Political Communication and Education in War Time: The Case of Miguel Hernández

Authors

  • María Gómez Patiño Universidad de Zaragoza

Keywords:

Miguel Hernández, periodismo, Guerra Civil, comunicación política, educomunicación

Abstract

This article is the result of a research project that deepens into the less known facets of the Spanish poet Miguel Hernandez, as political communicator and educator at the republican front during the Spanish Civil War (1936-1939). In the introduction, the poet is presented in his charge of political commissar, who produced political communication in the newspapers of the republican front, together with education and formation. From the methodological perspective, his texts are studied through Discourse Analysis that enables observing his way of developing his vocation as journalist/political communicator and educator: 1) journalist, as he wrote in different war newspapers; 2) political communicator due to his responsibility as political commissar; and 3) educator by means of the his texts, those of a poet compromised with the war, who is emotionally moving to every soldier in the trenchs; transversal because his texts written in a poetic style, ideologized or politized, trascend journalism. In the presentation of the results, his educative-journalist task is overwhelming He devotes his texts to education for values of soldiers. As conclusion, his social function is a mixed, multifaceted and discoursive one that is impregnated with poetry and passion, that serves to better the mood of soldiers, while being instructed, which turns Miguel Hernández into the predecessor of educommunication / media literacy (one of emergency in war time).

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

María Gómez Patiño, Universidad de Zaragoza

Profesora Ayudante Doctora de la Universidad de Zaragoza. Grupo de Investigación GIGID (Grupo de Investigación de Comunicación e Información Digital). Departamento de Lingüística General e Hispánica.

References

Abril, G. (1994): ‘Análisis semiótico del discurso’, en Delgado, J. M. y Gutiérrez, J.: Métodos y Técnicas cualitativas de investigación en Ciencias sociales. Madrid: Síntesis, pp. 427 a 463.

Álvarez, J. T. (1989): Historia de los medios de comunicación en España: periodismo, imagen y publicidad, 1900-1990. Barcelona: Ariel.

Álvarez, J. T. (1992): Historia y modelos de la comunicación en el siglo xx. El nuevo orden informativo. Barcelona: Ariel.

Bardín, L. (1986): Análisis de contenido. Madrid: Akal. Publicado en francés por Presses Universitaires de France (1977), y traducido por César Suárez.

Barrera López, J. M. (s.f.): ‘Intertextualidad en la poesía de guerra’ (Hernández, Garfias, Aparicio), versión electrónica, visitado el 11-06-2013, disponible en: http://www.miguelhernandezvirtual.es/new/files/Actas%20I/influencias8.pdf

Barthes, R. (1993): La aventura semiológica. Barcelona: Paidós.

Bevort, E. (2007): ‘La educación en medios en Francia. Difícil consolidación, perspectivas futuras’, en Comunicar, 28, pp. 43-48.

Blasco, R. (1977): ‘Miguel Hernández, corresponsal de guerra’, Revista Nueva Historia, Madrid, Abril, nº 3, pp. 39-50, y mayo, nº4, pp. 64-81.

Cano Ballesta, J. (1978): Miguel Hernández: poeta comprometido, periodista y narrador épico. Madrid: Castalia.

Carrera, P. (2008): Teoría de la comunicación mediática. Valencia: Tirant lo Blanc.

Cartwright, D. P. (1972): ‘Análisis del material cualitativo’, en Festinger, L. y Katz, D.: Los medios de investigación en las ciencias sociales. Buenos Aires: Paidós, pp. 389 a 432.

Cicourel, A. V. (1982): El método y la medida en sociología. Madrid: Editora Nacional.

Desvois, J. M. (1977): La prensa en España (1900-1931). Madrid: Siglo Veintiuno.

Esteve, F. (1992): ‘Miguel Hernández periodista’, en Rovira, J. C. (Ed.): Miguel Hernández cincuenta años después, actas del Congreso Internacional Miguel Hernández, Alicante, Comisión del Homenaje. Vol. I, pp. 319-324.

Fonseca, C. (2006): Rosario Dinamitera, una mujer en el frente. Barcelona: Temas de Hoy.

Freire, C. (1973): El texto libre. Barcelona: Laia.

Fuentes, J. F. y Fernández Sebastián, J. (1997): Historia del periodismo español. Madrid: Síntesis.

Greimas, A. J. (1980): Semiótica y Ciencias Sociales. Madrid: Fragua.

Godoy, A. C. (1989): Prensa y partidos políticos durante la II República. Salamanca: Universidad de Salamanca.

Gómez y Patiño, M. (1997): ‘Miguel Hernández y el 1º de mayo en la Guerra Civil Española (1936-1939)’, en Cuadernos Republicanos, Madrid, junio, nº 31, pp. 39 a 44.

Gómez y Patiño, M. (1999): Propaganda poética en Miguel Hernández. Un análisis de su discurso periodístico y político. Alicante: Instituto de Cultura Juan Gil-Albert.

Guerrero Zamora, J. (1990): Proceso a Miguel Hernández: El Sumario 21.001. Madrid: Dossat.

Guillén, N. (1943): ‘Milicia y permanencia de Miguel Hernández’, en Homenaje a Miguel Hernández, Palacio Municipal de La Habana, pp. 9 a 14.

Jakobson, Roman (1983): Lingüística y Poética. Madrid: Cátedra.

Ifach, María de Gracia (Ed.)(1989): Miguel Hernández. Madrid: Taurus.

Ibáñez, J. (1985): ‘Análisis sociológicos de textos o discursos’, en Revista Internacional de Sociología, 43, pp 119 a 160. Madrid.

Krippendorff, K. (1990): Metodología del análisis de contenido. Barcelona, Paidós.

Maingueneau, D. (1980): Introducción a los métodos del análisis del discurso: problemas y perspectivas. Buenos Aires, Hachette.

Martín, E. (1992): ‘La militancia comunista de Miguel Hernández’, en Revista Insula, abril, nº 544, pp. 5 a 7. Madrid.

McLuhan, M. (2007): Comprender los medios de comunicación. Las extensiones del ser humano. Barcelona: Paidós.

Molina, C. A. (1990): Medio siglo de prensa literaria española (1900-1950). Madrid: Endymion.

Núñez de Prado, S. y Martín Díez, M. A. (1996): Estructura de la Comunicación Mundial. Madrid: Universitas.

O. C. I y II (obra completa, 2 vols.) (1992): Miguel Hernández. Edición de Rovira J. C. y Alemany, C. Madrid: Aguilar.

Pérez Álvarez, R. (1984): ‘Testimonios’, en Canfali Vega Baja, Orihuela, 12 de diciembre, p. 4.

Pérez Rodríguez, Mª. A. (2004): Los Nuevos lenguajes de la comunicación. Enseñar y aprender en los medios. Barcelona: Paidós.

Pizarroso Quintero, A. (1992): De la Gaceta Nueva a Canal Plus: breve historia de los medios de comunicación en España. Madrid: Universidad Complutense.

Propp, V. (1985): Morfología del cuento. Madrid: Fundamentos.

Roiz, M. (1994): Técnicas modernas de persuasión. Madrid, EUDEMA.

Sainz, D. y Seoane, M. C. (1990): Historia del periodismo en España. Madrid: Alianza Universidad.

Sánchez Aranda, J. J. y Barrera del Barrio, C. (1992): Historia del periodismo español. Desde sus orígenes hasta 1975. Pamplona: EUNSA.

UNESCO (1984): La educación en materia de comunicación. París.

Published

2013-06-18

How to Cite

Gómez Patiño, M. (2013). Political Communication and Education in War Time: The Case of Miguel Hernández. index.Comunicación, 3(1), 121–137. Retrieved from https://indexcomunicacion.es/indexcomunicacion/index.php/indexcomunicacion/article/view/52