The Political Show in 'El Hormiguero 3.0' with Presidential Candidates for Government: 2015-2019

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33732/ixc/12/01Elespe

Keywords:

El Hormiguero, Bells, Elections, Politicians, Television, Show

Abstract

The infotainment is a key piece for political communication and the candidates tour the television sets showing their communication skills. Television entertainment programs such as Antena 3's El Hormiguero have taken advantage of this situation to develop a series of electoral interviews with the candidates for the presidency of the Government of Spain. This arti-cle will analyze these programs that have been broadcast during the electoral campaigns held between 2015 and 2019, both from their content and their structure. To carry out this research, the models framed in the quantitative paradigm have been used, focusing on descriptive questions from the content analysis adding the qualitative study of them. The programs that have been carried out in the electoral periods have maintained an identical structure in the interviews broadcast in each campaign prior to the elections so that all candidates were on an equal footing on issues related to current hot topics.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Manuel Antonio Pacheco Barrio, Universidad de Valladolid

Profesor de la Facultad de CC.SS. Jurídicias y de la Comunicación de la Universidad de Valladolid.

Doctor en Ciencias de la Información por la UCM y doctor en Historia Contemporánea por la UAM.

References

BERROCAL, S., ABAD, L., PEDREIRA, E. y CEBRIÁN, E. (2001). La imagen de los parti-dos políticos en El Informal, CQC y Las Noticias del Guiñol en las elecciones legislativas de 2001. Zer: Revista de estudios de comunicación, (11).

https://bit.ly/3GOI6sP

CABO, N. (2019, 10 de octubre). Pablo Motos y su buen trato a los líderes de la derecha en 'El Hormiguero'. El Plural. https://bit.ly/3jmKrkF

CASERO-RIPOLLÉS, A., ORTELLS-BADENES, S. y ROSIQUE CEDILLO, G. (1999). Conse-cuencias democráticas de la disolución de las fronteras entre información, entretenimiento y privacidad en la era digital. TELOS, (14), 45-54.

CIS (2019). Barómetro diciembre. https://bit.ly/3lZ3gMY

IGLESIAS, P. (2020, 8 de julio). Iglesias cree que hay que "naturalizar" que los periodistas estén sometidos a la crítica y los insultos. La Sexta. https://bit.ly/2Vudk6n

MARTÍN, V. y BERROCAL, S. (2017). Innovación y consolidación del infoentrete-nimiento político: una perspectiva histórica. Historia y Comunicación Social, (207), 207-219. doi.org/10.5209/HICS.55908

MUCIENTES, E. (2019, 11 de abril). El Hormiguero: Pablo Casado suda la gota gor-da con Pablo Motos. El Mundo. https://bit.ly/3jDH3SP

NEWTRALL (2021). Es falso que Inditex haya pagado “cero euros” en el Impues-to de Sociedades en 2019 como dice Matute (EH Bildu). https://bit.ly/3iqAKCE

PRIOR, H. (2014). La espectacularización de la política. Más poder local, (20), 12.

REDONDO GARCÍA, M., VENTURA MENEU, M. y BERROCAL GONZALO, S. (2020). Nue-vos roles del líder político en programas televisivos de infoentretenimiento.

Doxa Comunicación, (30), 37-53. doi.org/10.31921/doxacom.n30a2

SARTORI, G. (2003). Videopolítica: medios, información y democracia de son-deos. Fondo de Cultura.

STROMBÄCK, J. (2010). Mediatization of politics: Towards a conceptual frame-work for comparative research. En E. P. Bucy y R. L. Holbert (Eds.), Source-book for Political Communication Research (pp. 367-382). Routledge.

Published

2022-01-15

How to Cite

Pacheco Barrio, M. A. (2022). The Political Show in ’El Hormiguero 3.0’ with Presidential Candidates for Government: 2015-2019. index.Comunicación, 12(1), 121–150. https://doi.org/10.33732/ixc/12/01Elespe

Issue

Section

Monographic 12(1) Online pop politics