Establishment of Agenda and Ethnomethodology. It’s Complementation in a Study of the Local Public Agenda

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33732/ixc/13/02Agenda

Keywords:

Agenda Setting Theory, Agenda, Daily Life, Public Agenda, Ethnomethodology, Epistemology

Abstract

The article determines shortcomings of the Agenda Setting Theory that do not contribute to the complex appropriation of the formation of the public agenda within the social framework. For further study, its triangulation with the ethnomethodological approach was proposed, in order to delve into the phenomenon from the dialectics of daily life in the town of El Caney (Santiago de Cuba, Cuba). The methodological design was qualitative, although data from the quantitative tradition were triangulated. The applied techniques were: participant observation, focus groups, questionnaires and Spearman rho coefficient. The results show a materialistic, chronic and experiential public agenda, which is built from social practices historically established in the locality. These practices are methods institutionalized by the subjects for their daily development based on pre-established rules and norms that give meaning to the phenomenon. The epistemic and methodological strategy followed by the case study proved to be feasible to delve into the public agenda as a social and human fact (socio-anthropological) and transcend the mediocentric, positivist and decontextualized limitations that Agenda Setting has been criticized for.

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Author Biographies

Yánder Castillo Salina, Universidad de Oriente

Doctor en Ciencias Sociológicas (2021), Máster en Desarrollo Cultural Comunitario (2018) y Licenciado en Periodismo (2015), por la Universidad de Oriente (Cuba). Investigador del Centro de Estudios Sociales Cubanos y Caribeños, adscrito a la Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad de Oriente. Investiga la dinámica de comunicación y desarrollo local y la construcción social de los problemas públicos, materias sobre la que ha publicado artículos en revistas académicas internacionales y en libros

Viviana Muñiz Zúñiga, Universidad de Oriente

Licenciada en Periodismo (2013) por la Universidad de Oriente (Cuba) y Doctora en Ciencias de la Comunicación Social (2018) por la Universidad de La Habana (Cuba). Docente del Departamento de Comunicación Social de la Universidad de Oriente. Investiga en torno a la relación entre las agendas pública, política y mediática, materias en las que ha publicado artículos científicos en revistas internacionales y en libros.

Darling Esmeralda Legrá Tisertt , Emisora de Radio Mambí

Licenciada en Periodismo (2019) por la Universidad de Oriente (Cuba). Labora como Reportera en la estación radiofónica Radio Mambí, de Santiago de Cua. Investiga la dinámica de formación de la agenda pública en las comunidades.

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Published

2023-07-15

How to Cite

Castillo Salina, Y., Muñiz Zúñiga, V., & Legrá Tisertt , D. E. (2023). Establishment of Agenda and Ethnomethodology. It’s Complementation in a Study of the Local Public Agenda. index.Comunicación, 13(2), 173–199. https://doi.org/10.33732/ixc/13/02Agenda