Understanding of Design in Cayetano Aníbal and his Communicative Aspect

Authors

  • León Moreno García Universidad de Granada

Keywords:

Cayetano Aníbal, diseño, arte

Abstract

The path of Cayetano Aníbal in the field of design is assessed in this study, as a fundamental part of his artistic work, by deepening precisely into how the creator conceives design. The paper includes some brief notes to explain and contextualize his training as an artist and how he began to make contact with this activity, along with some facts on his evolution and references to his most outstanding works. Next, we start studying some of them, with a special attention to the design of posters, murals, engravings and sculpture projects, inserting the same way references to his editorial production where we find reflections on his idea of design. In this analysis on the design of his works and the way they were conceived, we remark the communicative aspect and how he manages to convey certain values and ideas or propose certain concepts. So, from the point of view of Cayetano Aníbal, design is the product of capabilities and requirements of mind to reflect, explain, communicate and transform environments and contexts. We end with a reflection on how design and the process of mind by which an artist must face the conception of an artwork should be.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Argan, G. C. (1992): El Arte Moderno. Madrid: Ediciones Akal, S. A.

Bonito Oliva, A. (1992): El Arte hacia el 2000. Madrid: Ediciones Akal, S. A.

Corbeto, A. (2015): Historia de la tipografía. La evolución de la letra desde Gutenberg hasta las fundiciones digitales. Lleida: Milenio Publicaciones S. L.

García Montero, L. (2009): ‘El artista’, en El País,14 de marzo. Andalucía.

Gómez Segade, J. M. (1983): ‘Diseño por todo lo alto en el Instituto Padre Manjón’, en Ideal, Granada, 25 de mayo, p. 24.

González Romero, C. A. (1957): ‘El arte, ¿Reflejo de su época?’, en Revista Úbeda, nº 93. Úbeda, Jaén, p.8.

González Romero, C. A. (1998): Discurso de Recepción en la Real Academia de Bellas Artes de Granada. Granada: Gráficas del Sur S. A.

González Romero, C. A. (2003): ‘Influencias y confluencias del arte del África negra y Occidente, sus sombras y sus luces’, en Boletín de la Real Academia de Bellas Artes de Granada. Granada: Real Academia de Bellas Artes de Nuestra Señora de las Angustias.

Gubern, R. (2008): ‘Retórica y estética del cartel bélico’, en Carteles de la guerra. Madrid: Caja Granada. Fundación Pablo Iglesias.

Henares Cuéllar, I. (2008): ‘Ilustración y modernidad en el arte y el pensamiento de Cayetano Aníbal’, en Cayetano Aníbal. La memoria imaginada. Granada: Excmo. Ayuntamiento de Granada.

Kandinsky, W. (1989): De lo espiritual en el arte. Puebla (México): Premia editora.

Revista Cogollos Express. (1993): ‘Entrevista a D. Cayetano Aníbal González’, en Revista Cogollos Express, 16 de noviembre. Instituto de Bachillerato Emilio Muñoz. p. 5.

Ruhrberg, K. (2001): ‘Tendencias artísticas en el cambio de milenio’, en Arte del siglo xx. Pintura. Köln: Taschen GmbH.

Satué, E. (2004): El diseño gráfico. Desde los orígenes hasta nuestros días. Madrid: Alianza Editorial S. A.

Schneckenburger, M. (2001): ‘Los nuevos materiales: hierro y acero’, en Arte del siglo xx. Escultura. Köln: Taschen GmbH.

Valverde, E. (2009): ‘Los dibujos emotivos de Cayetano Aníbal’, en El País. Andalucía. Sevilla, 4 de marzo.

Viribay, M. (2009): ‘Espléndidos grabados de Cayetano Aníbal’, en Diario Jaén. Jaén: 23 de septiembre.

Published

2015-11-11

How to Cite

Moreno García, L. (2015). Understanding of Design in Cayetano Aníbal and his Communicative Aspect. index.Comunicación, 5(1), 155–182. Retrieved from https://indexcomunicacion.es/indexcomunicacion/index.php/indexcomunicacion/article/view/207