Film Co-watching of Films on the Social Media Twitch by Centennials: A Case Study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33732/ixc/12/01Vision

Keywords:

Social Media, Twitch, Watch Parties, Cinema, Centennials, Streaming

Abstract

Twitch has created a novel way of viewing audio-visual products, whose audience is centennials. We analyse the case of Watch Parties on this social network that allows users to watch films in real time in groups with a streamer. Taking three Lynx_Reviewer Watch Parties as the object of study, a methodological triangulation is carried out: virtual ethnography, direct observation and semi-structured interview. Through the exploration of the phenomenon, a model of analysis of collective consumption of content is constructed thanks to a descriptive systematisation. The audience's consumption habits and uses are described by analysing the conversations and messages generated in the transmissions. The results obtained verify that, despite the disparity of content and channels broadcasting on Twitch, this format follows a common pattern of broadcasting, participation, interface and type of messages. An entertainment experience based on the collective construction of a multi-screen content developed synchronously with the interaction of the audience, which uses its own references and expressive codes to communicate, using films as a means of relating within the community.

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Author Biographies

Sergio Gutiérrez Manjón, Universidad Complutense de Madrid

Personal Investigador en Formación en la Universidad Complutense de Madrid (Facultad de CC. De la Información) donde realiza investigación aplicada en el departamento de Teorías y Análisis de la Comunicación (UCM). Graduado en Comunicación Audiovisual y máster en Comunicación Audiovisual en la Era Digital en la universidad Complutense de Madrid y máster en Big Data & Business Intelligence en la universidad de Lleida. Doctorando en Comunicación Audiovisual, Publicidad y Relaciones Públicas en la universidad Complutense de Madrid. Miembro del Grupo internacional de análisis de relatos de ficción y creación de formatos documentales. Miembro de la Sociedad Española para las Ciencias del Videojuego (SECIVI).

Sergio Álvarez García, Universidad Complutense de Madrid

Profesor Contratado Doctor (con acreditación nacional para el acceso al cuerpo docente de Profesor Titular de Universidad por la ANECA desde 2018) en el Departamento de Periodismo y Nuevos Medios de la Facultad de Ciencias de la Información de la Universidad Complutense de Madrid; secretario de la Asociación Científica de Investigación en Comunicación y Nuevas Tecnologías ICONO 14; e investigador en los grupos Ciberimaginario (URJC) y SOCMEDIA (UCM). Sus líneas de investigación, en torno a las que ha publicado numerosos artículos de investigación en revistas indexadas y participado en congresos científicos de prestigio, están relacionadas con la aplicación de las TIC a la Comunicación Especializada, el Periodismo, la Publicidad, la narrativa, los datos abiertos y el aprendizaje. 

Sergio Mena Muñoz, Universidad Complutense de Madrid

Profesor ayudante doctor de la Facultad de Ciencias de la Información de la Universidad Complutense de Madrid. Doctor en periodismo por la Universidad Complutense de Madrid, máster (licenciado) en comunicación audiovisual por la Universidad Nebrija de Madrid y doctorando en historia contemporánea por la Universidad Autónoma de Madrid. Es miembro del Grupo de Investigación y Análisis de internet en el Periodismo (GIAIP-UCM) Universidad Complutense de Madrid.

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Published

2022-01-15

How to Cite

Gutiérrez Manjón, S., Álvarez García, S. ., & Mena Muñoz, S. . (2022). Film Co-watching of Films on the Social Media Twitch by Centennials: A Case Study. index.Comunicación, 12(1), 205–234. https://doi.org/10.33732/ixc/12/01Vision