Evaluation of Infographics During the First Year of the Pandemic in 'El País Digital' (2020-2021)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33732/ixc/12/01Evalua

Keywords:

COVID-19, Infographics, Interactivity, Journalism, Data Visualization

Abstract

Effective risk communication is essential to manage outbreaks; consequently, news and figures about COVID-19 have become a constant need since the beginning of 2020. In this sense, infographics are a powerful tool for transmitting this type of information. This work analyzes the first year of the pandemic through the infographics published by El País Digital to evaluate their use in communicating this health crisis. It is through content analysis that the topics and approaches of the articles, the weight of the infographics with respect to the text, the types and subtypes of infographics used, and their degrees and types of interaction, as well as the evolution of these variables throughout of the research period are studied. The results determine that the content typical of the period analyzed is a data-based thematic article, approached from an analytical / interpretive approach. Infographics and text share protagonism, and line graphs without any type of interactivity are included.

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Author Biography

Elisa Lucas Barcia, Universidad a Distancia de Madrid

Licenciada en Comunicación Audiovisual por la Universidad de Sevilla y Máster en Formación del Profesorado por la Universidad Rey Juan Carlos. Es miembro del Grupo de Investigación para la Mejora de los Procesos Educativos (ProEdu) de la Universidad Abierta de Madrid, donde trabaja como profesora en las Facultades de Ciencias Sociales y de Ciencias de la Educación, y coordina el certificado oficial de Formación Pedagógica del profesorado de Formación Profesional. Investiga sobre metodologías activas en entornos virtuales de aprendizaje, especialmente sobre Aprendizaje-Servicio Virtual.

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Published

2022-01-15

How to Cite

Muñoz Fernández, N., & Lucas Barcia, E. (2022). Evaluation of Infographics During the First Year of the Pandemic in ’El País Digital’ (2020-2021). index.Comunicación, 12(1), 177–204. https://doi.org/10.33732/ixc/12/01Evalua