Pop Online Politics: New Strategies and Leaderships for New Audiences

Authors

  • Salomé Berrocal University of Valladolid
  • Raquel Quevedo Redondo Universidad de Valladolid
  • Virginia García Beaudoux Universidad de Belgrano y Universidad de Buenos Aires

DOI:

https://doi.org/10.33732/ixc/12/01Politi

Keywords:

Politics-pop, Politainment, Celebritization, Political Communication, Social Networks , Infotainment

Abstract

In the midst of entertainment society, that started off at the end of the twentieth century, pop politics developed as a new communication formula used by the political leaders to share their image and their messages to the citizens by means of features from the entertainment environment or celebritization. In a similar way, the traditional mass media act, including formats of political infoentertainment to share the political information to the citizens in a frivolous, superficial or satiric format, aiming to increase their audience. This dominant situation of politainment has been transferred to the Internet environment, where the trend multiplies its effect due to the power of social networks. In that case, political parties, mass media and prosumers, find a new space to gain votes, increase their audience and achieve advantage. The monograph included in index.comunicación introduces several research projects related to politainment, aiming to study its impact upon traditional media and social networks. The new formulas adopted by spectacula­rized political information, the kind of issuers that produce them and the consequences upon those who intake them, are the object of analysis of the investigation works published in this thematic number.

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Author Biography

Salomé Berrocal, University of Valladolid

Salomé Berrocal es profesora titular de Periodismo en la Universidad de Valladolid y es especialista en el campo de la Comunicación Política. Además,  imparte clases como profesora invitada, entre otros Másteres, en el Máster en Comunicación Periodística, Institucional y Empresarial de la Universidad Complutense de Madrid, en el Máster Internacional en Gestión de la Comunicación Política y Electoral de la Universidad Autónoma de Barcelona, en el Máster en Asesoramiento de Imagen y Comunicación Política de la Universidad Pontificia de Salamanca y en el en el Máster de Comunicación Cultural de la Universidad San Pablo-CEU. En la Universidad de Valladolid es la coordinadora de los Planes de Grado en Periodismo y la responsable de uno de los itinerarios en el Máster Universitario de Investigación en la Comunicación como Agente Histórico-Social. Antes, ejerció la docencia en la Universidad San Pablo- CEU de Madrid como profesora agregada (1993-2007) y desarrolló, en dicha Universidad, distintas tareas de gestión: fue directora de Sección, directora de Departamento y responsable de Posgrado.

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Published

2022-01-15

How to Cite

Berrocal, S., Quevedo Redondo, R. ., & García Beaudoux, V. . (2022). Pop Online Politics: New Strategies and Leaderships for New Audiences. index.Comunicación, 12(1), 13–19. https://doi.org/10.33732/ixc/12/01Politi

Issue

Section

Monographic 12(1) Online pop politics