sobre las habilidades comunicativas de los youtubers educativos más populares (Tesis Doctoral). Universidad Austral. https://tinyurl.com/bd77by9y

LÓPEZ-AGUILAR, J.L., MAZA-CÓRDOVA, J., y TUSA, F. (2020). Educar en el contexto digital: el reto de ser edutuber. RISTI, Revista Ibérica de Sistemas y Tecnologías de la Información, 25, 188-200. https://tinyurl.com/3dwasvsn

LOVELOCK, M. (2017). Is every YouTuber going to make a coming out video eventually? YouTube celebrity video bloggers, and lesbian and gay identity. Celebrity Studies, 8(1), 87-103. https://doi.org/10.1080/19392397.2016.1214608

ORGANIZACIÓN DE LAS NACIONES UNIDAS PARA LA EDUCACIÓN, LA CIENCIA Y LA CULTURA (2014). Campos de educación y capacitación 2013 de la CINE (ISCED-F 2013). OI. https://doi.org/10.15220/978-92-9189-157-3-sp

ORTS-PÉREZ, J.M. (2016). YouTubers: análisis de las principales figuras en España y su contenido audiovisual. Universidad de Alicante. https://tinyurl.com/27cmtnu2

PATTIER, D. (2021). Science on YouTube: Successful edutubers. International Technology and Society Review, 10(1), 1-15. https://doi.org/10.37467/gka-revtechno.v10.2696

PÉREZ-TORNERO, J.M., (217). Aprender valores con Internet. Cómo potenciar la ética, el respeto, la tolerancia y la cooperación en Internet. Octaedro

PÉREZ-TORRES, V., PASTOR-RUIZ, Y., y ABARROU-BEN-BOUBAKER, S. (2018). Los youtubers y la construcción de la identidad adolescente. Comunicar, 26(17), 61-70. https://doi.org/10.3916/C55-2018-06

RADESKY, J.S., SCHUMACHER, J., y ZUCHERMAN, B. (2015). Mobiles and interactive media use by young children: The good, the bad, and the unknown. Pediatrics, 135(1), 1-3. https://doi.org/10.1542/peds.2014-2251

REGO, S., y ROMERO-RODRÍGUEZ, L. (2016). Representación discursiva y lenguaje de los youtubers españoles: estudio de caso de los gamers más populares. Index.comunicación, 6(1), 197-224. https://tinyurl.com/2p96m6x6

REGUEIRA, U., ALONSO-FERREIRO, A., y DA-VILA, S. (2018). Women on YouTube: Representation and participation through the Web Scraping technique. Comunicar, 28(63), 31-40. https://doi.org/10.3916/C63-2020-03

RODRÍGUEZ-VILLALOBOS, M.C., y FERNÁNDEZ-GARZA, J. (2017). Uso del recurso de contenido del aprendizaje en línea: YouTube. Apertura, 9(1), 22-31. https://doi.org/10.32870/Ap.v9n1.1018

ROMERO-TENA, R., RÍOS-VÁZQUEZ, A., y ROMÁN-GRAVÁN, P. (2017). YouTube: evaluación de un catálogo social de vídeos didácticos de Matemáticas de calidad. Prisma Social, 18, 515-539. https://tinyurl.com/kr4vwber

RULL, A. (2014). Ser edutuber es un infierno creativo. Eldiario.es https://tinyurl.com/yzdx2z3e

SÁBADA, C. (2016). Youngsters, digital technology, and unplugging. Коммуникации. Медиа. Дизайн, 1(2), 129-140. https://tinyurl.com/48nbtn22

SABICH, M.A., y STEINBERG, L. (2017). Discursividad youtuber: afecto, narrativas y estrategias de socialización en comunidades de Internet. Revista Mediterránea de Comunicación, 8(2), 171-188. https://doi.org/10.14198/MEDCOM2017.8.2.12

SCOLARI, C., (2018). Adolescentes, medios de comunicación y culturas colaborativas. Aprovechando las oportunidades transmedia de los jóvenes en el aula. Universidad Pompeu Fabra

SNELSON, C., (2011). YouTube across the disciplines: A review of literature. Merlot, 1(1), 158-169. https://tinyurl.com/yeysms8u

TICHING, (2015). Docentes en YouTube: ¿una nueva forma de aprender? https://tinyurl.com/4m8b98pu

VARGAS-ROJAS, L.E., (2009, 12 de noviembre). Imaginarios sociales que van naciendo en comunidades virtuales: Facebook, crisis analógica, futuro digital. actas de IV Congreso Online del Observatorio para la Ciberseguridad. https://tinyurl.com/2p8rhr27

WALDRON, J., (2015). YouTube, fanvids, forums, vlogs, and blogs: Informal music learning in a convergent on and offline music community. International Journal of Music Education, 31(1), 91-105. https://doi.org/10.1177/025576141134861

Published

2022-07-15

How to Cite

Córdova Tapia, R. A., Martínez, A. F., & Rivera Rogel, D. (2022). ’Edutubers’. Comparative Stuide of the Andean Community and Spain. index.Comunicación, 12(2), 29–53. https://doi.org/10.33732/ixc/12/02Edutub