The European Union in the Series 'Parlement' (2020). Between Fiction and Realism

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33732/ixc/12/01Launio

Keywords:

Fiction, Infotainment, Series, European Union, Parlement, Realism

Abstract

The interest of this research resides in the analysis of the only fiction series dealing with the functioning of the European Union: the French-Belgian-German production Parlement (Émilie Noblet and Jérémie Sein, 2020). Through a qualitative methodology, it seeks to answer a threefold research objective: (1) to analyze the main characters and their characteristic elements; (2) to identify the space-time relationship and the political actions addressed in fiction in order to provide realism to its development through the scenarios and arguments presented; and (3) to detect the existence of parallelisms between the European Union in the social imagery and the one presented in the series according to the theory of social representations, the reality effect and the Eurobarometer surveys. The results reveal that Parlement works with stereotypes and social perceptions about the European Union through satire but manages to offer pedagogical elements in all its episodes. In this way, it accomplishes becoming a popular catalyst to bring European politics closer to citizens, by projecting a more human and lighthearted image.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Alicia Gil-Torres, Universidad de Valladolid

PhD in Journalism (Extraordinary Award), Master in Political Consulting, Bachelor in Advertising and Public Relations and Graduate in Journalism. Assistant Professor at the University of Valladolid in the degree of Journalism. Member of the research project "Politainment en el entorno de la posverdad: nuevas narrativas, clickbait y gamificación" and of GIR Nuteco. The lines of research are political communication, electoral campaigns and origanizational communication. Before becoming a full-time teacher, she worked as an independent consultant for 9 years advising organizations, politicians and political parties. Her last job was as Chief of Staff in España Global, a State Secretariat (Ministry of Foreign Affairs, EU and Cooperation).

 

Cristina San José-de la Rosa, Universidad de Valladolid

Cristina San José-De la Rosa
Doctora en Periodismo, Máster en Profesorado de Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanzas de Idiomas, Licenciada en Periodismo y Licenciada en Filología Hispánica. Profesora en la Universidad de Valladolid en el grado de Periodismo. Sus líneas de investigación son periodismo y cine y medios de comunicación.

References

BARTHES, R. (1994). El susurro del lenguaje. Más allá de la palabra y de la escritura. Paidós.

BEAVERS, S. (2002). The West Wing as a Pedagogical Tool. PS: Political Science & Politics, 35(2), 213-216. doi: doi.org/10.1017/S1049096502000537

BERROCAL GONZALO, S. (2017) (Coord). ‘Politainment’: la política espectáculo en los medios de comunicación. Tirant lo Blanch.

CHICHARRO MERAYO, M. y GÓMEZ GARCÍA, S. (2014). Memoria de un golpe

de estado televisivo: Ficción histórica sobre el 23-F. Convergencia: Revista de Ciencias Sociales, 21(65), 219-245.

COMELLES, J.M. y BRIGIDI, S. (2016). Etnografía, realidad y ficción en médicos y enfermeras en las series de televisión. En BRIGIDI, S. (ed). Cultura, salud, cine y televisión. Recursos audiovisuales en Ciencias de la Salud y Sociales (pp. 225-255). URV.

CONWAY, J. (2016). After Politics/After Television: Veep, Digimodernism, and the Running Gag of Government. Studies in American Humor, 2(2), 182-207. DOI: doi.org/10.5325/studamerhumor.2.2.0182

COX, Z. (2020). Beyond Keifer Sutherland’s Designated Survivor, Recovering Washington, DC: An Examination of the District of Columbia’s Recovery Plan. Biden School Journal of Public Policy, 12, 41-48.

DELAPORTE, A. (2020). L’apparition des entourages des parlementaires dans les séries télévisées, le cas de Baron noir. Revue francaise de droit constitution-nel, 4, 837-850.

DIGITAL TV RESEARCH (2021). Western Europe OTT TV and Video Forecasts. https://bit.ly/3kc9JUr

EGRI, L. (1946). The Art of Dramatic Writting. Its basis in the creative interpreta-tion of human movies. Touchstone Book.

FERNÁNDEZ, F. y BASSINER, J. (1996). Arte y técnica del guion. Universidad Poli-técnica de Catalunya.

GIL-TORRES, A. (2021). La ficción en búsqueda del realismo. Un análisis de “Los Favoritos de Midas (2020)”: periodismo, política y contrapoder. Vivat Aca-demia, 154, 95-117.

GLEVAREC, H. (2010). Trouble dans la fiction. Efects du réel les series telévisees contemporaines et post-television. Questions de comunicaction, 18, 215-238.

GONZÁLEZ GABALDÓN, B. (1999). Los estereotipos como factor de socialización en el género. Revista Comunicar, (12), 79-88.

GROSSOCORDÓN CORTECERO, C. (2019). Propuesta metodológica sobre análisis de personajes en el relato cinematográfico. Comunicación y Métodos | Commu-nication & Methods, 1(1), 9-28. doi.org/10.35951/v1i1.18

HOLSTEIN, J. & RANTAKARI, A. (2020). Open Strategy and the TV Series “Bor-gen”. Academy of Management Proceedings 1, 20319.

HOEWE, J., WIEMER, E.C., ADEKUNLE, T., BARTON, R., JETT, J. & PIJANOWSKI, A. (2020). Linking Political TV Shows with Female Lead Characters to Politi-cal Engagement: The Roles of Parasocial Processes and Gender Identi-ty. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 64(5), 672-692. DOI: doi.org/ 10.1080/08838151.2020.1849703

JUNG, C.G. (2008). Tipos psicológicos I. Editorial Sudamericana.

MALGESINI, G. y GIMÉNEZ ROMERO, C. (2000). Guía de conceptos sobre migraciones, racismo e interculturalidad. Los Libros de la Catarata.

MOSCOVICI, S. (ed.) (1986). Psicología social, II. Pensamiento y vida social. Psico-logía social y problemas sociales. Paidós.

MOSCOVICI, S. y HEWSTONE (1986). De la ciencia al sentido común. En MOSCOVICI, S. (ed.). Psicología social, II. Pensamiento y vida social. Psicología social y problemas sociales (pp. 679-710). Paidós.

NAVARRO SIERRA, N. (2015). Del patio de butacas a los nuevos espacios del cine: Sistemas online de distribución cinematográfica. Comunicación y Sociedad, (24), 187-214.

OBSERVATORIO Europeo del Audiovisual (2021). Trends in the VOD market in EU28. https://bit.ly/3Ad5AVv

QUIN, R. y MCMAHON, B. (1997). Historias y estereotipos. Ediciones de la Torre.

PUEBLA MARTÍNEZ, B. y NAVARRO SIERRA, N. (2016). Perspectivas de las teorías clásicas de la comunicación frente a las ‘olvidadas’ referencias a la actuali-dad en la telecomedia española. Index Comunicación, 6(2), 83-99.

RODRÍGUEZ SALAZAR, T. (2009). Sobre el potencial teórico de las representacio-nes sociales en el campo de la comunicación. Comunicación y Sociedad, 1(11), 11-36. doi.org/10.32870/cys.v0i11.1792

SEGER, L. (1999). Cómo convertir un buen guión en un guión excelente. Ediciones Rialp.

TEASE, A.W. (2017). Watching house of cards in the age of Donald Trump. Salmagundi, (195), 243-254, 292.

UNIÓN EUROPEA (2019). Special Eurobarometer 487. https://bit.ly/3k9przo

UNIÓN EUROPEA (2020). Parlemeter 2020: A Glimpse of Certainty in Uncertain Times. https://bit.ly/3hzI5ij

UNIÓN EUROPEA (2021a). Vivir en la UE. https://bit.ly/3nyhq9g

UNIÓN EUROPEA (2021b). State of the European Union survey 2021. https://bit.ly/3AhgZnA

WHYTE, M. (2020). Mrs. America. History Australia, 17(3), 562-564. doi.org/10.1080/14490854.2020.1796505

Published

2022-01-15

How to Cite

Gil-Torres, A., & San José-de la Rosa, C. (2022). The European Union in the Series ’Parlement’ (2020). Between Fiction and Realism. index.Comunicación, 12(1), 151–174. https://doi.org/10.33732/ixc/12/01Launio

Issue

Section

Monographic 12(1) Online pop politics